Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527983 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #130 Gepost op: 28 mei 2007, 07:18:09
Zoals al eerder beschreven op het forum rukken wij in ons korps (beroeps) in veel gevallen uit met een kleine bezetting.

Enkele voorbeelden:

Liftopsluiting: P,1 en 2
Buitenbrand: P, 1 en 2
Autobrand: P, 1, 2 en 3
Bermbrand: P, 1 en 2
Containerbrand: P, 1,2 (soms 3 afhankelijk van melding en soort container)
Omgewaaide boom: P, 1 en 2

Overige meldingen zoals OMS, woningbrand, schuurbrand etc. Met 8 man (6 op TS en 2 RV)

Het voordeel bij ons is dat we dus bij kleine meldingen altijd nog een complete bezetting beschikbaar hebben op de kazerne voor een volgende melding. Ander voordeel is dat je niet met tien man rond een autobrand staat te kijken en je niets hoeft te doen. In ons geval is uitruk ook daadwerkelijk werken en niet kijken zeg maar ;)

En ja ik weet ook dat er geen bevelvoerder meegaat! Maar, iedereen bij ons wordt opgeleid tot minimaal HBT, de meesten ook OBM en daarnaast aangevuld met een regionale module bevelvoerder kleine inzetten. Qua kennis en ervaring nog steeds voldoende om dergelijke simpele uitrukken aan te kunnen.

Bijkomend voordeel daarnaast is dat je 's nachts niet altijd mee hoeft voor een kleine buitenbrand en je zo ook nog een beetje aan je nachtelijke uren komt ;)

Shave

Hoelang draaien jullie al met dit systeem en wat zijn de ervaringen?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #131 Gepost op: 28 mei 2007, 07:21:55
Ik zie de bezuiniging niet zo.. bij een Middelbrand moet er dan 3x TS uitrukken om een beetje genoeg mannen te hebben (naar mijn visie als burger) , en dat kost niks?

Ik denk dat je veel vaker in de situatie komt dat je aan 4 man genoeg hebt. Dus ik denk dat je qua kosten een stuk lager zit. Of het wenselijk is natuurlijk een heel ander verhaal.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #132 Gepost op: 28 mei 2007, 10:51:33
Shave

Hoelang draaien jullie al met dit systeem en wat zijn de ervaringen?

Exacte jaartallen weet ik zo niet maar ik gok dat het het al ruim dertig jaar zo gaat ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #133 Gepost op: 28 mei 2007, 10:57:46
Wie beslist er bij jullie op de TS zonder B,  wie heeft de leiding?  en wie draagt de verantwoording over de inzet?  ???
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #134 Gepost op: 28 mei 2007, 12:09:36
De oudste en hoogste in rang beslist. Bij twijfel is er altijd nog de bevelvoerder voor ruggespraak.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #135 Gepost op: 28 mei 2007, 12:23:36
Als ik zo de reacties lees is de eenheid binnen brandweer Nederland nog steeds ver te zoeken.Het huidige inzetsysteem is opgezet vanuit de gedachte dat er 6 man opkomen.We hebben het er hier ookal eens over gehad,maar het is volstrekt onwenselijk omdit soort zaken in te voeren.Zeker als je eerst moet gaan bekijken wie er het oudst is en de hoogste in rang.Dan ben je op een volstrekt verkeerde manier bezig,en is er geen lijn in aanpak.Het klinkt hard,maar op die manier is het gewoon wachten op een volgend ongeval met brandweermensen.

Bezuinigingen zijn niet altijd te voorkomen,maar gaan bezuinigen op je mankracht EN slagkracht.Dan ben je verkeerd bezig.Dan schaf je maar een jaar geen nieuw materieel aan.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #136 Gepost op: 28 mei 2007, 12:35:09
Peter dit zegt dan meer over de kwaliteit van de in te zetten mensen dan over het systeem zelf denk ik.

Je kan mij niet wijsmaken dat je voor de situaties zoals ik aan het begin van dit topic heb aangehaald en waarvoor wij uitrukken met een kleine bezetting een bevelvoerder nodig heb. Als dit wel zo is dan denk ik dat het aan kwaliteit ver te zoeken is.

De verantwoordelijkheid die je neemt zou je dus met een bevelvoerder erbij niet nemen? Zoals al eerder op het forum aangehaald gaat het hier allemaal om kleine inzetten. Het zou me verbazen als er mensen zijn die hier niet naar toe zouden gaan zonder bevelvoerder!


