Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527181 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1220 Gepost op: 7 mei 2014, 22:19:41
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1265668 date=1399491076
Bij een inzet met 2 voertuigen om mensen te brengen ben je er nooit zeker van dat er binnen een redelijke tijd een complete blusploeg is.
Dit kan doordat niet voldoende mensen op komen of dat één van de twee door een ongeval of andere oorzaak niet ter plaatse komt   waardoor tijdens het uitruk proces geen TS 6 samengesteld kan worden.
Als je uitrukt met een TS6 komt of alles terplaatse en kan er een veilige inzet gedaan worden of er komt niemand ter plaatse waardoor er geen onveilige inzet zonder back-up mogelijk is.

Dus zal de inzet altijd voldoen aan de normen

Dat is waar. Als je met een volwaardige autospuit met twee man bent gearriveerd zullen er mogelijk mensen zijn die wat willen proberen voordat de noodzakelijke aanvulling is gearriveerd.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1221 Gepost op: 8 mei 2014, 02:27:36
Citaat van: Thor link=msg=1265685 date=1399493981
Dat is waar. Als je met een volwaardige autospuit met twee man bent gearriveerd zullen er mogelijk mensen zijn die wat willen proberen voordat de noodzakelijke aanvulling is gearriveerd.

Maar dat is met training te ondervangen. Er zijn altijd sukkels die het negeren, maar een brandweerman wordt geacht ter zake kundig te zijn en zijn protocollen te volgen en een juiste inschatting van de situatie te maken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1222 Gepost op: 8 mei 2014, 02:35:03
Citaat van: Highfield link=msg=1265728 date=1399508856
Maar dat is met training te ondervangen. Er zijn altijd sukkels die het negeren, maar een brandweerman wordt geacht ter zake kundig te zijn en zijn protocollen te volgen en een juiste inschatting van de situatie te maken.

Is dat met training te ondervangen? Ik denk niet altijd. Degene waarbij dat niet werkt noemen we geen sukkels maar mensen.

Wat zou jij doen? Je bent een brandweerman met volwaardige TS. Hoge druk aan boord. Bluspak en ademlucht aan.

Je komt terplaatse bij een woningbrand en de bewoonster meld dat dr 3 jaar oude tweeling dochter nog in de kinderwagen ligt in de woonkamer. Zo proffessioneel als je bent besluit je te wachten op de 4 man aanvulling. Over de porto klinkt vlak daarna het bericht dat de 4 mansaanvulling niet kan komen. Ze hebben pech onderweg, of een ongeval, of wat dan ook. De AC alarmeert een andere aanvulling, en jij weet dat dit een kwartier duurt.

Ga je een kwartier wachten, wetende dat dat 2 kinderlevens kost? Of neem je dat stukje risico, wetende dat het 9 van de 10 keer goed gaat, en probeer je tegen alle regels in toch die 2 kinderlevens te redden? En als je dan toch naar binnen gaat, en je red het, dient men dat disciplinaire maatregelen tegen je te nemen? Ben je dan een sukkel of een held?

En als je het niet red? Ben je dan een held, of een symbool? Of het voorbeeld dat brandweer Nederland de eerste auto nooit zo had mogen saneren?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1223 Gepost op: 8 mei 2014, 03:20:13
Eh Luke, ik denk niet dat er ook maar één brandweerman in Nederland rondloopt die volgens de regeltjes gaat wachten op een backupploeg wanneer er 2 slachtoffers aanwezig zijn waarvan de locatie bekend is. Zelfs niet als dat 'maar' 5 minuten langer duurt: ik heb me ooit aangesloten bij de brandweer om mensen te helpen & te redden. Dit is ook meteen de reden waarom ik tegen een TS4 ben: brandweermensen onder druk van een slachtoffer gaan extra risico's nemen. Part of the job: geen protocolletje die hier iets aan doet. Wanneer je een 'onverantwoorde' actie neemt die slaagt ben je de grote held, als deze actie mislukt word je door onderzoeksraden aan de hoogste boom geknoopt. En als je het protocol volgt en 5 minuten buiten gaat wachten op de backup, word je gelyncht door moeder & buurtbewoners...

