Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537056 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

UutGrunn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #1410 Gepost op: 4 december 2014, 09:48:53
Het sneller TP zijn geldt voor het eerste voertuig. Dit kan een TS4 of SIV 2 zijn wanneer we het hebben over "Uitruk op maat" . Het grote probleem zit er vooral in dat de bemanning van het eerste voertuig voor het blok gezet kan worden en (ongewenste) acties gaat ondernemen.

De tegenstrijdigheid zit hem er wellicht in dat de slagkracht van de TS6 pas bereikt wordt als beide voertuigen TP zijn en dan pas de opkomsttijd "gemeten" wordt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1411 Gepost op: 4 december 2014, 16:11:20
Dus praten we nog steeds over variabele voertuigbezetting, met alle risico's van dien dus veranderd er helemaal niets. En kun je stellen dat men eigen invulling geeft aan het TS6 verhaal.


UutGrunn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #1412 Gepost op: 5 december 2014, 09:28:51
Zie zeeland... Daar gaan ze nu onderzoeken of met een TS4 ook met 6 man uitgerukt kan worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1413 Gepost op: 6 december 2014, 10:52:46
Brandweer: Uitrukken met kleine bus levensgevaarlijk


De brandweer mag binnenkort in busjes met twee man uitrukken voor een brand. Levensgevaarlijk, vinden vrijwilligers en vakbonden. Ze maken zich grote zorgen om de veiligheid. De SP eist opheldering van minister Opstelten (Veiligheid).


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1414 Gepost op: 7 december 2014, 12:29:49
Citaat van: Peter71 link=msg=1311798 date=1417445916
Roland, ik lees hem heel simpel Bij maatgevende incidenten dus die woningbrand gaat een TS6 rijden, en dan kent men maar 1 optie. gewoon met de klassieke bezetting op de TS van 1 chauffeur, 1 Bevelvoerder met een 111+112 en een 113+114 ;)

Dat is, zoals voorgangers ook aangeven, niet juist. Er wordt uitgegaan van de slagkracht van de TS6: de minimale bezetting van een chauffeur, bevelvoerder en 4 manschappen op de plaats incident dus. In principe -laat ik niemand op een idee brengen- kan er een chauffeur met de TS ter plaatse komen en de rest op eigen vervoer, mits de opkomsttijd maar wordt gehaald.

Wat wel mooi is aan dit standpunt is dat men in (bijvoorbeeld) Gooi- en Vechtstreek de kranten weer kan gaan bellen dat de brandweer niet sneller aankomt dan vroeger. Dat werd in de media breed uitgemeten met de komst van de SIV, maar nu is duidelijk dat alleen een SIV niet meetelt voor de opkomsttijd; dan moet ook de TS4 ter plaatse zijn. 'Volksverlakkerij', zoals de VBV met liefde zou zeggen, is op die manier wel een stuk moeilijker gemaakt en daar ben ik heel blij mee.

Feitelijk betekent dat ook dat in een groot deel van Hilversum de opkomsttijd (ruim) hoger zal liggen dan vroeger, toen er direct met een beroeps TS6 werd uitgerukt. Nu is het wachten op de SIV uit Bussum. Ik zou eens wat vragen gaan stellen als ik gemeenteraadslid was...........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1415 Gepost op: 7 december 2014, 12:40:11
Slagkracht van de TS6 kun je enkel behalen als daar de volledige bemanning bij is. En daarmee zet je direct het variabele systeem buiten spel. Bij maatgevende incidenten wordt uitgegaan van de TS6, dit ivm de slagkracht. Dus kan het nooit zo zijn dat er eerst 2 of 4 man opkomen, en daarna nog eens wat mensen om de TS6 compleet te maken. Anders ben je de kluit alsnog aan het belazeren, en wordt er weer schijnveiligheid gekweekt.
Citaat van: Danny722 link=msg=1312828 date=1417951789

Wat wel mooi is aan dit standpunt is dat men in (bijvoorbeeld) Gooi- en Vechtstreek de kranten weer kan gaan bellen dat de brandweer niet sneller aankomt dan vroeger. Dat werd in de media breed uitgemeten met de komst van de SIV, maar nu is duidelijk dat alleen een SIV niet meetelt voor de opkomsttijd; dan moet ook de TS4 ter plaatse zijn. 'Volksverlakkerij', zoals de VBV met liefde zou zeggen, is op die manier wel een stuk moeilijker gemaakt en daar ben ik heel blij mee.

Feitelijk betekent dat ook dat in een groot deel van Hilversum de opkomsttijd (ruim) hoger zal liggen dan vroeger, toen er direct met een beroeps TS6 werd uitgerukt. Nu is het wachten op de SIV uit Bussum. Ik zou eens wat vragen gaan stellen als ik gemeenteraadslid was...........
Het verhaal Gooi&Vechtstreek is nooit duidelijk geweest. Je gaat een 24uursbezetting van Hilversum verminken door 4 op de TS uit te laten rukken en een TS2 in de buurgemeente Bussum neer te zetten. Die never nooit snel in Hilversum kan zijn, zeker niet tijdens de spitstijden. En ja, je kunt daar er op wachten tot daar de ware aap uit de mouw gaat komen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1416 Gepost op: 10 december 2014, 09:44:48
Ze zijn weer leuk bezig in Limburg:

p2kflex
09:39:33 10-12-14-ALPHA-1 AM AUTOM.BRAND MELDING THEATERHOTEL DE ORANJERIE KLOOSTERWANDPLEIN 12 ROER 5389
1001569BRW Limburg-Noord (Echt) (Bemanning SIV)


Post Echt ligt op een 16 km van de Oranjerie in Roermond. Een minuut later bedenken ze zich dat de kazerne van Roermond op goed 500 meter staat:

p2kflex
09:40:20 10-12-14GROUP-11 AM AUTOM.BRAND MELDING THEATERHOTEL DE ORANJERIE KLOOSTERWANDPLEIN 12 ROER 5131
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)


SIV van Roermond is niet weg naar een andere inzet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1417 Gepost op: 10 december 2014, 13:05:52
Misschien een wakkere centralist die niet de formele uitrukprocedure volgt maar een portie GBV gebruikt? Dit is wel een goed voorbeeld van nuchter nadenken! Als het is zoals ik nu denk.


Jeroen_L

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1418 Gepost op: 10 december 2014, 13:48:24
Achja, de SIV van Venlo staat/stond deze week volgens mij in Panningen (in ieder geval niet in Venlo) vanwege onderhoud aan de SIV van Panningen. Dus Venlo heeft geen SIV. Kun je twee dingen doen: TS6 van Venlo inzetten ( 098uo ) of TS6 Venlo + SIV Horst/Roermond inzetten.

 :|

Zag laatst een discussie op Twitter tussen wat mensen uit het wereldje en verantwoordelijke mensen bij de VRLN. Overal een weerwoord op ("Weer een voorbeeld hoe halve waarheden en vermoedens worden gebruikt. Een constructieve houding blijft wederom achterwege!" en "iets beter studeren doet wonderen dan zijn ook alle feiten bekend....") maar op verdere kritische onderbouwde vragen (ook over uitrukken van verre afstand terwijl er een kazerne naast ligt) worden genegeerd.

Dit project is ernstig ziek.  :|


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1419 Gepost op: 12 december 2014, 11:31:16
Citaat van: Jeroen_L link=msg=1313438 date=1418215704


Zag laatst een discussie op Twitter tussen wat mensen uit het wereldje en verantwoordelijke mensen bij de VRLN.

Als die tweets openbaar zijn, zou ik ze graag zien. Kan je ze op het forum zetten, ben wel benieuwd naar de wederzijdse argumenten?

Ik heb er afgelopen zondag ook een discussie over gehad op twitter, iets over vakbekwaamheid. Natuurlijk geloof ik dat er uitstekend wordt geoefend met de SIV en/of TS4, maar hoe kan je nou 'vakbekwaam' zijn als niet eens bekend is wat CAFS/One-Seven nu daadwerkelijk doet? Een hoop verhalen, variërend van een directe knock-out van de brand tot juist het aanjagen van het vuur. Er wordt op basis van veronderstellingen over de werking van een bepaald systeem nu door ploegen een binnenaanval gedaan, terwijl niemand daadwerkelijk weet wat drukluchtschuim doet (even wachten op rapport IFV...)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding