Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527292 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #1120 Gepost op: 8 april 2014, 22:16:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257068 date=1396987961
Ik moet wel zeggen dat deze aanrijding in stad was, ik weet niet hoe dit zit als er niet direct beknelling wordt gemeld (of mogelijk brand is) en de TS4 dus eerst binnen blijft.

Ik vermoed dat het hier over een incident in Roermond gaat. Waar dus ook beroeps zit op de TS. Tijd van aanrijden is erg kort. Dus niet het ideale voorbeeld om gelijk te veroordelen.


slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #1121 Gepost op: 8 april 2014, 22:20:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1257064 date=1396987417
Als er maar een paar seconden tussen de aankomst van de SIV en de TS4 zit, moet je inderdaad gaan afvragen wat de meerwaarde is. En is die tijd niet te vergelijken met wat er in de rest van het land gebeurd. Want daar zit zeer zeker een langere tijd tussen de aankomst van een SIV en de back-up. En ik ben het met Firefighter Robert eens dat 2 kapiteins op 1 schip echt niet gaat werken.

Als de SIV als eerste terplaatse is heeft de bevelvoerder SIV de leiding. Komt de TS terplaatse neemt de bevelvoerder van de TS de leiding (in overleg met de bevelvoerder van de SIV) over. De chauffeur en bevelvoerder (van de SIV) kunnen dat evt een incomplete TS aanvullen als manschap of als er een TS6 terplaatse is als extra ploeg worden ingezet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1122 Gepost op: 8 april 2014, 22:23:35
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1257045 date=1396981105
Dus daar zit ook geen meerwaarde in, vooral het hebben van twee kapiteins op een inzet gaat niet werken (mijn mening)
Dan kan je nog zo mooi alles geregeld hebben maar de praktijk is niet vooraf te beschrijven.
Maar daar kan je afspraken over maken. Het eerste voertuig ter plaatse levert de daadwerkelijke bevelvoerder bij een inzet. Is het in het verleden niet ook weleens bij TS-6'en voorgekomen dat er twee bevelvoerders in een TS-6 zaten?

Citaat van: Peter71 link=msg=1257064 date=1396987417
Als er maar een paar seconden tussen de aankomst van de SIV en de TS4 zit, moet je inderdaad gaan afvragen wat de meerwaarde is. En is die tijd niet te vergelijken met wat er in de rest van het land gebeurd. Want daar zit zeer zeker een langere tijd tussen de aankomst van een SIV en de back-up.
Ik denk dat dit gewoon van heel veel factoren afhankelijk is. De ene keer arriveren ze binnen een paar seconden, de andere keer duurt het wat langer. Maar dat valt natuurlijk allemaal te berekenen / inventariseren op langere termijn. Dan krijg je vanzelf een mooi overzicht.  Je zegt dat dit in andere delen van het land "zeer zeker" een langere tijd is? Waar baseer je dat op?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1123 Gepost op: 8 april 2014, 22:34:51
Citaat van: Red link=msg=1257078 date=1396988615
.  Je zegt dat dit in andere delen van het land "zeer zeker" een langere tijd is? Waar baseer je dat op?
Ik hoef enkel maar Gooi&Vechtstreek erbij te pakken. De SIV staat in Bussum, en rukt ook uit naar Hilversum. Bij meldingen in Hilversum zal hij vanuit Bussum om te beginnen al 5 minuten nodig hebben om in Hilversum te kunnen komen, en dan praat ik over de meest gunstige situatie buiten de spitsen om. In de spits gaat hij dat alweer niet redden. De mensen die bekend zijn met de spitsen in Hilversum, weten dat dan in een groot deel van die stad haast geen door komen aan is. De TS4 in Hilversum is dan allang terplaatse.
En het klinkt allemaal mooi als een post zowel de SIV kan leveren als de back-up, en dan zou je de mazzel kunnen hebben dat ze redelijk kort na elkaar ter plaatse zijn. Als de back-up uit een andere gemeente moet komen gaat daar tijd over heen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1124 Gepost op: 8 april 2014, 22:35:10
Citaat van: Red link=msg=1257078 date=1396988615
Maar daar kan je afspraken over maken. Het eerste voertuig ter plaatse levert de daadwerkelijke bevelvoerder bij een inzet. Is het in het verleden niet ook weleens bij TS-6'en voorgekomen dat er twee bevelvoerders in een TS-6 zaten?

