BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 193416 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #630 Gepost op: 15 maart 2016, 08:52:27
Citaat
De bezwaren komen inderdaad van de huidige anesthesiemedewerkers. De anesthesiologen hebben deze brief een beetje kracht bijgezet door ook een kladje te tikken. Anesthesiemedewerkers beetje blij houden is ook belangrijk. Ik neem de NVA pas serieus als ze duidelijk maken dat ze druk op de ketel zetten, bijv. geen BMH-gediplomeerden of -stagelopers te begeleiden cq in de buurt van de gasknoppen in de OK te laten komen

hoe zwaar het wel of niet weegt, het zijn wel uitingen van weerstand en kritische standpunten (van zowel de NVA als de VnVN (ambulancezorg)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #631 Gepost op: 8 april 2016, 12:39:07
Marjolein de Raad @msoest4
Teamleider Spoedeisende hulp, verpleegkundige, UMCUtrecht,
#BMH als onderdeel van managementdag @nvshv Toekomst voor SEH? pic.twitter.com/lLbLjlA9lM
10:26am · 8 Apr 2016

TraumaNet AMC @TraumaNet
Nou, beste volgers, hoe denken jullie hierover? #BMH = Bachelor Medisch Hulpverlener op SEH's een goed idee?  
11:54am · 8 Apr 2016

Frans de Voeght @FVoe
Veel wisselende ervaringen met BMH-ers op SEH's. Levende discussie op managementdag NVSHV. 'Veel begeleiding nodig tijdens opleiding.'
11:52am · 8 Apr 2016


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #632 Gepost op: 28 april 2016, 21:49:35
Citaat van: RAdeR link=msg=1417980 date=1460111947
Marjolein de Raad @msoest4
Teamleider Spoedeisende hulp, verpleegkundige, UMCUtrecht,
#BMH als onderdeel van managementdag @nvshv Toekomst voor SEH? pic.twitter.com/lLbLjlA9lM
10:26am · 8 Apr 2016

TraumaNet AMC @TraumaNet
Nou, beste volgers, hoe denken jullie hierover? #BMH = Bachelor Medisch Hulpverlener op SEH's een goed idee?  
11:54am · 8 Apr 2016

Frans de Voeght @FVoe
Veel wisselende ervaringen met BMH-ers op SEH's. Levende discussie op managementdag NVSHV. 'Veel begeleiding nodig tijdens opleiding.'
11:52am · 8 Apr 2016

Zijn er op deze dag nog meer/andere punten/opmerkingen naar voren gekomen betreft de BMH?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #633 Gepost op: 21 mei 2016, 09:16:22
Citaat van: NC link=msg=1421171 date=1461872975

Zijn er op deze dag nog meer/andere punten/opmerkingen naar voren gekomen betreft de BMH?


Stronteigenwijs en een hoog "ja maar" gehalte.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #634 Gepost op: 21 mei 2016, 09:27:50
Citaat van: Expert link=msg=1425183 date=1463814982
Stronteigenwijs en een hoog "ja maar" gehalte.

Ja maar dokter als ik de gaskraan nog verder dicht moet draaien gaat de patient dood.


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #635 Gepost op: 28 mei 2016, 23:00:32
Welkom in 2016; er staat landelijk momenteel meer dan 100 FTE aan vacatureruimte open. Personeel is er simpelweg niet. De jarenlange crisis en dus bezuinigingen in de ziekenhuizen (lees opleidingsplaatsen) breekt de sector nu op. De uitstroom van specialistische vpk is minder, en daarbij komt dat ons vak aan populariteit en romantiek behoorlijk heeft moeten inleveren. Ambulanceverpleegkundige worden betekent nu je eindstation. oke , toegegeven er is een club van 35 HCM' (MMT) ers waar je bij kan proberen te komen. Sommige regio's laten je (onder volledige subsidie) NP'er worden, maar daarna stopt het. De ambulancezorg wil eigenlijk niets met NP'ers. Staat leuk in de cijfers maar slechts een enkele regio heeft echt begrepen hoe je deze mensen kan inzetten. Kortom AVPK worden is even flink bikkelen maar na een paar jaar ontstaat bij onze jonge ambitieuze collega's het gevoel....wat nu?? Ik heb de afgelopen jaren pareltjes zien binnenkomen en er zijn in mijn optiek maar 3 opties: Of ze vlammen en blijven vlammen, zoeken, deze mensen eindigen bij MMT of docent. Of je berust, zijn prima gedreven collega's, of je wil meer en verder en besluit de sector te verlaten. En dan is er een BMH, sneller opleiden. Sneller personeel. Misschien moeten we ons huidig profiel loslaten en ruimte genereren voor deze nieuwe generatie. Want zeg nu eerlijk hoe vaak gebruik jij al je specialistische kennis nog in het huidige systeem van ambulancezorg/NTS systeem? Deze opleiding biedt de studenten veel, heel veel kennis. Maar wij als beroepsgroep moeten af van het "gevoel" dat dat niet genoeg is. Ik denk dat zij de toekomst gaan zijn en "ons" vak en competentieprofiel zal moeten veranderen, want waar haal je anders zoveel formatie vandaan?
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #636 Gepost op: 28 mei 2016, 23:06:59
Citaat van: Expert link=msg=1425183 date=1463814982
Stronteigenwijs en een hoog "ja maar" gehalte.

Is dat niet precies de reden waarom jij " expert" geworden bent? Noem mij eens 1 avp die niet stronteigenwijs en continue " ja maar..." roept??
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #637 Gepost op: 29 mei 2016, 09:25:27
Citaat
Welkom in 2016; er staat landelijk momenteel meer dan 100 FTE aan vacatureruimte open. Personeel is er simpelweg niet. De jarenlange crisis en dus bezuinigingen in de ziekenhuizen (lees opleidingsplaatsen) breekt de sector nu op. De uitstroom van specialistische vpk is minder, en daarbij komt dat ons vak aan populariteit en romantiek behoorlijk heeft moeten inleveren. Ambulanceverpleegkundige worden betekent nu je eindstation. oke , toegegeven er is een club van 35 HCM' (MMT) ers waar je bij kan proberen te komen. Sommige regio's laten je (onder volledige subsidie) NP'er worden, maar daarna stopt het. De ambulancezorg wil eigenlijk niets met NP'ers. Staat leuk in de cijfers maar slechts een enkele regio heeft echt begrepen hoe je deze mensen kan inzetten. Kortom AVPK worden is even flink bikkelen maar na een paar jaar ontstaat bij onze jonge ambitieuze collega's het gevoel....wat nu?? Ik heb de afgelopen jaren pareltjes zien binnenkomen en er zijn in mijn optiek maar 3 opties: Of ze vlammen en blijven vlammen, zoeken, deze mensen eindigen bij MMT of docent. Of je berust, zijn prima gedreven collega's, of je wil meer en verder en besluit de sector te verlaten. En dan is er een BMH, sneller opleiden. Sneller personeel. Misschien moeten we ons huidig profiel loslaten en ruimte genereren voor deze nieuwe generatie. Want zeg nu eerlijk hoe vaak gebruik jij al je specialistische kennis nog in het huidige systeem van ambulancezorg/NTS systeem? Deze opleiding biedt de studenten veel, heel veel kennis. Maar wij als beroepsgroep moeten af van het "gevoel" dat dat niet genoeg is. Ik denk dat zij de toekomst gaan zijn en "ons" vak en competentieprofiel zal moeten veranderen, want waar haal je anders zoveel formatie vandaan?

Maar zou dat niet de omgekeerde wereld zijn, dat je de gehele lijn van kwaliteit los gaat laten (door het loslaten van de huidige standaard en BMH toe te laten) omdat er geen voldoende mensen te vinden zijn

zou het dan niet een beter plan zijn om functie differentiatie toe te passen, waarin BMH als BLS (ILS) ambulance zou kunnen optreden en de ambulanceverpleegkundige als de ALS ambulance (en evt verdere specialisatie als advanced ALS)?