Betreffende de 'sukkels' en de 'ter zake kundige protocollen-fetisjisten': ik meen dat iedere brandweerman in Nederland een vrij degelijke opleiding krijgt om risico's in te schatten. Maar mensen die roepen dat we blind op de protocollen moeten varen hebben duidelijk géén ervaring in de rode auto, althans niet met daadwerkelijke slachtoffers in een brandend huis. Ik ben het er absoluut mee eens dat er protocollen en richtlijnen nodig hebt om een inzet veilig te volbrengen, maar er zijn nou eenmaal situaties waarbij het procedureboekje even in het voertuig moet blijven liggen. De situatie die Luke schetst is een inzet waarbij ik probleemloos wat extra risico wil lopen, uiteraard rekening houdend met het stadium en locatie van de brand. Ik kan mij een aantal inzetten herinneren waarbij ik grif toegeef dat we 'te ver' zijn gegaan. Noem me dan maar een sukkel: ik ben er trots op. Ik weet ook hoe veel we gered hebben met deze acties.

Deze situaties zijn ook direct de reden waarom ik graag met een TS6 op pad ga: wanneer we wat extra risico gaan lopen voor een redding, heb ik toch graag een ploegje collega's DIRECT achter me klaar staan om mij te redden als het nodig is. En ik sta met net zo veel liefde ook voor hun klaar.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1224 Gepost op: 8 mei 2014, 04:15:33
Inderdaad Rolanddeg. Wat jij zegt, is wat is ook probeerde uit te drukken. Het niet wachten op de backup betekend niet dat je eens 'sukkel' bent maar een 'Hulpverlener' en een 'mens.'
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1225 Gepost op: 8 mei 2014, 08:42:16
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1265733 date=1399515333
Inderdaad Rolanddeg. Wat jij zegt, is wat is ook probeerde uit te drukken. Het niet wachten op de backup betekend niet dat je eens 'sukkel' bent maar een 'Hulpverlener' en een 'mens.'

Dat bij een brandweerman redding boven alles gaat was duidelijk bij de gang van zaken zeer grote brand Leeuwarden.
Toen de AC doorgaf dat er iemand zat opgesloten heeft men onmiddellijk met de beperkte mogelijkheden op dat moment toch alles op alles gezet om deze persoon te redden hetgeen helaas niet is gelukt.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1226 Gepost op: 8 mei 2014, 10:41:49
En wat creeer je als beeld als je niet inzet: Brandweer zeer snel ter plaatse maar doet niks
Kom je aan als SIV bij een brandend pand; kind binnen ouders klampen zich aan je vast maar je moet wachten op backup... wat een uitvinding die SIV. Dan heb je toch echt meer aan wat Firefighter1970 aangeeft een ts6 komt of komt niet. En als je er bent heb je direct de benodigde slachtkracht en kun je direct vol aan de bak!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1227 Gepost op: 8 mei 2014, 10:53:35
Wat mij overigens bevreemdt is dat er eerst redelijk expliciet wordt geschreven wat er allemaal met een SIV wel zou kunnen en moeten kunnen en ervan verwacht wordt terwijl een paar bijdragen later gesteld wordt dat er geen eenduidige omschrijving is van het begrip SIV en het zelfs niet eens bekend is wat het begrip SIV in concreto inhoudt.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1228 Gepost op: 8 mei 2014, 12:30:31
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1265729 date=1399509303
Is dat met training te ondervangen? Ik denk niet altijd. Degene waarbij dat niet werkt noemen we geen sukkels maar mensen.

Wat zou jij doen? Je bent een brandweerman met volwaardige TS. Hoge druk aan boord. Bluspak en ademlucht aan.

Je komt terplaatse bij een woningbrand en de bewoonster meld dat dr 3 jaar oude tweeling dochter nog in de kinderwagen ligt in de woonkamer. Zo proffessioneel als je bent besluit je te wachten op de 4 man aanvulling. Over de porto klinkt vlak daarna het bericht dat de 4 mansaanvulling niet kan komen. Ze hebben pech onderweg, of een ongeval, of wat dan ook. De AC alarmeert een andere aanvulling, en jij weet dat dit een kwartier duurt.

