Knelpuntanalyse m.b.t. de Geneeskundige Combinaties

Auteur Topic: Knelpuntanalyse m.b.t. de Geneeskundige Combinaties  (gelezen 4138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2004, 21:43:30
Citaat
Het is inderdaad heel lastig om ervaring op peil te houden met minder dan 1 uitruk per jaar en slechts 1 stagedag in het jaar.

Als dat het middelde maar was  :-\ :-\ :-\. 3 jaar geleden mijn laatste dag :-\ :-\


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2004, 10:50:05
Natuurlijk is het nuttig en interessant om een stage te kunnen lopen, maar ik zie dat niet als grootste gebrek bij het op peil houden van het niveau van de SIGMA-leden.
Er wordt nog behoorlijk over kosten gepraat en natuurlijk kost het geld om met materialen te oefenen. Maar mijns inziens zitten de problemen meer nog in een stukje kennis van materialen en begrippen.
Ik kom als Lotus geregeld met diverse Sigma-teams in aanraking en vaak genoeg gebeurt het dat, wanneer gevraagd wordt om een tensie er een pols geteld wordt, tensiebanden binnenstebuiten worden aangelegd... of soms nog erger :-\
Ik kan me de frustratie van de ambuteams zo nu en dan behoorlijk voorstellen. Het kan en mag niet zo zijn dat de ambuteams sneller af zijn zonder Sigmaleden. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik denk dat training hierin op het huidige niveau belangrijker is. Zorg dat je weet waarover gesproken wordt, zorg dat je je materialen kent, herkent en kunt gebruiken. En dat hoeft helemaal niet zo heel erg duur te zijn.
Natuurlijk is het enorm belangrijk dat de vrijwilliger enthousiast blijft. En natuurlijk moet niemand vergeten dat je met vrijwilligers te maken hebt. Maar enthousiasme alleen is - helaas - niet genoeg... :(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2004, 15:14:24
Maar mijns inziens zitten de problemen meer nog in een stukje kennis van materialen en begrippen....
Zorg dat je weet waarover gesproken wordt, zorg dat je je materialen kent, herkent en kunt gebruiken....

Helemaal mee eens, mijn tip:
Neem eens zo'n koffer een weekje mee naar huis en zorg dat je leert wat er in welke verpakking zit en hoe de koffer ingedeeld is.

Zeker als er al het een en ander uit de koffer gebruikt is veranderd dat ding al snel in een grote puinhoop met half volle pakjes , de inhoud los door de koffer etc.
Het is verdomd handig als je dan niet steeds mispakt of op het etiket moet gaan napluizen wat er in zit.

(overigens weten de meeste ambu mensen helemaal geen weg in de koffer en vraagt men soms om dingen die er niet eens in zitten, de Sigma man/vrouw die het dan vervolgens natuurlijk ook niet kan vinden gaat dan steeds harder zweten, maar ja als Sigmahelper die zijn koffer kent kun je dan vertellen dat dat er gewoon niet in zit ;D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2004, 23:54:46
Ach de lamme helpt de blinde  ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2004, 10:14:35
Natuurlijk is het nuttig en interessant om een stage te kunnen lopen, maar ik zie dat niet als grootste gebrek bij het op peil houden van het niveau van de SIGMA-leden.
Er wordt nog behoorlijk over kosten gepraat en natuurlijk kost het geld om met materialen te oefenen. Maar mijns inziens zitten de problemen meer nog in een stukje kennis van materialen en begrippen.
Ik kom als Lotus geregeld met diverse Sigma-teams in aanraking en vaak genoeg gebeurt het dat, wanneer gevraagd wordt om een tensie er een pols geteld wordt, tensiebanden binnenstebuiten worden aangelegd... of soms nog erger :-\
Ik kan me de frustratie van de ambuteams zo nu en dan behoorlijk voorstellen. Het kan en mag niet zo zijn dat de ambuteams sneller af zijn zonder Sigmaleden. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik denk dat training hierin op het huidige niveau belangrijker is. Zorg dat je weet waarover gesproken wordt, zorg dat je je materialen kent, herkent en kunt gebruiken. En dat hoeft helemaal niet zo heel erg duur te zijn.
Natuurlijk is het enorm belangrijk dat de vrijwilliger enthousiast blijft. En natuurlijk moet niemand vergeten dat je met vrijwilligers te maken hebt. Maar enthousiasme alleen is - helaas - niet genoeg... :(

Volgens mij is de enige manier om ervaring te houden is veel oefenen en doen! Gelukkig wordt daar door onze HGE en de docenten van de ambulancedienst niet moeilijk gedaan over het gebruik van materialen. Ik weet dat dit in andere regio's heel anders is.
Je kunt pas goed een infuus klaarmaken als je het regelmatig doet.
Hetzelfde geldt voor het meten van tensie. Je weet dan ook waar je het moet doen.
M.a.w. veel oefenen met de materialen en de mensen.

