Ik ben helemaal niet thuis in de psychiatrische kant van deze kwestie. Ik heb wel begrepen dat deze persoon door mensen die er wel verstand van hebben is onderzocht en dat zij geen redenen zagen om hem de hand te reiken en hem op te vangen. Anders zou betrokkene nog wel ergens de geestelijke bijstand krijgen die hij nodig heeft.
Dus dat soort mensen moet je dan preventief vastzetten?
Nu is het deze meneer die stond te schreeuwen, maar de volgende keer is het iemand anders, misschien een persoon dat zelf in recente oorlogen heeft gevochten en op deze manier zijn emotie wil uiten.
Raken we dan weer met z'n allen in paniek? Ik vraag me af of deze meneer ook zo'n straf had gekregen als de koningin er niet bij aanwezig was.
Dat hij inderdaad een soort bedreiging uit naar de rechter, dat vind ik ook niet kunnen, maar goed, het staat op video
Ik denk niet dat “dat soort mensen” (waarbij ik even uitga van een verwarde man) standaard preventief vastgezet wordt.
Wat wel duidelijk is, is dat een bepaald persoon, waarvan in het verleden al eens gebleken is dat hij zelfs in verwarde toestand, een gevaar kan vormen voor de openbare orde en veiligheid in aanwezigheid van hare majesteit de koningin, wederom zichzelf in de directe nabijheid van de koningin wil brengen.
Tel daar bij op dat hij in het radioprogramma Echte Jannen heeft geroepen dat hij liever had gezien dat Anders Breivik met een kalasjnikov op de Dam had gestaan (thnx 4 the quote PWB) en ik denk dat er voldoende reden is om bij betrokkene te informeren naar zijn intenties op die specifieke plaats en tijd. Dat dit formeel niet in 5 minuten geregeld is (aanhouding, voorgeleiding enz. enz.) is niet meer dan logisch.
Raken we in paniek als iemand anders (uit het voorbeeld van sylvester) zijn emotie wil uiten?
Ja. Zeker als het onder soortgelijke omstandigheden gebeurt.
De vraag of deze meneer ook zo'n straf had gekregen als de koningin er niet bij aanwezig was is volledig afhankelijk van de rechter die aan de zaak wordt toegewezen die zijn mening baseert op de feiten en omstandigheden. De aanwezigheid van een staatshoofd speelt zeker mee. Een staatshoofd heeft nu eenmaal een bijzondere positie. Of het nu (om de link maar weer eens te leggen naar het Koninginnedag-huiszoekings-topic) om onze koningin of de Amerikaanse president gaat.
Kortom. Ieder zijn mening. Leve de discussie. Ik vindt dat er niets mis is gegaan. Sterker nog.
Goeie actie!