Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526933 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1550 Gepost op: 20 november 2015, 10:20:10
Citaat van: Breathe link=msg=1386180 date=1448009762
Op vrijwilligers posten gewoon uit noodzaak geboren, te weinig mensen, dus de keuze is niet of met minder dan zes.
Blijf zeer sceptisch over veiligheid, wetgeving en werkbaarheid (vaker gevaar van het door elkaar heen werken, waardoor problemen wie nu wie leiding geeft).
Daarnaast wordt er van TS 4 personeel meer verwacht dan van TS 6 personeel, hiervoor dient men te worden bijgeschoold. Wederom dus extra belasting voor de manschappen.

Uit het land krijg ik toch wel kritische geluiden van posten die ermee werken en aangeven dat het wachten is tot het fout gaat, zeer zorgwekkend. Maar hardop uitspreken durft men niet, want dan gaat de post buiten dienst. Dit bleek tijdens de landelijke dag welke in juni is gehouden.

Mogelijk leiden de opgedane ervaringen met de nieuwe autospuiten aa dommelpomp etc dus materieel eerst gebruiksvriendelijker etc maken en vervolgens bemanning aanpassen tot deze proef


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1551 Gepost op: 20 november 2015, 10:26:19
Citaat van: Breathe link=msg=1386180 date=1448009762
Uit het land krijg ik toch wel kritische geluiden van posten die ermee werken en aangeven dat het wachten is tot het fout gaat, zeer zorgwekkend. Maar hardop uitspreken durft men niet, want dan gaat de post buiten dienst. Dit bleek tijdens de landelijke dag welke in juni is gehouden.

De geluiden zijn sterk wisselend. Ik hoor juist ook veel positieve verhalen, maar ben het er mee eens dat een belangrijk deel in de uitvoer ligt. Binnen de VRU worden nu 2 TS4 opgeroepen bij een prio 1 melding, in plaats van 1 TS6. Dan heb je zelfs nog extra handjes ter plaatse. Er zijn echter ook regio's waar men met SIV'jes of één TS4 uitrukt en dan kan ik in sommige gevallen de reacties wel begrijpen.

Ik merk ook een hoop emotie in de discussie: "we reden altijd met TS6 (of meer) en nu wil de VR dat afpakken". Nog steeds zijn veel veiligheidsregio's echt wel voornemens om het beste voor de posten te bewerkstelligen en 'sterke' posten ook gewoon de mogelijkheid te blijven geven om altijd met een TS6 uit te rukken, daar geloof ik heilig in. Er zijn echter ook een aantal VR's die puur uit bezuinigingsoverwegingen de bezetting van voertuigen kleiner wil hebben. Dat verpest de goede discussie natuurlijk wel. En als een post de bezwaren tegen variabele voertuigbezetting niet meer durft uit te spreken vanwege sancties van de VR zou dat erg triest zijn.......

Maar, nogmaals: ik hoor vooral veel positieve geluiden in de omgeving van posten die -op de dag- echt moeite hebben om een TS6 vol te krijgen. Dan is, zowel voor de burger als voor de brandweerlieden, een variabele bezetting een goede oplossing.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest12562

  • Gast
Reactie #1552 Gepost op: 20 november 2015, 11:44:39
Ik begrijp die positieve reacties wel, zeker in het licht van niet of met 4.
Hoe kijk je dan tegen deze problemen aan?

Citaat van: Breathe link=msg=1386180 date=1448009762
Veiligheid, wetgeving en werkbaarheid (vaker gevaar van het door elkaar heen werken, waardoor problemen wie nu wie leiding geeft).
Daarnaast wordt er van TS 4 personeel meer verwacht dan van TS 6 personeel, hiervoor dient men te worden bijgeschoold. Wederom dus extra belasting voor de manschappen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1553 Gepost op: 20 november 2015, 13:21:58
Citaat van: Breathe link=msg=1386202 date=1448016279
Ik begrijp die positieve reacties wel, zeker in het licht van niet of met 4.
Hoe kijk je dan tegen deze problemen aan?

