Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527268 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1150 Gepost op: 12 april 2014, 21:07:15
Citaat van: Danny722 link=msg=1257843 date=1397329362
Mijn instelling: bij iedere spoedeisende melding sowieso een 'basisbrandweereenheid' (alle combinaties mogelijk) oproepen en bij de rest van de meldingen een goede inschatting maken.
Laten we niet vergeten dat de brandweer de afgelopen jaren (lees: altijd) al veel meer (spoedeisende) taken heeft gehad dan het blussen van branden. Ook op dat gebied zijn er opties waarbij ik me zo af en toe afvraag: "Waarom moet men met 6 man komen opdraven." en kan dat niet anders.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1151 Gepost op: 12 april 2014, 21:22:44
De interpretatie door de AC, centralisten is van groot belang.

Even aardig een voorbeeld :
Tijdens een strenge winter 1o graden vorst, harde wind, ontstaat er in een groter houten gebouw in de kern van Ransdorp brand.
Ransdorp heeft in de kern merendeels oude houten huizen, redelijk dicht opeen gebouwd.
De brandmeester vrijwillige brandweer heeft twee Landrover babyspuiten  Ransdorp en Holysloot.
Een van die bayspuiten is niet aan de gang te krijgen.
Hij meldt aan de AC middelbrand, waarna de AC reageert middelbrand in Ransdorp is onmogelijk, dus ik stuur niets extra.

Er zijn wel heel snel twee of drie autospuiten (met echte beroepsbrandweermeesters die wel werden geloofd, moest ook wel) en nog wat spul en een ladder uit Amsterdam gekomen, door een bepaalde krachtige bemiddeling richting de AC.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1152 Gepost op: 12 april 2014, 21:24:18
Ik ben een brandweerleek, maar ik erger me altijd kapot aan de ''pannetje-melk-brigade''. Als er hier in de buurt een rookmelder afgaat omdat een of andere bewoner (verzorgingshuis oid) een pannetje melk iets te lang op het vuur heeft laten staan, rukken er direct een TS en een ladderwagen uit. Protocol...

In mijn Defensietijd was het nog gekker; er gaat ergens op mijn Defensieterrein een meldertje af, ik (of een andere collega, eenheid) gaat direct poolshoogte nemen en constateren dat er niets aan de hand is. (hitte, stoomvorming, werkzaamheden, roken personeel, ga maar door)
Ik bel direct de brandweer en zeg dat ze niet door hoeven te komen; maar ze komen toch door...Gelijk een paar pepperende (tot aan de poort) brandweerwagens voor je deur. Volgepakt met enthousiastelingen...

Vooropgesteld; in mijn werk op de ambu ben ik altijd heel erg blij met de komst van de brandweer. Want als wij ze roepen, is dat niet voor niets. Tilassistentie, iets openbreken, knippen, afhijsen, extra handjes, ga maar door. We kunnen niet zonder de brandweer.

Maar om nou telkens de volle mik op ieder automatisch meldertje af te sturen, of op iedere scheet die dwars zit, nee dat kan inderdaad mijns inziens ook anders.

Dus, een variabele ....... (vul in) mogen we best over bomen met z'n allen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1153 Gepost op: 13 april 2014, 12:34:21
Citaat van: Red link=msg=1257844 date=1397329635
Laten we niet vergeten dat de brandweer de afgelopen jaren (lees: altijd) al veel meer (spoedeisende) taken heeft gehad dan het blussen van branden. Ook op dat gebied zijn er opties waarbij ik me zo af en toe afvraag: "Waarom moet men met 6 man komen opdraven." en kan dat niet anders.

Er zijn uitzonderingen (bijvoorbeeld een reanimatie), maar in veruit de meeste spoedeisende meldingen kan je vooraf niet de keuze maken om met minder mensen uit te rukken. Vaak blijkt achteraf dat je het ook met minder personeel had afgekund, maar het is niet te verkopen als je niet (voldoende) op kan treden bij incidenten omdat er te weinig personeel is...

Citaat van: Dinges link=msg=1257849 date=1397330658
Ik ben een brandweerleek, maar ik erger me altijd kapot aan de ''pannetje-melk-brigade''. Als er hier in de buurt een rookmelder afgaat omdat een of andere bewoner (verzorgingshuis oid) een pannetje melk iets te lang op het vuur heeft laten staan, rukken er direct een TS en een ladderwagen uit. Protocol...


Inderdaad protocol. Gemeentelijk vastgestelde objecten waar direct een RV mee moet rijden voor bijvoorbeeld een secundaire vluchtweg. Bij sommige panden is bij de brandveiligheid rekening gehouden met de (minimale) inzet van de brandweer en dus zul je wel moeten.