Uiteraard, maar dan treedt de bevelvoerder die achterin zit niet op in zijn functie, maar gewoon als manschap. Nu heb je te maken met twee bevelvoerders in die hoedanigheid. Eigenlijk zou je dan één van de bevelvoerders na aankomst als manschap 'aan moeten stellen', dan kan je ook twee koppeltjes maken...

Citaat van: Red link=msg=1257078 date=1396988615
Ik denk dat dit gewoon van heel veel factoren afhankelijk is. De ene keer arriveren ze binnen een paar seconden, de andere keer duurt het wat langer. Maar dat valt natuurlijk allemaal te berekenen / inventariseren op langere termijn. Dan krijg je vanzelf een mooi overzicht.  Je zegt dat dit in andere delen van het land "zeer zeker" een langere tijd is? Waar baseer je dat op?

Omdat in een korps waar de SIV vrijwel direct uitrukt en de TS met vrijwilligers gevuld wordt altijd vertraging optreedt in het ter plaatse komen. Alleen op beroepsposten kunnen de voertuigen direct achter elkaar aan rijden; dat gaat bij vrijwilligers echt nooit lukken (tenzij het oefenavond is ofzo e050)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1125 Gepost op: 8 april 2014, 22:37:39
Citaat van: Danny722 link=msg=1257087 date=1396989310


Omdat in een korps waar de SIV vrijwel direct uitrukt en de TS met vrijwilligers gevuld wordt altijd vertraging optreedt in het ter plaatse komen. Alleen op beroepsposten kunnen de voertuigen direct achter elkaar aan rijden; dat gaat bij vrijwilligers echt nooit lukken (tenzij het oefenavond is ofzo e050)
Ook dat is een mee wegende factor, en die vrijwilligers hebben nu eenmaal die opkomsttijden, en dan mag je blij zijn als de TS4 met 4 minuten de deur uit kan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1126 Gepost op: 8 april 2014, 22:43:47
Citaat van: Danny722 link=msg=1257087 date=1396989310
Uiteraard, maar dan treedt de bevelvoerder die achterin zit niet op in zijn functie, maar gewoon als manschap. Nu heb je te maken met twee bevelvoerders in die hoedanigheid. Eigenlijk zou je dan één van de bevelvoerders na aankomst als manschap 'aan moeten stellen', dan kan je ook twee koppeltjes maken...
Ja zo bedoel ik het ook. Dat zou de meest logische oplossing zijn.

Citaat van: Peter71 link=msg=1257086 date=1396989291
Ik hoef enkel maar Gooi&Vechtstreek erbij te pakken. De SIV staat in Bussum, en rukt ook uit naar Hilversum.
Ja, dit voorbeeld haal je steeds aan omdat je zelf van deze situatie op de hoogte bent. ;) Ik ben benieuwd of dit in (veel) meer gemeentes het geval is? Want die indruk wek je nu met de opmerking "in andere delen." En ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit in de praktijk uit zal pakken. Op papier discussiëren over aanrijdtijden is makkelijk, maar vaak blijkt in de praktijk pas hoe iets uitpakt. Misschien iets voor de betrokken korpsen om dit soort cijfers bij te gaan houden Dan krijg je in ieder geval een feitelijk overzicht met de (te) grote verschillen , en die kan je dan weer gebruiken om je bezwaren te onderbouwen.

Citaat van: Danny722 link=msg=1257087 date=1396989310
Omdat in een korps waar de SIV vrijwel direct uitrukt en de TS met vrijwilligers gevuld wordt altijd vertraging optreedt in het ter plaatse komen. Alleen op beroepsposten kunnen de voertuigen direct achter elkaar aan rijden; dat gaat bij vrijwilligers echt nooit lukken (tenzij het oefenavond is ofzo e050)
Dat zeg ik. Factoren. :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1127 Gepost op: 8 april 2014, 22:55:03
Citaat van: Red link=msg=1257094 date=1396989827

Ja, dit voorbeeld haal je steeds aan omdat je zelf van deze situatie op de hoogte bent. ;) Ik ben benieuwd of dit in (veel) meer gemeentes het geval is? Want die indruk wek je nu met de opmerking "in andere delen." En ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit in de praktijk uit zal pakken. Op papier discussiëren over aanrijdtijden is makkelijk, maar vaak blijkt in de praktijk pas hoe iets uitpakt. Misschien iets voor de betrokken korpsen om dit soort cijfers bij te gaan houden Dan krijg je in ieder geval een feitelijk overzicht met de (te) grote verschillen , en die kan je dan weer gebruiken om je bezwaren te onderbouwen.
Dat zeg ik. Factoren. :)
Dit is het hele verhaal waar het om draait. Die SIV zal over het algemeen met een minuut op straat zijn, ook omdat de bemanning daarvan gekazerneerd is. Maar dan moet de bemanning van die back-up auto de TS4 nog opkomen naar de post. Gemiddeld kost het al snel 4 tot 5 minuten om die TS4 te vullen met bemanning. Ik zeg gemiddeld, want er zullen best posten zijn die eerder weg zijn. Er zullen er ook zijn die er langer over doen. Maar dan moet die TS4 nog gaan rijden, naar gelang de locatie van het incident zullen daar nog een X-aantal minuten bij komen
Dus je kunt nu al op papier uittekenen hoe het gaat uitpakken. De back-up kan never nooit met 5 minuten bij die SIV zijn, die SIV is de eerste 5 tot 10 minuten opzich zelf aangewezen. Dat is het hele punt waar het omgaat in deze discussie.
En dat overzicht met die verschillen gaan er nu vanzelf komen doordat de uitruktijden en de terplaatse tijden van zowel de SIV als de back-up TS worden vastgelegt


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1128 Gepost op: 11 april 2014, 12:06:43
Het valt op dat er nogal wat verschillende interpretaties en uitvoeringen zijn van de begrippen
SIV en TS4 naast de TS6.
Het lijkt mij zinvol om het een en ander wat eenduidiger vast te leggen.

Voor de duidelijkheid en het gemak maar even :

SIV : een SIV is in principe een klein voertuig met twee man,enkel schuim oid,HD en geen LD.
TS4 : daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen
         TS4 SIV  : een voertuig vier man aan boord, 2000 liter/minuut, tank 750 liter, HD en LD
         TS4 pilot : een standaard autospuit 3000 liter/minuut tank 2000 liter die uitrukt met
                         vier ipv zes man aan boord,HD en LD

Deze verschillen zullen in operationeel opzicht reflecteren in verschillende aanrijtijden en inzetmogelijkheden.
De aanrijtijden van een SIV zullen iets korter (afhankelijk van beroeps of vrijwilligers) zijn dan een TS4 SIV en de TS4 pilot.
De inzetmogelijkheden van de SIV zijn zeer beperkt staat qua materieel buiten spel bij een wat grotere brand, de mannen kunnen wel een aanvulling zijn, de TS4 SIV heeft lD 2000 l/min en kan dus qua materieel*) redelijk tot goed meedraaien bij een wat grotere brand en de TS4 pilot kan qua materieel volledig meedraaien bij een wat grotere brand. De ontbrekende twee man kunnen eventueel snel middels een busje worden aangevoerd om deze autospuit compleet te maken.
*)Er zijn langere perioden geweest dat het overgrote deel van de TS6 voertuigen een pompcapaciteit had van 2000 l/min.

In financieel opzicht zijn er nogal wat verschillen.
De SIV is goedkoper in aanschaf en onderhoud dan de TS4 SIV. Je hebt het hier ook over twee man ipv vier man.
De TS4 SIV is weer goedkoper in aanschaf en onderhoud dan de TS4 pilot omdat het hier een standaard TS6 betreft die wordt bemand met vier man.

De eerste vraag is in hoeveel % van de uitrukken SIV kan de SIV het incident, de melding geheel zelfstandig afwikkelen.
De volgende vraag is in hoeveel % van de uitrukken SIV moet er assistentie komen, waarom bem. sterkte/kwaliteit of brandbluscapaciteiten of beide en welke zijn de vertragingen die daardoor ontstaan.

Een andere vraag is hoe vaak wordt een SIV, bij bijvoorbeeld een gebouwbrandje, zinvol (en veilig) succesvol ingezet en hoe vaak is dit het geval bij een TS4 SIV en een TS4 pilot.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1129 Gepost op: 11 april 2014, 12:47:10
Op youtube een filmpje gezien van een Amerikaanse 'SIV kofferbak'. Brandweer kwam aanrijden met zo te zien hun privé auto's en haalden hun pakken met ademlucht en slangen uit de kofferbak. 5 of 6 man. Even omkleden, slangen rechtstreeks aan de brandkraan en blussen maar. Na een tijdje arriveerden de normale brandweerwagens en werd gezamenlijk verder geblust.

Ik heb nog gezocht of ik het filmpje terug kon vinden maar dat is me nog niet gelukt.