Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527984 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #140 Gepost op: 28 mei 2007, 22:03:23
Staat er ook altijd een extra TS of DB op de kazerne klaar om de mensen achteraan te brengen als ze toch nodig zijn?   :) Of is het jammer en komt er een TS van een andere kazerne als er toch 6 man nodig zijn?  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #141 Gepost op: 29 mei 2007, 00:26:12
Ik heb even wat highlights uit je verhaal gehaald als ik zo vrij mag wezen.

Punt 1 en 2 spreken elkaar dus tegen; ik wil je niet afkraken hoor en je moet ook niet denken dat ik nu dat stereotype vrijwilliger ben maar, zoals uit jou verhaal blijkt willen we allemaal (lees:  beroeps en vrijwillig) iets doen bij een inzet. Hetgeen jij aanhaald klopt dus niet helemaal.

Puntje 3 vind ik nogal kort door de bocht "even harder werken" in sommige korpsen moet de 2e TS van een paar kilometer verderop komen, of als dat niet het geval is komt er vaak een 2e vrijwillige TS en ook die hebben zo weer hun extra aanrijtijd enz.

Ik weet wel dat de fysieke/mentale belasting allemaal veel groter wordt, en dat is nu net het punt waar we binnen de brandweer allemaal zo mee bezig zijn (ARBO, arbeidstijden enz).

Wat ik bedoel met minder aan de bak komen is dat de TS sneller zal vertrekken omdat er maar 4 man nodig zijn. Het even harder werken kan betekenen dat je inderdaad echt moet werken met 4 man ipv dat het verdeeld wordt over 6. Ik neem aan dat wanneer je uitrukt voor een buitenbrand, autobrand of noem maar op er niet echt sprake is van een spoedeisende melding in geval van bijstand. Als je met twee stralen hoge- of lagedruk een brand binnen 5 minuten niet onder controle heb (en ik neem aan dat je met een eerste TS met volledige bezetting ook binnen vijf minuten niet veel meer stralen gereed heb) erdan ook een tweede TS zal moeten komen die er dan net zo lang over doet.

Qua belasting zie ik niet veel meer belastingproblemen als bij een inzet met een bevelvoerder. Ik neem aan dat we allemaal wel weten hoe we een autobrand (misschien well 2 of 3 tegelijk) of buitenbrand moeten blussen ook als er geen bevelvoerder bij zal zijn..........toch??


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #142 Gepost op: 29 mei 2007, 00:33:53
Ik vermoed dat je met deze uitspraken nogal wat brandweermensen tegen de schenen aantrapt.Want brandweer Nederland heeft altijd al met 6 man op de uitruk gezeten,wat dat is nu eenmaal zo vastgelegt.En dat zou betekenen dat jullie het beter doen met die 4 man op de TS,dan de rest van Brandweer Nederland.Ik zou zeggen,kom met de bewijzen dat het beter is,en dat jullie daarmee beter zijn.Als we de discussie dan toch die kant op gaan duwen,prima.Ik denk zelfs dat ik na mijn week in Zweden erg goed weet waar ik m,n verantwoordelijkheden kan en durf te nemen.Of die Bevelvoerder  nu wel of niet op m,n hielen zit.

Dan heb ik al diverse malen bij een buitenbrand gestaan,waar we alle manschappen flink aan het werk hadden.Zou ook een kleine niets betekenend brandje zijn geweest.Dus ga geen kwaliteit koppelen aan de hoeveelheid mensen op de TS,want dan schiet je het doel van deze discussie ver voorbij,tegen het arrogante aan.

Peter het is geen mensen tegen de benen aan schoppen maar de realiteit zoals het in 99% van de korpsen er aan toe gaat. Waarom gaat het hier al 30 jaar goed en is iedereen er te spreken over? Kijk naar de doorsnee uitrukken en leg mij dan eens uit wat het probleem zou zijn om in geval van een melding van een buitenbrand met 3 man uit te moeten rukken. Laat het dan een brand zijn die groter is als gemeld so what? Die brand gaat echt wel uit hoor, je heb twee stralen hogedruk, eventueel lagedruk. De materialen die je tot je beschikking heb met een TS blijven gelijk en kunnen ook ingezet worden. Het feit is alleen dat je niet met 6 man bent maar met 4 en dus iets harder moet werken en je niet vastgeplakt zit als nummer 1 t/m 4.

De verhalen uit Zweden ken ik ook en zijn niet te vergelijken met een kleine inzet. De omstandigheden, intensiteit en omvang van de trainingen berusten daar op een iets andere inzet dan wat een kleine inzet is.

Ook hier gebeurt het wel eens dat een melding iets anders is als wat gemeld wordt maar op basis van de kennis en ervaring beslist een bevelvoerder of er wel of niet met kleine bezetting wordt uitgerukt. Die enkele keer dat het wel groot is staat bijstand er altijd ook snel.

Verder ben ik toch benieuwd waar in welke wet dan eigenlijk vastgelegd is dat de brandweerorganisatie uit moet rukken met minimaal 6 man?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #143 Gepost op: 29 mei 2007, 00:35:05
Staat er ook altijd een extra TS of DB op de kazerne klaar om de mensen achteraan te brengen als ze toch nodig zijn?   :) Of is het jammer en komt er een TS van een andere kazerne als er toch 6 man nodig zijn?  :)

In ons geval zitten we met minimaal 9 man op de kazerne. Haal er drie vanaf die zijn uitgerukt naar een kleine inzet en je houdt 6 man over die met een andere TS of welk voertuig dan ook nodig is kunnen uitrukken.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #144 Gepost op: 29 mei 2007, 08:26:18
Onze commandant loopt met het idee om een proef te gaan draaien met 4 personen op een tas. Hij moet nogal bezuinigen en dit lijkt hem een mooie manier om dat te doen. Wij zijn er als korps zeker niet bij mee, omdat we er totaal geen voordelen in zien. Zijn er korpsen die er al meer ervaringen mee hebben??

Die commandant moet terug naar zijn bestuur en daar vertellen dat er niet bezuinigd kan gaan worden. in tegendeel er zal geld bij moeten komen.

Daar moet hij zich voor inspannen. en niet het hele systeem omgooien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #145 Gepost op: 29 mei 2007, 09:47:45
In ons geval zitten we met minimaal 9 man op de kazerne. Haal er drie vanaf die zijn uitgerukt naar een kleine inzet en je houdt 6 man over die met een andere TS of welk voertuig dan ook nodig is kunnen uitrukken.

Dat betekent dus dat je voor 1 ploeg 2x een TS geschikbaar moet hebben? Volgens mij is dan een groot deel van je bezuiniging (als dat het doel is) weer weg.

Maar volgens mij ging dit topic over uitrukken met 4 personen, altijd. Wat zou er daarvoor in de procedures moeten veranderen?


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #147 Gepost op: 29 mei 2007, 21:33:13
4 Man op een TS geredeneerd vanuit de repressie taken, daar ben ik het niet mee eens maar dat kan ik wel volgen. Ik geloof dat amersfoort er ook mee werkt, maar die rijden met een 6 mans TS er achter aan. Hier is het dus puur de aanrijtijd eerste tas. Ook niet goed, maar ja. (BTW Ik ben een vrijwilliger en ik ben van mening dat je de vrijwilligers een worst moet blijven voorhouden om te zorgen dat ze gemotiveerd blijven. Met vier op een TS wordt dat een klein cocktail worstje :) )

4 Man op een TS geredeneerd vanuit de centen kwestie vind ik ronduit schandalig. Als de 1 en 2 in een noodsituatie komen en er so eigen personeel vallen, dan wil ik niet degene zijn die voor het hekje staat bij de rechter:
OM: waarom is er afgeweken van de landelijke richtlijn om met 6 op de tas te zitten
Bestuurder: het is zo goedkoop was om met minder mensen te rijden op de TS, dan komt het personeelsuitje in het geding en is de koffie op het gemeentehuis dadelijk niet meer gratis. En dat beeld van die persoon die niemand kent, moest er ook komen. De koffiejuf had een nieuwe keuken nodig want de oude was vuil en de portier moest een nieuw onderkomen krijgen met een loungeruimte.

Beetje gechargeerd, maar ik vraag mij af wat de kosten/baten zullen zijn. Minder doden in het verkeer levert per dode, ik meen dat ooit eens gelezen te hebben, 100.000 euro op voor de maatschappij (premies, uitkeringen, nazorg, onderzoek, etc).
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #148 Gepost op: 30 mei 2007, 09:11:13
Op het moment dat de verantwoordelijkheid van een inzet met kleine bezetting bij een brandwacht komt te liggen ben ik daar absoluut tegen. Je kan als organisatie niet de verantwoordelijkheid afschuiven.

Als er iets niet goed gaat dan staat die brandwacht voor het hekje. Verantwoordelijkheid voor een inzet liggen bij een bevelvoerder of hoger.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #149 Gepost op: 30 mei 2007, 11:33:20
Achter elke inkrimping van een organisatie kun je een bezuiniging bedenken uiteraard.

Maar wat is de achterliggende gedachte van deze maatregel?

De verantwoordelijkheid heb ik ook al eens aangehaald evenals het probleem qua voertuigen. Wij hebben de luxe positie minimaal 3 TS'en te hebben staan. Daarnaast is het in gevaar komen van 1 en 2 bij een inzet ook minimaal. Ik neem aan dat de risico's bij een buitenbrandje wel meevallen.

Maar goed, wij werken er hier mee en dat zal nog wel even doorgaan ook. Veranderingen brengen altijd emotionele aspecten met zich mee. Kijkend naar de rest van de wereld zijn er gelukkig nog vele andere korpsen die ook zo werken ;)