Verder zijn stages van een groter belang dan jij denkt. Voordeel van (meer) stages zijn:
* Sigma-leden en ambulancemedewerkers leren elkaar beter kennen en zijn beter op elkaar ingespeeld. Zo ontstaat er een stukje chemie die goed van pas komt als je in het echt in de sigma met elkaar werkt.
* Je leert heel veel van het omgaan met echte slachtoffers en patiënten
* Je leert heel veel van professionals die aan het werk zijn en waarbij je kunt assisteren.

Wanneer leer je autorijden. Tuurlijk rijles en theorie zijn heel belangrijk. Maar je wordt pas een ervaren/vaardige automobilist als je het doet. Vraag maar eens aan mensen die na het behalen van het rijbewijs en die een lange tijd niet meer gereden hebben.

Kortom hoe kun je van sigma-leden verwachten dat ze goed functioneren als ze niet of nooit in actie komen?!
Dus veel oefenen in de groep en rampoefeningen en daarnaast doen (stages en/of uitrukken).

Rader


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2004, 18:45:46
Volgens mij is de enige manier om ervaring te houden is veel oefenen en doen! Gelukkig wordt daar door onze HGE en de docenten van de ambulancedienst niet moeilijk gedaan over het gebruik van materialen. Ik weet dat dit in andere regio's heel anders is.
Je kunt pas goed een infuus klaarmaken als je het regelmatig doet.
Hetzelfde geldt voor het meten van tensie. Je weet dan ook waar je het moet doen.
M.a.w. veel oefenen met de materialen en de mensen.

Verder zijn stages van een groter belang dan jij denkt. Voordeel van (meer) stages zijn:
* Sigma-leden en ambulancemedewerkers leren elkaar beter kennen en zijn beter op elkaar ingespeeld. Zo ontstaat er een stukje chemie die goed van pas komt als je in het echt in de sigma met elkaar werkt.
* Je leert heel veel van het omgaan met echte slachtoffers en patiënten
* Je leert heel veel van professionals die aan het werk zijn en waarbij je kunt assisteren.

Wanneer leer je autorijden. Tuurlijk rijles en theorie zijn heel belangrijk. Maar je wordt pas een ervaren/vaardige automobilist als je het doet. Vraag maar eens aan mensen die na het behalen van het rijbewijs en die een lange tijd niet meer gereden hebben.

Kortom hoe kun je van sigma-leden verwachten dat ze goed functioneren als ze niet of nooit in actie komen?!
Dus veel oefenen in de groep en rampoefeningen en daarnaast doen (stages en/of uitrukken).

Rader

Ik blijf bij mijn eerste beweringen... Ik ga je niet vertellen dat stages niet belangrijk zijn. Tuurlijk, geweldige ervaring...
Maar er is een basis waar bij de nodige Sigma-teams nog behoorlijk aan gewerkt kan worden.
Het is dus niet zo dat er in de tussentijd niets anders te doen is of dat het altijd veel geld kost om te oefenen.
Kortom: je kunt niet zeggen dat een Sigmateam niet goed functioneert omdat er geen kans gegeven wordt stage te lopen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2004, 22:32:13
Kortom: je kunt niet zeggen dat een Sigmateam niet goed functioneert omdat er geen kans gegeven wordt stage te lopen.

kan ik me helemaal in vinden, stages vindt ik zelf ook heel belangrijk, maar pas op het moment dat de basis in orde is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2004, 09:04:48
Jorrin en Jaques,

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je moet stagelopen zonder basis. Laat staan dat stagelopen als vervanging voor een goede basis kan dienen. Wellicht zal het ook zo zijn dat aan die basis nog het nodige ontbreekt.
Waar ik vooral voor pleit is dat je met alleen een goede basis nog geen goed sigma-team hebt.
Ervaring in realistische oefeningen en stages zijn uiterst belangrijk als aanvulling op de basis.

Een klein voorbeeld ter illustratie. In de hoc-opleiding hebben we vele malen geoefend om de abc bij elkaar in kaart te brengen, polstellen, ademfreq, monitor aansluiten, tensiemeten enz.
We gingen keurig en rustig zitten en liggen voor elkaar.
Tijdens het examen had ik een lotus die een rookinhalatie moest naspelen en 30 keer in een minuut hoestte. Ik kan je wel vertellen dat ik toen heel wat meer moeite moest doen voor een goede rapportage aan de avk.

Kortom basis + oefenen / stages = goed sigma

Rader


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2004, 11:14:09
Kortom basis + oefenen / stages = goed sigma

Eerst basis +  continue oefenen, dan stage = heeft de mogelijkheden om een goede sigma helper te worden

Als je het zo bedoelt: mee eens
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Robert H

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2004, 08:47:45
Misschien nu eventjes heel iets stoms om nu dit te zeggen, maar ligt het bij sommige mensen er ook niet een beetje aan dat ze de opleiding wel aan gekund hebben, maar het hebben van de vaardigheden niet onder controle hebben en misschien wel nooit kunnen krijgen?

Dit zeg ik niet om collega's af te zeiken of dat ik het nou zoveel beter weet.
Ik bedoel een tensie meten en je gaat een pols voelen en/of je moet een bloeddrukmanchet aanleggen en je doet h'm verkeerd om...?

Is het onhandigheid of onkunde die moeilijk of nauwelijks aan te leren is? ???