BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 192938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #410 Gepost op: 19 januari 2015, 20:02:43
Bestaat er eigenlijk een beroepsprofiel van de BMH'er? Of zijn er rollen die binnen het vak van "Medisch Hulpverlener" centraal staan zoals de 5 verpleegkundige rollen binnen de HBO-V?
Anders is het eigenlijk "een medisch hulpverlener die sommige dingen doet die andere disciplines ook doen maar niet alles".
Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #411 Gepost op: 19 januari 2015, 20:03:44
http://www.ambulancezorg.nl/dl/files/140603%20Aanvraag%20Juridische%20Inbedding%20BMH%20juni%202014.pdf

In bovenstaand document staat het e.e.a. beschreven over de opleiding. Het hoe, wat en waarom zeg maar.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #412 Gepost op: 19 januari 2015, 20:22:27
Allemaal prachtig omschreven en geen negatief woord over deze studenten, opleiding en of beroproep

Een grote lobby trein. Apart dat ambulancezorg nl hieraan mee gewerkt  (aanvraag big register) terwijl VenVN ambulancezorg juist een afhoudend standpunt heeft ingenomen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #413 Gepost op: 19 januari 2015, 22:19:10
Citaat van: Job45 link=msg=1324341 date=1421684037
Aldus de HAN.

De opleiding leidt dus op tot ambulance"verpleegkundige", SEH-"verpleegkundige" of anesthesiemedewerker.

Dat is wel een heel creatieve redenatie .... du somdat een Hogeschool claimt dat je een opleiding volgt die opleidt voor functies waarvoor vroeger een verpleegkundige specialistische opleiding nodig was ben je nu ineens adequaat genoeg om die functie uitte voeren zonder over die functiegerichte (voor)opleiding te beschikken...dat is nog eens apart zeg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #414 Gepost op: 19 januari 2015, 22:34:12
Aan de andere kant; je leert op de HBO-V natuurlijk een hoop dat niet direct iets te maken heeft met acute/spoedeisende zorg. Laat dat allemaal weg en vervang dat door onderdelen uit de SEH/ambulance opleiding en je hebt binnen 4 jaar iemand opgeleid die dezelfde kunstjes kan als een SEH/ambulance verpleegkundige. Zij zullen waarschijnlijk alleen een stuk achterliggende kennis missen over het hoe en waarom. Je kan in 4 jaar tijd nou eenmaal niet alle kennis en ervaring bijbrengen die een SEH/ambulance verpleegkundige in de loop van de jaren opdoet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #415 Gepost op: 19 januari 2015, 22:57:42
juist die kunstjes maken je geen goede (ambulance-seh) verpleegkundige. Ik ben pas na mijn diplomering echt gegroeid in mijn verpleegkundige vak en ik groei (en leer) nog continu, en dan is natuurlijk ook logisch.

Vanaf het moment van diplomering ga je het `alleen`doen, maak je zelf de beslissingen en keuzes zonder een supervisor boven je te hebben.

natuurlijk kun je je collega`s vragen, maar dat is toch heel anders

Als je dan durft te beweren dat BMH studenten startklaar voor de ambulancezorg zijn, waarin je er letterlijk alleen voor staat met je chauffeur (tot aanvullende hulp arriveert), na een opleiding van 4 jaar (met hoeveel praktijk uren??).

Ik zou het niet met droge ogen durven beweren, en ik durf te beweren dat ik een vrij gedegen mening kan vormen vanuit diverse ervaringen.

Ik kan me heus een ondersteunende rol bedenken binnen een setting met supervisie, zoals anesthesie, HCK en zelfs SEH (en de gewone verpleegafdelingen). Maar het is toch niet te geloven dat in dit voorstel al over functioneel zelfstandige `beslissings` bevoegdheid wordt gesproken, en al helemaal niet in relatie tot welke voorbehouden handelingen dit zou moeten zijn

Ik ben helemaal niet tegen een nieuwe beroepsgroep, maar schep dan wel een reeel beeld en verwachtingspatroon wat er van BMH studenten verwacht zou kunnen worden, en wat BMH studenten kunnen verwachten

