Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527256 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1160 Gepost op: 13 april 2014, 15:03:53
Waarbij je je kunt afvragen of dat een brandweerklus is. De politie heeft zelf toch ook wel spullen om die deur te openen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1161 Gepost op: 13 april 2014, 15:57:23
Citaat van: Peter71 link=msg=1258001 date=1397388545

Wat lezen we, standaardbezetting is 6 man. Er mag daarvan afgeweken worden,zowel door uit te rukken met MEER mensen, maar minder mag ook. Ga je uitrukken met minder mensen zul je dit heel erg goed moeten kunnen motiveren, en mag de veiligheid daar niet ten koste van gaan. Lees vooral dat nog eens goed door. ::)

In Amsterdam wordt in bepaalde gedeelten van de (binnen) stad uitgerukt met een bezetting van 7 man.
Of dat is vanwege de ervaring dat in die gedeelten een bezetting van 6 te mager is gebleken of vanwege een overschot aan personeel is niet helemaal duidelijk.
Het is in Amsterdam-Amstelland tegenwoordig zo dat een niet onbelangrijk gedeelte van het werk "in de stad" meer en meer uit handen wordt genomen door (vrijwillige) posten aan de randen van Amsterdam. Ook de hechtere samenwerking tussen A-A met Kennemerland en Zaanstreek Waterland zullen daar op den duur toe bijdragen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1162 Gepost op: 13 april 2014, 16:02:11
Citaat van: Thor link=msg=1258022 date=1397397443
In Amsterdam wordt in bepaalde gedeelten van de (binnen) stad uitgerukt met een bezetting van 7 man.


http://www.bestuur.centrum.amsterdam.nl/Bestuursarchief/2011/Commissie%20AZ/Stukken/AZST201106217e%20Man%20Centrum.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1163 Gepost op: 13 april 2014, 16:13:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1258024 date=1397397731
http://www.bestuur.centrum.amsterdam.nl/Bestuursarchief/2011/Commissie%20AZ/Stukken/AZST201106217e%20Man%20Centrum.pdf

Een duidelijk verhaal. N.B. De genoemde kazerne Victor heeft naast de autospuit 7 sinds het verhaal ook een eigen autoladder gekregen.
Overigens die genoemde 2,5 minuut winst door die zevende man is redelijk gedurfd v.w.b. brandweerland in het algemeen want dat hangt natuurlijk sterk af van de mate van oefening en ervaring van de bezettingen en die zijn in Nederland niet overal even gelijk, logisch.

Interessant zullen zijn de ervaringen met de nieuwe autospuiten, dompelpomp ipv zuigslangen vwb waterwinning van open water.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1164 Gepost op: 13 april 2014, 18:06:10
Citaat van: Red link=msg=1258013 date=1397393265
Natuurlijk komen we op 1 lijn. Zo moeilijk ben ik niet in een discussie. ;)

Het is mooi als ze altijd een TS6 kunnen leveren. Dat moet je ook vooral zo houden, maar soms, heel soms heb je aan minder man ook genoeg. Te denken valt bijvoorbeeld aan een melding: "openen deur voor de cpa/politie" Daar heb je geen 12 handen voor nodig, maar dat kan prima met bijvoorbeeld een SIV.

Is dit wel een taak voor de brandweer, politie heeft hier zelf de spullen ook voor daar hoeft geen brandweer bij te komen.
De politie kan deze taak prima doen, ook voor de ambulancedienst.
Voor een inzet t.b.v een echte politie is het zelfs hoogelijk discutabel en in mijn ogen zeer onwenselijk.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1165 Gepost op: 13 april 2014, 18:11:09
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1258048 date=1397405170
Is dit wel een taak voor de brandweer, politie heeft hier zelf de spullen ook voor daar hoeft geen brandweer bij te komen.
De politie kan deze taak prima doen, ook voor de ambulancedienst.
Voor een inzet t.b.v een echte politie is het zelfs hoogelijk discutabel en in mijn ogen zeer onwenselijk.