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #137 Gepost op: 28 mei 2007, 12:39:02
Op elke regel is wel een uitzondering te bedenken. Je kan ook uitrukken voor een woningbrand en blijkt het een bedrijf te zijn..........ik bedoel maar.

Maar......om het even scherp te noemen ligt het probleem meer in het feit dat bij de meesten (lees vrijwillige korpsen) men bang is minder aan de bak te komen omdat de TS eerder zal gaan vertrekken.

Buiten dat zijn de situaties dat je voor iets anders komt te staan dan dat gemeld wordt ook op 1 hand te tellen en ligt is dat bovendien meer een probleem aan een brand of ongeval verkeerd te melden dan dat je met te weinig mensen aan komt.

Daarnaast ruk ik zelf uiteraard ook graag uit maar als we met een volledige bezetting van 6 man staan bij een buitenbrand wat zo'n beetje dagelijks voorkomt vind ik dat heel ver gaan en kun je die mensen beter gebruiken op de plek waar het wel nodig is namelijk die woningbrand waar wel iets daadwerkelijks aan de hand is................

En brand het wel harder als verwacht dan is het even zweten tot de volgende ts komt en probleem opgelost. Ik heb een sterk vermoeden dat we hier toch naar toe gaan. Al is het maar op het bezettingsprobleem op te lossen ;)

Ik heb even wat highlights uit je verhaal gehaald als ik zo vrij mag wezen.

Punt 1 en 2 spreken elkaar dus tegen; ik wil je niet afkraken hoor en je moet ook niet denken dat ik nu dat stereotype vrijwilliger ben maar, zoals uit jou verhaal blijkt willen we allemaal (lees:  beroeps en vrijwillig) iets doen bij een inzet. Hetgeen jij aanhaald klopt dus niet helemaal.

Puntje 3 vind ik nogal kort door de bocht "even harder werken" in sommige korpsen moet de 2e TS van een paar kilometer verderop komen, of als dat niet het geval is komt er vaak een 2e vrijwillige TS en ook die hebben zo weer hun extra aanrijtijd enz.

Ik weet wel dat de fysieke/mentale belasting allemaal veel groter wordt, en dat is nu net het punt waar we binnen de brandweer allemaal zo mee bezig zijn (ARBO, arbeidstijden enz).
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #138 Gepost op: 28 mei 2007, 14:09:07
Peter dit zegt dan meer over de kwaliteit van de in te zetten mensen dan over het systeem zelf denk ik.

Je kan mij niet wijsmaken dat je voor de situaties zoals ik aan het begin van dit topic heb aangehaald en waarvoor wij uitrukken met een kleine bezetting een bevelvoerder nodig heb. Als dit wel zo is dan denk ik dat het aan kwaliteit ver te zoeken is.

De verantwoordelijkheid die je neemt zou je dus met een bevelvoerder erbij niet nemen? Zoals al eerder op het forum aangehaald gaat het hier allemaal om kleine inzetten. Het zou me verbazen als er mensen zijn die hier niet naar toe zouden gaan zonder bevelvoerder!
Ik vermoed dat je met deze uitspraken nogal wat brandweermensen tegen de schenen aantrapt.Want brandweer Nederland heeft altijd al met 6 man op de uitruk gezeten,wat dat is nu eenmaal zo vastgelegt.En dat zou betekenen dat jullie het beter doen met die 4 man op de TS,dan de rest van Brandweer Nederland.Ik zou zeggen,kom met de bewijzen dat het beter is,en dat jullie daarmee beter zijn.Als we de discussie dan toch die kant op gaan duwen,prima.Ik denk zelfs dat ik na mijn week in Zweden erg goed weet waar ik m,n verantwoordelijkheden kan en durf te nemen.Of die Bevelvoerder  nu wel of niet op m,n hielen zit.

Dan heb ik al diverse malen bij een buitenbrand gestaan,waar we alle manschappen flink aan het werk hadden.Zou ook een kleine niets betekenend brandje zijn geweest.Dus ga geen kwaliteit koppelen aan de hoeveelheid mensen op de TS,want dan schiet je het doel van deze discussie ver voorbij,tegen het arrogante aan.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #139 Gepost op: 28 mei 2007, 14:15:37
Ik sluit me bij het verhaal van Peter aan.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid