Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537897 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1680 Gepost op: 7 juni 2016, 11:55:08
Citaat van: oma link=msg=1428304 date=1465286147
In ben generaliserend bezig omdat het brandweermanagement het verzuimt. Het is van belang dat je zeker weet dat je fit personeel inzet voor deze belangrijke taak.

Elders hebben we het al over kwaliteit gehad en krijg ik ook digitaal op mijn donder omdat het volgens bijna iedereen bij brandweer Nederland perfect is geregeld in een besluit op veiligheidsregio's.

Kwaliteit borgen is dat je zeker weet dat al je mensen gedurende de hele loopbaan fit genoeg zijn. Je kan dat niet garanderen als je je mensen om de 4 jaar een simpel testje laat doen en daarna een kruisje achter de naam zet dat je spuitgast de komende 4 jaar weer in topconditie is.

Je kan het niet eens garanderen als je zoals in jouw voorbeeld de beroeps een potje laat zaalvoetballen. Het potje zaalvoetballen met de beroepsploeg zit dichter bij tijdsverdrijf dan conditietraining. Het voorbeeld wat jij geeft over vrijwilliggers in jullie dorp komt in de buurt, omdat een sportschool de gestelde fysieke eisen kent en zorgt voor gerichte training omdat je soms als collectief kan trainen maar er ook ruimte moet zijn voor maatwerk van de sportinstructeur per individu.

Al deze vrijwilligers uit jullie dorp voldoen permanent gedurende de gehele loopbaan aan de gestelde eisen. Als brandweer Nederland het verplicht had gesteld en had gezorgd dat alle vrijwilligers gratis naar een sportschool kunnen om deze specifieke gerichte training te volgen was er sprake geweest van kwaliteit garanderen.

Het is makkelijk om mij te verwijten dat ik generaliseer omdat er een onbekend aantal brandweermensen zorgt dat ze fit zijn. Ik vind het normaal dat je bij diensten zoals de brandweer niet doet aan voordeel van twijfel. Als er sprake is van willekeur ga je er vanuit dat de conditie niet voldoende op orde is.

In Hellevoetsluis is het fout gegaan met de SIV. De brandweer heeft gezegd dat het de vraag is of de brandweer het echtpaar wel had kunnen redden.

Je mag zelfs de vraag stellen waarom is het de vraag of de brandweer het echtpaar had kunnen redden; omdat je personeelsleden ter plaatse 2 jaar geleden de laatste PPMO hebben doorlopen en niet fit genoeg waren voor repressief brandweerwerk?

De brandweermanagers kunnen deze vraag niet beantwoorden, zelfs als een echte onderzoekscommissie het als conclusie zou formuleren valt het niet te betwisten omdat je als brandweermanagement geen flauw idee hebt hoe het gesteld was met de conditie van je repressieve personeel in de nacht van de fatale brand. Je kan de onderzoekscommissie alleen melden dat de conditie voldoende was in het voorjaar van 2014.

In ben generaliserend bezig omdat het brandweermanagement het verzuimt. Van managers kun je (en mag je) toch ook niets anders verwachten.
In Hellevoetsluis is het fout gegaan met de SIV. De brandweer heeft gezegd dat het de vraag is of de brandweer het echtpaar wel had kunnen redden. Heeft nmm helemaal niets met SIV oid te maken, het benodigde personeel is niet tijdig komen opdagen.
Woekerde er al langer iets in die buurt of was het een incident ?
Kunnen redden of niet heeft te maken met de ontwikkeling, uitgebreidheid en intensiteit van de brand enerzijds en de ervaring en doortastendheid van de redders binnen de ploeg.
Een redder in een regio met veel uitrukken zoals bijv. Amsterdam heeft o.a. vaker ervaring kunnen opdoen, het zijn punten zoals ervaring en bewust verantwoord risico nemen, kunnen vertrouwen op de collega's die nmm heel doorslaggevend zijn in dat soort situaties.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1681 Gepost op: 7 juni 2016, 12:14:01
Citaat van: Rickvb link=msg=1428310 date=1465289618
Wanneer gaat de discussie weer over variabele voertuigbezetting?

Dat hoeft dus niet meer, goedgekeurd en al door de VR, dus kan niet meer kapot dit revolutionaire voertuig.
De TS6 zal ook uit die buurten verdwijnen, dus ook de LD inzetten, alles 1-7, CAF etc.