Inderdaad. De politie kan dit vrijwel altijd zelf wel. Voor de ambulancedienst zou de politie het ook kunnen doen. Als dat te lang duurt gaat er een spoedkoffer door 't raam.  :)

De brandweer wil het klusje best doen, maar het zou niet nodig zijn. Zeker daar waar de brandweer vrijwillig is zou het goed zijn de politie het te laten doen. Gaat ook nog een behoorlijk stukje sneller.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1166 Gepost op: 13 april 2014, 18:15:25
Nog beter, haal deze taak inderdaad weg bij de brandweer. Scheelt al heel wat inzetkosten. Maar ook dit was slechts een voorbeeld. Ik kan een heel lijstje maken, al staan ook daar voorbeelden bij waarbij je jezelf afvraagt of het überhaupt voor de brandweer is.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1258048 date=1397405170
Voor een inzet t.b.v een echte politie is het zelfs hoogelijk discutabel en in mijn ogen zeer onwenselijk.
een echte politie? Ik vermoed dat je bedoeld ivm een politie instap/actie? Dan wordt de inzet van de brandweer niet gevraagd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1167 Gepost op: 13 april 2014, 18:22:34
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1258048 date=1397405170
Is dit wel een taak voor de brandweer, politie heeft hier zelf de spullen ook voor daar hoeft geen brandweer bij te komen.
Sterker, volgens mij moet de politie zelfs er bij aanwezig zijn voordat de brandweer een voordeur mag gaan forceren. Dit om eventuele problemen te voorkomen.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1168 Gepost op: 13 april 2014, 18:56:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1258051 date=1397406154
Sterker, volgens mij moet de politie zelfs er bij aanwezig zijn voordat de brandweer een voordeur mag gaan forceren. Dit om eventuele problemen te voorkomen.

Dit is niet juist. Brandweer mag ook binnen treden in het kader van hulpverlening. Hier is geen politie voor nodig.
Ook zitten er geen 7 man meer op de autospuiten van de binnenring. Dit zijn er overal 6.
Waarom er 6 man op een autospuit zitten lijkt me duidelijk als je een keer mee bent geweest naar een melding van een brand. Je bent een gevaar voor jezelf en voor andere als je met z'n tweeën gaat lopen aanklooien. In die eerste minuten moeten er zoveel dingen gebeuren. Dit ga je nooit op een verantwoorde manier redden met twee personen. En idd kan je prima een containerbrandje blussen met twee man. Echter met 6 man lukt dit ook en kan je meteen doorgestuurd worden als er een andere melding binnen komt. Bij een grote brand of incident heb je nog steeds veel handjes en mensen nodig. Hartstikke leuk als je dan alle autospuiten hebt wegbezuinigd voor al die prachtige SIVjes. Ik snap dat men in sommige gebieden niets anders kan dan variabele voertuigbezetting. Hier hebben we ook steeds minder vrijwilligers op de dag beschikbaar. Echter wees wel eerlijk over de kwaliteit en zorg die je kunt leveren.
Als je echt wilt bezuinigen dan heb ik nog wel een paar ideeën. Schaf OMS af. Heb er al 100.000 van binnen zien komen. Kan ze op 1 hand tellen dat er serieus brand was. En dat werd soms nog eerder 112 gebeld. En hou op met al die geldverslindende projectjes die allemaal langzaam een stille dood sterven. Kunnen er ook gelijk weer 20 managers uit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1169 Gepost op: 13 april 2014, 18:59:17
Citaat van: Defender link=msg=1258066 date=1397408213
Dit is niet juist. Brandweer mag ook binnen treden in het kader van hulpverlening. Hier is geen politie voor nodig.
Ook zitten er geen 7 man meer op de autospuiten van de binnenring. Dit zijn er overal 6.
Duidelijk, ik dacht dat bij een niet spoed eisende melding in een woning wel gewacht moest worden op de politie. Maar duidelijk. O0