Ga je een kwartier wachten, wetende dat dat 2 kinderlevens kost? Of neem je dat stukje risico, wetende dat het 9 van de 10 keer goed gaat, en probeer je tegen alle regels in toch die 2 kinderlevens te redden? En als je dan toch naar binnen gaat, en je red het, dient men dat disciplinaire maatregelen tegen je te nemen? Ben je dan een sukkel of een held?

En als je het niet red? Ben je dan een held, of een symbool? Of het voorbeeld dat brandweer Nederland de eerste auto nooit zo had mogen saneren?

Als bekend is waar de vuurhaard is, de brandweerlieden weten wat ze doen, de juiste middelen (ADL, HD, WBC) en, zoals in dit geval, heel specifiek kennis aanwezig is over het pand en de slachtoffers dan kan het toch best een goede afweging zijn om wel naar binnen te gaan en die kinderwagen eruit te halen?

Ik heb telkens gesteld dat brandweerlieden prima in staat (zouden moeten) zijn om dat soort afwegingen te maken, niet dat ze bij het kleinste beetje risico altijd buiten blijven. En ja, die afwegingen zullen per persoon verschillen en ja dat is vervelend. Door goede training kan je die inschattingsfactor best wel ontwikkelen.

Als je, met alle kennis en ervaring die je in de tas hebt, een onverantwoord besluit neemt dan ben je inderdaad een mens en een hulpverlener, maar ook een sukkel. Niemand heeft er iets aan als jij door je onbezonnen actie even later naast het slachtoffer wat je wilde redden ligt, toch?

Vertalend naar mijn praktijk: die eerste aanvalsploeg bij ons heeft alleen handbrandblusmiddelen. Die lui gaan niet naar binnen als er rook hangt. De tweede aanvalploeg heeft antiflash, ademlucht en handbrandblusmiddelen. Die kunnen dus wel door rook, maar niet door (teveel) hitte. Als het te warm is gaan ze dus niet verder. Pas vanaf ploeg 3, en die heeft 6 minuten om zich volledig gekleed in hittewerend met ademlucht en groot materieel (LD) te melden bij de rookgrens, zijn de mensen volledig beschermd. Iedereen kent elkaar aan boord. Als er een gewonde in de rookgrens ligt, is het per definitie een van je maten. En toch hebben we met elkaar afgesproken dat de grenzen die jij met jou aanvalsploeg hebt niet overschreden worden, hoe klote dat ook is. Brandbestrijding is bij ons een neventaak, een van de vele. Toch zijn we in staat om die harde grenzen te bewaken omdat iedereen zich het schompes traint om de risico's te leren herkennen en te respecteren. Dat geld voor iedereen, van matroos wasser tot commandant.

Die professionele brandweerman ziet die risico's ook, maar waar wij die harde grenzen respecteren zou hij met zijn kennis en ervaring wellicht een stapje verder kunnen gaan. Desalniettemin loopt ook hij een keer tegen zijn grenzen aan en die moet hij respecteren, anders ben je kil gezegd gewoon een sukkel.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1229 Gepost op: 8 mei 2014, 12:37:14
Kleine toevoeging: voor wat ik tot nu toe gelezen heb over een SIV denk ik dat het een prima aanvulling in de toolbox van de brandweer is. Iedereen is het er over eens denk ik dat een hoop incidentjes prima door 2 man met een SIV opgelost kunnen worden (http://www.youtube.com/watch?v=JggNwS96lbs#ws , http://www.youtube.com/watch?v=5mGaT2Ajj8c#ws , http://www.youtube.com/watch?v=vdLaH23EE7c#ws) zonder dat daar een vrachtwagen met 6 pax voor weggaat.

Bottom line is het juist inschatten van risico's, mogelijkheden en vooral onmogelijkheden. Nee een SIV is geen TS, maar gebruik hem ook niet zo dan.

In het voorbeeld van die binnenbrand, daar had mijns inziens in de basis al nooit een SIV naar toe gemoeten, dan krijg je de discussie die we hierboven hebben.
Bijdragen op persoonlijke titel.