Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 526887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1620 Gepost op: 19 maart 2016, 10:31:32
Bron: weespernieuws.nl

WEESP - Ten tijde van het ongeluk met de Weesper brandweerwagen, zondagmiddag, waren aan de Gouwzeestraat twee brandweermannen alleen aan het blussen. De vakvereniging Brandweervrijwilligers slaakt een noodkreet.

http://www.weespernieuws.nl/lees/58179/-twee-brandweermannen-waren-minutenlang-alleen-
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1621 Gepost op: 19 maart 2016, 10:43:06
Die slaken zoveel noodkreten dat niemand ze meer serieus neemt........
Hier was, reeds bij melding (?) sprake van het basis scenario binnenbrand, waarop minimaal de slagkracht van een TS (toevoegingen als 2, 4 of 6 laat ik achterwege, een TS is bij mij een standaard bepakte TS met 6 man bezetting waaronder een gekwalificeerd bevelvoerder) dient te worden gealarmeerd om ter plaatse te kunnen optreden. Er is een TS en een SIV(2) gealarmeerd, daarmee is in de alarmering aan het landelijk kader voldaan. Vervolgens trad de hoge uitzondering op dat de TS vanwege een ongeval niet ter plaatse kon komen en is een TS bij gealarmeerd. Het is vervolgens aan de bemanning van de SIV om een nieuwe taak-risico-analyse te maken en binnen dat kader op te treden.
Ik zie hier niemand de vraag stellen (laat staan beantwoorden) wat de bemanning van de SIV in werkelijkheid heeft gedaan, wat hun overwegingen waren en tot welke aanpak die heeft geleid......


KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #1622 Gepost op: 19 maart 2016, 12:27:48
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1413651 date=1458380586
Die slaken zoveel noodkreten dat niemand ze meer serieus neemt........
Hier was, reeds bij melding (?) sprake van het basis scenario binnenbrand, waarop minimaal de slagkracht van een TS (toevoegingen als 2, 4 of 6 laat ik achterwege, een TS is bij mij een standaard bepakte TS met 6 man bezetting waaronder een gekwalificeerd bevelvoerder) dient te worden gealarmeerd om ter plaatse te kunnen optreden. Er is een TS en een SIV(2) gealarmeerd, daarmee is in de alarmering aan het landelijk kader voldaan. Vervolgens trad de hoge uitzondering op dat de TS vanwege een ongeval niet ter plaatse kon komen en is een TS bij gealarmeerd. Het is vervolgens aan de bemanning van de SIV om een nieuwe taak-risico-analyse te maken en binnen dat kader op te treden.
Ik zie hier niemand de vraag stellen (laat staan beantwoorden) wat de bemanning van de SIV in werkelijkheid heeft gedaan, wat hun overwegingen waren en tot welke aanpak die heeft geleid......

Zit de BV dan op de SIV of de TS?
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1623 Gepost op: 19 maart 2016, 12:40:26
Citaat van: KCLDP link=msg=1413662 date=1458386868
Zit de BV dan op de SIV of de TS?
Bevelvoerder zit op de TS, op de SIV zitten manschappen die daarvoor "opgeleid" zijn.. :-\


KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #1624 Gepost op: 19 maart 2016, 14:12:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1413664 date=1458387626
Bevelvoerder zit op de TS, op de SIV zitten manschappen die daarvoor "opgeleid" zijn.. :-\

Mogen de manschappen op de SIV dan zelfstandig te werk ( bijv. een binnenaanval ) zonder bevelvoerder? Lijkt me niet als men weet dat er geen backup is.
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1625 Gepost op: 19 maart 2016, 14:34:40
Ik zei al dat deze manschappen verder zijn opgeleid. Zo nieuwschierig als ik ben, ben ik eens in deze opleiding gedoken. Handig als je contacten hebt in die regio. Maar die extra opleiding houdt niks anders in dat ze de opleiding hebben gehad om met 1-7 te kunnen blussen. En RSTVG hebben gehad, en meer over binnenbrandbestrijding. Dus zo spannend is dat extra opleiden niet. In de regio Utrecht krijgen wij als manschappen het hele RSTVG verhaal en alles over binnenbrandbestrijding al automatisch in de oefenningen, simpelweg omdat men daar vindt dat dat soort zaken standaard in de oefensyclus van een brandweerman/vrouw behoord te zitten. Behalve dat 1-7, want in de regio hebben we geen 1-7voertuig. Vandaar ook dat wij 2 dagen in Weeze zitten om dit soort zaken bij te houden. Vroeger gingen we naar Zweden. De goeie ouwe tijd....Zucht. ::) 998765 0098

Maar het kan dus zo zijn dat de SIV-bemanning al begint aan een binnenaanval, de voorbeelden kennen we inmiddels. En de bevelvoerder pas daarna ter plaatse komt en dan nog eens eens een beeld moet gaan krijgen over een incident. Er wordt wel verteld dat de SIV-bemanning dit al doet terwijl de back-up TS aanrijdend is. Maar lijkt mij dat zij de handjes wel vol hebben. Heb ik ook al aangekaard op de themadag op Crailo tijdens een discussie over variabele voertuigbezetting. Vreemd genoeg krijg je daar dan ook geen antwoordt op.


KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #1626 Gepost op: 21 maart 2016, 09:01:21
Zit de bemanning van de SIV's in Gooi & Vechtstreek 24 uur op de kazerne, of komen die ook gewoon van thuis?
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #1627 Gepost op: 21 maart 2016, 11:30:51
Siv's in het gooi hebben een 24 uurs bezetting. Die kan bestaan uit beroeps of vrijwilligers.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1628 Gepost op: 1 april 2016, 12:23:29
p2kflex
12:20:47 01-04-16GROUP-1Vanaf heden einde pilot TS4 - U rukt weer uit als TS6 bemanning
1404539BRW Zuid-Holland Zuid (Leerdam) (Bemanning TS)
1403003BRW Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1629 Gepost op: 1 april 2016, 13:20:14
Citaat van: HJ94 link=msg=1416840 date=1459506209
p2kflex
12:20:47 01-04-16GROUP-1Vanaf heden einde pilot TS4 - U rukt weer uit als TS6 bemanning
1404539BRW Zuid-Holland Zuid (Leerdam) (Bemanning TS)
1403003BRW Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
betrof een pilotperiode volgens planning, div posten deden mee in verschillende variaties, later volgt er een besluit over de TS4 of TS variabel  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid