Ik zie hier wel wat praktische bezwaren.
- Je ziet nu al dat posten allemaal naar 1x TS gaan. Als je dan 3 TS'sen gaat oproepen voor een woningbrand, moet er bij een gelijktijdige inzet minimaal nog 2 posten worden gealarmeerd. De kans hierop wordt dan behoorlijk groter.
- De werkdruk van vrijwillige korpsen wordt veel hoger. Als je vroeger bij middelbrand pas als tweede TS werd opgeroepen en bij grote brand als derde TS, wordt je nu bij elke woningbrand melding al als 1e, 2e of 3e TS opgeroepen.
- Hoe ga je opschalen?: Kleine brand is inzet TS met 6 personen, wordt dat dan 2x TS4? Wordt Middelbrand dan 3 TS4 (12 manschappen), Grote brand 5x (minimaal 18 manschappen) en Zeer grote brand 6x TS4 (24 manschappen)? Of ga je meer tussenstappen invoeren?
- Je krijgt meer bureaucratie, want elke TS4 moest zijn eigen inzetrapport opstellen, ook heb je meer BvD's t.p.
Ik noem gewoon wat dingen die bij me opkomen. Ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.
Terechte opmerkingen, maar ik zoek naar veiligheid, kwaliteit en waarborgen.
Met SIV's e.d. gaan we dit niet creeeren, daarnaast krijgen veel korpsen hun TS 6 niet meer de tent uit, dus misschien is 4 op die manier wel te doen. Daarnaast heb je altijd van meer zijde aanrijden, dus meer zekerheid van brandweer en genoeg mensen.
Men gaat nu ook niet uit van gelijktijdigheid, want in veel regio's wordt gesuggereerd dat dit niet bestaat, ik weet dat dit niet klopt, maar so be it. Eerste speerpunten lijken me belangrijker.
Werkdruk wordt hoger, maar wel door echte klussen, dus ervaring gaat meespelen, dat is belangrijker dan oefenen. En in hoeverre is het allemaal nog vrijwillig, de druk wordt sowieso hoger, dan dus liever door echte incidenten.
Het opschalen zal anders worden, maar daar kun je zeker een systeem op verzinnen, hier kan de werkvloer zeker in meedenken, out of the box. Ik zie die benamingen niet zo als probleem. Ik verwijs weer naar mijn drie speerpunten.
Bureaucratie door het invullen van rapporten vind ik een non argument, die rapporten daar zit nu ook geen lijn in en een beter systeem is gewenst. Ook hier kan een effectievere methode worden bedacht.
Meer bevelvoerders ter plaatsen is een praktisch 'probleem' maar daar zie ik wel oplossingen voor, misschien meer in de trend van een veiligheidsman aan de andere kant is er meer controle en ogen op veilig inzetten. Zie ik dus niet zo als probleem.