Uiteraard blijft de bevelvoerder leidinggevende, uit testen blijkt echter dat als je met een TS 2 of 4 ter plaatsen komt je gauw handjes te kort hebt en dus de volgende TS gaat vragen om die handjes, want je kunt je inzet vak niet geheel afmaken, risico is dus dat je met verschillende eenheden van verschillende TS en door elkaar gaat werken, wat niet vreemd is. Maar niet wenselijk. Denk aan overzicht en afwijking van porto kanalen, waardoor de kans groter is dat er dingen fout gaan.
Dit is uitgebreid getest en het kwam geregeld voor.
Maatgevend scenario, ik hoorde laatst dat de eerste TS van een grote brand in Hoek van Holland een bezetting had van 4, gevolgen daar zijn bekend. Gelukkig geen slachtoffers, maar qua resultaat iets om je voor te schamen.
Er wordt overigens meer verwacht van personeel op een TS 4, men heeft het niet voor niets over andere competenties, daar moet je juist niet aan voorbij gaan.
Je kunt met 4 immers minder dan met 6.
Toevallig ben ik deelnemer geweest aan een van de testdagen situationeel leiding geven, swarming.
Wat mij daar dus juist opviel is dat elke bevelvoerder voor zich gaat uitzoeken of hij zijn ploegen veilig kan inzetten, dit resulteert in veel dubbel werk. Ga gerust van mijn kennis uit, daar ben ik niet bang voor, maar men wil nu kosten wat het kost met minder gaan rijden om diversen redenen.
We vergeten echter dat de ontwikkelingen bij brand zich de laatste jaren flink heeft gewijzigd, daarnaast wil men ook dat we meer weten en doen met wateropbrengst aan de straalpijp en de (on)mogelijkheden, daar ligt nog een flinke slag te slaan vooral bij de manschappen en dan gaan we nog met minder rijden ook. Het geeft te denken. Men wil erg veel op dit moment. Ik denk dat het tijd word voor wat bezinning.
Overigens ben ik er niet van om te pas en te onpas op te gaan schalen omdat iemand in paniek iets over de telefoon roept. Vertrouwen is goed, controle is beter.
TS6 -> TS4 is veelal uit nood geboren, laten we eerst eens kijken wat we allemaal kunnen doen zodat die nood niet zo hoog meer is.
Ik heb zelf het gevoel dat het variabele voertuig verhaal op dit moment alweer wordt ingehaald door de realiteit, en de onderkenning dat de huidige binnenbranden die er zijn van andere orde zijn dan die van eerst. Elke woning is tegenwoordig volgezet met het goedkopere Ikea-spul, (ook mijn hut
) Maar heb je een binnenbrand is de kans op een grote vuurlast alweer veel groter, en blijft de brand veel langer binnen vanwege de moderne bouw. Maar de vuurlasten in de woning dwingen ons wel om na te gaan denken over de blusmethodes die we op dit moment hanteren, en dan doel ik op hoge druk, lage druk en op een klein zijspoor 1-7. En tot mijn verbazing zie ik dat men steeds serieuzer naar lage druk aan het kijken is, en dan met name naar de 0-bundels. Utrecht is op dit moment met een nieuwe aanbesteding voor TSen bezig, 1-7 komt hier in nauwelijks voor. Lage druk daarin tegen zoveel te meer, en wat ik er van begrijp komen er op de nieuwe TSen 0-bundels.
Ga dat maar met 4 man opbouwen. Het is een stuk makkelijker doordat het 0-bundels gaan worden, maar je hebt ook je waterwinning op te bouwen. Dus ja, er zal eerst gekeken moeten worden naar wat er repressief nodig is.