Overigens gaat de OMS-regeling binnenkort wel op de schop, dus dan waarschijnlijk een stuk minder loze meldingen.

Citaat van: Dinges link=msg=1257849 date=1397330658
In mijn Defensietijd was het nog gekker; er gaat ergens op mijn Defensieterrein een meldertje af, ik (of een andere collega, eenheid) gaat direct poolshoogte nemen en constateren dat er niets aan de hand is. (hitte, stoomvorming, werkzaamheden, roken personeel, ga maar door)
Ik bel direct de brandweer en zeg dat ze niet door hoeven te komen; maar ze komen toch door...Gelijk een paar pepperende (tot aan de poort) brandweerwagens voor je deur. Volgepakt met enthousiastelingen...


Met alle respect, maar dat vind ik hetzelfde met de massa's politiewagens die op een brand afkomen of de tweede ambulance die met een noodvaart door een woonwijk heen scheurt bij een melding reanimatie, terwijl al lang doorgegeven is dat er alleen iemand ongelukkig gevallen is en gewoon bij bewustzijn is: 'cowboys' heb je in alle disciplines.

Als wij door krijgen dat het loos alarm is gaan we prio 2 door. Altijd. En dat heeft twee redenen: er wordt een rapportje opgemaakt zodat preventie de loze meldingen aan kan pakken en het is meermaals voorgekomen dat men doorgeeft dat het loos alarm is, terwijl er toch stiekem wel ergens brand woedt......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1154 Gepost op: 13 april 2014, 12:59:45
Citaat van: Red link=msg=1257844 date=1397329635
Laten we niet vergeten dat de brandweer de afgelopen jaren (lees: altijd) al veel meer (spoedeisende) taken heeft gehad dan het blussen van branden. Ook op dat gebied zijn er opties waarbij ik me zo af en toe afvraag: "Waarom moet men met 6 man komen opdraven." en kan dat niet anders.

Laten we dan eerst eens naar die blauwe cowboys kijken die komen ook standaard met 3, 4  of meer eenheden opdraven bij een uitruk van de brandweer soms zelfs 10 minuten, met alle signalen er op, nadat de brandweer ter plaatse is.
Waarom met 6 of meer niet inzetbare neuspeuteraars op laten komen terwijl ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben behalve de eerste 2 om het verkeer te regelen, wat ze meestal ook niet doen.
Vaak gaan ze staan ze te socializen en dom voor zich uit te kijken.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1155 Gepost op: 13 april 2014, 13:05:22
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1257992 date=1397386785
Laten we dan eerst eens naar die blauwe cowboys kijken die komen ook standaard met 3, 4  of meer eenheden opdraven bij een uitruk van de brandweer soms zelfs 10 minuten, met alle signalen er op, nadat de brandweer ter plaatse is.
Waarom met 6 of meer niet inzetbare neuspeuteraars op laten komen terwijl ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben behalve de eerste 2 om het verkeer te regelen, wat ze meestal ook niet doen.
Vaak gaan ze staan ze te socializen en dom voor zich uit te kijken.

Laten we de discussie niet persoonlijk gaan maken of een dienst belachelijk maken. Ik ben het er ook helemaal mee eens dat we regelmatig met minder personen uit kunnen rukken. De werkwijzen van brandweer en politie vallen niet te vergelijken en zoals ik al aangaf: excessen zijn er bij iedere HV dienst. Of het nu prio 1 doorrijden bij een loze melding of massaal naar een vuurtje komen kijken is....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1156 Gepost op: 13 april 2014, 13:29:05
Er is afgesproken dat de brandweer ten alle tijden uitrukt met een vaste bezetting van 6 man, het getal 6 komt in alles namelijk ook terug. Voor de mensen die het allemaal nog eens rustig na willen lezen:
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/tasbezetting/20090617_besluit_veiligheidsregios_voorhang_2de_kamer.pdf
En dan pagina 6 en 28

Wat lezen we, standaardbezetting is 6 man. Er mag daarvan afgeweken worden,zowel door uit te rukken met MEER mensen, maar minder mag ook. Ga je uitrukken met minder mensen zul je dit heel erg goed moeten kunnen motiveren, en mag de veiligheid daar niet ten koste van gaan. Lees vooral dat nog eens goed door. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1157 Gepost op: 13 april 2014, 14:26:54
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1257992 date=1397386785
die blauwe cowboys
<knip>
6 of meer niet inzetbare neuspeuteraars
<knip>
dom voor zich uit te kijken.
Citaat van: Red link=msg=1257844 date=1397329635
"Waarom moet men met 6 man komen opdraven."
Zie je het verschil in respect? Ik praat gelukkig over mensen, wat mij betreft professionals waar ik "normaal en respectvol" tegen doe. Ik heb je pas ook al geconfronteerd met een denigrerende uitspraak richting de blauwe tak. Fijn dat je zo respectvol over deze mensen spreekt. Zeker op een multidisciplinair forum wordt dat zeer gewaardeerd.

Inhoudelijk: Een kritische vraag weerleggen door de gene die de vraag stelt van hetzelfde te betichten is nou niet bepaald effectief. Ik ben het met je/jullie eens dat ook in andere disciplines best wat scherper mag worden opgetreden tegen dit soort zaken, maar dat neemt niet weg dat er zo nu en dan best kritisch naar beleid gekeken mag worden. Ook richting onze collega's van de andere takken van hulpverlening.

Citaat van: Danny722 link=msg=1257996 date=1397387122
Ik ben het er ook helemaal mee eens dat we regelmatig met minder personen uit kunnen rukken.
Juist, dat geld voor alle diensten.  ;)

Citaat van: Peter71 link=msg=1258001 date=1397388545
Er is afgesproken dat de brandweer ten alle tijden uitrukt met een vaste bezetting van 6 man, het getal 6 komt in alles namelijk ook terug. Voor de mensen die het allemaal nog eens rustig na willen lezen:
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/tasbezetting/20090617_besluit_veiligheidsregios_voorhang_2de_kamer.pdf
En dan pagina 6 en 28

Wat lezen we, standaardbezetting is 6 man. Er mag daarvan afgeweken worden,zowel door uit te rukken met MEER mensen, maar minder mag ook. Ga je uitrukken met minder mensen zul je dit heel erg goed moeten kunnen motiveren, en mag de veiligheid daar niet ten koste van gaan. Lees vooral dat nog eens goed door. ::)
Ik heb het gelezen. Er is een standaardbezetting maar daar mag richting beide kanten worden afgeweken mits goed onderbouwd en mits de veiligheid gewaarborgd blijft. Tot zover dus de standaardbezetting.  ;)  998765

Dat bied dus mogelijkheden om bij sommige meldingen anders in te zetten dan een standaardbezetting, en dat is waar ik voor pleit, niets meer, niets minder. En dan wil ik nogmaals benadrukken dat ik het daarbij niet alleen heb over brand inzetten. Juist niet zelfs.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1158 Gepost op: 13 april 2014, 14:38:47
Citaat van: Red link=msg=1258007 date=1397392014

Ik heb het gelezen. Er is een standaardbezetting maar daar mag richting beide kanten worden afgeweken mits goed onderbouwd en mits de veiligheid gewaarborgd blijft. Tot zover dus de standaardbezetting.  ;)  998765

Dat bied dus mogelijkheden om bij sommige meldingen anders in te zetten dan een standaardbezetting, en dat is waar ik voor pleit, niets meer, niets minder. En dan wil ik nogmaals benadrukken dat ik het daarbij niet alleen heb over brand inzetten. Juist niet zelfs.
Mooi, we gaan op 1 lijn komen 8)
IK heb het al veel vaker geroepen, ik heb inprincipe niets tegen variabele voertuigbezetting. Maar wel met duidelijke mitsen en maren, ook die heb ik al vaak uitgelegt ga ik niet nog eens doen.
Gaat een post met variabele voertuigbezetting uitrukken, prima. Als dat goed is afgedekt en er goed over nagedacht is kan dat goed werken. Kan een post altijd een TS6 leveren moet je dit vooral zo houden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1159 Gepost op: 13 april 2014, 14:47:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1258010 date=1397392727
Mooi, we gaan op 1 lijn komen 8)
IK heb het al veel vaker geroepen, ik heb inprincipe niets tegen variabele voertuigbezetting. Maar wel met duidelijke mitsen en maren, ook die heb ik al vaak uitgelegt ga ik niet nog eens doen.
Gaat een post met variabele voertuigbezetting uitrukken, prima. Als dat goed is afgedekt en er goed over nagedacht is kan dat goed werken. Kan een post altijd een TS6 leveren moet je dit vooral zo houden.
Natuurlijk komen we op 1 lijn. Zo moeilijk ben ik niet in een discussie. ;)

Het is mooi als ze altijd een TS6 kunnen leveren. Dat moet je ook vooral zo houden, maar soms, heel soms heb je aan minder man ook genoeg. Te denken valt bijvoorbeeld aan een melding: "openen deur voor de cpa/politie" Daar heb je geen 12 handen voor nodig, maar dat kan prima met bijvoorbeeld een SIV.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.