Dat is het dus, dit is alles behalve een veredelde hogedrukspuit. Sterker deze blusinstallatie ze zijn ook bij uitstek geschikt voor beginnende binnen branden. Een woonkamer die goed brand is er zonder probleem goed mee te blussen. En het spijt me te zeggen maar, het blijkt dat bosbranden nog steeds erg onderschat worden. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat een SIV een TS kan vervangen. Maar er zijn wel uitrukken geweest waarbij heb gedacht het was mooi geweest, als een geschikte SIV mee was geweest.
Een beginnende brand is zeker met dit systeem prima te blussen maar we weten inmiddels uit onderzoek dat brandontwikkeling binnen enkele minuten extreme vormen kan aannemen. Grondslag hiervoor zijn de moderne materialen zoals de vele kunststoffen in huis of bedrijf. Helaas is de brandweer maar zelden binnen enkele minuten ter plaatse hoeveel rookmelders we ook gaan plaatsen. Bij een (flinke) woningbrand is 1 TS vaak al onvoldoende laat staan bij een agrarische of industriebrand. Daar geloof ik eerder in het afschalingsmodel dan opschalingsmodel. Dus direct met veel materieel en mensen uitrukken en als blijkt dat ze niet nodig zijn weer terug sturen. Lijkt in het begin meer te kosten maar met slagkracht beperk je vele uren (na)blussen. Feit is dat op dit moment uit alle onderzoeken blijkt dat water nog steeds het beste blusmiddel is. Ook blijkt dat we eerder meer dan minder water nodig om branduitbreidingen te voorkomen.
In de hele discussie van de SIV hoor ik overigens zelden de taak hulpverlening zoals verkeersongevallen voorbij komen. Ook hoor ik zelden de verandering in het waterleidingnet waardoor er minder bluswater beschikbaar is en we moeten werken met de tank van de TS en tankwagens. Of mis ik iets? Is een SIV dan voldoende?
In verschillende pilots zie je een SIV en TS uitrukken. Is de SIV voldoende dan kan de TS binnen blijven of terugkeren. Kostentechnisch heb je dus nog steeds een TS nodig en ook de mensen die opkomen worden gewoon een uur betaald. Waar zit dan de winst?
Natuurbranden onderschat ik zeker niet. Mijn ervaring is dat we nog een grote slag kunnen slaan in kennis en materiaal. Maar ook daar zie je dat alle branden klein beginnen maar helaas enorm snel kunnen uitbreiden.