Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526953 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1490 Gepost op: 28 februari 2015, 11:24:29
Hoe moeilijk kan het zijn, kiezen uit twee opties........  ::)

Oké dus beroeps in een dorpje van 5000 inwoners met 50 uitrukken in het jaar. Succes met de belastingverhogingen!

Citaat van: Anne link=msg=1333822 date=1425070109
Keuze 3...

Investeren in personeel. Kijk naar de reden van het tekort aan vrijwilligers. Werving, vergoeding, beschikbaarheid, bereidheid.... waar gaat het mis en wat kan hieraan verbeterd worden. Dit is natuurlijk niet alleen de taak van het korps maar ook de regio.

Je verwijderd toch ook niet je deur als deze piept bij gebruik.

Gefeliciteerd, in mijn ogen heb je gekozen voor opheffing van de betreffende kazerne. Bestuur veiligheidsregio: "oh je wilt niet uitrukken met TS4, nou dan heffen we jullie wel op!"

Citaat van: Peter71 link=msg=1333861 date=1425107337
Geen van beide op dit moment., zeker niet met de back-up zoals jij hem voorstelt. ::)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #1491 Gepost op: 28 februari 2015, 11:45:34
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1333423 date=1424904993
Nee de TS6 is niet heilig maar de eigen veiligheid bij een brandinzet.

Bij die vrijwilligerspost moet indien bijvoorbeeld de gemelde containerbrand  een container blijkt te zijn die wel tegen een pand aan staat, en is overgeslagen naar dat  pand en daardoor dus een maatgevend incident is geworden de backup van TS4 wel binnen de wettelijke termijn van X aantal minuten terplaatse moet zijn. dus moet ook de TS 4 al aanrijdend zijn voordat er überhaupt een inventarisatie van het incident kan plaats vinden.

Als de melding een containerbrand is, kan er gewoon een SIV gealarmeerd worden. Opkomsttijden gelden niet voor containers en de alarmeringen zijn over het algemeen Prio 2. Als bij aankomst van de SIV de brand overgeslagen is naar een pand, kan de SIV gewoon opschalen. Opkomsttijden gelden dan niet meer (anders dan de maximale 18 minuten).

Als de melding een containerbrand is, die is overgeslagen naar een pand, dient er direct een TS6 gealarmeerd te worden. Dit is geen scenario voor een SIV. Voor de TS6 geldt dan een opkomsttijd van X minuten, omdat de melding een gebouwbrand betreft. Opkomsttijden gelden alleen voor gebouwbranden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1492 Gepost op: 28 februari 2015, 12:22:19
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1333899 date=1425119069
Hoe moeilijk kan het zijn, kiezen uit twee opties........  ::)

Oké dus beroeps in een dorpje van 5000 inwoners met 50 uitrukken in het jaar. Succes met de belastingverhogingen!

Gefeliciteerd, in mijn ogen heb je gekozen voor opheffing van de betreffende kazerne. Bestuur veiligheidsregio: "oh je wilt niet uitrukken met TS4, nou dan heffen we jullie wel op!"
Waarom kiezen als je met creativiteit wellicht betere oplossingen kunt bereiken. Waarom ergens voor kiezen waar je als post niet achter kunt staan? Laat ik heel duidelijk zijn. Mocht er voor mij ooit de keuze gaan vallen om met bv een TS2 uit te gaan rukken kon dat wel eens het tijdstip worden dat ik mijn pieper in ga leveren. Zeker zolang de zaken niet goed geregeld zijn. Ik laat me nog steeds niet verleiden door mooie praatjes. ::)


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1493 Gepost op: 28 februari 2015, 18:52:05
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1333899 date=1425119069
Hoe moeilijk kan het zijn, kiezen uit twee opties........  ::)

Oké dus beroeps in een dorpje van 5000 inwoners met 50 uitrukken in het jaar. Succes met de belastingverhogingen!

Gefeliciteerd, in mijn ogen heb je gekozen voor opheffing van de betreffende kazerne. Bestuur veiligheidsregio: "oh je wilt niet uitrukken met TS4, nou dan heffen we jullie wel op!"

Ik kies niet voor opheffing maar voor een oplossing. Een kazerne sluiten met de reden van tekort aan vrijwilligers kan niet, je kan in mijn ogen een kazerne pas sluiten als deze overbodig is. Een ts4 alleen omdat er een tekort is aan vrijwilligers is ook niet de beste oplossing. Je kiest pas voor een TS4 als dit het beste is voor onze klant.

Ik ben zelf vrijwilliger bij een korps die voldoet aan jouw omschrijving en we kunnen nog aan voldoende vrijwilligers komen. Goed, we moeten er wat moeite voor doen maar het lukt wel. Waarom lukt het andere korpsen dan niet. Ik denk dat je daar eerst naar moet gaan kijken voordat je met andere oplossingen gaat komen.

Ik ben niet direct tegen sluitingen van kazernes of een TS4. Er moet dan wel een goede en juiste reden voor zijn. Het meest belangrijke is dat de zaken waarvoor wij zijn nog steeds op de juiste manier kunnen worden afgehandeld.
Groet Anne


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1494 Gepost op: 28 februari 2015, 18:57:54
Sterker, als je een post sluit zul je er wel zeker van moeten zijn dat de posten die dan de brandweerzorg in dat gebied gaan krijgen, dat ook binnen de gestelde normen kunnen doen. Of dat de brandweerzorg zelfs verbeterd. Weer een reden waarom je een post niet zomaar kan/mag sluiten omdat ze niet met variabele voertuigbezetting willen werken. Dus dan zul je vanzelf wel naar oplossingen moeten gaan kijken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1495 Gepost op: 28 februari 2015, 21:38:01
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1333899 date=1425119069
Hoe moeilijk kan het zijn, kiezen uit twee opties........  ::)

Oké dus beroeps in een dorpje van 5000 inwoners met 50 uitrukken in het jaar. Succes met de belastingverhogingen!

Gefeliciteerd, in mijn ogen heb je gekozen voor opheffing van de betreffende kazerne. Bestuur veiligheidsregio: "oh je wilt niet uitrukken met TS4, nou dan heffen we jullie wel op!"

Het probleem is voor het bestuur van de VR indien de post opgeheven kan worden zal dat toch wel gaan gebeuren en indien de post noodzakelijk is moet er een ander oplossing komen.
Maar om als post concessies  te doen aan eigen veiligheid personeel waar je zelf niet achter staat is het domst wat je kan doen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1497 Gepost op: 8 mei 2015, 15:51:15
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1349063 date=1431081022
Ik stel voor om te stoppen met het er bij trekken van de discussie rond variabele voertuigbezetting, SIV's, bezuinigingen en dergelijke als die bij een betreffend incident niet in gezet zijn. En niet alleen bij dit topic maar bij alle topic. Ik en meerdere leden worden moe van het elke keer betrekken van die discussie bij een brand.
Je gaat zelf op deze discussie in dus, dan zul je hem ook krijgen ook.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1348899 date=1431024641
Oh ja waar heb je dat gelezen?

Het is nog steeds zo dat er voldoende materieel en personeel wordt gealarmeerd als de melding daartoe aanleiding geeft. We gaan echter alleen met ander materieel (kleiner) en minder personeel uitrukken als de melding daar gelegenheid toe geeft. Ik ben het dus helemaal oneens met jou posting.

En jammer voor jou is de discussie rond de variabele voertuigbezetting nog steeds actueel.  ::)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1498 Gepost op: 8 mei 2015, 19:46:18
Ik vind dat de discussies hier over de inzet zelf doodgemaakt worden en bijna altijd over gaan in de discussie over de SIV's e.d. Ik vind het goed dat er over dit soort ontwikkelingen worden gesproken maar dan in een eigen topic en niet bij elke inzet.

Citaat van: Breathe link=msg=1349079 date=1431083222
Volgens mij is het juist wel verstandig om dit te benoemen, omdat dit juist de voorbeelden zijn waar de werkvloer tegenaan gaat lopen, als men daadwerkelijk met SIV's e.d. gaat rijden en waarvan wordt in theorie wordt gezegd dat het allemaal wel kan.

Tegenwoordig gaat het vaker fout en nemen de branden en de schades toe door verschillende problemen, in blijven zetten op kleinere voertuigen zal dus niet helpen.
Struisvogel politiek ook niet, dus benoem het vooral.

Pardon!?!? Ene JAB begon (weer) over SIV's. Dus wil ik graag dat u uw beschuldig in deze terug neemt
Citaat van: JAB link=msg=1348744 date=1430991514
Dat is nu juist iets wat bij de bezuinigingen helemaal wordt afgeschaft. 1 TS of 1 SIV en laat die maar opschalen: Dat is de gedachte achter veel inzetvoorstellen. Terwijl iedereen in het veld weet dat de eerste klap veel meer dan een daalder waard kan zijn. En zie hiermee ook het enorme verschil in inzicht tussen beleid maken en repressieve ervaringen.

Dus die beschuldiging dat ik moe zou worden is totale onzin.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1349088 date=1431084799
Wie begon met de discussie ter verdediging van de SIV in dit topic volgens mij was u dat mijn waarde.
Nu jou argumenten worden afgeschoten wordt jij er moe van en mag er niet over gepraat worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1499 Gepost op: 8 mei 2015, 19:49:59
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1349174 date=1431107178
Ik vind dat de discussies hier over de inzet zelf doodgemaakt worden en bijna altijd over gaan in de discussie over de SIV's e.d. Ik vind het goed dat er over dit soort ontwikkelingen worden gesproken maar dan in een eigen topic en niet bij elke inzet.

Ik denk dat er uitleg genoeg is geweest, over hoe en of een SIV bij dit soort incidenten zou kunnen functioneren. En er is zeer inhoudelijk uitgelegd waarom dit niet het geval is. Dus deze discussie word alles behalve doodgemaakt door de SIV-discussie. En nogmaals, je hebt er zelf aan meegedaan, nu niet je mening in gaan trekken omdat men het grandioos oneens is met je.