Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527303 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1060 Gepost op: 3 april 2014, 14:39:30
Citaat van: rensb link=msg=1255767 date=1396528247
Het gaat vooral om de opkomsttijd te verkorten. De brandweer in deze regio is bij 55% van de incidenten te laat, 3e op de lijst van slechtste regio's (na Groningen & Drenthe).

Zoals ik hier op het forum geleerd heb, bestaat de opkomsttijd uit 3 delen.
1) Verwerkingstijd meldkamer (tijd van hulpvraag naar het alarm)
2) Uitruktijd brandweer (tijd van alarm naar uitruk)
3) Rijtijd brandweer (tijd van uitruk tot ter plaatse)

In de veiligheidsregio Limburg-Noord (Noord- en Midden-Limburg) hebben alleen de kazernes van Venlo, Roermond en Weert een kazerneploeg.
Bij deze kazernes is de uitruktijd dus veel korter, en daarmee de totale opkomsttijd ook. Nou weet ik niet of de bezetting van de SIV ook permanent op de andere kazernes gaat verblijven, zodat de uitruktijd aanzienlijk afneemt. De rijtijd neemt in ieder geval wel af; een kleiner voertuig, minder lomp dan een TS.

Kortom: Door de SIV zal de rijtijd afnemen. De uitruktijd zal ook afnemen als er een vaste bezetting van 2 personen op de kazerne verblijft.

Wat ik begrijp uit het interview van L1.nl met Paul van Mullekom (brandweer commandant)
Op de SIV (tenminste, die van Limburg-Noord) zit het standaard redgereedschap, een schuimblusinstallatie en een AED-apparaat.
De SIV gaat op alle inzetten rijden. De bemanning van de SIV kan bermbrandjes, afvalbrandjes en liftopsluitingen afhandelen.
Bij andere (iets grotere) incidenten wordt de SIV aangevuld met een TS4. De SIV komt als eerste ter plaatse en de bemanning kan een goed beeld vormen van het incident.
Als de TS4 ter plaatse komt vormt deze samen met de SIV een complete eenheid en kunnen ze een inzet doen.

Aanvulling: Post Echt heeft ook een kazerneploeg.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest12562

  • Gast
Reactie #1061 Gepost op: 3 april 2014, 14:58:46
Citaat van: rensb link=msg=1255767 date=1396528247
In de veiligheidsregio Limburg-Noord (Noord- en Midden-Limburg) hebben alleen de kazernes van Venlo, Roermond en Weert een kazerneploeg.
Bij deze kazernes is de uitruktijd dus veel korter, en daarmee de totale opkomsttijd ook. Nou weet ik niet of de bezetting van de SIV ook permanent op de andere kazernes gaat verblijven, zodat de uitruktijd aanzienlijk afneemt. De rijtijd neemt in ieder geval wel af; een kleiner voertuig, minder lomp dan een TS.

Kortom: Door de SIV zal de rijtijd afnemen. De uitruktijd zal ook afnemen als er een vaste bezetting van 2 personen op de kazerne verblijft.

Wat ik begrijp uit het interview van L1.nl met Paul van Mullekom (brandweer commandant)
Op de SIV (tenminste, die van Limburg-Noord) zit het standaard redgereedschap, een schuimblusinstallatie en een AED-apparaat.
De SIV gaat op alle inzetten rijden. De bemanning van de SIV kan bermbrandjes, afvalbrandjes en liftopsluitingen afhandelen.
Bij andere (iets grotere) incidenten wordt de SIV aangevuld met een TS4. De SIV komt als eerste ter plaatse en de bemanning kan een goed beeld vormen van het incident.
Als de TS4 ter plaatse komt vormt deze samen met de SIV een complete eenheid en kunnen ze een inzet doen.

Dus het eigenlijke doel is er gewoon voor zorgen dat er een rode wagen voor de deur staat dan zijn de problemen aanrijtijd en het wachten op een complete TS opgelost?
De bepakking van de SIV roept bij mij wel wat vragen op, want over wat voor redgereedschap praten we hier en welke THV klussen wil men gaan doen met 2 man, hoe heeft men dit verder bedacht?
Jammer trouwens dat er schuim op zit, met al die kennis in Nederland over het schuim is dit wel een misser, wat is de reden om toch voor schuim alleen te kiezen?

En als laatste wat is de beoogde opkomsttijd van de aanvullende TS bij grotere incidenten en gaat men dan wachten op die TS of alvast een binnenaanval plegen oid?
De bezetting van 2 zijn dat een chauffeur en een B of is iedere samenstelling toegestaan?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1062 Gepost op: 3 april 2014, 15:05:37
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1255773 date=1396528770
Aanvulling: Post Echt heeft ook een kazerneploeg.

Wie bepaalt of een kazerne een vaste ploeg krijgt of niet? Aangezien Venray een groter oppervlakte heeft, met meer inwoners en een AL30 die ook opgeroepen wordt voor bijstand van bijvoorbeeld Gennep, Bergen of Horst.

Citaat van: Breathe link=msg=1255778 date=1396529926
Dus het eigenlijke doel is er gewoon voor zorgen dat er een rode wagen voor de deur staat dan zijn de problemen aanrijtijd en het wachten op een complete TS opgelost?
De bepakking van de SIV roept bij mij wel wat vragen op, want over wat voor redgereedschap praten we hier en welke THV klussen wil men gaan doen met 2 man, hoe heeft men dit verder bedacht?
Jammer trouwens dat er schuim op zit, met al die kennis in Nederland over het schuim is dit wel een misser, wat is de reden om toch voor schuim alleen te kiezen?

En als laatste wat is de beoogde opkomsttijd van de aanvullende TS bij grotere incidenten en gaat men dan wachten op die TS of alvast een binnenaanval plegen oid?
De bezetting van 2 zijn dat een chauffeur en een B of is iedere samenstelling toegestaan?

Het doel is om de opkomsttijd te verkorten, dus ja. Ervoor zorgen dat er een rode wagen voor de deur staat.
Op de rest durf ik geen antwoord te geven. Dat is slechts wat ik begrijp uit het interview met de brandweercommandant.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1063 Gepost op: 3 april 2014, 15:35:00
zoals alle siv acties:
AHOPMK

(als het op papier maar klopt) 98uiye 98uiye 98uiye 98uiye :'( :'( :'(


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1064 Gepost op: 3 april 2014, 15:44:35
Citaat van: Breathe link=msg=1255778 date=1396529926

Jammer trouwens dat er schuim op zit, met al die kennis in Nederland over het schuim is dit wel een misser, wat is de reden om toch voor schuim alleen te kiezen?


Zouden ze gedacht hebben dat SIV staat voor Schuim Inzet Voertuig?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1065 Gepost op: 3 april 2014, 16:24:05
Citaat van: rens link=msg=1255780 date=1396530337

Het doel is om de opkomsttijd te verkorten, dus ja. Ervoor zorgen dat er een rode wagen voor de deur staat.
Op de rest durf ik geen antwoord te geven. Dat is slechts wat ik begrijp uit het interview met de brandweercommandant.
Inderdaad, de opkomsttijd verkleinen. We staan voor de deur, dus we hebben aan onze verplichtingen voldaan. Het bekende eigen straatje schoon vegen, en de burger belazeren en uiteindelijk ook ons zelf. we denken dat we de zaken goed op orde hebben, de veiligheid van de brandweermensen neemt met rasse schreden af. Maarja, nog plek zat voor de naambordjes op het brandweermonument.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1066 Gepost op: 3 april 2014, 19:28:15
Citaat van: rens link=msg=1255767 date=1396528247
Het gaat vooral om de opkomsttijd te verkorten. De brandweer in deze regio is bij 55% van de incidenten te laat, 3e op de lijst van slechtste regio's (na Groningen & Drenthe).

Zoals ik hier op het forum geleerd heb, bestaat de opkomsttijd uit 3 delen.
1) Verwerkingstijd meldkamer (tijd van hulpvraag naar het alarm)
2) Uitruktijd brandweer (tijd van alarm naar uitruk)
3) Rijtijd brandweer (tijd van uitruk tot ter plaatse)

In de veiligheidsregio Limburg-Noord (Noord- en Midden-Limburg) hebben alleen de kazernes van Venlo, Roermond en Weert een kazerneploeg.
Bij deze kazernes is de uitruktijd dus veel korter, en daarmee de totale opkomsttijd ook. Nou weet ik niet of de bezetting van de SIV ook permanent op de andere kazernes gaat verblijven, zodat de uitruktijd aanzienlijk afneemt. De rijtijd neemt in ieder geval wel af; een kleiner voertuig, minder lomp dan een TS.

Kortom: Door de SIV zal de rijtijd afnemen. De uitruktijd zal ook afnemen als er een vaste bezetting van 2 personen op de kazerne verblijft.

Wat ik begrijp uit het interview van L1.nl met Paul van Mullekom (brandweer commandant)
Op de SIV (tenminste, die van Limburg-Noord) zit het standaard redgereedschap, een schuimblusinstallatie en een AED-apparaat.
De SIV gaat op alle inzetten rijden. De bemanning van de SIV kan bermbrandjes, afvalbrandjes en liftopsluitingen afhandelen.
Bij andere (iets grotere) incidenten wordt de SIV aangevuld met een TS4. De SIV komt als eerste ter plaatse en de bemanning kan een goed beeld vormen van het incident.
Als de TS4 ter plaatse komt vormt deze samen met de SIV een complete eenheid en kunnen ze een inzet doen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1255812 date=1396535045
Inderdaad, de opkomsttijd verkleinen. We staan voor de deur, dus we hebben aan onze verplichtingen voldaan. Het bekende eigen straatje schoon vegen, en de burger belazeren en uiteindelijk ook ons zelf. we denken dat we de zaken goed op orde hebben, de veiligheid van de brandweermensen neemt met rasse schreden af. Maarja, nog plek zat voor de naambordjes op het brandweermonument.

For the record; Mijn vorige post, hierboven gequote, zijn slechts mijn opvattingen van het interview met de brandweercommandant. En zeker NIET mijn mening over de SIV.

Ik ben het zeker met jullie eens dat de veiligheid van de brandweermensen afneemt. Wél zijn het ideale voertuigen voor brandjes van een prullenbak, parkbankje en een liftopsluiting. Een TS6 is daarvoor niet nodig.
De SIV rukt in Limburg-Noord altijd uit. Bij incidenten waar voorheen een TS6 nodig was, wordt nou een SIV en een TS4 heen gestuurd. De SIV schept een eerste beeld en schat de situatie in, maar meer kan de SIV ook niet betekenen.

De opkomsttijd is dan wél verkort door de SIV, maar je hebt totaal geen slagkracht tot de TS4 arriveert. De TS4 arriveert op hetzelfde moment dat eerst de TS6 zou arriveren. Het verandert dus niet veel (lees: niets) voor incidenten waar een TS6 voor nodig is.
Zoals je goed verwoordt; De burger belazeren en uiteindelijk jullie zelf.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1067 Gepost op: 3 april 2014, 19:31:19
Citaat van: rens link=msg=1255915 date=1396546095
De TS4 arriveert op hetzelfde moment dat eerst de TS6 zou arriveren. Het verandert dus niet veel (lees: niets) voor incidenten waar een TS6 voor nodig is.
Is dat zo? Veranderd er niet veel? Normaal heb je direct 6 man terplaatse, nu maar 2 en moet je gaan wachten op de overige 4. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1068 Gepost op: 3 april 2014, 19:36:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1255916 date=1396546279
Is dat zo? Veranderd er niet veel? Normaal heb je direct 6 man terplaatse, nu maar 2 en moet je gaan wachten op de overige 4. ::)

De TS4 en SIV worden gelijktijdig gealarmeerd. Als de SIV ploeg op de kazerne verblijft is deze eerder ter plaatse en zal de TS4 ploeg naar de kazerne moeten komen. Voorheen moest de TS6 ploeg compleet naar de kazerne komen. Aan de tijd dat de ploeg compleet ter plaatse is zal dus niet veel veranderen. De SIV zal alleen de opkomsttijd verkorten, en dat is waar het bij de grote chefs allemaal om draait.

Ik heb het hier over kazernes met geen vaste bezetting.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1069 Gepost op: 3 april 2014, 19:37:21
Citaat van: rens link=msg=1255915 date=1396546095
De opkomsttijd is dan wél verkort door de SIV, maar je hebt totaal geen slagkracht tot de TS4 arriveert. De TS4 arriveert op hetzelfde moment dat eerst de TS6 zou arriveren. Het verandert dus niet veel (lees: niets) voor incidenten waar een TS6 voor nodig is.
Zoals je goed verwoordt; De burger belazeren en uiteindelijk jullie zelf.
Ik voel er niet veel voor om de SIV te verdedigen, maar ik ga het toch even doen...  >:D

Zeggen dat ze niets kunnen doen bij meldingen waar een TS6 nodig is klopt niet. Ze kunnen namelijk de situatie vast voor verkennen, eventuele opschaling regelen. Kijken waar men het water vandaan gaat halen, gewondenverzorging of inventariseren wie er mogelijk nog binnen zijn waardoor er bij aankomst van de ondersteuning sneller (en doelgerichter?) ingezet kan worden. (overigens alles geschreven als totale leek op brandweer gebied) Is een buitenaanval met twee man wel mogelijk/toegestaan, eventueel om de brand te vertragen in afwachting van de TS4?

Ik ben wel benieuwd of de TS4 in de praktijk even snel arriveert als een TS6.

Citaat van: Peter71 link=msg=1255916 date=1396546279
Is dat zo? Veranderd er niet veel? Normaal heb je direct 6 man terplaatse, nu maar 2 en moet je gaan wachten op de overige 4. ::)
Er veranderd niets. Je hebt nog steeds op hetzelfde moment 6 man ter plaatse. En die 2 man gaan echt niet met hun armen over elkaar staan kijken. Je zou het zelfs een voordeel kunnen noemen als je mijn bovengenoemde verhaaltje leest. (al ben ik zelf geen voorstander van een SIV, laat dat duidelijk zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.