En jammer genoeg hebben we nog geen reactie van BMHStudentje meer ontvangen, maar zonder respectloos te zijn naar haar. geven bepaalde onderdelen van haar reactie wel weer, waar een van mijn zere punten zitten.  Zoals het geen zin hebben om oude mensen en/of verstandelijk gehandicapten te wassen. In mijn ogen illustreren juist dit soort reacties de verwachting van (ervaren) zorgprofessionals dat ze een bepaalde ervaring zullen gaan missen wanneer ze `klaar` zijn met de opleiding. En dus nog lang niet klaar zijn voor een solo setting als de ambulancezorg


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #416 Gepost op: 19 januari 2015, 23:03:08
Citaat
Aan de andere kant; je leert op de HBO-V natuurlijk een hoop dat niet direct iets te maken heeft met acute/spoedeisende zorg. Laat dat allemaal weg en vervang dat door onderdelen uit de SEH/ambulance opleiding en je hebt binnen 4 jaar iemand opgeleid die dezelfde kunstjes kan als een SEH/ambulance verpleegkundige. Zij zullen waarschijnlijk alleen een stuk achterliggende kennis missen over het hoe en waarom. Je kan in 4 jaar tijd nou eenmaal niet alle kennis en ervaring bijbrengen die een SEH/ambulance verpleegkundige in de loop van de jaren opdoet.

of zou juist niet het omgekeerd moeten worden. Waarom zou het korter gemaakt moeten worden of andere onderdelen vervangen moeten worden voor de acute zorg. De HBO-V geeft je een bepaalde basis en vanuit deze basis ga je eerst leren een goede ervaren verpleegkundige te worden. En wanneer je deze basis verbreed hebt en vertrouwen hebt gekregen in je eigen verpleegkundige vaardigheden, dan kun je kiezen deze verder te specialiseren. Dat maakt je een goede verpleegkundige in de acute/spoedeisende zorg of uberhaupt welke zorg richting

Citaat
Je kan in 4 jaar tijd nou eenmaal niet alle kennis en ervaring bijbrengen die een SEH/ambulance verpleegkundige in de loop van de jaren opdoet.

Precies en daarom moeten we dit ook niet willen !!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #417 Gepost op: 20 januari 2015, 01:01:57
Als ik me de heisa uit de jaren 80 en 90 nog voor de geest haal rondom het erkennen van de ambulanceverpleegkundige als bevoegd en bekwaam, eerst via verlengde arm constructie en daarna via de BIG registratie, dan is het introduceren van de BMH wel een heel vlotte truc van een aantal instanties....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #418 Gepost op: 20 januari 2015, 11:57:59
Citaat van: Job45 link=msg=1324414 date=1421703252
Aan de andere kant; je leert op de HBO-V natuurlijk een hoop dat niet direct iets te maken heeft met acute/spoedeisende zorg. Laat dat allemaal weg en vervang dat door onderdelen uit de SEH/ambulance opleiding en je hebt binnen 4 jaar iemand opgeleid die dezelfde kunstjes kan als een SEH/ambulance verpleegkundige. Zij zullen waarschijnlijk alleen een stuk achterliggende kennis missen over het hoe en waarom. Je kan in 4 jaar tijd nou eenmaal niet alle kennis en ervaring bijbrengen die een SEH/ambulance verpleegkundige in de loop van de jaren opdoet.

En bij het dikgedrukte zit de kern. Onderbouwde kunstjes kun je alleen uitvoeren als je over de kennis beschikt.  Daarbij zie ik niet zo snel welke onderdelen overbodig zijn in de HBO-V gerelateerd aan de acute zorg. Heb je voorbeelden?

RemRoof

Edit: Senseihomer heeft het mooier verwoord.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #419 Gepost op: 20 januari 2015, 12:20:28
Nou, in ons eerste jaar bestaan de praktijklessen voornamelijk uit ADL-handelingen (wassen, aankleden, scheren e.d.). Niet overbodig, maar ook niet direct gerelateerd aan de acute zorg zoals BMH die ziet (SEH, ambu, anesthesie).

Verder krijgen wij als G&T-variant lessen in zorg op afstand, e-Health etc. ook allemaal uren die BMH kan steken in zaken meer gericht op handelen in de acute zorg.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.