Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 224825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #190 Gepost op: 10 september 2013, 20:50:58
Citaat van: Thor link=msg=1200153 date=1378752798
Er wordt gewerkt met twee zuigbuizen 4" bij een pompcapaciteit van 4000 l/min.
De autospuiten groot vermogen (o.a.) Amsterdam moesten/moeten het bij 4000 l/min doen met een zuigbuis 4" met een standaard zuigkorf.

Kennelijk is het rendement van die ondiepwaterzuigkorven dan lager dan 50 % als er met twee zuigbuizen niet voldoende zuigcapaciteit is.

Welke autospuiten in Amsterdam hebben een pompcapaciteit van 4000 liter/min ?
De grootste capaciteit die ik in Amsterdam heb gevonden is 3250 liter/min.
En haalt de door jou genoemde spuit bij zuigen wel een pompcapaciteit van 4000 liter/min ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #191 Gepost op: 10 september 2013, 23:15:54
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200459 date=1378839058
Welke autospuiten in Amsterdam hebben een pompcapaciteit van 4000 liter/min ?
De grootste capaciteit die ik in Amsterdam heb gevonden is 3250 liter/min.
En haalt de door jou genoemde spuit bij zuigen wel een pompcapaciteit van 4000 liter/min ?

Amsterdam heeft in de periode van autospuiten klein vermogen 2000 l/min (binnenring) ook een aantal autospuiten groot vermogen 4000 l/min (buitenring)
en ook twee zogenaamde L wagens 6000 l/min (met twee zuigbuizen)(Lodewijk en Teunis) gehad.
Of ze ook werkelijk 4000 l/min gaven weet ik niet maar ze werden opgegeven als 4000 l/min.
Ik heb deze autospuiten groot vermogen wel verschillende malen 2x4" zien voeden. Maar dat zegt natuurlijk weinig als je niet precies weet wat er wordt afgenomen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #192 Gepost op: 10 september 2013, 23:31:03
o.a. De 271,272 en 273 werden toenmaals opgegeven als 4000 l/min.
de 238 en 239 6000 l/min.
299 (Fiat Bijlmer) 3200 l/min


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #193 Gepost op: 10 september 2013, 23:36:20
Citaat van: Thor link=msg=1200495 date=1378847754
Amsterdam heeft in de periode van autospuiten klein vermogen 2000 l/min (binnenring) ook een aantal autospuiten groot vermogen 4000 l/min (buitenring)
en ook twee zogenaamde L wagens 6000 l/min (met twee zuigbuizen)(Lodewijk en Teunis) gehad.
Of ze ook werkelijk 4000 l/min gaven weet ik niet maar ze werden opgegeven als 4000 l/min.
Ik heb deze autospuiten groot vermogen wel verschillende malen 2x4" zien voeden. Maar dat zegt natuurlijk weinig als je niet precies weet wat er wordt afgenomen.
In de begin jaren 80, de tijd van de spuiten op Mercedes LP chassis  met 2000 liter/min in de binnenring van de stad waren er in de buitenring van de stad een aantal spuiten op Mercedes SK chassis met een pomp vermogen van 3300 liter/minuut paraat.
Daarnaast waren er 2 Schuimblusvoertuigen met een pompvermogen van 6000 liter op SK chassis


Autospuit op Mercedes LP chassis


Autospuit op Mercedes SK chassis


Schuimblusvoertuig op Mercedes SK chassis

bron van foto's http://www.brandweervoertuigenonline.nl fotograaf J.W. Pots


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #194 Gepost op: 10 september 2013, 23:44:18
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200504 date=1378848980
In de begin jaren 80, de tijd van de spuiten op Mercedes LP chassis  met 2000 liter/min in de binnenring van de stad waren er in de buitenring van de stad een aantal spuiten op Mercedes SK chassis met een pomp vermogen van 3300 liter/minuut paraat.
Daarnaast waren er 2 Schuimblusvoertuigen met een pompvermogen van 6000 liter op SK chassis


Autospuit op Mercedes LP chassis

Autospuit op
Mercedes SK chassis


Schuimblusvoertuig op Mercedes SK chassis

bron van foto's http://www.brandweervoertuigenonline.nl fotograaf J.W. Pots

Ja dat zijn ze. Kennelijk staan ze nu te boek als 3300 l/min.
Die 3300 waren goede wagens, die 2000 was een beetje ramp, nauwelijks een straatwaterkanon daarom hadden ze een HOE xxxxx  oid.aan boord.
Nu nog even die Fiat en je hebt het overzicht compleet.


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #195 Gepost op: 15 september 2013, 21:14:02
De AS en de SB zijn geen SKs maar NGs, de voorganger van de SK. De SK had schuine ramen.

Aaldert.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #196 Gepost op: 15 september 2013, 21:59:20
Citaat van: Feuerteufel link=msg=1201826 date=1379272442
De AS en de SB zijn geen SKs maar NGs, de voorganger van de SK. De SK had schuine ramen.

Aaldert.

Ik wist niet beter als dat deze cabine een Schwere Klasse cabine was maar idd met de rechte ramen is de New Generation cabine.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #197 Gepost op: 16 september 2013, 10:36:58
Citaat van: Frits link=msg=1200138 date=1378749852
Ze doen hun werk opzich wel, maar het blijkt dat je dan niet de volle zuigcapaciteit hebt. Door de werkgroep alternatieve bluswater voorziening zal worden bekeken of er toch normale zuigkorven aangeschaft moeten worden.

Zelfde ervaring hebben wij ook zodra je het richting de 1500-2000 liter/minuut vraagt aangesloten op de pomp (wij hebben 2 fox 3 pompen op onze slangenwagen) trek je hem direct vacuüm als we een "normale" zuigkorf erop zetten hebben we hier geen last van.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #198 Gepost op: 16 september 2013, 19:37:56
Citaat van: Thor link=msg=1200495 date=1378847754
Amsterdam heeft in de periode van autospuiten klein vermogen 2000 l/min (binnenring) ook een aantal autospuiten groot vermogen 4000 l/min (buitenring)
en ook twee zogenaamde L wagens 6000 l/min (met twee zuigbuizen)(Lodewijk en Marinus) gehad.
Of ze ook werkelijk 4000 l/min gaven weet ik niet maar ze werden opgegeven als 4000 l/min.
Ik heb deze autospuiten groot vermogen wel verschillende malen 2x4" zien voeden. Maar dat zegt natuurlijk weinig als je niet precies weet wat er wordt afgenomen.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #199 Gepost op: 16 september 2013, 19:43:22
Om het overzicht dan maar even te completeren mag deze zeker niet ontbreken:

http://www.brandweerdatabase.dds.nl/BVO/afbeeldingen/57-78-VB%20[248]%20Amsterdam%20[088-16].jpg (Lodewijk)

en haar gelijke:

http://www.brandweerdatabase.dds.nl/BVO/afbeeldingen/15-72-ZB%20[249]%20Amsterdam%20[087-32].jpg (Marinus)

en de FIAT:


http://www.brandweerdatabase.dds.nl/BVO/afbeeldingen/BD-16-PS%20[299]%20Amsterdam%20[175-19a].jpg

En ook deze afbeeldingen zijn uiteraard afkomstig van de website www.brandweervoertuigenonline.nl