Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527971 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #150 Gepost op: 30 mei 2007, 13:27:42
Intressante discussie. Ook in de gemeente waar ik werkzaam ben speelt de gedachte om in de toekomst over te gaan naar kleine blusvoertuigen, met een bezetting van minder dan 6. ( 4 of 5)
Ten eerste vind ik de reden die hier wordt aangegeven dat je dan tenminste nog aan je nachtrust komt als je er voor een buiten brand niet uit hoeft Lariekoek. Je bent werkzaam bij de brandweer of niet. Straks sturen 's we nachts een aangewezen man op de scooter om OMS-jes te controleren :o
Maar stel je gaat over naar standaard bezetting van de TS'n naar 4 man. Wat zul je dan moeten aanpassen. O.a. het aflegsysteem, het OGS verhaal, het THV inzetsysteem etc. verder werkt het alleen als alle posten in het verzorgingsgebied overgaan. Je kunt in een regio geen halve en hele TS'n hebben. Stel grote brand en als bijstand komt een 4 man TS.
Ook voor de rampenbestijding moet je dan ander procedures hebben, want ook dat is nu gebaseerd op 6 man TS'n.
En het verhaal van Delft wat hier vaak aangehaald wordt is een andere discussie. Dat kleine voertuig is aangeschaft ivm de moeilijke bereikbaarheid van het oude centrum, en wordt altijd ondersteund door een complete TS. (dus 4+6) en niet vanwege bezuiniging op personeel. En deze kleine TS rijdt niet alleen op OMS meldingen, buitenbranden, verkeersongevallen of OGS. Hij is puur bedoeld als voertuig om snel in de oude binnenstad uit de voeten te kunnen.
Internationaal zijn er wel voorbeelden waar men werkt met kleine eerstelijns blusvoertuigen. Ik noem een Parijs waar men snelle Permier Secours voertuigen heeft, maar die operereren altijd bij een binnenbrand in een trein met een zware TS en Autoladder. En hun hele inzetsysteem is er op gebaseerd. Verder London, rijdt (dacht ik) nog steeds met 5 man op een TS, maar sturen bij elke melding wel minimaal twee blusvoertuigen of zelfs 4 TS'n op pad. Amerika, ook daar werkt men al langer met 4, of zelfs 2 man op een voertuig. Maar men is daar niet blij mee, en er is daar niet vanuit tactisch oogpunt voor gekozen, maar puur financieel. Wel wordt daar met verschrikkelijk veel materieel uitgerukt op elke melding, want ja je hebt toch het personeel nodig.
Naar mijn mening kun je alleen over gaan naar 4 man TS'n als je de spreiding van de posten verkleind. Dus meer brandweerposten dichter bij elkaar en bij elke melding drie Mini TS en een RV sturen. Dan kun je aan de zorgnormen blijven voldoen en heb je ook voldoende personeel om in voorkomende gevallen datgene te doen waar voor je gekomen bent, redden van mensen, uitbreiding voorkomen en brandbestrijding.

En het laten uitrukken van een voertuig onder leiding van een HBT met een aanvullende module, ook ik ben daar in het verleden wel eens ingetuind. Maar ben nu wijzer geworden. Als zelfs een OVD zich moet verantwoorden voor zijn inzet ga ik als HBT geen bevelvoerder spelen. Ik neem die verantwoording niet op me, als het fout gaat moet ik het uitleggen bij de rechter of gaat dan de commandant uitleggen dat hij mij met onvoldoende diploma's op pad heeft gestuurd.???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #151 Gepost op: 30 mei 2007, 13:37:46
Nog even een nabrander. TNO schijnt ooit te hebebn uitgezocht of het verantwoord is om met 4 maniop een TS uit te rukken. Dit n.a.v. de Vuurwerkramp in Enschede waar de eerste TS ook incompleet was. Ook hun conclusie was dat het niet raadzaam was.
Verder is het eigenlijk een oude discussie. Toen ik nog klein was had Den Haag Autospuiten klein vermogen, was een mini TS met 4 man bezetting. Hoewel men er goede resultaten mee haalde is men er toch vanaf gestapt. Reden, naast de miniTS rukte ook het normale potentieel uit, dus het leverde geen besparing op personeel op. En men kon het voertuig niet universeel inzetten, omdat het zijn beperkingen had wat betreft bepakking en middelen. En dan moet de centralist wel weten of de kleine TS ook een deur kan openen, een boom kan zagen, voor THV materiaal bij zich heeft, een chemiepak melding kan doen etc.
Dus het lijt zo mooi allemaal, maar in de praktijk gaf het meer nadelen als voordelen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #152 Gepost op: 30 mei 2007, 17:04:25
4 Man op een TS geredeneerd vanuit de repressie taken, daar ben ik het niet mee eens maar dat kan ik wel volgen. Ik geloof dat amersfoort er ook mee werkt, maar die rijden met een 6 mans TS er achter aan. Hier is het dus puur de aanrijtijd eerste tas. Ook niet goed, maar ja. (BTW Ik ben een vrijwilliger en ik ben van mening dat je de vrijwilligers een worst moet blijven voorhouden om te zorgen dat ze gemotiveerd blijven. Met vier op een TS wordt dat een klein cocktail worstje :) )

Amersfoort rukt gewoon met 6 man uit  ;)

Het is een groot flauwekul verhaal.Zeker als je hoort dat men uitrukt met een 1e kleine TS met 4 man,en er vervolgens doodleuk een normale TS met aanvullende bemanning achteraan sturen.Kan er iemand mij voorrekenen wat daar de voordelen van zijn?Er zijn een aantal gemeentes die ongelofelijk hun eigen voor de gek aan het houden zijn.Of die gemeentes willen op die manier verbloemen dat ze eigenlijk een personeelstekort hebben.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #153 Gepost op: 30 mei 2007, 19:43:33
4 man op een ts is voor sommige meldingen ruim voldoende! maar dan ga ik hetzelfde verhaal van shave herhalen en daar heb ik geen zin in.

En ik weet niet of er mensen bij zijn die ook ooit de opleiding gevolgd hebben van hbt maar hierbij zit nog steeds een stuk bevelvoerder kleine incidenten. een buitenbrand of een autobrand die zijn klein. en ja de bevelvoerder is nog op de kazerne voor ruggespraak. en ja komt er een volgende melding van woningbrand ja dan gaan de mensen die nog opde kazerne er heen en ja het klopt dat dit er dan ook geen 6 man op de ts zitten. deze komen dan na ( of kunnen er ook eerder zijn! (p 1 en 2 komen als eerste bij woningbrand aan met 2 so er nog in!) en ja dan is het even behelpen. maar dit is ook weer de jus van het vak.

Het is mij in al die jaren dat ik nu beroeps ben al 3 hele keren voor gekomen dat we hebben moeten roepen van help doe nog een paar man erbij. en ja het is dan even hard werken maar is dat nu zo erg? nee hoor. en dan nog is het 9 van de 10 keer al uit of bijna uit voor er hulp is. Maar en deze discussie is hier ook al heel vaak gevoerd het valt of staat met de centralist wat hij/zij doorgeeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uitzonderingen voor kleine meldingen zijn er ook: alle meldingen op of bij snelwegen 6 man.

Maar best fijn hoor iemand met 20 jaar ervaring en nooit verder gekomen als hbt en dan met 6 personen naar buitenbrand gaan en dan nog steeds geen enkele verantwoordelijk hebben.......

en heb ook al gelezen dat je eerst moet kijken wie de oudste in rang is... als je dat niet weet dan ken je je collega's erg goed! en ja dit veranderd ook steeds (p 1,2 en  gaan op toerbuurten) iedereen weet wïe er "boven" hem staat dat als hij mee uitrukt dat je dan weet wat je taak is.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #154 Gepost op: 30 mei 2007, 22:17:29
bij topic preparatie en dan met hoeveel voertuigen naar een binnenbrand gaan ze nog een stap verder. binnenbrand 2xts en 1x rv waar blijft dan het verhaal van alle opleidingen waar in dit topic over gesproken word van naar een melding met 6 personen naar toe?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #155 Gepost op: 30 mei 2007, 22:23:19
bij topic preparatie en dan met hoeveel voertuigen naar een binnenbrand gaan ze nog een stap verder. binnenbrand 2xts en 1x rv waar blijft dan het verhaal van alle opleidingen waar in dit topic over gesproken word van naar een melding met 6 personen naar toe?