Toekomst brandweer ligt bij nieuwe kleine tankautospuit (video)

BAARLAND - De Zeeuwse tankautospuit wordt misschien wel dé brandweerwagen van de toekomst in Nederland. Dat verwacht Gerrie Ruijs, directeur van de Veiligheidsregio. De Zeeuwse tankautospuit, kortweg TS, is een technisch hoogstandje waardoor de brandweer met vier in plaats van de gebruikelijke zes man branden kan blussen.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video#.V1UktPmLSUl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1682 Gepost op: 7 juni 2016, 12:15:47
Citaat van: Rickvb link=msg=1428317 date=1465291905
In mijn ogen gaat dit totaal niet meer over de inzet en/of invulling van een TS-4/FLEX/Variabel/SIV/TS-2 of hoe je het wilt noemen, de meest recente berichten gaan alleen maar over het gewicht van een te redden slachtoffer/pop bij keuring of wat voor omvang een brandweermens heeft. Verder krijg ik de indruk dat het een ''wie heeft de grootste'' discussie wordt tussen hulpverlening in Quatar en Nederland.

Fitte mensen van de brandweer die het voertuig met minder mensen gaan bezetten zijn cruciaal in deze discussie. Als je mensen uit een blusploeg sloopt weet je dat dat de kleinere ploeg soms een stapje extra moet doen. Je weet dat je de oude eisen voor PPMO bedacht in een periode dat je met 6 man uitrukte moet aanscherpen.

Het is namelijk niet vreemd als je een beleidsbeslissing neemt er een domino-effect onstaat omdat andere beleidsregels die je ooit genomen hebt niet meer actueel zijn dus herzien moeten worden.

Ambulancediensten, zeker een ambulancedienst die grotendeels wordt aangestuurd door anesthesiologen (medische directie) en chirurgen ((hoofd)officieren) houden niet van losse eindjes omdat we dat in de zorg niet doen. Onze ambulancedienst heeft net als de ziekenhuizen en het traumacentrum diverse internationale accreditaties, onder andere gold seal van joint commission international.

Als je als ambulancedienst ook HART (optreden in gaspak, rope rescue, werken met adembescherming en tal van andere taken die in Nederland brandweertaken zijn) hebt ben je verplicht om de kwaliteit te borgen conform alle regeltjes en eisen voor patientveiligheid.

Bij ons zijn anesthesiologen ruim een jaar bezig geweest om de kwaliteit van de 'brandweertaken' te borgen om de wijze die we binnen ziekenhuizen heel normaal vinden. We weten zelf prima dat we het ons zelf erg lastig maken en tijdens het proces diverse keren harde noten moeten kraken of teleurstellingen moeten verwerken omdat de accreditatiecommissie ons duidelijk maakt dat we nog meer verbeteringen en meetbare indicatoren moeten doorvoeren om de accreditatie te krijgen.

We weten ook dat we de accreditatie kwijt kunnen raken bij een onaangekondigde inspectie van deze onafhankelijke inspecteurs als bijv. HART van de ambulancedienst ondermaats is. Het traumacentrum raakt dan gelijk haar belangrijkste accreditaties kwijt. Geloof mij dat er geen anesthesioloog of chirurg bij onze ambulancedienst te vinden die is het mee wil maken dat door ons het traumacentrum haar accreditaties kwijtraakt.

Bij ons zie dat de brandweer met gemengde gevoelens gekeken heeft naar de ontwikkelingen van HART bij de ambulancedienst. Het heeft pijn gedaan bij de brandweer en er zijn momenten van tegenwerking geweest. In eerste instantie hebben de directeuren het in goede harmonie gedaan tot het moment dat we geen streep meer verder kwamen en de directie heeft besloten om haar (hoofd)officieren los te laten op onze brandweervrienden. De brandweer bij ons heeft kennis gemaakt met de charme van 23 chirurgen, dominantie, persoonlijke confrontaties waarbij vooraf al vast stond dat het 1 van beide de kop zou gaan kosten en chirurgische besluitvorming.

Het is niet altijd even fraai geweest maar we hebben het niet voor ons zelf gedaan maar voor de burgers, namelijk patientveiligheid maximaal garanderen 24/7, 365 dagen per jaar.

De brandweer hier heeft de beste keuze gemaakt, namelijk aanhaken bij de ambulancedienst omdat ze weten dat ze anders ingehaald worden door de ambulancedienst bij sommige taken die vroeger in handen lagen van de brandweer. In de UK zie je ook dat een aantal ambulancediensten, vooral waar men nauw samenwerkt met air ambulance charities (met medisch specialisten) ook in staat zijn geweest grote druk op de brandweerorganisatie te zetten omdat ze willen presteren.

Wij weten ook net als alle kleuters op de hele wereld dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Je kan de mooiste en beste voertuigen kopen, je kan persberichten rondsturen over je technische hoogstandje in Zeeland maar het stelt niets voor als je niet weet of de bezetting (de mensen) niet fit genoeg is.

Het is ook niet het exclusieve recht van de brandweer om te brullen over gedrag van burgers, politieke besluitvorming etc zodra er doden vallen bij een brand zoals in Hellevoetsluis. Ik heb al van alles gelezen; de bewoners hadden een te hoge vuurlast in huis, de brand is opzettelijk aangestoken, de mensen waren niet zelfredzaam genoeg, de politici hebben besloten dat verpleegtehuizen moeten sluiten en bla bla.

Als de brandweer het niet over de eigen dienst, haar eigen personeel en haar eigen prestaties wil hebben moeten anderen het maar eens doen.


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #1683 Gepost op: 7 juni 2016, 16:51:32
De ts4's uit zeeland hebben denk ik wel lage druk, aan de aansluitingen te zien:

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/voertuigen/archief-voertuigen/02-07-2013-baarland-cadzand.html

Met "innovatie" bedoelen ze de zelfwerkende pomp. Zo heeft de pompbediende een handje vrij.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1684 Gepost op: 7 juni 2016, 18:47:08
Citaat van: chris-1 link=msg=1428400 date=1465311092
De ts4's uit zeeland hebben denk ik wel lage druk, aan de aansluitingen te zien:

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/voertuigen/archief-voertuigen/02-07-2013-baarland-cadzand.html

Met "innovatie" bedoelen ze de zelfwerkende pomp. Zo heeft de pompbediende een handje vrij.

Deze fotos en de beschrijving geven inderdaad wat meer duidelijkheid.
Den Burg heeft nmm een eerste uitvoering van dit voertuig gehad 2009 schijnt vrije geen uitrukken te hebben gehad en is snel overgegaan
naar de jeugdbrandweer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1685 Gepost op: 7 juni 2016, 19:55:32
Citaat van: chris-1 link=msg=1428400 date=1465311092
Met "innovatie" bedoelen ze de zelfwerkende pomp. Zo heeft de pompbediende een handje vrij.

Waarom moet een veiligheidsregio het dan verkopen als een technologisch hoogstandje?

Een zelfwerkende pomp waardoor de pompbediende een handje vrij heeft klinkt ongeveer als het LCS van de firma Rosenbauer. Het is geen innovatie of iets bijzonders meer omdat het al jaren bestaat. Rosenbauer levert al een tijdje een verbeterde versie LCS 2.0.

Je hoort het als veiligheidsregio in je persbericht te zetten als je antieke bende koopt zonder deze gangbare technologie.


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #1686 Gepost op: 7 juni 2016, 22:37:25
Tsja, wat noem je innovatie.
Nieuwe technologie is het zeker niet. Het idee van een voledig autonome pompbediening welke de pompbediende dus echt alleen laat heb ik in nederland nog niet gezien.
Wel de mooie fancy display/touchscreens, hier zie ik alleen nog wel continu de pompbediende bij staan.

Wat betreft variabele voertuigbezetting zeg ik: 2 man is een zelfmoordmissie, hier gaan straks goedwillende brandweermensen gevaarlijke dingen doen.
4 man kan ik me wat bij voorstellen; een ploeg (1&2) welke de slagkracht vormt de chauffeur wordt mannetje extra omdat hij niet meer naar zijn pomp hoeft om te kijken. En een bevelvoerder.

Grt,

Christian


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1687 Gepost op: 12 juni 2016, 14:39:52
Citaat van: chris-1 link=msg=1428491 date=1465331845
Tsja, wat noem je innovatie.
Nieuwe technologie is het zeker niet. Het idee van een voledig autonome pompbediening welke de pompbediende dus echt alleen laat heb ik in nederland nog niet gezien.
Wel de mooie fancy display/touchscreens, hier zie ik alleen nog wel continu de pompbediende bij staan.


Is een zelfbedienende pomp al innovatie? Dan zal de communicatieafdeling van de VRU nog wel even balen dat zij niet die enorme primeur (!!) in Nederland konden melden. Naast een automatische pomp zijn er hier namelijk ook voertuigen met tanksignalering: lampjes aan de achterzijde op de TS waardoor de chauffeur van afstand kan zien hoeveel water er nog in de tank zit.

Maar dat is nog niet de meest spannende "innovatie": we hebben ook tankautospuiten met zo'n lampjessysteem op het dak dat automatisch inschakelt als de PTO aan wordt gezet! Hierdoor is 360 graden rond het voertuig voor iedereen te zien hoe het met de tankinhoud is gesteld. Oh ja: als de tank bijna leeg is, gaat er ook nog eens een waarschuwingsfluit af!

Innovaties die denk ik een paar honderd euro kosten. Ik hoop dat er nog wat minder naïeve Zeeuwen zijn die eens heel hard aan de bel gaan rammelen om te vragen waar de winst nu écht zit.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Samengevoegd uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1431399

De brand is dus geblust door de SIV? Of te wel meerwaarde.....


Citaat van: Enrique link=msg=1431399 date=1466608218
Tja... Het was erop wachten... http://www.rijnmond.nl/nieuws/143308/Brandweer-Hellevoetsluis-opnieuw-in-opspraak


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1431436 date=1466615141
De brand is dus geblust door de SIV? Of te wel meerwaarde.....

Of mazzel...Er is niet afgeschaald aangezien na 20 minuten de TS Oudenhoorn ter plaatse was. Een SIV-bemanning zal vast mogen afschalen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.