Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 538117 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1250 Gepost op: 10 mei 2014, 16:22:13
Nee het hele systeem was bedacht op 8 man op de auto, daarvoor zelfs met 9 man.

Citaat van: Peter71 link=msg=1266174 date=1399665058
Die invoering ging toen veel beter. En hoe kwam dat? Omdat het hele systeem toen al bedacht was op 6 man op de TS, nu worden er weer 2 afgehaald en er wordt niets aan het systeem veranderd. ::)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1251 Gepost op: 10 mei 2014, 19:54:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1266312 date=1399731733
Nee het hele systeem was bedacht op 8 man op de auto, daarvoor zelfs met 9 man.

Het rond 1982 ingevoerde LD aflegsysteem is vanaf het begin gebaseerd op een basisbezetting van 6 personen, alleen was er een uitbreiding mogelijk naar 8 mensen met nagekomen personeel.
Het aflegsysteem wat daarvoor vanaf de oorlog werd gebruikt had een basis bezetting van 9 personen met als koppels

Bevelvoerder (B) en Ordenance (nr 3) basistaak  B verkennen en bevelvoeren basistaak nr 3 bevelvoerder ondersteunen en bevelen en nader berichten overbrengen naar de ploegen en via mobilofoon met A.C.
Redploeg (nr 1) en (nr 2) basistaak verkenning en eerste aanvalsploeg
Waterploeg (nr 4) en (nr 5) basistaak opbouwen waterwinning en wateraanvoer tot aan het verdeelstuk en tweede aanvalsploeg
Slangenploeg (nr 5) en (nr 6) basistaak opbouwen wateraanvoer pomp tot aan de straalpijp en derde aanvalsploeg
en de chauffeur pompbediener (nr 8 ) basis taak opbouwen waterwinning tot aan de pomp en pomp bedienen

vanaf 1982 was de basis bezetting aflegsysteem LD
Bevelvoerder basistaak  B verkennen en bevelvoeren en via portofoon communiceren met inzetploegen en A.C.
Redploeg (nr 1) en (nr 2) basistaak verkenning en eerste aanvalsploeg
Waterploeg (nr 4) en (nr 5) basistaak opbouwen waterwinning en wateraanvoer tot aan het verdeelstuk en tweede aanvalsploeg
De taak van uitleggen van de aanvalsslangen wordt vanaf dat moment gedaan door de aanvalsploeg die ook de straal gaat bedienen i.p.v. de slangenploeg die vroeger de straal aflegde tot aan de inzetplaats.
en de chauffeur pompbediener (P) basis taak opbouwen waterwinning tot aan de pomp en pompbedienen.

Het basisprincipe bleef gelijk maar met minder mensen en minder slagkracht per basiseenheid.
Ook toen werd er gemopperd maar niet over de veiligheid eigen personeel, aangezien die met 6 mensen geborgd kon worden.
Nu met TS 4 en SIV 2 is die veiligheidsborging eigen personeel niet aanwezig in de basisbezetting.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1252 Gepost op: 19 mei 2014, 16:44:57
Hier een artikel waarbij er met een TS-4 in Ierland aan de procedures werd gehouden en er twee dodelijke slachtoffers zijn gevallen bij een woningbrand...

http://www.irishmirror.ie/news/irish-news/firemen-galway-waited-25-minutes-3224290


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1253 Gepost op: 19 mei 2014, 17:03:45
Leuke manier van een artikel interpreteren (lees: stemming maken).... Alleen op basis van je ene zinnetje is het net alsof er bewust alleen een TS-4 is ingezet bij een melding (in plaats van meer personeel) en dat er daarom twee doden zijn gevallen...

Citaat
The normal complement of firefighters in Gort is nine, but for several months the station in south Galway has been reduced to just four.
En hoe komt dat?

Juist, er is niemand die het werk wil doen:
Citaat
Galway County Council, which administers the service, has been attempting to recruit additional personnel, but has had difficulty in securing appropriate candidates for the positions.
Niet zo gek als de eis is dat je altijd binnen 1,5 mijl van je kazerne moet blijven.

Maar goed, dit is dus geen TS-4, maar gewoon een TS-9 (?) waar men door een gebrek aan personeel met een TS-4 rijd. Dat kan hier net zo goed voorkomen in korpsen die soms niet eens TS-6 op de been kunnen brengen. Al is het verschil dat men hier die hele TS dan niet laat uitrukken en de buren alarmeert.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1254 Gepost op: 19 mei 2014, 23:43:51
Ik begrijp je standpunt. Wat mij vooral in het artikel aansprak was dat er gezegd wordt dat er op back-up gewacht moest worden vanwege de afspraken die gemaakt zijn. Hierdoor zou het eventueel voor kunnen komen dat er een eventuele redding is uitgesteld.

Dit alles even buiten het gegeven of dat de personen wel gered hadden kunnen worden met een TS-6 of TS-9..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1255 Gepost op: 27 mei 2014, 16:55:30
Een SIV of een TS6 in de eerste vijf minuten?


Het brandweervak kent van origine veel risico’s. Die risico’s willen we niet nog meer laten toenemen met de inzet van sterk afwijkende voertuigbezettingen bij maatgevende incidenten zoals woningbranden. Te veronderstellen dat de primaire inzet van een uitgekleed brandweervoertuig in de vorm van een bestelbus met 2 manschappen kan voorzien in de maatschappelijke behoefte aan adequate brandweerzorg bij maatgevende incidenten zoals woningbranden, noemen wij een vorm van volksverlakkerij.

