Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 535231 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #120 Gepost op: 20 juni 2004, 10:29:03
Als ik het goed begrijp wil je omdat je een bezettingsprobleem kunt hebben bij kleine korpsen terug van een 6 persoons tas naar een 4 persoons.
Lijkt me niet zinvol. 1 de kosten want dan zouden er meerdere  nieuwe wagens gekocht moeten worden. terwijl je er al goede hebt staan waar je ook met 4 personen in past ;)
2 een logisch gevolgis dat er minder mensen bij een korps aanwezig hoeven te zijn en dat de belasting daardoor toch nog zwaarder wordt

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 20 juni 2004, 12:53:22
Nou, ik wil het niet over het invoeren van dit concept hebben, maar of het een oplossing zou kunnen zijn voor de kleine korpsen met bezettingsproblemen.

Dus als ik het goed begrijp wordt het met zo weinig mensen al rooster-technisch onmogelijk om een goede dekking te garanderen. De belasting per vrijwilliger wordt dan te groot.

Ik had namlijk het idee dat dit concept namelijk steeds meer wordt toegepast in Nederland. Het heet dan anders en het is allemaal niet helemaal vergelijkbaar, maar het zijn wel alternatieve op de standaard TS.

namelijk in Werkendam voor die smalle dijk, en in zaandam.
http://home.wanadoo.nl/zaandamkalf/58601.html
http://www.brandweer.wormerland.nl/spijk/indexspijk.htm
bijv.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #122 Gepost op: 20 juni 2004, 14:03:48
nou bij ons zal dit concept zeker niet gebruikt gaan worden,we kunnen tot op het moment overdag de 1e auto vol krijgen met 6 man.En dat is in principe genoeg,is er een alarmering voor een gebied waar standaart met 2 TSen op wordt uitgerukt weten de korpsleden bij ons vanzelf dat ze opmoeten komen om alle 2 de TSen te bemannen.

Ik geloof nooit dat dit een uitkomst zal gaan zijn,al timmer je alles dicht met procedures en opschalingsmogelijkheden.Je komt een keer voor het blok te staan,en dan is het lang wachten op de 2e TAS :-\
Er zal maar 1 manier zijn om opkomst problemen te voorkomen,en dat is meteen een hele dure,kazerneren van personeel

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 27 mei 2007, 15:27:39
Gezien op het brandweer prikboard. Wat vinden jullie van deze maatregel? Volgens mij moeten de procedures dan aardig overhoop? Wat houd dit allemaal in?

Auteur: rozema12  (---.adsl-surfen.hetnet.nl)
Datum:   27-05-2007 13:40

Onze commandant loopt met het idee om een proef te gaan draaien met 4 personen op een tas. Hij moet nogal bezuinigen en dit lijkt hem een mooie manier om dat te doen. Wij zijn er als korps zeker niet bij mee, omdat we er totaal geen voordelen in zien. Zijn er korpsen die er al meer ervaringen mee hebben??

Met vriendelijke groet

SirMark

• HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 27 mei 2007, 15:31:20
Ik zie de bezuiniging niet zo.. bij een Middelbrand moet er dan 3x TS uitrukken om een beetje genoeg mannen te hebben (naar mijn visie als burger) , en dat kost niks?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 27 mei 2007, 19:51:12
Zoals al eerder beschreven op het forum rukken wij in ons korps (beroeps) in veel gevallen uit met een kleine bezetting.

Enkele voorbeelden:

Liftopsluiting: P,1 en 2
Buitenbrand: P, 1 en 2
Autobrand: P, 1, 2 en 3
Bermbrand: P, 1 en 2
Containerbrand: P, 1,2 (soms 3 afhankelijk van melding en soort container)
Omgewaaide boom: P, 1 en 2

Overige meldingen zoals OMS, woningbrand, schuurbrand etc. Met 8 man (6 op TS en 2 RV)

Het voordeel bij ons is dat we dus bij kleine meldingen altijd nog een complete bezetting beschikbaar hebben op de kazerne voor een volgende melding. Ander voordeel is dat je niet met tien man rond een autobrand staat te kijken en je niets hoeft te doen. In ons geval is uitruk ook daadwerkelijk werken en niet kijken zeg maar ;)

En ja ik weet ook dat er geen bevelvoerder meegaat! Maar, iedereen bij ons wordt opgeleid tot minimaal HBT, de meesten ook OBM en daarnaast aangevuld met een regionale module bevelvoerder kleine inzetten. Qua kennis en ervaring nog steeds voldoende om dergelijke simpele uitrukken aan te kunnen.

Bijkomend voordeel daarnaast is dat je 's nachts niet altijd mee hoeft voor een kleine buitenbrand en je zo ook nog een beetje aan je nachtelijke uren komt ;)

Just'in

• Forum gebruiker
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #126 Gepost op: 28 mei 2007, 01:03:39
Zoals al eerder beschreven op het forum rukken wij in ons korps (beroeps) in veel gevallen uit met een kleine bezetting.

