Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 536756 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1610 Gepost op: 2 maart 2016, 16:40:57
Citaat van: Danny722 link=msg=1410064 date=1456914933
Niet mee eens; ook de manschap die met deze SIV ter plaatse was, is positief over de inzet van dit voertuig.
Vind je dat vreemd? Ik ken behoorlijk wat collega's uit Gooi&vechtstreek. Zowel mensen die op de SIV uitrukken, als mensen die niet met de SIV uitrukken. Niet gek dat de mensen die met de SIV uitrukken positief zijn over de SIV. Zij mogen er mee werken, zij zullen hem niet afwijzen. ::)

Citaat van: Danny722 link=msg=1410064 date=1456914933

Dat is dus niet waar. Het is niet zo dat je een brand naar binnen kan duwen door op deze manier van buitenaf te blussen. Wel kunnen door de wervelingen die de inzet van de straal veroorzaakt de condities voor een (eventueel) slachtoffer veranderen.
VRO al gehad in de regio? (Veilig Repressief Optreden)
Zo ja, dan had je kunnen weten dat door de inzet van een straal je een heel ander brandgedrag kan krijgen. Waardoor een brand wel degelijk een andere richting kan opzoeken. Je brengt nog steeds een plens koud water of zoals nu schuim in een hete omgeving. Hoe dan ook, dat gaat iets doen met het brandproces. ::)

guest12562

• Gast
Reactie #1612 Gepost op: 3 maart 2016, 11:26:08
Mooie column, spijker kop in grote lijnen.

Kan iemand hier de link plaatsen met de beruchte twitter discussie, ik ben wel nieuwsgierig wat daar los gaat?

Kevin

• Forum gebruiker
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #1613 Gepost op: 16 maart 2016, 16:27:46
Citaat
Doorontwikkeling repressieve organisatie BGV: uitvoering van drie proeven
In 2012 is variabele voertuigbezetting ingevoerd in de regio Gooi en Vechtstreek. Er is gekozen voor een systeem TS2 + TS Flex. Een brandweervoertuig met twee mensen (TS2) kan snel ter plaatse zijn en eerste handelingen verrichten. Dit voertuig wordt altijd aangevuld met een voertuig met vier of zes mensen, de TS Flex.
Deze werkwijze heeft echter consequenties voor de inzet van de 24 uursdienst en het dagdienstpersoneel. Omdat de vrijwilligers overdag beperkt inzetbaar zijn, ontstaan er knelpunten in de planning, vooral in de zomerperiode.

Bron: http://www.brandweer.nl/gooienvechtstreek/actueel/nieuws/@43299/doorontwikkeling/

janneman82

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #1614 Gepost op: 16 maart 2016, 20:10:31
Ik ben benieuwd... Wanneer de keuze valt op ts6 in de avond, nacht en weekend is het weggegooid geld :| vrijwilligers die zijn opgeleid voor de ts2 die dan dus overbodig zijn omdat dagdienst deze kan bemannen. Posten die zijn aangepast naar een beroepsbezetting enz...

Kevin

• Forum gebruiker
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #1615 Gepost op: 16 maart 2016, 20:21:02
Citaat van: janneman82 link=msg=1413283 date=1458155431
Ik ben benieuwd... Wanneer de keuze valt op ts6 in de avond, nacht en weekend is het weggegooid geld :| vrijwilligers die zijn opgeleid voor de ts2 die dan dus overbodig zijn omdat dagdienst deze kan bemannen. Posten die zijn aangepast naar een beroepsbezetting enz...

Maar als posten zelfs overdag 6 en in de avond/weekenden meer vrijwilligers hebben wat is dan het nut van de siv? Waarom een extra auto laten rijden als deze niet nodig is.

janneman82

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #1616 Gepost op: 16 maart 2016, 20:36:26
Bij mijn weten zijn er zat posten waarbij er met ts4 word uitgerukt. De posten die op de dag een ts6 kunnen leveren kan je op 1 hand tellen. Vroeger ging dat een stuk makkelijker. Nu gaat dat minder gemakkelijk omdat er door de invoering van de siv er genoeg vrijwilligers zijn die zijn gestopt.

Djseb

• Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
Reactie #1617 Gepost op: 17 maart 2016, 12:58:07
Hoe wordt er tegen het concept aangekeken wat in Aalsmeer en Uithoorn gaat plaatsvinden? Uitrukken met een TS4, maar wel met aangepast materieel (COBRA + Dompelpomp)? En daarnaast is in AA altijd 2x TS + AL/HW voor een woningbrand standaard. Ik kan me voorstellen dat de cobra meer perspectief bied om veiliger een blussing uit te kunnen voeren (evt ook naar de 1e/2e verdieping met de cobra door het plafond heen).

Brandslanghaspelhouder

• manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
Reactie #1618 Gepost op: 17 maart 2016, 13:21:42
Iemand die meer weet wat voor maatregelen er worden genomen om het op veel plekken onderliggende probleem, het tekort aan vrijwilligers, op te lossen?

KCLDP

• SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
Reactie #1619 Gepost op: 18 maart 2016, 14:01:32
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1413384 date=1458217302
Iemand die meer weet wat voor maatregelen er worden genomen om het op veel plekken onderliggende probleem, het tekort aan vrijwilligers, op te lossen?

Buiten het gebruik van opstappers ( welke ook heel vaak het probleem niet kunnen oplossen ) wordt er hier niks gedaan. Het is sinds de regionalisatie hard achteruit gegaan...
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord