Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534862 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1200 Gepost op: 6 mei 2014, 11:36:04
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1265191 date=1399367295
Wat is de reden dat jij vindt dat bij een brand in het buitengebied wel met wel 2 x TS en een TW moet uitrukken en dat je in een afgelegen dorp met waterleiding het af denkt te kunnen met 2 mensen op een SIV terwijl er juist in een dorp meer kans is op uitbreiding en daarbij behorende slachtoffers.



Ik schreef dit naar aanleiding van reactie 411 die ging over een boerderijbrand in een buitengebied. Daar ging het even over.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet legio andere situaties kunnen zijn waar dit ook kan gelden, net zo goed dat er een aantal situaties kunnen zijn waar een inzet anders dan een TS6 ook wel zou kunnen.

In Amsterdam wordt bijvoorbeeld bij een gebouwbrand standaard uitgerukt met twee autospuiten, hoofdpost en nevenpost en minstens een autoladder en in bepaald gebieden, brandrisico en bereikbaarheid,verkeersdrukte standaard twee ladders. In een aantal situaties achteraf gezien misschien wat overdadig maar dat weet je pas of kun je pas beoordelen als je ter plaatse bent. Maar beter mee verlegen dan om verlegen is, tot heden, het parool.
Aan boord van de autospuiten zijn minstens twee goed geoefende en ervaren "redders" die als het nog enigszins verantwoord is ook onmiddellijk naar binnen en/of de trap opgaan. Daarbij komt dat bij een beetje brand al snel een derde autospuit ter plaatse komt en ook in de vervanging/aanvulling van de ademlucht heel snel wordt voorzien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1201 Gepost op: 6 mei 2014, 16:44:48
Citaat van: Thor link=msg=1265200 date=1399368964

In Amsterdam wordt bijvoorbeeld bij een gebouwbrand standaard uitgerukt met twee autospuiten, hoofdpost en nevenpost en minstens een autoladder en in bepaald gebieden, brandrisico en bereikbaarheid,verkeersdrukte standaard twee ladders. In een aantal situaties achteraf gezien misschien wat overdadig maar dat weet je pas of kun je pas beoordelen als je ter plaatse bent. Maar beter mee verlegen dan om verlegen is, tot heden, het parool.
Aan boord van de autospuiten zijn minstens twee goed geoefende en ervaren "redders" die als het nog enigszins verantwoord is ook onmiddellijk naar binnen en/of de trap opgaan. Daarbij komt dat bij een beetje brand al snel een derde autospuit ter plaatse komt en ook in de vervanging/aanvulling van de ademlucht heel snel wordt voorzien.
Het heeft weinig nut en toegevoegde waarde om constant maar Amsterdam te blijven refereren. Hoe ze daar de incidentbestrijding aanpakken kan nooit maatgevend zijn voor de rest van nederland. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1202 Gepost op: 6 mei 2014, 16:57:32
Citaat van: Peter71 link=msg=1265273 date=1399387488
Het heeft weinig nut en toegevoegde waarde om constant maar Amsterdam te blijven refereren. Hoe ze daar de incidentbestrijding aanpakken kan nooit maatgevend zijn voor de rest van nederland. ::)

Het geeft wel aan hoe verschillend de uitersten bij de eerste inzetten kunnen zijn. Waar de een bij een (mogelijke) gebouwbrand een SIV stuurt, stuurt de ander twee autospuiten en een ladder !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1203 Gepost op: 6 mei 2014, 17:02:51
Citaat van: Thor link=msg=1265278 date=1399388252
Het geeft wel aan hoe verschillend de uitersten bij de eerste inzetten kunnen zijn. Waar de een bij een (mogelijke) gebouwbrand een SIV stuurt, stuurt de ander twee autospuiten en een ladder !
En zo zijn er nog tig verschillende inzetvoorstellen voor gebouwbranden, en zit er om toch maar even bij Amsterdam te blijven voor die stad een hele duidelijke gedachtegang achter. Namelijk een oude binnenstad, en ook een binnenstad die nogal eens verstopt zit door het autoverkeer waardoor het zeer makkelijk kan gebeuren dat een TS zich vastrijd in het verkeer. En wel makkelijk als een andere TS dan vanaf een andere zijde er wel bij kan komen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1204 Gepost op: 6 mei 2014, 19:00:30
Een pomp van een TS6 kan ook uitvallen en zal je op een andere TS moeten wachten, non-redenen dus in mijn ogen.