De bevelvoerder blijft leidinggevende. Momenteel omschrijft het Besluit VR de basisbrandweereenheid als een TS6. Er staat echter nergens formeel omschreven hoeveel basisbrandweereenheden een regio moet hebben en er staat ook niet dat naar iedere melding een basisbrandweereenheid gestuurd moet worden. Het Veiligheidsberaad heeft wel aangegeven dat bij een "maatgevend scenario" (woningbrand) tenminste de slagkracht van een TS6 -eventueel bestaand uit meerdere eenheden- ter plaatse moet komen.

Er wordt niet meer verwacht van personeel van een TS4, er zijn hooguit meer taken die uitgevoerd moeten worden. Dat is belangrijk om als bevelvoerder in het achterhoofd te houden: je kan met 4 personen niet hetzelfde doen als met 6, indien er meerdere klussen zijn. Prioritering, snelle opschaling en efficiënt werken zijn dan ontzettend belangrijk. Ik heb het al eerder gezegd: vrijwel alle branden zijn met de tankinhoud van een TS te blussen. Zo niet, dan is er hopelijk al even opgeschaald door de bevelvoerder.

In het rapport over Situationele Commandovoering bij de brandweer luidt één van de adviezen ook om meer uit te gaan van de kennis en kunde van bevelvoerders. Die zijn prima in staat om zelfstandig een klus op te pakken. We zullen er toch aan moeten gaan wennen dat er meer verantwoordelijkheden bij de bevelvoerder komen te liggen en dat vind ik ook niet meer dan terecht. Als je als bevelvoerder aanrijdend al je twijfels hebt of je aan een TS4 genoeg hebt, dan schaal je toch op? :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #1554 Gepost op: 20 november 2015, 14:30:24
Bij sommige vrijwillige posten is het gebruikelijk om "variabel" uit te rukken met 8 personen in het voertuig als er veel vrijwilligers opkomen. Dit kost ook niets extra's, behalve de 6e stoel achterin de wagen. Dit lijkt op sommige plekken alleen te verdwijnen door het weghalen van een stoel, lijkt me zonde.


guest12562

  • Gast
Reactie #1555 Gepost op: 21 november 2015, 16:26:28
Citaat van: Danny722 link=msg=1386230 date=1448022118
De bevelvoerder blijft leidinggevende. Momenteel omschrijft het Besluit VR de basisbrandweereenheid als een TS6. Er staat echter nergens formeel omschreven hoeveel basisbrandweereenheden een regio moet hebben en er staat ook niet dat naar iedere melding een basisbrandweereenheid gestuurd moet worden. Het Veiligheidsberaad heeft wel aangegeven dat bij een "maatgevend scenario" (woningbrand) tenminste de slagkracht van een TS6 -eventueel bestaand uit meerdere eenheden- ter plaatse moet komen.

Er wordt niet meer verwacht van personeel van een TS4, er zijn hooguit meer taken die uitgevoerd moeten worden. Dat is belangrijk om als bevelvoerder in het achterhoofd te houden: je kan met 4 personen niet hetzelfde doen als met 6, indien er meerdere klussen zijn. Prioritering, snelle opschaling en efficiënt werken zijn dan ontzettend belangrijk. Ik heb het al eerder gezegd: vrijwel alle branden zijn met de tankinhoud van een TS te blussen. Zo niet, dan is er hopelijk al even opgeschaald door de bevelvoerder.

In het rapport over Situationele Commandovoering bij de brandweer luidt één van de adviezen ook om meer uit te gaan van de kennis en kunde van bevelvoerders. Die zijn prima in staat om zelfstandig een klus op te pakken. We zullen er toch aan moeten gaan wennen dat er meer verantwoordelijkheden bij de bevelvoerder komen te liggen en dat vind ik ook niet meer dan terecht. Als je als bevelvoerder aanrijdend al je twijfels hebt of je aan een TS4 genoeg hebt, dan schaal je toch op? :)

Uiteraard blijft de bevelvoerder leidinggevende, uit testen blijkt echter dat als je met een TS 2 of 4 ter plaatsen komt je gauw handjes te kort hebt en dus de volgende TS gaat vragen om die handjes, want je kunt je inzet vak niet geheel afmaken, risico is dus dat je met verschillende eenheden van verschillende TS en door elkaar gaat werken, wat niet vreemd is. Maar niet wenselijk. Denk aan overzicht en afwijking van porto kanalen, waardoor de kans groter is dat er dingen fout gaan.
Dit is uitgebreid getest en het kwam geregeld voor.

Maatgevend scenario, ik hoorde laatst dat de eerste TS van een grote brand in Hoek van Holland een bezetting had van 4, gevolgen daar zijn bekend. Gelukkig geen slachtoffers, maar qua resultaat iets om je voor te schamen.

Er wordt overigens meer verwacht van personeel op een TS 4, men heeft het niet voor niets over andere competenties, daar moet je juist niet aan voorbij gaan.
Je kunt met 4 immers minder dan met 6.

Toevallig ben ik deelnemer geweest aan een van de testdagen situationeel leiding geven, swarming.
Wat mij daar dus juist opviel is dat elke bevelvoerder voor zich gaat uitzoeken of hij zijn ploegen veilig kan inzetten, dit resulteert in veel dubbel werk. Ga gerust van mijn kennis uit, daar ben ik niet bang voor, maar men wil nu kosten wat het kost met minder gaan rijden om diversen redenen.
We vergeten echter dat de ontwikkelingen bij brand zich de laatste jaren flink heeft gewijzigd, daarnaast wil men ook dat we meer weten en doen met wateropbrengst aan de straalpijp en de (on)mogelijkheden, daar ligt nog een flinke slag te slaan vooral bij de manschappen en dan gaan we nog met minder rijden ook. Het geeft te denken. Men wil erg veel op dit moment. Ik denk dat het tijd word voor wat bezinning.

Overigens ben ik er niet van om te pas en te onpas op te gaan schalen omdat iemand in paniek iets over de telefoon roept. Vertrouwen is goed, controle is beter.

TS6 -> TS4 is veelal uit nood geboren, laten we eerst eens kijken wat we allemaal kunnen doen zodat die nood niet zo hoog meer is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1556 Gepost op: 28 december 2015, 23:49:32

p2kflex
23:45:54 28-12-15GROUP-1Pr 3 VWS TS2 (Crailo) Amersfoortsestraatweg 109 C Hilversum 141361
0703018BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Bemanning TS-2)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)


Ik ga het gewoon neerpennen.

Als je een TS-2 vws gaat gebruiken, dan is er in mijn optiek iets serieus mis met je organisatie.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1557 Gepost op: 29 december 2015, 00:24:40
Citaat van: Diamondback link=msg=1394960 date=1451342972
p2kflex
23:45:54 28-12-15GROUP-1Pr 3 VWS TS2 (Crailo) Amersfoortsestraatweg 109 C Hilversum 141361
0703018BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Bemanning TS-2)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)


Ik ga het gewoon neerpennen.

Als je een TS-2 vws gaat gebruiken, dan is er in mijn optiek iets serieus mis met je organisatie.

Verder weet je toch niet wat de inhoud van de melding is?

Adres is trouwens oefencentrum van de Brandweer.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1558 Gepost op: 29 december 2015, 00:29:45
Citaat van: Fletwed link=msg=1394964 date=1451345080
Verder weet je toch niet wat de inhoud van de melding is?

Adres is trouwens oefencentrum van de Brandweer.
p2kflex
07:25:36 28-12-15GROUP-1einde wvs 1261 TS2 (Crailo) Amersfoortsestraatweg 109 C Hilversum
0703255BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Bemanning SIV)
0703908BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Lichtkrant)
p2kflex
07:18:56 28-12-15GROUP-1Pr 3 VWS TS2 (Crailo) Amersfoortsestraatweg 109 C Hilversum 141261
0703255BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Bemanning SIV)
0703908BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Lichtkrant)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1559 Gepost op: 29 december 2015, 00:38:18
En wat doet men 's morgens in alle vroegte op een oefencentrum op een tijdstip dat er niet geoefend word?

Einde vws staan...? :-\