VAKINHOUDELIJKE DISCUSSIE : Pijnbestrijding in de ambulancezorg.

Auteur Topic: VAKINHOUDELIJKE DISCUSSIE : Pijnbestrijding in de ambulancezorg.  (gelezen 9399 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
CASUS:

Je hebt avonddienst op een doordeweekse dag. Je nadert het einde van je dienst. Opeens gaat de pager, je wordt gevraagd om assistentie te verlenen (door gebrek aan paraatheid, wat een verassing  ;)) bij een naburige regio.

Melding:

Jongeman, 19 jaar, tijdens het lossen van een vrachtwagen is er een stalen bundel op zijn linkervoet/onderbeen terechtgekomen. De bundel is reeds door collega's verwijderd. Dit geheel weegt ongeveer 185 kilo en zijn voet is getordeerd en deels geamputeerd. De patiënt is ABC stabiel bij een enkelvoudig extremiteitenletsel. Naast je ABC ondersteuning wil je deze patient fatsoenlijk pijnbestijding geven tijdens het vervoer. Je merkt dat  fentanyl niets doet bij deze jongeman. Zijn pijnscore blijft onverminderd een 10 bij een dosering van 500 microgram (op basis van gewicht). Je hebt een aantal opties:

1) De pijn accepteren voor wat het is en "scoop and run" uitvoeren.
2) Een MMT oproepen, deze moet wel eerst opstarten en 50km vliegen, het betreft immers een secundaire inzet. Het algemeen ziekenhuis is 8 minuten rijden, het traumacentrum 20 minuten.
3) De patiënt meer fentanyl geven dan protocollaire toegestaan is.
4) De patient esketamine geven (al dan niet i.c.m. midazolam). De patient is wel een alle kanten benaderbaar en is ABC stabiel
5) De patiënt morfine geven, het staat bekend om de euforisch eigenschappen en het zit toch in de koffer.
6) Iets anders..

Graag toelichten waarom je voor een bepaalde optie kiest, anders wordt het wel een hele saaie topic.

Er zijn geen goede of foute antwoorden mogelijk bij deze topic. Je handelswijze zal mede worden bepaald door je eigen ervaring en opleiding. Daarom is het belangrijk om een discussie op gang te brengen en geen vinger te wijzen. Noem het maar een virtuele collegiale intervisie.

Succes!

WM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Als chauf zeg ik: scoop and run. Waarom? Protocolair medicatie toegediend.. aanrijtijd ZKH is acceptabel. Glijdend vervoer. MMT vind ik geen optie meer, gezien de aanrijtijd naar ZKH.
Die hadden liefst direct meegealarmeerd moeten worden, maar daar is in deze geen sprake van.

Ik reageer als chauffeur. Als een VPK zou zeggen: ik kies voor optie 4 / 5, dan zou ik daar natuurlijk in meegaan. Mede omdat ik eigenlijk nog maar kort meedraai in ''HV-land''. M.a.w: ik volg de pleeg. Maar mijn eerste gedachte is: scoop and run, met de toegediende medicatie.

Ik kan er gruwelijk ''naast zitten'', ik ben benieuwd naar reacties van andere ambumedewerkers.  ::)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Als chauf zeg ik: scoop and run. Waarom? Protocolair medicatie toegediend.. aanrijtijd ZKH is acceptabel. Glijdend vervoer. MMT vind ik geen optie meer, gezien de aanrijtijd naar ZKH.
Die hadden liefst direct meegealarmeerd moeten worden, maar daar is in deze geen sprake van.

Ik reageer als chauffeur. Als een VPK zou zeggen: ik kies voor optie 4 / 5, dan zou ik daar natuurlijk in meegaan. Mede omdat ik eigenlijk nog maar kort meedraai in ''HV-land''. M.a.w: ik volg de pleeg. Maar mijn eerste gedachte is: scoop and run, met de toegediende medicatie.

Ik kan er gruwelijk ''naast zitten'', ik ben benieuwd naar reacties van andere ambumedewerkers.  ::)

Ik vind je argumentatie heel reeel, je zit er niet naast...

Nog meer meningen?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Optie 6: Entonox/Denilox icm scoop and run? Kan heel goed werken, kan weinig uithalen.  Bij gesloten fracturen en luxaties heb ik er mooie resultaten mee gezien. In ieder geval de moeite van het proberen waard lijkt mij.

Even een vraag omdat ik daar geen praktische ervaring mee heb. Esketamine kan hartfrequentie en bloeddruk verhogen, kan prettig zijn bij een wat instabiel slachtoffer, maar zou bij een stabiel slachtoffer met een traumatische amputatie theoretisch kunnen leiden tot toename van het bloedverlies. Is dit in de praktijk merkbaar?

Is er naast de pijnlijke verwonding een andere oorzaak voor verminderde gevoeligheid op fentanyl (drugsgebruik?) dan zou je eventueel wel kunnen overwegen wat hoger te doseren  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Denk dat die entonox sowieso een strak plan is, so is ''er lekker mee bezig'' en in de tussentijd....ben je al in het ZKH.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Volgende : ik ben het in principe eens met Dinges, maar ik heb ook net de PHTLS gehad ;)

Heb ook weleens in een ongeveer vergelijkbare casus (+1 femur, scooter-auto lateraal, enkel hing aan de banden 18jaar) een ruime hoeveelheid ketanest en mida opgetrokken voor een pleeg...  gewoon omdat de patient zo onrustig was door de pijn dat we hem niet (netjes) op de plank gemeubeld kregen...manueel fixeren was al een drama...  MMT: niet beschikbaar, 6/7 min van de VU af...maar op basis van de kinematica van het ongeval moest deze 18-jarige wel op de plank, je breekt niet zomaar een femur als je 18 bent...

Entonox is toen niet bij me opgekomen, maar dat was ook de 3e week dat ik zelfstandig op de auto zat....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Dag allemaal,

Entonox is m.i. geen optie, dit is een letsel van dergelijke omvang dat het effect volstrekt ontoereikend zou zijn (maar nog altijd een optie als je niets anders hebt). Bovendien heb ik het niet meer in mijn arsenaal zitten.

Esketamine leidt tot een transient verhoging van de bloeddruk en pols maar het effect ervan is zeer beperkt. Daarom verwacht je weinig problemen m.b.t. bloedverlies. Ik heb het in ieder geval nooit gezien (terwijl ik al 10 jaar ketamine gebruik). Ketamine werd in het verleden afgeraden bij hersenletsel om de dezelfde reden maar recente onderzoeken hebben aangetoond dat juist de MAP verhoging een betere cerebrale perfusie bewerkstelligd:

Citaat
http://d4588763.c648.c6.ixwebhosting.com/mem-stick/ketamine%20HI.pdf

Maar goed, dat ter zijde....

Deze casus is niet verzonnen, het dateert van een aantal maanden geleden. Wij hebben de "scoop en run" uitgevoerd maar ik heb de pijnbestrijding anders aangepakt... maar goed, dat vertel ik in een latere stadium.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
500 mcg fentanyl?   mmm 5x een dosis van 100 mcg? inderdaad niet volgens LPA7....achja, de pijnbestrijding bij het LPA is wat ondermaats, (bijna homeopatische doseringen,,ahum) en loopt achter de wetenschappelijke feiten aan.

Ik zou na de 1e dosis fentanyl meteen dormicum en ketanest IV hebben gegeven, proberen na voldoende sedatie en pijnbestrijding te reponeren, fractuur in lijn spalken en dan glijdend A1 naar het traumacentrum.
Entonox heb ik alleen goede resultaten mee bij kinderen en sommige kleine traumata, alleen entonox/denilox en fentanyl volgens protocol geven is mijns inziens onderbehandelen en niet patientvriendelijk.
Ketamine ondersteunt de ademhaling en de tensie, extra RR verhoging zodat bloeding verergert treedt niet op, dit zou wel kunnen wanneer de patient teveel gevuld wordt

Maar ben benieuwd naar jouw uitwerking van deze casus Carl   ;-)   altijd pech als het MMT nodig is en ze niet kunnen komen opdagen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Wond afdekken + mogelijk compressietherapie ivm bloedverlies. Ketanest + midazolam als pijnbestrijding. Niet te lang lanterfanten, chirurgische zorg is noodzakelijk en dus voor de AVP de taak de jongeman er zo stabiel en prettig mogelijk heen te krijgen.

Mensen met een pijnscore van 10 horen niet bij kennis te zijn. Sederen dus zover als AVP mogelijk. Mocht tijdens het rijden de pijn weer terug komen, die door WM genoemde 500 ucg fentanyl (protocollair mogelijk?) erbij om de scherpe randjes eraf te houden. Scoop en run is geen optie bij een pijnschaal van 10. Dat station zijn we in Nederland hopelijk al gepasseerd.

My humble opinion :)
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Beste mensen,

Mijn excuses voor de storende fout in de dosering, het had moeten zijn: 50 mcg o.b.v. een lichaamsgewicht van 48kg (1mcg/kg lichaamsgewicht).

Daar heb ik overigens niet voor gekozen. Ik heb gekozen voor 2mg alfentanyl iV (gebruikelijke dosering 500mcg bij dit gewicht) als initiele dosering gevolgd door 2x1mg na, respectievelijk, 10 en 20 minuten (de half-waarde tijd van dit middel is zeer kort). Dit geheel uiteraard onder bewaking van de vitale functies. En langzaam ingespoten. De ademhaling kan vaak worden gehandhaafd door voorzichtig toediening.

Deze dosering heeft geleid tot een zekere sedatie zonder dat de vitale functies verstoord werden.Ook heeft de patient veel minder pijn ervaren, hij gaf tijdens de rit een 3 aan. De volgende dag heb ik contact opgenomen met mijn MMA voor een retrospectieve toetsing. Hij keurde mijn oplossing goed.

Esketamine zou een optie zijn geweest maar dat heb ik bewust gemeden omdat ik de kans op de bekende "nachtmerrie" fenomeen te groot achtte met dit type letsel. Dat is bij mij een gevoelskwestie geweest, ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen. Misschien is dat ook een interessante discussiepunt...?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon