Urgentie reanimatie

Auteur Topic: Urgentie reanimatie  (gelezen 12853 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #30 Gepost op: 6 juni 2010, 19:19:44
Overal worden er standaard 2 ambulances gealarmeerd, en anders een MMT of RR erbij.

Als de melding echter is: "Er ligt iemand op de grond, hij ligt er al een paar uur. Ben maar bij hem gaan kijken, hij is steenkoud en stijf," kan ik me voorstellen dat een centralist minder gauw twee ambulances vrijmaakt om met A1 te gaan rijden.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #31 Gepost op: 12 juni 2010, 14:02:18
Zoals jullie je kunnen voorstellen rijdt een ambulance niet voor een melding "overlijden". Melders kunnen echter niet altijd aangeven of er nu wel of geen ademhaling is.... ik ken (aan de andere kant) een melding van de thuiszorg van een reanimatie; De patient was al minimaal een dag overleden.
In geval van zéér zeker overlijden, rijdt er maar één voertuig A1. Waneer het iets minder waarschijnlijk is dat de patient overleden is, kan er alvast zonder spoed een tweede auto achteraan.
Echter, wanneer er ook maar een klein beetje het idee ontstaat dat de patiënt mogenlijk eventueel in redbaar zou zijn, wordt er met 2 ambulances A1 gereden. De dood constateren op afstand is bijna onmogelijk en juridisch zeker niet aan te raden.


yogya

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #32 Gepost op: 2 juli 2010, 10:36:03
Wellicht niet meer helemaal relevant, maar heb zelf twee keer een beroep moeten doen op de ambulance ivm reanimatie. Beide keren zijn alle twee de ambulances met A1 en OGS naar ons toegekomen. Bij vervoer naar het ziekenhuis (beide keren) reed 1e ambu waar ik in lag natuurlijk met A1 en OGS en tweede ambulance,  waar mijn echtgenoot in zat, heeft toestemming moeten vragen aan de meldkamer om ook met OGS achter de 1e ambu aan te mogen rijden.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #33 Gepost op: 2 juli 2010, 11:23:23
Bij ons rijdt er voor een daadwerkelijke reanimatiemelding 2x ambulance en het AEDteam van de brandweer.

Maargoed er blijven ook gevallen dat er totaal geen reanimatie is en dat het alleen blijkt dat iemand van z'n fiets is gevallen, tot een reanimatie met het MMT erbij.
Wordt dat dan ingeschat door de VPK die ter plaatse is/komt? Of door de CPA?


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #34 Gepost op: 2 juli 2010, 12:16:26
en tweede ambulance,  waar mijn echtgenoot in zat, heeft toestemming moeten vragen aan de meldkamer om ook met OGS achter de 1e ambu aan te mogen rijden.

En kregen ze die toestemming?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #35 Gepost op: 2 juli 2010, 19:55:54
dit omdat reanimeren het liefst met 3 man moet, 1 verzorgd de ademhaling en da andere 2 wissleen elkaar af met reanimeren,

Nou als dat het enigste is....   Verschillende medicatie door intraveneuze toegangen (naaldjes), intubatie, maagsonde, zakje zout, opvang en uitvragen familie, kijken hoe we weg komen...

Hier laten we bij voorkeur de politie reanimeren, hebben wij onze handen vrij.... Er komt dus meer bij kijken  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 2 juli 2010, 22:00:44
Apart topic gemaakt voor het "Constateren van de dood"

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,41592.0.html


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #37 Gepost op: 3 juli 2010, 20:53:22
En kregen ze die toestemming?
Ik denk het niet. Bij ons in ieder geval niet. Het heeft ook geen enkele zin. Er zijn immers genoeg handjes aan boord van de 1e ambu. Verder leverd het onnodig gevaar op bij het overige verkeer.


Bart S

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 3 juli 2010, 22:39:01
Ik denk het niet. Bij ons in ieder geval niet. Het heeft ook geen enkele zin. Er zijn immers genoeg handjes aan boord van de 1e ambu. Verder leverd het onnodig gevaar op bij het overige verkeer.

Ik ga nooit als tweede auto met familie onder A1 achter de eerste auto aan. Hoe moet ik dat verkopen als ik een aanrijding krijg?
Overigens hebben wij bij reanimaties een goede samenwerking met de brandweer. Als we het masseren aan hen overlaten weten we meestal dat het goedkomt. Zij houden de 2-minuten in de gaten, maken netjes een rij voor aflossing en houden het juiste tempo. En om op de originele vraag terug te komen... reanimatie is bij ons altijd 2x ambu onder A1. Nou hebben wij doorgaans wel voldoende auto's in de regio en hoef je nooit lang te wachten op nr. 2. Zodra de MKA denkt dat het wel eens een reanimatie kan zijn, maar ze weten het niet zeker wordt een tweede auto ook wel eens onder de noemer "medische assistentie" onder A1 meegestuurd. De eerste auto beslist vervolgens of ze de tweede auto door laten komen (bij een reanimatie natuurlijk altijd).


yogya

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #39 Gepost op: 5 juli 2010, 10:37:10
De 1e keer bij rijden naar het ziekenhuis weet ik het niet maar bij de tweede keer is er inderdaad toestemming gegeven om ook met OGS te rijden. Bij de 1e keer ook denk ik, want beide wagens kwamen tegelijkertijd aan bij het ziekenhuis wat bij ons nou niet direct naast de deur ligt. Ook is beide keren 1 politiewagen opgeroepen en de tweede keer waren zij er als eerste en hebben de reanimatie overgenomen van mijn man.