Citaat van: Thor link=msg=1265147 date=1399325490
De discussie begon met reactie 411 :Zeker in het buitengebied is het belangrijk slagkracht te hebben scenario: boerderijbrand personen binnen siv komt ter plaatse gaat met 2 man binnenaanval doen dit gaat verkeerd (ploeg is binnen en pomp valt uit bij binnentreden ruimte) de ts moet uit grote plaats komen dus duurt nog 10 min en komt dus te laat..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1205 Gepost op: 6 mei 2014, 19:07:33
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1265307 date=1399395630
Een pomp van een TS6 kan ook uitvallen en zal je op een andere TS moeten wachten, non-redenen dus in mijn ogen.
Dus, helemaal niet meer naar binnen? Pand laten uitfikken, jammer voor het persoon wat er binnen zit. Lees je uberhaupt de discussie wel goed?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #1206 Gepost op: 6 mei 2014, 19:57:06
Citaat van: Thor link=msg=1265278 date=1399388252
Het geeft wel aan hoe verschillend de uitersten bij de eerste inzetten kunnen zijn. Waar de een bij een (mogelijke) gebouwbrand een SIV stuurt, stuurt de ander twee autospuiten en een ladder !

Hier in België vertrekt naar elke mogelijke gebouwbrand meestal een autopomp, autoladder en tankwagen...


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1207 Gepost op: 6 mei 2014, 20:22:02
Als geïnformeerde leek denk ik dat die SIV best een heleboel taken (container/prullebakbrand, autobrand, liftopsluiting, olie op de weg), laten we zeggen de huis- tuin- en keukenprobleempjes van de hulpverlening best kan oplossen. Dat zal ongetwijfeld een klap geld schelen. Ook kan een inzet bij een gebouwbrand best tot de mogelijkheden behoren, als er maar een TS4/6 achteraan komt. Als die SIV dan als eerste arriveert kunnen zij snel verkenning buiten doen, informatie inwinnen etcetera. Ze kunnen zelfs een aanval doen; een vlam in de pan zouden ze best aan moeten kunnen. De snelheid die ze winnen door maar met 2 man uit te rukken is hierbij goud waard. Uitgerust met een warmtebeeldcamera, een goede gedegen kennis van de RVST-scan etcetera kunnen zij behoorlijke inschattingen maken. Alles staat of valt met training.

In dit topic mis ik dan ook de rol van de brandweerman/vrouw zelf in het geheel. Die zou prima in staat moeten zijn om in te schatten of hij/zij nog naar binnen kan bij een incident of dat het veilig is: bij twijfel NIET doen. Ze kunnen alles al voorbereiden in de vorm van waterwinning, aanvalsslangen en Joost mag weten wat nog meer, in die tijd zal de TS4/6 aanwezig zijn en kunnen ze onder dekking van die lui rap naar binnen. Trainen, trainen, trainen en nog eens trainen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1208 Gepost op: 6 mei 2014, 20:47:16
Citaat van: Highfield link=msg=1265332 date=1399400522


 Ze kunnen alles al voorbereiden in de vorm van waterwinning, aanvalsslangen en Joost mag weten wat nog meer, in die tijd zal de TS4/6 aanwezig zijn en kunnen ze onder dekking van die lui rap naar binnen.

Hoe zie je dat in de praktijk verlopen waterwinning en aanvalsslangen voorbereiden ?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1209 Gepost op: 6 mei 2014, 20:54:01
Citaat van: Thor link=msg=1265348 date=1399402036
Hoe zie je dat in de praktijk verlopen waterwinning en aanvalsslangen voorbereiden ?

Een aanvalsslang voorbereiden lijkt me redelijk rechttoe rechtaan en kan rap gebeuren, zeker als de slangen gekoppeld voorbereid zijn. Waterwinning zou dat ook kunnen zijn, afhankelijk van de uitrusting van de SIV (is die gestandariseerd?), de geoefendheid van de bemanning en de omstandigheden lokaal.

Nogmaals ik ben een leek, maar ik denk dat een SIV ook bij een grotere brand al minuten tijdwinst op kan leveren door alvast voorbereidingen voor een aanval te treffen. Zodra de grote broer er is kunnen ze gelijk voorwaarts.
Bijdragen op persoonlijke titel.