Als je goed leest zie je dat de eerst aankomende TS de melding afhandeld. Mocht de tweede TS ingezet worden dan is het middelbrand. Wordt je niet ingezet dan ga je weer terug naar de kazerne voor een volgende melding. Bij middelbrand krijgt je dan nog een TS op voorhand naar het brand adres + de OVD komt ter plaatse. Er wordt in het merendeel van het rijnmondse niet gewacht met het alarmeren van de volgende TS totdat er om gevraagd wordt maar er wordt op voorhand een TS gestuurd. Of hij wordt ingezet (waarna de brand weer groter gekwalificeerd wordt) of hij gaat een lege kazerne herbezetten. Zodoende loop je meestal niet achter de feiten aan en heb je redelijk snel veel slagkracht ter plaatse...  ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #156 Gepost op: 31 mei 2007, 07:49:54
weet ook wel hoe het zit maar et ging even over het vergelijk met 4 man naar kleine meldingen of met 14 man naar een normale melding. terwijl er hier constant gesproken word over 6 personen ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #157 Gepost op: 31 mei 2007, 20:51:01
Tja in kleinere gemeentes zal het misschien wel kunnen werken. In de grotere waar meerdere incidenten gelijktijdig plaatsvinden, en voertuigen elkaars rayon overnemen wordt het lastig om daar volwaardige TS'n 6 man en halve TS'n 4 man door elkaar neer te zetten. Komt toch wel redelijk vaak voor dat je van een wateroverlast wordt afgehaald voor een OMS melding, of van een buitenbrand door kan naar een verkeersongeval etc, voordat je op de kazerne bent geweest.
Naar mijn mening kan het mogelijk wel met minder man/vrouw op een TS'n mits:
- de spreiding van de kazernes dichter wordt
- de uitrukvoortstellen voor binnenbrand bijvoorbeeld 3x mini Ts wordt
- het voertuig speciaal ontwikkeld is voor een kleinere ploeg. ( bijvoorbeeld de eenmans verrijdbare haspel voor de waterwinning zoals de Duitsers en de Fransen kennen)
- De Brw comp opzet veranderd wordt
- de OGS en THV inzetprocedures veranderen
- de lesstof van het Nibra/Nifv en de examens van het NBBE worden aangepast op de nieuwe inzettactiek
- en nog veel ander haken en ogen die ik nu best zal vergeten zijn te noemen.

Het laten uitrukken voor wat voor melding dan ook van een TS met een P, 1 en 2 ben ik zeer op tegen, net als het ruggespraak houden met een bvd per telefoon, of het oudste en hoogste aan boord beslist. En als de meeste dienstjaren nu niet de hoogste in rang is........ lekker polderland model overleg zeker.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 12 mei 2008, 16:00:36
Op het brandweer prikbord staat ook nog een interessante reactie ;)

Auteur: delftsblauw  (---.versatel.net)
Datum:   02-06-2007 09:34

Zuigkorfje

De kleine TS is aangeschaft precies voor wat jij aanhaald, nauwe straten en dergelijke. Wij hebben afgesproken dat de kleine TS met 4 man alleen bij een brandmelding brand in een woning altijd samen gaat met een grote TS met 6 man. Wij hebben dus het voordeel dat wij eigenlijk met 10 man (12 inclusief redvoertuig) ter plaatse zijn.
De voordelen worden alleen maar groter omdat je steeds meer tegen overal slecht geparkeerde auto's aanloopt.
De kleine TS kan dan wel voor het pand komen, en de grote TS verzorgt dan eventueel watertoevoer, en een extra aanvalsploeg. De combinatie heeft zich in de praktijk al vele malen als goed bewezen. Het voordeel is ook dat je direct 2 bevelvoerders ter plaatse hebt, zodat je je inzet kan splitsen. Dus eigenlijk middelbrand scenario, alleen voor de RAC blijft het een kleine brand. De kleine TS is vaak als eerste ter plaatse en doet de klus, de grote doet dan wat hand en span diensten. Ik moet toegeven dat wij wel erg verwend zijn met deze combinatie, hoef nooit te wachten op extra TS, kan heel snel redding en blussing uitvoeren. Tevens doet de kleine TS de liftinsluitingen wateroverlast en andere kleine hulpverleningen. De grote TS hou je hierdoor volledig beschikbaar aan de kazerne voor ander meldingen.

Delftsblauw


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 13 mei 2008, 16:41:00
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22822.msg571719.html#msg571719
Citaat
De brandweer is eerst met de 'kleine' wagen (vier mans bezetting) van Delft uitgerukt voor wateroverlast

 
Citaat
Als je alleen op P2000 afgaat wel, als je op dat moment gewoon op straat zit kun je meeluisteren op C2000 en is wel deglijk de 630 uitgrukt. Die was ook verbaasd dat hij eerst voor wateroverlast ging, en de melding onderweg veranderde in Prio1 voor een koffieautomaat in brand (letterlijke tekst RAC) Bij aankomst eerste naderbericht, aanvulling kazerne voor de B en C brigade, daarna gevolgd door middelbrand.
Kortom, de TSK was als eerste TP. Was ook al op TV, brandweer kwam in eerste instantie met verkeerde voertuig omdat het een wateroverlast betrof.