Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527001 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #1390 Gepost op: 21 november 2014, 20:33:34
Ik vind jou uitleg ook helemaal verkeerd. Je doet voorkomen of we bij voorbaat tegen zijn. Sterker nog we hebben het hier volgens mij niet eens meer over de SIV, maar puur over een systeem wat blijkbaar in andere landen werkt. Daarom komt ook de vraag wat is dit nu precies voor systeem en hoe werkt het?
Verder sluit ik me aan bij Peter, jammer dat je nu de verkeerde conclusies trekt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1391 Gepost op: 21 november 2014, 20:43:02
Ik heb helaas even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar....

1. Probleem bij natuurbrandbestrijding is water, altijd. Afgelopen jaar is door Efectis uitgezocht hoeveel water er minimaal per meter vuurfront nodig is voor natuurbrandbestrijding en dat was op basis van de meest effectieve blusmethode. Cijfers hier niet paraat, maar met kleine watertank zinloos, tenzij heel veel voertuigen.

2. In Amerika doet men aan rookgaskoeling met 500-700 liter per straal per minuut. In Nederland momenteel nog vaak 125 l/min. Toekomstige verandering in binnenbrandbestrijding funest voor systemen die geen minimale hoeveelheid water leveren?

Ik zou voor verkooppraatjes naar de toekomst kijken, niet naar het verleden. Binnenbrandbestrijding met 50 liter per minuut is irreëel en levensgevaarlijk. Inzet van bijvoorbeeld Cobra met relatief weinig water van buiten alweer stuk handiger, geen zuurstoftoevoer!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1392 Gepost op: 21 november 2014, 20:50:14
Citaat van: EWFS link=msg=1309624 date=1416525751
Met mijn systeem bedoel ik wat op mijn auto zit, maar het is wijd verbreid systeem in andere landen. Het licht helemaal aan de binnenbrand, een loods die goed brand zou ik niet doen. En met LD is dat ook de vraag, maar een woonkamer waar een tafel en bankstel bijvoorbeeld branden, is het erg geschikt. Je kan de waterschade minimaal houden, bij de standaard HD op de heb je toch wel eens meer water dan je nodig zou hebben. Wat mooi is en dat heb ik al gezien, is dit of een vergelijkbaar systeem. En LD gevouwen inplaats van de HD zoals we die gewend zijn. Ik kan wel eens aan de opbouwer vragen of zij demo films hebben.
Wat bedoel je met "bij de standaard HD op de heb je wel eens meer water dan je nodig zou hebben " wat een kromme zin maar ook kromme reden, een standaard HD pistool is meer als aan /uit het debiet is regelbaar van minder als 50 L/min tot maximaal dus altijd naar behoefte.
Want jou systeem is de buitenlandse variatie op ons HD systeem, ik zie dus eigenlijk niet zoveel innovatie.
Het verschil is dat jouw systeem in een busje is ingebouwd en geen backup in de vorm van LD systeem heeft waardoor, mocht het systeem onvoldoende slagkracht hebben, je geen mogelijkheid hebt om om te schakelen naar een systeem met meer slagkracht en de inzetploeg waarschijnlijk te lang door zal gaan met de inzet van dit systeem, waardoor zij zichzelf potentieel in gevaar zullen brengen.
Net zoals andere SIV systemen dit ook in zich hebben

De inzet als natuurbrandbestrijdingseenheid heeft een zelfde potentiële gevaarszetting, zeker als zoals in de filmpjes het systeem is ingebouwd in een 4x2 busje.
Bij bosbrand zal het systeem bij een beginnend brandje heus wel voldoen, maar bij een ontwikkelde bosbrand of heidebrand ga je met jou systeem direct keihard achter de feiten aanlopen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1393 Gepost op: 23 november 2014, 14:49:56
Zover ik weet geeft een beetje lagedruk straalpijp 250 l/m. Ik heb daarom een beetje mijn vraagtekens bij jouw bewering dat ze in de VS (Amerika, of liever gezegd Noord-Amerika is een werelddeel) 500-700 l/m gebruiken. Dat lijkt mij (praktisch) onmogelijk maar ik sta graag open voor je onderbouwing.

Citaat van: Danny722 link=msg=1309817 date=1416598982
Ik heb helaas even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar....

2. In Amerika doet men aan rookgaskoeling met 500-700 liter per straal per minuut. In Nederland momenteel nog vaak 125 l/min. Toekomstige verandering in binnenbrandbestrijding funest voor systemen die geen minimale hoeveelheid water leveren?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1394 Gepost op: 24 november 2014, 19:32:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1310078 date=1416750596
Zover ik weet geeft een beetje lagedruk straalpijp 250 l/m. Ik heb daarom een beetje mijn vraagtekens bij jouw bewering dat ze in de VS (Amerika, of liever gezegd Noord-Amerika is een werelddeel) 500-700 l/m gebruiken. Dat lijkt mij (praktisch) onmogelijk maar ik sta graag open voor je onderbouwing.

Ik begrijp dat jullie geen 500-liter straalpijp op de auto hebben? De slang is niet het probleem hoor, de straalpijp wel. Zal volgende week film van presentatie op FSS congres plaatsen, geeft wat extra inzicht :-)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #1395 Gepost op: 24 november 2014, 20:26:12
In de VS gebruikt men 3 inch of 2,75 inch(meer flexibel binnen) voor de grotere branden. Zijn zat filmpjes te vinden op youtube.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1396 Gepost op: 25 november 2014, 13:03:46
p2kflex
10:14:59 25-11-14GROUP-12 AM PAC BRANDEMOLEN 34 ARCE 3289
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)


Het is dan wel prio 2, maar Venlo -> Arcen is 20 km tegen post Lomm -> Arcen 4 km.

p2kflex
08:47:19 25-11-14GROUP-11 AM HANDMELDING (RBP) GEODIS VITESSE LOGISTICS B.V COLUMBUSWEG 24 VENL 3289 3232
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001479BRW Limburg-Noord (Venlo) (Dienstwisselcode Beroeps)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)
1001878BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazerneploeg)


Lekker achter elkaar aanrijden naar een OMS. Die dingen waren toch juist gemaakt voor dit soort meldingen?  ???


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1397 Gepost op: 25 november 2014, 21:21:34
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1310431 date=1416917026
p2kflex
08:47:19 25-11-14GROUP-11 AM HANDMELDING (RBP) GEODIS VITESSE LOGISTICS B.V COLUMBUSWEG 24 VENL 3289 3232
1001639BRW Limburg-Noord (Venlo) (Bemanning SIV)
1001479BRW Limburg-Noord (Venlo) (Dienstwisselcode Beroeps)
1001882BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm)
1001878BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazerneploeg)


Lekker achter elkaar aanrijden naar een OMS. Die dingen waren toch juist gemaakt voor dit soort meldingen?  ???

Roermond heeft ook vaker deze meldingen... OMS of iets waar SIV en TS achter elkaar aanrijden. Al wordt dit verleden tijd wat ik begreep...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1398 Gepost op: 28 november 2014, 22:53:18
Veiligheidsberaad stelt landelijk kader ‘Uitruk op Maat’ vast

28 november 2014

John BerendsHet Veiligheidsberaad heeft in haar vergadering van 28 november 2014 het kader ‘Uitruk op maat' vastgesteld. De doelstelling van het kader is om het optreden van de brandweer beter af te stemmen op de aard en omvang van een incident. "Het geeft invulling aan de behoefte van regio's om zelf af te kunnen wegen of ze wel of niet en onder welke omstandigheden werken met een uitruk op maat," aldus John Berends, portefeuillehouder Brandweer in het Veiligheidsberaad.

Achtergrond

De brandweer rukt standaard uit met een tankautospuit met zes personen (TS6). Deze standaard-uitruk is geënt op het maatgevende incident ‘brand in een woning'. De praktijk leert echter dat een groot aantal incidenten, naar schatting 75% tot 80%, beduidend kleiner is dan het maatgevende incident en daarom ook minder slagkracht behoeft dan de TS6. Bij een maatgevend incident blijft de slagkracht van de TS6 het uitgangspunt.
Maatgevende incidenten woningbranden en andere branden de TS6 als uitgangspunt, en geen TS2 of wat dan ook.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1399 Gepost op: 1 december 2014, 01:52:35
Weet iemand waar het eindrapport te vinden is welke onlangs door het Veiligheidberaad is vastgesteld?

Overigens ging ik er, net zoals Peter hierboven, ook in eerste instantie van uit dat de bezetting van een TS (bij een maatgevend incident) op 6 personen blijft staan. Maar wanneer je de zin: "Bij een maatgevend incident blijft de slagkracht van de TS6 het uitgangspunt." héél goed leest, lees je dat de SLAGKRACHT van de TS6 gehandhaafd blijft. Maw.: een bevelvoerder + 2 ploegen. En uiteraard iemand die het voor elkaar krijgt om een pomp aan de gang te krijgen.

Een uitspraak die in onze regio gedaan is, is de volgende:
"Het advies stelt dat voor maatgevende incidenten (binnenbrand woning) de slagkracht van een TS6 nodig is. De eerste eenheid mag worden samengesteld bijvoorbeeld een SIV2 met een TS4 of twee keer een TS4."

Als kanttekening dient vermeld te worden dat deze 6 personen, ongeacht het aantal voertuigen, wel binnen de gestelde normtijd ter plaatse moet zijn. Dit zijn ook de woorden van de regio.

Kortom: ik ben zeer benieuwd hoe de managers de tekst uit het rapport interpreteren, maar ik heb een voorgevoel dat we nog niet van alle ellende af zijn... :-X