Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537140 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1010 Gepost op: 29 januari 2014, 16:16:14
Snelle, kleine wagens voor brandweer Gelderland-Zuid

TIEL - De inzet van snelle interventiewagens (SIV's), bemand door 2 brandweerlieden, verkort de aanrijtijden en zorgt voor een effectievere brandbestrijding. Uit die overtuiging start het brandweerkorps in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid na de zomer met een proefproject, waarbij SIV's worden ingezet bij op het eerste oog kleine branden.

"De normale tankspuitauto is bemand door 6 mensen", zegt de Tielse burgemeester Hans Beenakker (VVD), binnen deze veiligheidsregio verantwoordelijk voor het brandweerkorps. "Veel posten in ons gebied drijven op vrijwilligers, die niet standaard in een kazerne aanwezig zijn. De bluswagen kan dus pas uitrukken als ook de 6e vrijwilliger zich heeft gemeld."

Kostbare tijd
En dat kost kostbare tijd, vindt brandweercommandant Dennis van Zanten. "Bij een beginnende woning- of schuurbrand is het belangrijk snel ter plekke te zijn om zo de schade te beperken. Een SIV met 2 brandweermannen is eerder bij de brandhaard."

Assistentie
Volgens Van Zanten is deze proef niet de opmaat naar de praktijk dat de brandweer standaard slechts met 2 brandweerlieden het vuur bestrijdt. "Als bij aankomst blijkt dat de brand groter is dan gedacht of moeilijk onder controle te krijgen, wordt assistentie gevraagd. Het nut van een SIV-team is dat zij kort na het uitbreken van een brand al in actie komt. Is direct duidelijk dat het gaat om een grote brand, dan rukken wij uit met groot materieel."

Bron: http://www.gelderlander.nl/regio/rivierenland/snelle-kleine-wagens-voor-brandweer-gelderland-zuid-1.4195447


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1011 Gepost op: 30 januari 2014, 18:01:49
Lol, zelfs in Ghana gaat de brandweer een SIV gebruiken. Het betreft hier een VW Amarok van CS Sonderfahrzeuge met One Seven. Wel grappig autootje.

CS Amarok on Ghana TV
User: csgmbh


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1012 Gepost op: 2 februari 2014, 11:18:35


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1013 Gepost op: 2 februari 2014, 13:38:30
Een SIV met 2 'part-timers' kost jaarlijks meer als een volwaardige kazerne met 1 TS met 6 vrijwilligers. #kosten & #slagkracht efficiënt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1014 Gepost op: 22 februari 2014, 13:58:22
Ons uitgangspunt is en blijft optimale slagkracht’



Anton-SlofstraIn opdracht van de minister heeft het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoek gedaan naar variabele voertuigbezetting bij de brandweer. Centraal daarbij stond de vraag ‘Hoe ziet een beoordelingskader eruit, waarmee in kaart kan worden gebracht wat de effecten zijn van variabele voertuigbezetting en de gevolgen voor de veiligheid van zowel brandweerpersoneel als burgers?' Anton Slofstra van de Raad van Brandweercommandanten reageert.

Het is goed dat er onderzoek wordt gedaan
‘Ja. Stilstand is achteruitgang. Als brandweer moeten we mee bewegen met de veranderende samenleving. Om dit te doen is innovatie en onderzoek nodig. We worden steeds vaker geconfronteerd met complexe incidenten en moeten ons dus blijven doorontwikkelen om hierop zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Daarbij zijn onderzoeken, feiten en cijfers noodzakelijk. Er is inmiddels al een Wetenschappelijke Raad om het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van brandweer te bevorderen. Ook zijn we bezig om de Brandweerdoctrine (de theorie achter het brandweervak) verder te ontwikkelen. Daarnaast werken we hard aan gegevensverzameling via Business Intelligence, de CBS Brandweerstatistiek en Brandonderzoek. Om kennisdeling bij de brandweer te bevorderen, organiseren we kennisdagen en wordt met Brandveilig Leven geïnvesteerd in het voorkomen van incidenten.

Rapport: https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/meetinstrument-effecten-variabele-voertuigbezetting.aspx?cp=44&cs=6796


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1015 Gepost op: 22 februari 2014, 18:51:23
Citaat van: Peter71 link=msg=1245813 date=1393073902
Rapport: https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/meetinstrument-effecten-variabele-voertuigbezetting.aspx?cp=44&cs=6796

Ik ben het wel eens met de uitkomsten en aanbevelingen. Wat men in de rapportage ook zegt, is dat in Nederland verschillende regio's al experimenteren met een variabele voertuigbezetting zonder enige afstemming of terugkoppeling naar andere regio's of de landelijke brandweerleiding. De aanbeveling van Berenschot is dan ook om landelijk beleid te ontwikkelen en statistische gegevens (beter) te verzamelen.

Ik ben benieuwd of Brandweer Nederland dit gaat oppakken en wat de resultaten over een aantal jaar zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1016 Gepost op: 22 februari 2014, 20:23:37
Citaat van: HJ94 link=msg=1245875 date=1393091483
Ik ben het wel eens met de uitkomsten en aanbevelingen. Wat men in de rapportage ook zegt, is dat in Nederland verschillende regio's al experimenteren met een variabele voertuigbezetting zonder enige afstemming of terugkoppeling naar andere regio's of de landelijke brandweerleiding. De aanbeveling van Berenschot is dan ook om landelijk beleid te ontwikkelen en statistische gegevens (beter) te verzamelen.

Ik ben benieuwd of Brandweer Nederland dit gaat oppakken en wat de resultaten over een aantal jaar zijn.

En daar is Berenschot voor ingehuurd, om die conclusie te trekken. Over geldverspilling gesproken :'(
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1017 Gepost op: 22 februari 2014, 20:29:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1245813 date=1393073902
Rapport: https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/meetinstrument-effecten-variabele-voertuigbezetting.aspx?cp=44&cs=6796

Als ik rapport zo lees is het wel de hoogste tijd dat er systematisch onderzoek wordt gedaan.
Echter men heeft nog wel de nodige moeite de goede aanpakken te formuleren.
Ik krijg het idee dat men daartoe wel een tijdje nodig zal hebben.

Opmerkelijk is dat er wel wordt ingegaan op de kwantiteit en niet op de kwaliteit van de bemanningen van de voertuigen.
De kwaliteit van de bemanning dus basis opleiding plus additionele opleidingen, opgedane kennis en ervaring, oefeningen en praktijk, de teamgeest etc. zullen naar mijn mening zeker een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van een brand en hoe daarop in te spelen met de in eerste aanleg beschikbare mankracht en middelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1018 Gepost op: 23 februari 2014, 09:39:32
Ik geloof dat als men meteen van het aller eerste begin meteen beter naar de werkvloer had geluisterd, en beter zaken op elkaar hadden afgestemd en ook eerst eens naar andere regio's hadden gekeken was dat dure onderzoeksbureau geen eens nodig geweest.
Maarja, het is meteen brandweer nederland eigen. Niet luisteren, het eigen wiel uit willen vinden. En uiteindelijk weer een hoop geld wegknikkeren om weer eens een onderzoek te laten uitvoeren. Over bezuinigen gesproken, het is weer duidelijk bewezen waar het meeste geld te halen valt. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1019 Gepost op: 23 februari 2014, 11:10:25
Citaat van: Peter71 link=msg=1245961 date=1393144772
Ik geloof dat als men meteen van het aller eerste begin meteen beter naar de werkvloer had geluisterd, en beter zaken op elkaar hadden afgestemd en ook eerst eens naar andere regio's hadden gekeken was dat dure onderzoeksbureau geen eens nodig geweest.
Maarja, het is meteen brandweer nederland eigen. Niet luisteren, het eigen wiel uit willen vinden. En uiteindelijk weer een hoop geld wegknikkeren om weer eens een onderzoek te laten uitvoeren. Over bezuinigen gesproken, het is weer duidelijk bewezen waar het meeste geld te halen valt. ::)

Luisteren naar "de werkvloer" betekent dat "die werkvloer" serieus wordt genomen.
"De werkvloer" is er echter niet, er zijn meerdere werkvloeren, waarvandaan dan ook zo nu en dan verschillende en ongestructureerde informatie naar boven sijpelt.
Uit het rapport wordt pijnlijk duidelijk dat er de afgelopen jaren niet op een zinvolle en eenduidige wijze
bruikbare informatie is verzameld. Het rapport geeft aan dat het geheel nog moet worden opgezet.
Daar heb je natuurlijk geen dik rapport voor nodig, dat kun je ook op een paar A4 melden.
Het hoe etc. moet nog worden uitgezocht en als uiteindelijk een ieder het eens is geworden kan daarmee een aanvang worden gemaakt, je bent dan wel een tijdje verder.
Als je in het rapport leest wat er nog allemaal zou moeten gebeuren om tot zinvolle toekomstige beslissingen te kunnen komen kun je de vraag stellen waarop de ingrijpende besluiten van de afgelopen jaren werden gebaseerd.
Met de moderne communicatietechnieken, de al jaren bestaande programma's voor verwerking etc. moet het bij een eenduidige en gestructureerde aanlevering van informatie allemaal niet zo moeilijk zijn.
Je moet dan natuurlijk wel duidelijk aangeven wat moet worden aangeleverd.