maar het gaat me er meer om dat er niet blind op een knop TS (=6 man) wordt gedrukt maar dat er per melding een afweging gemaakt wordt wat er gaat rijden. (wat er dan als restmateriaal zonder goede reden mee rijd tel ik dan niet mee)
Dat ben ik helemaal met je eens. Dat betekent dat je op de AC capabele medewerkers moet hebben die aan de hand van de melding, de locatie, de mogelijke gevaren etc. over de inzet kunnen beslissen. Dus inderdaad niet blindelings op een of andere knop drukken waarna er iets naar buiten reutelt maar gewoon gezond verstand en kennis van zaken en de lokale situatie.
Hoe gaat dat in de toekomst worden met het concentreren van de meldkamers op een punt.
Recent hebben we het voorbeeld gezien van een boeienboot, 100 meter uit de kade, 181 meter lang 33000 ton met in de buurt overheidsvaartuigen van o.a. Douane, Havendienst dus ook de brandweer, meerdere particuliere vaartuigen waaronder drie sleepboten, waar kennelijk onder ook de bewuste knop o.a. zaten een brandweer bootje van 5,5 meter uit Aalsmeer en een ladderwagen.
Een schip meldt het incident via de Havendienst die de melding met naam en toenaam direct doorspeelt aan de brandweer.
Dan kun je als AC brandweer via de havendienst toch volledig op de hoogte zijn van de situatie en wat er allemaal in de buurt vaart en hoef je toch niet blindelings op de knop brand vaartuig in de Amerika te drukken.