Nieuwe standaard?
Laten we vooraf duidelijk zijn: De VBV is niet tegen de inzet van afwijkende voertuigbezettingen. Immers; iedereen weet dat er in bepaalde specifieke gevallen uitzonderingen kunnen worden gemaakt, mits dat met andere maatregelen (bijv. tweezijdig uitrukken) kan worden gecompenseerd. Daarnaast kunnen veel klussen moeiteloos met een kleinere bezetting worden afgehandeld, hoewel dit meestal pas achteraf kan worden gesteld.

Echter: De VBV verzet zich tegen ontwikkelingen die uitzonderingsbepalingen introduceren als een nieuwe standaard zonder dat daar een degelijke risicoanalyse en een landelijk geverifieerde opleiding tegenover staat. In verschillende regio’s zien wij een ongewenste aantasting van de primaire slagkracht van de brandweer. Er is daarbij absoluut geen sprake meer van een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg. Bovendien komt de veiligheid van het brandweerpersoneel ernstig in het geding. Samengevat: De verantwoordelijkheid voor een adequate brandweerzorg wordt verzaakt, aldus de VBV.

en
Veiligheidsberaad: TS6 bij woningbrand
Inmiddels heeft het Veiligheidsberaad besloten dat een TS6 als eenheid bij een woningbrand dient te worden ingezet. De VBV is verheugd dat uiteindelijk naar de ingebrachte argumenten is geluisterd. Daarnaast hebben verschillende korpsen de ‘pilots’ en ‘experimenten’ inmiddels gestaakt omwille van de veiligheid van de optredende brandweerlieden.
Brief VBV: http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/Gooi_en_Vechtstreek/20140516_Brief_variabele_voertuigbezetting_Gooi_en_Vechtstreek.pdf


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1256 Gepost op: 2 juni 2014, 13:36:52
Vanmorgen ongeval op de A67 Venlo. Het woordje Snel kan wel weg uit SIV wanneer deze achter de TS4 aanrijdt.  ::)

8:35#file op #A67 bij 69,2 richtiing duitsland, ook @vr_ln en ambu en @PolLimburg @L1verkeer pic.twitter.com/KUFiwQ0qdi


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #1257 Gepost op: 7 juni 2014, 09:11:37
Brandweerpost dorp mag op weg met minder mensen


Geplaatst op
07 juni 2014

 
door Jarno Bleumink en Johannes Rutgers APELDOORN - Kleine brandweerposten in de gemeenten Apeldoorn, Epe en Voorst kunnen voortaan ook open blijven als er niet genoeg vrijwilligers zijn om standaard met zes man uit te rukken. Dat laatste kan desnoods met minder mensen. Er is een kans dat daardoor brandweer Beekbergen ook overdag weer gaat rijden.

Het is vele jaren een harde norm geweest dat een brandweerwagen met zes manschappen uitrukt. Tegenwoordig echter is het door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen lastiger dan vroeger om voldoende vrijwilligers beschikbaar te hebben. Tegelijk hecht de brandweer in de genoemde gemeenten sterk aan het overeind houden van kleine posten, zegt commandant Michiel Verlinden. Dat zorgt voor betere brandweerzorg, bovendien hebben de posten vaak een belangrijke sociale rol in een dorp. Daarom is het een optie om met vier of - als ondergrens - op termijn zelfs met twee manschappen uit te rukken. Beekbergen, dat bij gebrek aan beschikbare vrijwilligers nu alleen nog 's nachts uitrukt, heeft al het aanbod in overweging gekregen om weer overdag op pad te gaan, met kleinere ploegen.


bron: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/brandweerpost-dorp-mag-op-weg-met-minder-mensen-1.4393037


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1258 Gepost op: 7 juni 2014, 09:55:54
Vreemde redenatie. Als je nagaat dat het gehele variabele voertuigbezettingsverhaal aan alle kanten rammelt. En men nu ook hier zelfs een TS2 niet uitsluit. Dit staat geheel haaks op de recente ontwikkelingen. :-X


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1259 Gepost op: 7 juni 2014, 14:24:53
Zoals  ik reeds eerder heb aangegeven, heb ik een duidelijke mening over de ontwikkeling rondom de SIV. Zeer recentelijk ben ik op het platteland van Spanje geweest en heb daar ook een bezoek gebracht aan de brandweer en heeft mij doen beseffen dat alles te maken heeft met gewoontes/gewenning, patronen en verwachtingen. Hieronder zal ik kort aangegeven hoe het daar was georganiseerd.

De brandweerkazerne ligt centraal in een gebied, heeft de beschikking over kleine TS, een TS, een TS-BT (4x4), een AL en een HV met kraan. De brandweer bestaat uit een volledig beroepskorps met diensten van 12 uur. Het aantal minimaal aanwezige medewerkers zijn er drie.

Bij een uitruk wordt met drie man, soms vier man uitgerukt met de kleine TS (deze heeft alles, watertank, redgereedschap etc., een soort TS4). De maximale aanrijdtijd mag maximaal 30 minuten bedragen. Als op basis van de melding of de berichtgeving van de bevelvoerder opschaling noodzakelijk is wordt het van dienst vrije personeel gebeld om op te komen. De rukken dan vervolgens uit met de voertuigen die nodig zijn, waarbij de standaard bezetting van een TS bestaat uit 5 man. In het meeste extreme geval zijn de extra voertuigen pas na 60 minuten ter plaatse (opkomst personeel niet meegerekend). Men is blij met deze verbetering want tot een paar jaar geleden was de opkomsttijd nog langer doordat er werd gewerkt met vrijwilligers. Bijna alle voertuigen waar maximaal twee jaar oud.

Ik post dit omdat het mij heeft geholpen om alles weer eens in perspectief te zien.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.