Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1170 Gepost op: 13 april 2014, 19:08:09
Citaat van: Defender link=msg=1258066 date=1397408213

Ook zitten er geen 7 man meer op de autospuiten van de binnenring. Dit zijn er overal 6.


In Amsterdam wordt in bepaalde gedeelten van de (binnen) stad uitgerukt met een bezetting van 7 man.
Of dat is vanwege de ervaring dat in die gedeelten een bezetting van 6 te mager is gebleken of vanwege een overschot aan personeel is niet helemaal duidelijk.


Dan is mogelijk het overschot aan personeel over !


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1171 Gepost op: 13 april 2014, 19:14:04
Citaat van: Thor link=msg=1258073 date=1397408889
In Amsterdam wordt in bepaalde gedeelten van de (binnen) stad uitgerukt met een bezetting van 7 man.
Of dat is vanwege de ervaring dat in die gedeelten een bezetting van 6 te mager is gebleken of vanwege een overschot aan personeel is niet helemaal duidelijk.


Dan is mogelijk het overschot aan personeel over !

Als er een mannetje extra in dienst is zal het de zevende man zijn. Echter zal deze moeten aflossen als er op een andere kazerne tekort is. Sinds de transitieovereenkomst zijn gefaseerd een aantal (niet wettelijke) opstapplaatsen verdwenen. Waaronder de 7de man, chauffeur C wagen 1 (OVDN), SBC en BBC container en de A-wagen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1172 Gepost op: 13 april 2014, 19:59:41
Citaat van: Defender link=msg=1258076 date=1397409244
Als er een mannetje extra in dienst is zal het de zevende man zijn. Echter zal deze moeten aflossen als er op een andere kazerne tekort is. Sinds de transitieovereenkomst zijn gefaseerd een aantal (niet wettelijke) opstapplaatsen verdwenen. Waaronder de 7de man, chauffeur C wagen 1 (OVDN), SBC en BBC container en de A-wagen.

En de "chauffeur auto Kdt" ? En van Willem verdwenen adembescherming naar Driemond en de "Jan" naar Ransdorp (vrijwiligers) Oranjesluizen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1173 Gepost op: 13 april 2014, 21:21:07
Citaat van: Danny722 link=msg=1257984 date=1397385261
Met alle respect, maar dat vind ik hetzelfde met de massa's politiewagens die op een brand afkomen of de tweede ambulance die met een noodvaart door een woonwijk heen scheurt bij een melding reanimatie, terwijl al lang doorgegeven is dat er alleen iemand ongelukkig gevallen is en gewoon bij bewustzijn is: '

Hier wil ik toch nog even op reageren. Bij een inzet met 2 of meer ambu's worden de wagens gekoppeld zodat we onderling, aanrijdend, TP, met elkaar kunnen communiceren. Als de eerste wagen TP zegt: wagen ***, je hoeft niet door te komen of; alles onder controle, patiënt goed aanspreekbaar, spoed mag eraf maar kom voor de zekerheid toch maar even door, etc etc, tal van voorbeelden,  dan rijdt een ambu echt niet met spoed door hoor... hoogst ongebruikelijk. En als de 2 wagen helemaal niet door hoeft te komen dan doet ie dat ook echt niet, je moet je eigen gebiedje weer afdekken of de volgende rit ligt alweer te wachten. Als je nou net de betreffende straat al in komt rijden en precies op dat moment wordt je afgemeld, is het niet meer dan normaal dat je toch even een blik werpt bij het incident, je bent immers al zo goed als TP.

Uiteraard kan het wel eens voorkomen dat de eerste wagen direct een Sitrap geeft richting meldkamer, maar dat die de andere aanrijdende ambu niet direct bijpraat. Dus dan gaat de 2e ambu nog steeds uit van bijv. een reanimatie. Maar goed, we dwalen af, was gewoon even een kleine nuance.  :)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1174 Gepost op: 13 april 2014, 21:30:23
Laten we niet teveel met modder gaan gooien. Nergens voor nodig. Dit heeft ook met werkwijze te maken. De meldkamer stuurt een x aantal eenheden, politie, brandweer en ambulance naar een melding. Bij de brandweer en ambulance is dit heel strak. Het voertuig dat de melding krijgt doet de opdracht. Het is zelfs vaak zo gestructureerd dat elke auto of persoon een bepaalde opdracht heeft. Bij de politie werkt dat anders. Daar krijgen een x aantal noodhulpvoertuigen de melding. Bij een "interessante" melding rijden er echter vaak ook agenten (motorrijders, bikers etc.) mee die belast zijn met andere taken of surveillance.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1175 Gepost op: 17 april 2014, 11:21:15
afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1259191

Net nieuw en nu worden bij veel meldingen gewoon de TS6 erop gezet ipv de SIV, zelfs bij een automatische brandmelding waar de SIV op zou gaan rijden specifiek...... Weet iemand het beleid hiervan voor Limburg-Noord dat ze soms direct met de TS6 uitrukken en soms SIV (en eventueel later TS4)?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1176 Gepost op: 17 april 2014, 16:59:43
afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1259191

Citaat
Een aantal SIV'jes uit Haaglanden (Rijswijk en Delft) zijn inmiddels verkocht of staan te koop. Dus ze worden niet meer ingezet. De reden? Daar hoor je nauwelijks meer wat over.
SIV's waren Pilots, oftewel praktijktesten. En na de evaluatie van de verschillende pilots is besloten dat voorlopig de standaard bezetting op een blusvoertuig 6 man/vrouw blijft. Enige overblijfsel, de motorfiets, die (nog/weer) rijdt maar een gewijzigde operationele taak heeft gekregen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1177 Gepost op: 17 april 2014, 17:07:20
Citaat van: tower-ladder link=msg=1259277 date=1397746783
SIV's waren Pilots, oftewel praktijktesten. En na de evaluatie van de verschillende pilots is besloten dat voorlopig de standaard bezetting op een blusvoertuig 6 man/vrouw blijft. Enige overblijfsel, de motorfiets, die (nog/weer) rijdt maar een gewijzigde operationele taak heeft gekregen.

Kort gezegd, de SIV heeft een te beperkte toegevoegde waarde omdat de slagkracht en inzetbaarheid qua scenario's te beperkt is.
Ofwel gevalletje over de balk smijten van gemeenschapsgeld omdat de managers iets wilde innoveren.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1178 Gepost op: 17 april 2014, 21:50:06
Citaat
Kort gezegd, de SIV heeft een te beperkte toegevoegde waarde omdat de slagkracht en inzetbaarheid qua scenario's te beperkt is.
Ofwel gevalletje over de balk smijten van gemeenschapsgeld omdat de managers iets wilde innoveren.
Zoals een gewezen advocaat dan altijd zei, "dat heeft u mij niet horen zeggen, dat zijn uw woorden"
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1179 Gepost op: 17 april 2014, 22:48:16
Citaat van: tower-ladder link=msg=1259433 date=1397764206
Zoals een gewezen advocaat dan altijd zei, "dat heeft u mij niet horen zeggen, dat zijn uw woorden"
Inderdaad zijn het mijn woorden, en mij interpretatie van uw woorden waarbij ik u verkeerd kan hebben begrepen.