0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
Zoals ik reeds eerder heb aangegeven, heb ik een duidelijke mening over de ontwikkeling rondom de SIV. Zeer recentelijk ben ik op het platteland van Spanje geweest en heb daar ook een bezoek gebracht aan de brandweer en heeft mij doen beseffen dat alles te maken heeft met gewoontes/gewenning, patronen en verwachtingen. Hieronder zal ik kort aangegeven hoe het daar was georganiseerd.De brandweerkazerne ligt centraal in een gebied, heeft de beschikking over kleine TS, een TS, een TS-BT (4x4), een AL en een HV met kraan. De brandweer bestaat uit een volledig beroepskorps met diensten van 12 uur. Het aantal minimaal aanwezige medewerkers zijn er drie. Bij een uitruk wordt met drie man, soms vier man uitgerukt met de kleine TS (deze heeft alles, watertank, redgereedschap etc., een soort TS4). De maximale aanrijdtijd mag maximaal 30 minuten bedragen. Als op basis van de melding of de berichtgeving van de bevelvoerder opschaling noodzakelijk is wordt het van dienst vrije personeel gebeld om op te komen. De rukken dan vervolgens uit met de voertuigen die nodig zijn, waarbij de standaard bezetting van een TS bestaat uit 5 man. In het meeste extreme geval zijn de extra voertuigen pas na 60 minuten ter plaatse (opkomst personeel niet meegerekend). Men is blij met deze verbetering want tot een paar jaar geleden was de opkomsttijd nog langer doordat er werd gewerkt met vrijwilligers. Bijna alle voertuigen waar maximaal twee jaar oud.Ik post dit omdat het mij heeft geholpen om alles weer eens in perspectief te zien.RemRoof
En? heb je het dan goed voor elkaar om een max aanrijtijd te hebben van 30min?
Tja de Spanjaarden houden ook siesta, dat vindt men daar ook normaal.Wat ik ermee wil zeggen is dat wij hier nu eenmaal andere normen hanteren.Inderdaad een ander perspectief, maar ik verwacht dat dit de economie op grote schaal raakt in Spanje.
Vreemde redenatie. Als je nagaat dat het gehele variabele voertuigbezettingsverhaal aan alle kanten rammelt. En men nu ook hier zelfs een TS2 niet uitsluit. Dit staat geheel haaks op de recente ontwikkelingen.
Het zegt niet zoveel over het variabele bezettingsverhaal maar meer over het vakmanschap of eigenlijk het gebrek daaraan van de zij-instromende managers welke alleen het kostenreductieplaatje kunnen invullen door snijden in de kwaliteit en veiligheid op de werkvloer.Want je zou maar gaan snijden in het eigen managementvlees !Dit is alleen te bestrijden door regionale besturen en verantwoordelijke managers hoofdelijk financieel aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van het wanbeleid wat zij voeren.
Soms is het niet anders. Sta ook open voor de mening en bijdragen van andere.Ik vind het goed dat dit onderzocht wordt in Apeldoorn om toch uit te kunnen rukken 24 uur per dag. Wel moet de veiligheid, training e.d. zo goed mogelijk gewaarborgd zijn.
Ook als ze de TS2 gaan inzetten met de huidige wetenschap, en wat de arbeidsinspectie daarvan vindt zoals nu in de regio G&V?http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.300
Vanmorgen ongeval op de A67 Venlo. Het woordje Snel kan wel weg uit SIV wanneer deze achter de TS4 aanrijdt. @fiatmannetje8:35#file op #A67 bij 69,2 richtiing duitsland, ook @vr_ln en ambu en @PolLimburg @L1verkeer pic.twitter.com/KUFiwQ0qdi
@fiatmannetje8:35#file op #A67 bij 69,2 richtiing duitsland, ook @vr_ln en ambu en @PolLimburg @L1verkeer pic.twitter.com/KUFiwQ0qdi