Wat is geweld/agressie

Auteur Topic: Wat is geweld/agressie  (gelezen 5309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Gepost op: 20 april 2010, 19:38:58
Toen hij wegliep, pakte de agent hem vast, waarna een worsteling ontstond.
De motoragent maakte daarbij gebruik van pepperspray, maar had nog steeds veel moeite om de jongen onder controle te krijgen.

Ik mis het geweld?

Citaat
Geweld is een algemene term om acties te beschrijven die verwonding of schade bij mensen, dieren, of niet-levende voorwerpen veroorzaken

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2010, 20:50:29
Ik mis het geweld?

Ik neem aan dat je het geweld tegen de hulpverlener mist ? Lol ik ook...hierin is de politie degene die geweld gebruikt om de aggresieve klant mee te krijgen...hoort denk ik niet helemaal hier thuis. Zie de eerdere discussie, de politie kan tijdens de uitoefening van zijn bediening verwachten dat er geweld tegen hen gebruikt wordt, echter is dit natuurlijk niet toe te laten !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2010, 21:21:25
Ik neem aan dat je het geweld tegen de hulpverlener mist ?

Correct :)

AnneJan

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2010, 22:41:30
Ik neem aan dat je het geweld tegen de hulpverlener mist ? Lol ik ook...hierin is de politie degene die geweld gebruikt om de aggresieve klant mee te krijgen...hoort denk ik niet helemaal hier thuis. Zie de eerdere discussie, de politie kan tijdens de uitoefening van zijn bediening verwachten dat er geweld tegen hen gebruikt wordt, echter is dit natuurlijk niet toe te laten !
In dit artikel komt inderdaad geen letterlijk fysiek geweld voor. Toch vind ik verbaal geweld toch zeker ook een vorm van 'geweld'. Zie het volgende artikel:
Citaat
Agenten niet genoeg beschermd tegen agressie
19 april 2010

Van de ondervraagde agenten is 94 procent wel eens geconfronteerd met agressie en geweld. Dit varieert van uitschelden en schoppen tot steken met een mes of schieten met een vuurwapen.  
Twaalf van de dertien onderzochte korpsen nemen onvoldoende maatregelen om hun agenten hiertegen te beschermen.

bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Volgens de Arbeidsinspectie in dit artikel is 'uitschelden' ook een vorm van geweld. Ook 'agressie' is een vorm van geweld:
Citaat
Agressie: aanval, vijandige aantasting, gewelddadigheid

bron: http://www.woorden-boek.nl/woord/agressie
Dan gaan we het (inderdaad) hebben over de vraag: Wat kan/mag een politieagent hebben?

Geweld moet je nooit tollereren, ook niet richting de politie. Maar als agent mag je wel verwachten dat je af en toe met geweld tegen je geconfronteerd wordt. Daarvoor heb je ook hulpmiddelen gekregen om 'terug te slaan'.
Dus de vraag die wij (de forummers) onszelf moeten stellen is: Wat noemen we in dit topic "geweld"? (Hebben we het over fysiek geweld? Of is een "doodsbedreiging" of "grof uitschelden (zonder reden)" ook een vorm van geweld?

Spreekt allen! Ik ben benieuwd wat men hiervan vindt. :)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2010, 22:44:40
Wat mij betreft is verbaal geweld en fysiek geweld, geweld.
Het staat er een beetje raar, maar zoals de reclame zegt: ''Van mensen met een publieke taak blijf je af''.
En die mening deel ik volledig, of je ze nou uitscheld of een stomp verkoopt, dat doe je gewoon niet.
Ik zie daar weinig verschil in, tenzij een patient er niks aan kan doen bij bv: een hypo, dat is een ander verhaal.
Maar bewust een hulpverlener aanvallen/beledigen.. Nee.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2010, 22:54:01
Ik ben benieuwd wat men hiervan vindt. :)

Misschien moet de topic titel veranderd worden in "Agressie en Geweld"?

...
tenzij een patient er niks aan kan doen bij bv: een hypo, dat is een ander verhaal.
Maar bewust een hulpverlener aanvallen/beledigen.. Nee.

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen bewust agressie/geweld
en paniek c.q. medisch/psychisch gerelateerd agressie/geweld.
Het resultaat blijft het zelfde maar de oorzaak ligt heel anders.

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2010, 23:16:42
even gesplitst en verplaatst.... ik zou zeggen...barst los met uw discussie.. O0

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2010, 23:22:00
overigens... Ik denk dat je als politie geweld/agressie mag verwachten. 9 van de 10 keer is het tegen het uniform gericht... Dat er dan iemand van de arbeidsinspectie het wel geweld of agressie vindt... tja, lekker belangrijk.

Geweld tegen de politie moet overigens gewoon hard aangepakt worden, net als tegen de overige hulpverleningsdiensten. Aangezien de politie wel geweldsmiddelen mag gebruiken en de overige diensten niet, ben ik voor een extra straf verzwaring als met het in de botte kop haalt om die wel onheus te bejegenen....

JaVaZee

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2010, 07:53:59
Geweld is dat je iemand, verbaal of fysiek, 'pijn' doet. (wist geen ander woord)
Als agent moet je veel dingen pikken, bijv. als een moeder zijn zoon verloren is en die begint te krijsen en om zich heen te slaan, zal een agent dit moeten toleren. Natuurlijk niet als dronke jongenlui hem lastig vallen.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2010, 08:52:09
Geweld is dat je iemand, verbaal of fysiek, 'pijn' doet. (wist geen ander woord)
Als agent moet je veel dingen pikken, bijv. als een moeder zijn haar zoon verloren is en die begint te krijsen en om zich heen te slaan, zal een agent dit moeten toleren. Natuurlijk niet als dronke jongenlui hem lastig vallen.

Dat zijn naar mijn mening ook weer twee verschillende soorten geweld. De moeder is op dat moment vrij wanhopig (en zal misschien ook ontoerekeningsvatbaar zijn?)

Aan de andere kant heb je de dronken jongelui, die de politie bewust lastigvallen, terwijl ze ook gewoon ergens anders kunnen gaan staan..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..