Ik geloof zeker dat de BMH studenten heel veel theorie krijgen, maar dat is toch juist onderdeel van het `probleem`. Dat ze heel veel theoretische achtergrond krijgen, maar onvoldoende praktijk (en levenservaring)

Ik heb op mijn huidige baan op een spoedeisende hulp in een Universitair ziekenhuis in Belgie ervaren wat resulteert wanneer je mensen direct van de opleiding (met een flinke dosis theoretische ervaring, maar onvoldoende praktijk en levenservaring) op een specialistische afdeling laat werken en laat ik het zo zeggen, dat ik in de periode (vanaf 15 februari) meer dingen heb gezien die.....eh ik anders zou doen, dan dat ik in de voorgaande jaren heb gezien in de zorg (gelukkig maar)

en als verpleegkundige op deze spoedeisende hulp ben je vooral bezig met het uitvoeren van de opdrachten die de artsen geven, in plaats van dat je zelf initiatief en of beslissingen moet nemen (zoals je in Nederland meer ziet en binnen de ambulancezorg natuurlijk helemaal)

Ze kennen de theorie en de achtergrond, maar ze missen de benodigde ervaring om (echt) verder te gaan dan alleen het technische stukje van de patientenzorg (dat is mijn mening)


en gelukkig heb je hier een aantal (ook oudere) collega`s en artsen om advies van te krijgen

Citaat
Is dat niet precies de reden waarom jij " expert" geworden bent? Noem mij eens 1 avp die niet stronteigenwijs en continue " ja maar..." roept??

Als ik naar mezelf kijk dan herken ik de stronteigenwijsheid en de ja-maar gedachte (niet het `continue` roepen).

De eigenwijsheid komt voor mij uit eigen wijsheid
voor mij komt dat uit het opdoen van wijsheid door scholing, praktijk en levenservaring en goed luisteren naar. Vanuit deze ervaringen groeit mijn zelfvertrouwen en bagage, zodat ik op een gegeven moment voor mezelf een bepaalde beeld van mijn standaard van zorg krijg

vanuit deze standaard (best practise en evidence based practise etc) ga ik (voor mezelf) niet akkoord met aan lagere standaard. Of je doet het goed, of je doet het niet (in ieder geval het streven naar)

En dat is in mijn ogen ook een gezonde ontwikkeling. Als door het opdoen van ervaring en scholing etc, je standaard automatisch wordt verhoogd en je hierdoor eigenwijs wordt, dan kan dat in een gezonde situatie alleen resulteren in een hogere standaard

er wordt vaak gedacht dat brainstormen (met een groep mensen zoeken naar ideen) goed werkt, alleen dit blijkt niet zo te zijn, omdat het grootste deel van de mensen zich conformeren aan de algemene deler van de groep of de `leider` van de groep

weinig mensen zijn sterk genoeg (durven) om tegengas te bieden aan de richting van een groep. Om dit wel te kunnen moet je wel een bepaald type mens zijn (zoals ambulancerverpleegkundige) en eigenwijs genoeg zijn (incl de opgedane eigen wijsheid)

en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, juist niet

alleen de eigenwijsheid moet je wel in de juiste context en op de juiste momenten en manieren leren toepassen, en persoonlijk heb ik mee gemaakt met bepaalde collega`s, waaronder die van mijn huidige functie (waaronder een BMH stagiaire), dat deze de ervaring en `wijsheid` missen om de juiste context en plaats hiervoor te kunnen bepalen

wil niet zeggen dat ze niet goed zijn in hun werk, ook de BMH stagiaire vond ik prima functioneren. Alleen er is in mijn ogen een groot verschil tussen pre-hospitaal moeten werken waarin jij de verantwoordelijkheid hebt en de beslissingen alleen moet nemen of in een werkveld waarin je eigenlijk altijd collega`s en artsen hebt waarop je terug kan vallen


