Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527109 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1260 Gepost op: 7 juni 2014, 14:42:23
Citaat van: RemRoof link=msg=1273953 date=1402143893
Zoals  ik reeds eerder heb aangegeven, heb ik een duidelijke mening over de ontwikkeling rondom de SIV. Zeer recentelijk ben ik op het platteland van Spanje geweest en heb daar ook een bezoek gebracht aan de brandweer en heeft mij doen beseffen dat alles te maken heeft met gewoontes/gewenning, patronen en verwachtingen. Hieronder zal ik kort aangegeven hoe het daar was georganiseerd.

De brandweerkazerne ligt centraal in een gebied, heeft de beschikking over kleine TS, een TS, een TS-BT (4x4), een AL en een HV met kraan. De brandweer bestaat uit een volledig beroepskorps met diensten van 12 uur. Het aantal minimaal aanwezige medewerkers zijn er drie.

Bij een uitruk wordt met drie man, soms vier man uitgerukt met de kleine TS (deze heeft alles, watertank, redgereedschap etc., een soort TS4). De maximale aanrijdtijd mag maximaal 30 minuten bedragen. Als op basis van de melding of de berichtgeving van de bevelvoerder opschaling noodzakelijk is wordt het van dienst vrije personeel gebeld om op te komen. De rukken dan vervolgens uit met de voertuigen die nodig zijn, waarbij de standaard bezetting van een TS bestaat uit 5 man. In het meeste extreme geval zijn de extra voertuigen pas na 60 minuten ter plaatse (opkomst personeel niet meegerekend). Men is blij met deze verbetering want tot een paar jaar geleden was de opkomsttijd nog langer doordat er werd gewerkt met vrijwilligers. Bijna alle voertuigen waar maximaal twee jaar oud.

Ik post dit omdat het mij heeft geholpen om alles weer eens in perspectief te zien.

RemRoof
En? heb je het dan goed voor elkaar om een max aanrijtijd te hebben van 30min?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1261 Gepost op: 7 juni 2014, 14:50:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1273965 date=1402144943
En? heb je het dan goed voor elkaar om een max aanrijtijd te hebben van 30min?

Dat heb ik nergens gezegd. Als je goed gelezen hebt gaat het over gewoontes, verwachtingen, patronen etc. Het helpt mij om zaken in perspectief te zetten en te constateren dat wij het in Nederland goed geregeld hebben, maar dat de Spanjaarden in dat gebied ook tevreden zijn.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #1262 Gepost op: 7 juni 2014, 14:57:28
Tja de Spanjaarden houden ook siesta, dat vindt men daar ook normaal.

Wat ik ermee wil zeggen is dat wij hier nu eenmaal andere normen hanteren.
Inderdaad een ander perspectief, maar ik verwacht dat dit de economie op grote schaal raakt in Spanje.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1263 Gepost op: 7 juni 2014, 15:06:28
Citaat van: Breathe link=msg=1273976 date=1402145848
Tja de Spanjaarden houden ook siesta, dat vindt men daar ook normaal.

Wat ik ermee wil zeggen is dat wij hier nu eenmaal andere normen hanteren.
Inderdaad een ander perspectief, maar ik verwacht dat dit de economie op grote schaal raakt in Spanje.

Exact en die kun je als samenleving bijstellen zowel in Spanje als hier. Daarom is het een norm(aal) ;) En het helpt als je dus ook andere situaties om eens kritisch te kijken naar je eigen normen.

Overigens heb ik heel veel hardwerkende mensen gezien die geen siësta hadden en daarbij zou ik  die ook willen met die temperaturen :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1264 Gepost op: 7 juni 2014, 18:07:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1273849 date=1402127754
Vreemde redenatie. Als je nagaat dat het gehele variabele voertuigbezettingsverhaal aan alle kanten rammelt. En men nu ook hier zelfs een TS2 niet uitsluit. Dit staat geheel haaks op de recente ontwikkelingen. :-X
Het zegt niet zoveel over het variabele bezettingsverhaal maar meer over het vakmanschap of eigenlijk het gebrek daaraan van de zij-instromende managers welke alleen het kostenreductieplaatje kunnen invullen door snijden in de kwaliteit en veiligheid op de werkvloer.
Want je zou maar gaan snijden in het eigen managementvlees !

Dit is alleen te bestrijden door regionale besturen en verantwoordelijke managers hoofdelijk financieel aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van het wanbeleid wat zij voeren.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1265 Gepost op: 7 juni 2014, 18:49:02
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1274042 date=1402157229
Het zegt niet zoveel over het variabele bezettingsverhaal maar meer over het vakmanschap of eigenlijk het gebrek daaraan van de zij-instromende managers welke alleen het kostenreductieplaatje kunnen invullen door snijden in de kwaliteit en veiligheid op de werkvloer.
Want je zou maar gaan snijden in het eigen managementvlees !

Dit is alleen te bestrijden door regionale besturen en verantwoordelijke managers hoofdelijk financieel aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van het wanbeleid wat zij voeren.

Ik zou ze juist niet financieel aansprakelijk maken, gaan ze nog meer bezuinigen ;) Maar ik snap wat je bedoelt. Overigens heeft dit niets met zij-instromen te maken maar de competenties van de managers.

Remroof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1266 Gepost op: 8 juni 2014, 09:17:36
Soms is het niet anders. Sta ook open voor de mening en bijdragen van andere.

Citaat van: Peter71 link=msg=1273965 date=1402144943
En? heb je het dan goed voor elkaar om een max aanrijtijd te hebben van 30min?

Ik vind het goed dat dit onderzocht wordt in Apeldoorn om toch uit te kunnen rukken 24 uur per dag. Wel moet de veiligheid, training e.d. zo goed mogelijk gewaarborgd zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1267 Gepost op: 8 juni 2014, 09:22:13
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1274232 date=1402211856
Soms is het niet anders. Sta ook open voor de mening en bijdragen van andere.

Ik vind het goed dat dit onderzocht wordt in Apeldoorn om toch uit te kunnen rukken 24 uur per dag. Wel moet de veiligheid, training e.d. zo goed mogelijk gewaarborgd zijn.
Ook als ze de TS2 gaan inzetten met de huidige wetenschap, en wat de arbeidsinspectie daarvan vindt zoals nu in de regio G&V?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.300


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1268 Gepost op: 8 juni 2014, 09:39:45
Ik ben geen voorstander van TS2, mijn minimum is TS4, maar das pesoonlijk.

Maar ja dan ben ik het er nog steeds mee eens. In G&V hebben ze dus niet aan alle randvoorwaarden voldaan. Foutje maar daar kunnen we van leren en niet dezelfde fout maken.

Citaat van: Peter71 link=msg=1274234 date=1402212133
Ook als ze de TS2 gaan inzetten met de huidige wetenschap, en wat de arbeidsinspectie daarvan vindt zoals nu in de regio G&V?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56760.300


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #1269 Gepost op: 8 juni 2014, 10:24:30
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1272286 date=1401709012
Vanmorgen ongeval op de A67 Venlo. Het woordje Snel kan wel weg uit SIV wanneer deze achter de TS4 aanrijdt.  ::)

8:35#file op #A67 bij 69,2 richtiing duitsland, ook @vr_ln en ambu en @PolLimburg @L1verkeer pic.twitter.com/KUFiwQ0qdi

Gebeurd in Weert zelfs met een autobrand, TAS die achter de SIV aanrijdt.