BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 189517 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #460 Gepost op: 31 januari 2015, 13:36:30
Citaat van: Jim link=msg=1327486 date=1422707571
Ik vind die theoretische basis nog best tegenvallen...

Verklaar eens nader...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #461 Gepost op: 31 januari 2015, 13:48:44
Citaat van: CM link=msg=1327482 date=1422707076
De actuele vraag luidt: kunnen we de benodigde supervisie bieden door deze mensen een concentrisch opleidingstraject te bieden van laag complex zorgvervoer tot hoog complex spoedvervoer.

Vergeet niet dat deze mensen praktijkervaring te kort komen maar een geweldige theoretische basis hebben. Oh, en ze zijn ook opgeleid in ADL en basiszorg, hoor...

CM

Toch fijn: ADL en basiszorg.

Weet jij waar het verschil gemaakt wordt tussen BMH en HBO-V als het gaat om de generieke kennisbasis. Er zullen ongetwijfeld keuzes gemaakt zijn aangezien beide opleidingen 240EC zijn.

Als blijkt dat een BMH'er uiteindelijk met een goede begeleiding/inwerktraject op de ambulance kan werken dan kunnen wij ons collectief gaan afvragen hoe het kan dat dit tot deze opleiding nooit heeft gekund.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #462 Gepost op: 31 januari 2015, 13:51:16
Citaat van: CM link=msg=1327487 date=1422707770
...  Daarom wilde ik even wat toelichten en voor een deel tegenwicht bieden.

CM

Dat kan ik altijd waarderen in discussies waarbij emoties een onderdeel zijn.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #463 Gepost op: 31 januari 2015, 14:02:44
Bedankt voor de compliment. Ik heb je een bericht gestuurd, kijk in je mail.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #464 Gepost op: 31 januari 2015, 14:50:52
Zou het dan  optie kunnen zijn om vergelijkbaar met de IC, SEH en CCU (bijv.) een traject voor afgestudeerde verpleegkundigen, (MBO en/of HBO) die mogelijk een minor hebben richting de acute zorg, op te zetten. Bijv. een tussenjaar tussen afstuderen en aanname ambulancedienst, Waarbij het tussenjaar gericht is op de competenties benodigd voor de ambulance (bijv. theorie en vardigheden) en hierbij een praktijk ervaring opdoen op bijv. SEH, IC etc

Dan zou de `meerwaarde`van de BMH mogelijk ondervangen kunnen worden door het extra jaar (theorie, vaardigheden en praktijkervaring) voor aanname bij de ambulancedienst

Het blijft mijn persoonlijke mening dat het zoals het nu is, goed is.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #465 Gepost op: 31 januari 2015, 15:10:27
Het idee van Senseihomer is een interessante, maar wie gaat dit extra jaar betalen? De student, de RAV of iemand anders?
Met de systeemveranderingen die de overheid doorvoert vanaf deze zomer zullen minder mensen een HBO/WO studie gaan volgen, en als ze dat doen willen ze een route nemen die de kosten (en dus jaren) beperkt. Dit is een heel praktisch probleem waar we mee te maken krijgen.

Overigens heb ik niet direct een mening over wel/geen BMH, had BMH bestaan toen ik mijn studiekeuze na uitloting (geneeskunde) moest maken was ik misschien ook wel aangetrokken door het perspectief dat de hogescholen bieden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #466 Gepost op: 31 januari 2015, 16:11:30
Citaat van: Golly link=msg=1327504 date=1422713427
... aangetrokken door het perspectief dat de hogescholen bieden.
Dat is nu precies het probleem. Ze bieden je een perspectief dat op dit moment nog niet bestaat.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #467 Gepost op: 31 januari 2015, 17:50:31
Bij elke studie bieden hogescholen/universiteiten perspectieven die wel/niet gehaald gaan worden. In NL hebben we gelukkig enkele "kwaliteitskenmerken" waarvan de NVAO accreditatie een belangrijke is.

Ik verwacht dat er een plek voor BMH-ers gaat zijn in de gezondheidszorg, zoals er ook is voor de PA en NP, en ook deze beroepsbeoefenaren hebben in het begin moeten vechten voor een plek. Differentiatie van zorg, waarbij zorg geboden wordt door een hulpverlener die dit kan, maar geen arts is, zoals je overal ziet, via PA, NP, POH, long-, diabetes-, CVRM- verpleegkundigen. De grenzen tussen cure en care vervagen steeds meer, en de taken worden uitgevoerd door mensen die opgeleid zijn voor 1 van de 2. Je zou kunnen zeggen dat het juist goed is dat mensen specifiek voor deze nieuwe taken worden opgeleid.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #468 Gepost op: 31 januari 2015, 18:24:50
Ik denk dat de meeste het ook een goed idee vinden dst mensen worden opgeleid. Alleen de meesten , en ik ook, hebben twijfels over de opleiding.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #469 Gepost op: 31 januari 2015, 20:04:43
Citaat van: CM link=msg=1327488 date=1422707790
Verklaar eens nader...

Nou ik verwacht dat als een BMH'er een uitstroomprofiel kiest, deze ook wordt voorbereid door de school met lessen over wat ze te wachten staat. En de basis moeten ze zeker weten. Maar dat kunnen ze allemaal toch bij ons leren? Nee, een nieuwe opleiding moet namelijk een verbetering zijn en de moeite stop ik liever in leerlingen die na 3 jaar ook echt onze collega's zijn dan in een van de 100 studenten die daarna weer weggaan.

En dan heb ik het niet eens over supercomplexe dingen hoor. Waaruit bestaat globaal een anesthesietoestel, wat is het verschil spinaal/epiduraal en wat de zuurstofdissociatiecurve? Je zou de ogen soms eens moeten zien.

 Ik vraag mij serieus af wat voor lessen er gevolgd worden en de leraren moesten zich doodschamen!

En hogescholen daar heb ik helemaal geen enkel goed woord voor over. Een opleiding creëren voor een probleem wat er niet is. BIG registratie er doorheen laten drukken bij een minister die nauwelijks weet waar die afkorting voor staat. Studenten massaal dumpen op de arbeidsmarkt met een halve opleiding en daarna de handen er vanaf trekken. Gek he, aangeklaagd worden door eigen studenten?

Ik vind het superzielig voor de studenten, en schaam mij dood dat wij als zorgprofessionals niet massaal NEE zeggen tegen de bmh
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!