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #638 Gepost op: 29 mei 2016, 11:00:48
Citaat van: senseihomer link=msg=1426374 date=1464506727
..........
er wordt vaak gedacht dat brainstormen (met een groep mensen zoeken naar ideen) goed werkt, alleen dit blijkt niet zo te zijn, omdat het grootste deel van de mensen zich conformeren aan de algemene deler van de groep of de `leider` van de groep

weinig mensen zijn sterk genoeg (durven) om tegengas te bieden aan de richting van een groep. Om dit wel te kunnen moet je wel een bepaald type mens zijn (zoals ambulancerverpleegkundige) en eigenwijs genoeg zijn (incl de opgedane eigen wijsheid)

en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, juist niet

Het grote probleem is het gebrek van mensen om de moed te hebben en te durven om tegen de denkwijze van de gevestigde orde in te gaan. Velen durven dat niet uit angst om geexcommuniceerd te worden, uit gelachen te worden en andere interessante negatieve groepsdynamieken te ondergaan. Wat ook ten onrechte gebeurt.
Wat de geschiedenis ons leert is dat ideeen en voorstellen per definitie bij kennismaking terstond worden afgekeurd zonder op enige wijze open te staan voor de reden en achtergrond van de ideeen en voorstellen.
Deze trend heeft zich diep geworteld in de Nederlandse samenleving. Hoe zou het komen dat bepaalde beroepsgroepen initiatieven als de BMH bij voorbaat al afkeurden zonder dat de opleiding al gestart was.
De BMH voorziet in een behoefte en noodzaak voor een andere wijze in de zorgverlening, anders zou zij niet zijn opgezet. De mensen achter de BMH hebben een bepaalde visie, dragen deze uit en hebben de verwachting dat de BMH uiteindelijk breed zal worden gedragen. Gebleken is dat er nog steeds veel beren en leeuwen op hun weg zitten.

Het is logisch dat bepaalde beroepsgroepen gaan steigeren omdat zij de BMH opleidingen hebben zien opkomen, immers de BMH opleidingen tasten de "gevestigde" denkwijze en orde aan ten opzichte van hun eigen opleiding en ervaring. Vechten tegen vooruitgang, innovaties en ontwikkelingen is echter zinloos.
Sta open voor ideeen, innovaties en voorstellen. Bekijk ze kritisch maar keur ze niet bij voorbaat af zonder eerst de achtergrond ervqan te kennen en zelf ervaring opgedaan te hebben met nieuwe initiatieven.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #639 Gepost op: 29 mei 2016, 11:55:25
Citaat
Het grote probleem is het gebrek van mensen om de moed te hebben en te durven om tegen de denkwijze van de gevestigde orde in te gaan. Velen durven dat niet uit angst om geexcommuniceerd te worden, uit gelachen te worden en andere interessante negatieve groepsdynamieken te ondergaan. Wat ook ten onrechte gebeurt.

Absoluut mee eens, het is ook een fascinerend iets deze groepsdynamieken. Maar het maakt wel dat velen het dus ook niet doen, waardoor gedaan wordt, wat altijd gedaan werd

Al denk ik persoonlijk dat het type verpleegkundige binnen acute en intensieve settingen werkt, (over het algemeen) zeker de durf hebben om voor zichzelf en de patient op te komen

Maar daarbij de kennis, ervaring en scholing hebben om hierin ook serieus genomen te worden

Citaat
Wat de geschiedenis ons leert is dat ideeen en voorstellen per definitie bij kennismaking terstond worden afgekeurd zonder op enige wijze open te staan voor de reden en achtergrond van de ideeen en voorstellen.

Daar ben ik het mee eens. Dat is ook een gebruikelijke reactie van een groep, het is ook onderzocht hoe bepaalde leden van een groep (of type mens) reageren op een verandering:

http://www.inspire2improve.nl/wp-content/uploads/2013/04/ZvsEVDW.png
bron: http://www.inspire2improve.nl/veranderen-gedrag-het-i2i-veranderframework/

Citaat
Deze trend heeft zich diep geworteld in de Nederlandse samenleving. Hoe zou het komen dat bepaalde beroepsgroepen initiatieven als de BMH bij voorbaat al afkeurden zonder dat de opleiding al gestart was.

Persoonlijk sta (en stond) ik ook kritisch tegenover een opleiding van 4 jaar die mensen (net van de schoolbanken) opleiden tot professionals in de acute en intensieve zorg

Waarom?
Nou eigenlijk heel simpel, omdat ik persoonlijk me niet kan (en kon) voorstellen dat dit voldoende is om de standaard van zorg, zoals ik die voor ogen heb en heb ervaren, te kunnen evenaren

Dit is vooral gebaseerd op persoonlijke ervaringen

Maar aan de andere kant is het ook een kwestie van logisch beredeneren

AVK vs BMH:
Ambulanceverpleegkundige: 4 jaar opleiding verpleegkundige + (algemeen) 1 jaar ervaring verpleegafdeling + specialisatie (min. 18 maanden) + opleiding ambulanceverpleegkundige (7 maanden Academie voor ambulancezorg) = traject van 7/8 jaar
         Praktijkervaring: 200 weken (waarbij (ruime) ervaring geďntegreerd is als zelfstandige beroepsbeoefenaar)

BMH: 4 jaar studie (jaar 1: stage van 3 weken/ jaar 2: stage van 4 weken/ jaar 3 + 4: stage van 40 weken)
        Praktijkervaring totaal: 87 weken (zonder ervaring als zelfstandige beroepsbeoefenaar)

Citaat
Er is in jaar 1 één beroepsoriënterende stage van 3 weken gepland in de beroepscontext van
operatieassistent, anesthesiemedewerker en de acute zorg (SEH/Ambulance).

Citaat
De praktijkperiode: In het derde en vierde studiejaar zijn in totaal 40 weken stage gepland met een beroepsopleidend karakter: “training on the job”. De verschillende toetsen (KPB en DOPS) tijdens de stage zijn gericht op het uitvoeren van diverse beroepsactiviteiten en –taken met afnemende begeleiding. De student maakt voor aanvang van de stageperiode een POP met een omschrijving van de leerdoelen. Voor de HAN geldt de volgende indeling van de stageweken: 20 weken van 4 dagen per week in jaar 3 en 20 weken van 4 dagen per week in jaar 4; Voor de HR geldt de volgende indeling van de stageweken: 40 weken van 3 dagen in jaar en 20 weken van 4 dagen in jaar 4.Voor de HU geldt de volgende indeling van de stageweken: 10 weken van 4 dagen per week in jaar 3 en 20 weken van 4 dagen per week in jaar 4

bron: http://docplayer.nl/1403378-Landelijk-praktijkboek-stage-curriculum-opleiding-bachelor-medische-hulpverlening.html

Dus er is een wezenlijk verschil in opleiding en ervaring (stage en als zelfstandige professional)

Een zelfde vergelijking kan ik maken tussen Nederlandse spoedeisende hulp verpleegkundigen en die van Belgie (waar ik mee samen werk)

Nederlandse SEH vpk: 4 jaar opleiding verpleegkundige + (algemeen) 1 jaar ervaring verpleegafdeling + specialisatie:
Minimum aantal praktijkuren: 1200
Minimum aantal theorie-uren: 167

bron: http://academie.mumc.nl/sites/academie/files/2014_web_seh.pdf

Belgische SEH vpk: 3 jaar opleiding + 1 jaar Banaba opleiding (specialisatie tot SEH en IC verpleegkundige
Minimum aantal praktijkuren: 450 uur (200 uur SEH + 200 uur IC + 50 uur zelf in te vullen)
Minimum aantal theorie-uren: 27 les dagen

bron: https://www.vives.be/opleidingen/gezondheidszorg/banaba-intensieve-zorgen-en-spoedgevallenzorg

en ik merk een groot verschil in de kwaliteit en standaard van zorg en professionaliteit, maar vermeld moet worden dat dit vooral persoonlijke ervaringen zijn

Citaat
De BMH voorziet in een behoefte en noodzaak voor een andere wijze in de zorgverlening, anders zou zij niet zijn opgezet.

Nou ja dat is dus de vraag, aangezien er toch ook veel geluiden zijn die dit ter discussie stellen, mede ook de manier waarop betrokken beroepsgroepen (wel of niet) zijn betrokken

Citaat
De mensen achter de BMH hebben een bepaalde visie, dragen deze uit en hebben de verwachting dat de BMH uiteindelijk breed zal worden gedragen. Gebleken is dat er nog steeds veel beren en leeuwen op hun weg zitten.

