Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537004 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1450 Gepost op: 7 februari 2015, 18:54:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1329297 date=1423330938
Het enige spannende wat er aan is, is wat de bemanning gaat doen met een woningbrand met slachtoffers, zonder dat de back-up er al is. ::)

Dat heb je de afgelopen 73 pagina's al duidelijk gemaakt, maar daar ging het nou even niet over. Het ging over het verschil/de overeenkomst tussen een BHV'er bij een reanimatie en de SIV bij een incident. ::)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1451 Gepost op: 7 februari 2015, 18:56:28
Citaat van: honderd link=msg=1329304 date=1423331692
Dat heb je de afgelopen 73 pagina's al duidelijk gemaakt, maar daar ging het nou even niet over. Het ging over het verschil/de overeenkomst tussen een BHV'er bij een reanimatie en de SIV bij een incident. ::)
Ik ga geen eens in op dat soort vergelijkingen, aangezien die 2 totaal niet vergelijken zijn. ::)


Kevin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #1452 Gepost op: 7 februari 2015, 22:34:01
Citaat
Het ‘placebo-effect’ bij inzet SIV.

De inzet van een SIV(Snel Interventie Voertuig) schijnt inmiddels een soort ‘placebo -effect’ te hebben op bestuurders. Zoals onlangs bleek in Gooi en Vechtstreek waar een burgemeester veronderstelde dat op basis van gerealiseerde opkomsttijden van een bestelbus met 2 personen het ‘veiligheidsniveau’ is verdubbeld.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/vbv-nieuws/3342/het-placebo-effect-bij-inzet-siv/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1453 Gepost op: 8 februari 2015, 09:16:21
En voor de mensen die nog steeds denken dat het uitrukken met variabele voertuigbezetting geld bespaard

In een opvolgend artikel kwam de Brandweer Gooi en Vechtstreek (BGV) helaas niet met een vakinhoudelijk juiste onderbouwing van de kosten en het succes maar maakte de verwarring nog groter door te stellen dat het nieuwe 24/7 inzetsysteem met 4 SIV ´maar´ € 400.000,- kost. Dit terwijl het absoluut geen hogere wiskunde behoeft om te weten welke loonkosten zijn verbonden aan de 24 uurs bezetting van één stoel in een brandweervoertuig.

Rekenfoutjes?

Immers in 2006 werden de jaarlijkse kosten voor één brandwacht in de ‘Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg’ (pagina 68) al berekend op € 55.489,- en voor een bevelvoerder op € 63.319,-. Voor Gooi en Vechtstreek zou de inzet van 4 SIV eenheden met elk 2 personen daarmee al een kostenpost van rond € 2 miljoen betekenen (rekenend met een roosterfactor van 4,5 (aantal beroeps per stoel dat nodig is om 24 uur per dag gekazerneerd te kunnen zijn en een stoel volcontinue te kunnen bezetten).

Het handboek ‘VARTAS 2.0' geeft inzicht in de wijze waarop het inzetsysteem van de BGV is georganiseerd. Hieruit blijkt dat de bezetting voor de 4 ‘TS2’ voertuigen bestaat uit manschappen in 24-uurs dienst, dagdienstmedewerkers en ‘vrijwilligers’ en deze middels een rooster worden ingedeeld. In de praktijk blijkt dat er onder de Gooise vrijwilligers weinig animo is voor een rol in het nieuwe systeem en dat het daardoor uiterst lastig is om de 4 bestelbusjes te bemensen. Met het openstellen van vacatures voor een beroepsmatige invulling lijken nu de gaten in het systeem te worden opgevuld.  Naar onze mening een erg dure grap waarover we het Algemeen Bestuur van deze regio inmiddels schriftelijk in kennis hebben gesteld.
 


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1454 Gepost op: 8 februari 2015, 09:24:15
Citaat van: slengske link=msg=1329060 date=1423250861
Jammer die reacties als je de achterliggende gedachten niet weet. Deze SIV word alleen geallarmeerd maar gaat niet terplaatse. Venlo rukt uit met een TS6. Echter word deze melding aangemaakt en hangt er standaard een SIV aan in het inzetvoorstel, gezien het feit dat de SIV van Venlo dan buiten dienst staat word de volgende geallarmeerd.
Maar wat is het nut van het alarmeren van de SIV, terwijl hij binnen blijft staan. En de volgende SIV van 20 kilometer verderop moet komen, en die vervolgens ook wordt afbesteld. Of kunnen we toch stiekem gaan concluderen dat ook in Limburg het een en ander niet helemaal uit pakt zoals het bedacht is door die knappe koppen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1455 Gepost op: 8 februari 2015, 10:42:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1329387 date=1423383855
Maar wat is het nut van het alarmeren van de SIV, terwijl hij binnen blijft staan. En de volgende SIV van 20 kilometer verderop moet komen, en die vervolgens ook wordt afbesteld. Of kunnen we toch stiekem gaan concluderen dat ook in Limburg het een en ander niet helemaal uit pakt zoals het bedacht is door die knappe koppen?

Zaten er maar een paar knappe koppen bij Brandweer Nederland maar helaas, helaas.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1456 Gepost op: 8 februari 2015, 14:03:42
Citaat van: slengske link=msg=1329060 date=1423250861
Jammer die reacties als je de achterliggende gedachten niet weet. Deze SIV word alleen geallarmeerd maar gaat niet terplaatse. Venlo rukt uit met een TS6. Echter word deze melding aangemaakt en hangt er standaard een SIV aan in het inzetvoorstel, gezien het feit dat de SIV van Venlo dan buiten dienst staat word de volgende geallarmeerd.

In Roermond staat de SIV wel nog in dienst en komt deze ook bij het inzetvoorstel en wordt gewoon gealarmeerd maar ze rukken gewoon uit met een TS6 ipv een SIV en TS4. SIV rukt alleen uit als ook daadwerkelijk alleen de SIV gealarmeerd is (en dat is steeds minder en minder).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


guest12562

  • Gast
Reactie #1457 Gepost op: 8 februari 2015, 16:45:44
Men blijft elkaar maar napraten over uitruk op maat en efficiëntie, maar het wordt blijkbaar steeds lastiger om dit in de praktijk waar te maken.
Waar de werkvloer al vanaf het begin onderbouwt waar het niet werkt of niet kan, zien we dit in de praktijk nu natuurlijk gewoon gebeuren.
Hoe lang zou men dit waterhoofd nog in stand willen houden, tis best moeilijk om toe te geven dat iets wat je hebt bedacht niet werkt, althans op bepaalde niveaus.

Ondertussen zie je natuurlijk wel steeds meer mensen verdwijnen en puntje bij het paaltje zul je dan zien dat het uiteindelijk nog duurder is geworden of gaat worden, want alternatieven worden steeds moeilijker te vinden. En ondertussen wordt er wel weer wat nieuws verzonnen om jezelf maar aan het werk te houden. Waar zou er nu het beste bezuinigd kunnen worden?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1458 Gepost op: 8 februari 2015, 16:57:11
Heel langzaam aan gaat het inderdaad duidelijk worden dat de werkvloer het toch wel akelig bij het juiste eindje had. En de praktijk zich nu keihard begint te wreken, en ik denk dat we blij mogen zijn dat dit tot nog toe zonder slachtoffers gebeurd. Ik denk dat de recente ontwikkelingen in de regio Brabant-Noord laten zien dat met wat creativiteit een hoop bereikt kan worden.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89653.msg1329347#new

Alleen men moet wel open staan voor wat creativiteit, en van begin af aan de werkvloer betrekken in de bezuinigingen en vragen of ze mee willen denken.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1459 Gepost op: 18 februari 2015, 15:17:18
p2kflex
10:42:45 18-02-15GROUP-22 BR NACONTROLE SCHAAFSEBOSWEG 6 HEIJ 3289 1261 1281
1001579BRW Limburg-Noord (Gennep) (Bemanning SIV)
1001581BRW Limburg-Noord (Gennep) (Bemanning Waterwagen)
1001455BRW Limburg-Noord (Gennep) (Dienstwisselcode)


Bemanning SIV Gennep gepiept, verkeerde voertuig (SIV Venlo) erbij? Daarnaast erg bijzonder om een SIV en HA+WAH te zien gaan na een nacontrole.

Overige meldingen van dit incident zijn hier terug te vinden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.