Enkele voorbeelden:

Liftopsluiting: P,1 en 2
Buitenbrand: P, 1 en 2
Autobrand: P, 1, 2 en 3
Bermbrand: P, 1 en 2
Containerbrand: P, 1,2 (soms 3 afhankelijk van melding en soort container)
Omgewaaide boom: P, 1 en 2

Overige meldingen zoals OMS, woningbrand, schuurbrand etc. Met 8 man (6 op TS en 2 RV)

Het voordeel bij ons is dat we dus bij kleine meldingen altijd nog een complete bezetting beschikbaar hebben op de kazerne voor een volgende melding. Ander voordeel is dat je niet met tien man rond een autobrand staat te kijken en je niets hoeft te doen. In ons geval is uitruk ook daadwerkelijk werken en niet kijken zeg maar ;)

En ja ik weet ook dat er geen bevelvoerder meegaat! Maar, iedereen bij ons wordt opgeleid tot minimaal HBT, de meesten ook OBM en daarnaast aangevuld met een regionale module bevelvoerder kleine inzetten. Qua kennis en ervaring nog steeds voldoende om dergelijke simpele uitrukken aan te kunnen.

Bijkomend voordeel daarnaast is dat je 's nachts niet altijd mee hoeft voor een kleine buitenbrand en je zo ook nog een beetje aan je nachtelijke uren komt ;)

Juist... klinkt allemaal erg mooi... maar...

Stel je komt TP en er blijkt iets gruwlijk mis te wezen (er zit nog een slachtoffer ergens bekneld, container blijkt tegen de gevel te staan... je kan het zelf wel aanvullen) tuurlijk kun je dan de eerste klap uitdelen maar de rek is er snel uit bij een dergelijke hevige inspanning, is het voordeel dan niet "vele handen maken ligt werk?". De voordelen die je aandraagd kan ik allemaal niet zo duidelijk zien namelijk, wel de nadelen en dan kijk ik alleen nog maar naar de (eigen)veiligheid.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 28 mei 2007, 01:08:08
Ik vind het maar zeer vage ideeën, gewoon met zn 6e op een TS daar zijn en worden we allemaal voor opgeleid  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 28 mei 2007, 01:22:58
Op elke regel is wel een uitzondering te bedenken. Je kan ook uitrukken voor een woningbrand en blijkt het een bedrijf te zijn..........ik bedoel maar.

Maar......om het even scherp te noemen ligt het probleem meer in het feit dat bij de meesten (lees vrijwillige korpsen) men bang is minder aan de bak te komen omdat de TS eerder zal gaan vertrekken.

Buiten dat zijn de situaties dat je voor iets anders komt te staan dan dat gemeld wordt ook op 1 hand te tellen en ligt is dat bovendien meer een probleem aan een brand of ongeval verkeerd te melden dan dat je met te weinig mensen aan komt.

Daarnaast ruk ik zelf uiteraard ook graag uit maar als we met een volledige bezetting van 6 man staan bij een buitenbrand wat zo'n beetje dagelijks voorkomt vind ik dat heel ver gaan en kun je die mensen beter gebruiken op de plek waar het wel nodig is namelijk die woningbrand waar wel iets daadwerkelijks aan de hand is................

En brand het wel harder als verwacht dan is het even zweten tot de volgende ts komt en probleem opgelost. Ik heb een sterk vermoeden dat we hier toch naar toe gaan. Al is het maar op het bezettingsprobleem op te lossen ;)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #129 Gepost op: 28 mei 2007, 07:15:29
Onderfstaande tekst overgenomen van het brandweerprikbord. Betreft een colega, en scheelt mij dubbel op de tekst te schrijven

Op dit moment draait Brandweer Parkstad-Limburg, eenheid brunssum (beroepspost), met een proefproject met 4 personen op een TS. Dit proefproject zal een jaar lang plaatsvinden.

Met 4 man op een TS betekent ook dat je een hele anderen inzet gata krijgen. Voor dat dit project ook daadwerkelijk is ingegaan zijn er diverse technische aanpassingen gedaan, zoals bv de alarmering rechtstreeks op navigatie. Tevens is er een soort proefschrift na voren gekomen met alle in en outs mbt. inzetten.

Het eerste half jaar wordt er bij een melding van binnenbrand wel standaard van 2 zijde aangereden. Mocht blijken dat dit overbodig is gaat dit ook weer weg. Mocht er tussentijds blijken dat TS 4 niet werkt, gaat men dit overigens ook veranderen.
De bezetting op eenheid brunssum is nu 4 pers. op ts en 2 personen voor HW / HV.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.