Ja en persoonlijk vraag ik me af of bepaalde beren en leeuwen die nu op de weg zitten, niet van te voren al verwacht konden worden, zoals de BIG registratie en bijv. het bekwaam worden in voorbehouden handelingen binnen de ambulancezorg (aangezien de ambulanceverpleegkundige geen zelfstandige bevoegdheid heeft om deze te kunnen belegeren aan de BMH stagiaire (en dus is nu de tussenoplossing bedacht dat stagiaires van de BMH oefenen in skill-labs  :()

Maar juist een van de grootste uitdagingen zoals ik ze zie in de ambulancezorg, is juist het uitvoeren van de voorbehouden handelingen in complexere omstandigheden in plaats van binnen een gecontroleerde setting zoals de SEH

Citaat
Standpunt IGZ inzake vaardigheidsleren binnen de ambulancezorg in relatie tot het Experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH
 
Stage mogelijkheden BMH-stagiair ‘acute zorg’
Op 4 december 2014 vond een overleg plaats tussen een delegatie van de Werkgroep Artikel 36a Wet BIG BMH en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In dat overleg stelde de Werkgroep aan de Inspectie de vraag of de Inspectie in het zicht van het Experimenteerartikel 36a Wet BIG BMH een standpunt kon innemen aangaande de stage mogelijkheden voor studenten van de Bacheloropleiding Medische Hulpverlening binnen de acute zorg en met name binnen het werkgebied van de ambulancezorg. In april 2015 heeft de Inspectie bij schrijven van Mr. Barbera A. Prins, Hoofd Eerstelijnszorg IGZ haar standpunt inzake de stage mogelijkheden voor studenten BMH binnen de ambulancezorg kenbaar gemaakt.  

De Inspectie is in de periode voorafgaand aan het overleg in december 2014 geďnformeerd over de ontwikkeling van het document ‘Praktijkleren Medische Hulpverlening Ambulancezorg BMH’, over het ‘Landelijk Praktijkcurriculum BMH’, als ook over de ‘Aanvraag Juridische Inbedding Bachelor Medische Hulpverlening’. De delegatie van de Werkgroep heeft de Inspectie van de meest recente ontwikkelingen rondom de BMH op de hoogte gebracht. Met de mail van 23 februari 2015 is de vraag naar stage mogelijkheden uitgebreid met de stelling dat het daarbij vooral ook gaat om stages waarin voorbehouden handelingen binnen de ambulancezorg kunnen worden getraind.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft kenbaar gemaakt dat zij geen andere mogelijkheid ziet dan de wet BIG in zijn volle omvang te respecteren. De IGZ blijft daarom bij het standpunt dat studenten die stagelopen in de ambulancezorg, alleen voorbehouden handelingen mogen uitvoeren als voldaan wordt aan de voorwaarden die beschreven zijn in artikel 35 van de wet. Wel ziet de IGZ mogelijkheden om voorbehouden handelingen aan te leren in een meer gestructureerde setting.

De IGZ beschrijft haar conclusie als volgt:
“Onder de huidige omstandigheden kunnen BMH-studenten, bijvoorbeeld in het kader van stage, voorbehouden handelingen alleen uitvoeren als is voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 35 en 38 wet BIG. Daarin staat (onder meer) opgenomen dat een zelfstandige bevoegde de opdracht geeft tot de voorbehouden handelingen, dat toezicht door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever en de mogelijkheid van tussenkomst door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever voldoende verzekerd zijn, voor zover dat redelijkerwijs nodig is.

Een ambulanceverpleegkundige kan als functioneel zelfstandige geen opdracht geven aan een BMH-student om een voorbehouden handeling uit te voeren op geleide van artikel 35 en artikel 38 wet BIG. Indien het beoogde experimenteerartikel in werking is getreden, kan de BMH na het succesvol afronden van zijn opleiding bevoegd worden verklaard om voor een bepaalde periode nader in een AMvB te bepalen, bepaalde voorbehouden handelingen indiceren en verrichten. Het delegeren van de in de AMvB benoemde handelingen dient nader en per handeling te worden afgewogen opdat de RAV en de individuele zorgverlener te allen tijde verantwoorde zorg kunnen leveren.
Wellicht is een uitwerking te maken in combinatie met het verrichten van werkzaamheden in een meer gestructureerde setting waarin spoedeisende zorg wordt verleend met meer mogelijkheden voor supervisie en tussenkomst door een zelfstandig bevoegde beroepsbeoefenaar”.

Het Landelijk Platform Bachelor Medische Hulpverlening heeft het standpunt van de IGZ goed bestudeerd en is tot een nieuwe uitwerking gekomen waarmee meer studenten BMH hun stage in de ambulancezorg kunnen volgen en volbrengen.

Er is gekozen om de voorbehouden handelingen separaat te gaan toetsen in het skills lab. De Kenmerkende Beroepssituaties (KBS’en) zullen tijdens de stage verder uitgevoerd worden door de student, waarbij opgemerkt moet worden dat voorbehouden handelingen alleen uitgevoerd mogen worden als er directe supervisie geboden kan worden door een zelfstandig bevoegde. Daar in de meeste situaties niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan, kunnen studenten gaan afstuderen zonder de handelingen op patiënten toe te passen. Met andere woorden, zij voeren wel de Kenmerkende Beroepssituaties uit, maar niet de voorbehouden handelingen. Dit heeft tot gevolg dat een afgestudeerd medisch hulpverlener zich technisch bekwaam mag achten, maar niet beschikt over de ervaring en routine om de handelingen zelfstandig uit te voeren.

Mede om deze reden zullen er specifieke inwerktrajecten opgezet worden die een afgestudeerd medisch hulpverlener als beginnend beroepsbeoefenaar gaat doorlopen. Een dergelijk inwerktraject kan vorm en inhoud krijgen als het experimenteerartikel in de wet BIG van kracht is. De medisch hulpverlener krijgt immers dan een (tijdelijke) zelfstandige bevoegdheid.

Het ministerie van VWS heeft het Landelijk Platform Bacheloropleiding Medische Hulpverlening inmiddels subsidie verstrekt voor het realiseren van een traineetraject ter ondersteuning van de introductie en begeleiding door ervaren medisch hulpverleners ambulancezorg van afgestudeerde BMH’ers in de ambulancezorg.
AZN zal een werkgroep instellen. Deze werkgroep komt met beleidsvoorstellen onder ander op de volgende terreinen:
Uitstroomniveau: de werkgroep maakt een voorstel om de uitstroom van de initiële opleiding te vergelijken met de uitstroom van de BMH-opleiding.
Monitoren van de stages: de werkgroep monitort en evalueert een aantal stages van 3e jaars studenten en komt met verbetertoestellen.
Inwerkprogramma: de werkgroep maakt een voorstel voor een inwerkprogramma. Hoe zou een inwerkprogramma voor beginnende beroepsbeoefenaars er uit moeten zien?
Monitoring uitvoering experimenteerartikel: wanneer het experimenteerartikel definitief is, monitort de werkgroep de uitvoering hiervan.
Daarnaast zal er in opdracht van het ministerie van VWS ook een onafhankelijke evaluatie gaan plaatsvinden door een nader te bepalen onderzoeksinstituut. Deze evaluatie richt zich met name op het experiment in de wet BIG en heeft als belangrijke scope de veiligheid van patiënten.
.
Besluit Hogeschool Utrecht om afstudeerrichting ambulancezorg ‘on hold’ te zetten
 
In verband met het uitblijven van het standpunt van de IGZ heeft Hogeschool Utrecht besloten om per studiejaar 2015-2016 de afstudeerrichting ambulancezorg on hold te zetten. Dit is een tijdelijk besluit . De hogeschool voorkomt hiermee dat het stuwmeer aan studenten die wachten op stage verder zal toenemen. Met de studenten die voor deze richting wilden kiezen is gezocht naar een maatwerk oplossing welke gevonden is in het aanbieden van het onderwijsprogramma ambulancezorg als minor onderwijs (keuzeonderwijs).
Zij hopen deze maatregel zo snel mogelijk terug te kunnen draaien wanneer de studenten een nieuw perspectief krijgen op afstuderen in deze richting.

https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/8769/voortgang-bmh.html