Grensoverschrijdende inzetten

Auteur Topic: Grensoverschrijdende inzetten  (gelezen 173113 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #230 Gepost op: 16 september 2013, 16:10:48
Citaat van: SniperEye link=msg=1201955 date=1379338242
Wat wellicht ook helpt aan de kosten is het feit dat Duitsland vaak in brandweervoertuigen rijdt die in Nederland allang naar het museum zouden zijn gebracht.

Nee hoor, die oude voertuigen uit Nederland worden niet naar het museum gebracht, maar worden in Duitsland nog jaren zonder noemenswaardige problemen gebruikt, en blussen gewoon door.

Zoals de net in Seedorf-Schlamersdorf in gebruik genomen oude TS van De Valk of Ederveen gem Ede:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.407037862676061.95473.213494728697043&type=3


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #231 Gepost op: 16 september 2013, 17:12:14
Das leuk om hem zo terug te zien :) ook bijzonder TS hoge druk komt ook niet zo vaak voor in duitsland meeste werken nog steeds met aflegsysteem..


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #232 Gepost op: 16 september 2013, 17:38:35
Citaat van: wjr307 link=msg=1202024 date=1379344334
Das leuk om hem zo terug te zien :) ook bijzonder TS hoge druk komt ook niet zo vaak voor in duitsland meeste werken nog steeds met aflegsysteem..

Vaak hebben moderne Duitse voertuigen een zogenaamde Schnellangriffseinrichtung wat zoveel wil zeggen dat ze een middeldrukhaspel hebben voor de snelle eerste aanval, beetje hetzelfde principe alleen hebben Duiters er geen heel aflegsysteem voor en zullen zij bijna ten alle tijde overgaan op een LD aflegsysteem.

http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellangriffseinrichtung


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #233 Gepost op: 17 september 2013, 11:11:05
Leuk artikel zie ik daar een foto van toepassing RSTV in duitsland? :) steken ze toch nog wat als wij in weeze oefenen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #234 Gepost op: 17 september 2013, 11:16:53
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1201967 date=1379340648
Nee hoor, die oude voertuigen uit Nederland worden niet naar het museum gebracht, maar worden in Duitsland nog jaren zonder noemenswaardige problemen gebruikt, en blussen gewoon door.

Misschien een hele domme vraag. Aangezien Duitsland geen ontwikkelingsland is kunnen ze daar schijnbaar nog jaren zonder problemen branden blussen met onze Hollandse, oude(re) brandweerwagens. Hebben wij hier in Nederland een ander soort branden die niet te bestrijden zijn met ouder materieel of schaft men op de kosten van de belastingbetaler gewoon nieuw materieel aan omdat het oog van de brandweermanager ook wat wil?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #235 Gepost op: 17 september 2013, 13:07:16
Citaat van: 024 link=msg=1202223 date=1379409413
Misschien een hele domme vraag. Aangezien Duitsland geen ontwikkelingsland is kunnen ze daar schijnbaar nog jaren zonder problemen branden blussen met onze Hollandse, oude(re) brandweerwagens. Hebben wij hier in Nederland een ander soort branden die niet te bestrijden zijn met ouder materieel of schaft men op de kosten van de belastingbetaler gewoon nieuw materieel aan omdat het oog van de brandweermanager ook wat wil?
Is het niet vanwege de arbo regeltjes?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #236 Gepost op: 17 september 2013, 13:08:28
Citaat van: JJ75 link=msg=1202255 date=1379416036
Is het niet vanwege de arbo regeltjes?

En de economische levensduur? of te wel een hogere restwaarde.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #237 Gepost op: 17 september 2013, 14:34:36
Volgende verschil is dat Duitsland in elk dorp een brandweerpost heeft staan. Daardoor hebben alle posten betrekkelijk weinig uitrukken waardoor de voertuigen dus ook langer in goede staat blijven.

Daarnaast worden Duitse korpsen volgens mij anders betaald als ik Nederland. In Nederland betaald de gemeente of regio voor de voertuigen en 't materieel. In Duitsland krijgt men per uitruk betaald en mag de korpsleiding vaak zelf beslissen wanneer ze een nieuw voertuig aanschaffen. Daarom zijn in de grote steden voertuigen vaak net zo snel vervangen als in Nederlandse steden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #238 Gepost op: 17 september 2013, 16:35:36
Citaat van: 024 link=msg=1202223 date=1379409413
Misschien een hele domme vraag. Aangezien Duitsland geen ontwikkelingsland is kunnen ze daar schijnbaar nog jaren zonder problemen branden blussen met onze Hollandse, oude(re) brandweerwagens. Hebben wij hier in Nederland een ander soort branden die niet te bestrijden zijn met ouder materieel of schaft men op de kosten van de belastingbetaler gewoon nieuw materieel aan omdat het oog van de brandweermanager ook wat wil?

Nee hoor, gewoon een afschrijvingstermijn die door beleidsambtenaren is vast gesteld.
Deze afschrijvingstermijn is ooit al eens vastgesteld toen de brandweer nog niet werd kapot gemanaged, door brandweermanagers.
De afschrijvingstermijn voor een Nederlands blusvoertuig is vastgesteld op 15 jaar, één van de belangrijkste redenen is dat vaak na ongeveer15 jaar de onderdelenvoorziening problematischer wordt.

In Duitsland hebben korpsen vaak bij een vergelijkbare verzorgingsgebied meer voertuigen staan en worden voertuigen nog door het eigen korps onderhouden.
Als in Duitsland een blusvoertuig niet wil starten hebben ze vaak nog wel een ander blusvoertuig wat wel uitruk gereed is, en daardoor geeft het niet als een voertuig iets langer niet inzetbaar is.
In Nederland staat er vaak maar 1 blusvoertuig in de garage en als deze het niet doet staat er dus geen ander blusvoertuig.

PS:Het voertuig wat naar Seedorf-Schlamersdorf is gegaan had er in Nederland al 21 jaar op zitten dus was al ruim over de afschrijvingstermijn heen.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #239 Gepost op: 18 september 2013, 18:06:48
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1202275 date=1379421276
Volgende verschil is dat Duitsland in elk dorp een brandweerpost heeft staan. Daardoor hebben alle posten betrekkelijk weinig uitrukken waardoor de voertuigen dus ook langer in goede staat blijven.

Daarnaast worden Duitse korpsen volgens mij anders betaald als ik Nederland. In Nederland betaald de gemeente of regio voor de voertuigen en 't materieel. In Duitsland krijgt men per uitruk betaald en mag de korpsleiding vaak zelf beslissen wanneer ze een nieuw voertuig aanschaffen. Daarom zijn in de grote steden voertuigen vaak net zo snel vervangen als in Nederlandse steden.

Je kan toch brandweerwagens uit grote steden die jarenlang gebruikt zijn plaatsen in dorpen, dus eigenlijk 'dooschuiven'. In de grote stad moet het voertuig betrouwbaar zijn en de nieuwste technieken hebben, in een dorp zijn er niet zoveel uitrukken, en rijdt er vaak toch een wagen van een omliggende stad mee...