Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527970 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #170 Gepost op: 29 september 2008, 11:15:38
4 op een ts betekent toch veel sneller een 2e ts op roepen? Ipv 6 zijn er dan toch 8 personen aan het werk? ??? ::) De opkomst problemen gelden natuurlijk niet voor beroeps... Toch wil men daar ook naar 4.... Pas maar op shave.... Straks zit je thuis..... ::) ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #171 Gepost op: 29 september 2008, 11:17:42
4 op een ts betekent toch veel sneller een 2e ts op roepen? Ipv 6 zijn er dan toch 8 personen aan het werk? ??? ::) De opkomst problemen gelden natuurlijk niet voor beroeps... Toch wil men daar ook naar 4.... Pas maar op shave.... Straks zit je thuis..... ::) ;)

wij rukken al sinds het bestaan van onze beroepsbrandweer uit met 4 op een ts ;), er zal hier niets veranderen aangezien je toch aan de zorgnorm dient te voldoen, dat zal bij vrijwilligers niet anders zijn maar een brandende hooibaal gaat evensnel uit met 4 man als met zes.

Daar zit er meer winst te behalen. Voor alles serieuze inzetten zou ik niet sleutelen aan minder dan 6. Zo werkt het hier ook niet.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #172 Gepost op: 29 september 2008, 11:37:37
Wederom gaat het dus zoals altijd weer niet om een betere hulp- en dienstverlening maar om de centen.
Alleen is men nu gewoon bezig zich in te dekken voor als het mis gaat.

Triest.

Het gaat gewoon weer over geld (en dan met name het gebrek aan) en het afschuiven van verantwoordelijkheden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #173 Gepost op: 29 september 2008, 12:23:12
Wederom gaat het dus zoals altijd weer niet om een betere hulp- en dienstverlening maar om de centen.
Alleen is men nu gewoon bezig zich in te dekken voor als het mis gaat.

Triest.

Het gaat gewoon weer over geld (en dan met name het gebrek aan) en het afschuiven van verantwoordelijkheden.

Verklaar je eens nader?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #174 Gepost op: 29 september 2008, 14:31:07
Het lijkt mij een verkeerde aanpak van het probleem.

Dat vind ik triest. De beleidsmakers willen dus een risico incalculeren waar uiteindelijk de samenleving - en dan laat ik het risico voor het personeel achterwege - de rekening voor betaald.
Ik vind dat persoonlijk een slecht voorbeeld van management.

Hoe je het wendt of keert, het gaat uiteindelijk helemaal niet om gebrek aan vrijwilligers. Het gaat om het nalaten van het creëeren van de juiste omstandigheden waardoor je dat probleem van tekort volk niet hebt. En vanuit dat oogpunt moet er dus geld bij.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 29 september 2008, 15:06:39
Even een Poll aangehangen. Je kan hier kiezen wanneer je het verantwoord vind om met 4 personen op een TS uit te rukken. Geef hier ook even je motivatie svp  ;)

Waarschijnlijk is de lijst niet volledig. Mocht je nog incidenten missen dan kan je die hier ook neerzetten en zal ik mogelijk de poll aanpassen!  :)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #176 Gepost op: 29 september 2008, 15:30:13
Ik heb nog even getwijfeld om de lift niet met 6 personen te doen, maar ook daarvan kan het al moeilijk worden.

2 man richting machinekamer, 2 man in de buurt van de lift.

Maar dan moet er ook niks mis gaan met mensen die zich er gaan tegenaan bemoeien of dat het uitvallen van de lift een grotere oorzaak heeft.
Dus uiteindelijk: geen.

Alles met brand is gewoon een 6 man's klus. 1 bevelvoerder, 1 chauffeur pompbediende, aanvalsploeg en waterploeg. Gewoon omdat zoiets simpels als een bermbrandje ook heel lelijk uit de klauwen kan lopen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #177 Gepost op: 29 september 2008, 16:35:36
Hoe verklaar je het feit dat in het onderzoek door alle deelnemers aangegeven werd dat er voor kleine inzetten met een minimale bezetting van 4 man uitgerukt kan worden? Dit zijn mensen varierend van officieren tot manschappen.

Als je de scriptie gelezen heb dan is het o.a. een besparing op kosten (met 4 man voor een bermbrand kost nu eenmaal minder dan met 6 of meer ;))

Dit is niets nieuws en staat ook duidelijk in de scriptie omschreven.

Verder wordt er ook aangegeven dat het uitrukken naar binnenbranden etc. ook niet verantwoord is met alleen een TS4 maar minimaal een tweede volledig bezette ts er achter aan dient te komen.

Als ik nu de situatie van vandaag neem, dan zijn er legio korpsen waar men minimaal twee posten alarmeerd om aan 1 volledige ploeg te kunnen komen. Constructies als uitrukken met een SIV vanaf de ene post en afwachten wat er opkomt op de andere post is bijvoorbeel in delen van Zeeland geen uiitzondering!

Kijkend naar de TS4 denk ik dus dat er bij de serieuzere meldingen niets anders zal worden als nu. Je hebt een aantal poppetjes nu eenmaal nodig om een serieuze brand aan te kunnen pakken.

Kijkend naar alle andere kleine meldingen: buitenbranden, container, auto, liftopsluiting noem maar op. Welk korps rijdt hier prio 1? een buitenbrand is vaak al prio 2, container vrijstaand....idem dito.

Hier op het forum hebben we al vaker het uitrukken met kleine bezetting beschreven en zoals bij velen al bekend maar nogmaals hier een uitleg, werken wij al jaren op basis van dit principe en rijden wij met 3 of 4 man kleine meldingen tot ieders tevredenheid.

Waarom wil je in 90% van de meldingen met een overdosis aan personeel ter plaatse komen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #178 Gepost op: 29 september 2008, 16:42:48
Veel zal afhangen van het aard van het incident, en sommige incidenten vergen veel meer mensen..

Een TAS van 4 man, kan misschien geen binnen aanval doen, maar wel al veel voorbereidingen tot er aanvullende versterking komt.
Dus misschien moet je dus sneller opschalen, of mensen toestaan om niet vanaf de kazerne uit te rukken, maar soms van een andere locatie, (werk of thuis situaties)..

Met minder vrijwilligers voorhanden, moet je misschien meer schipperen en kijken of er alternatieven zijn..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #179 Gepost op: 29 september 2008, 22:51:47
Waarom wil je in 90% van de meldingen met een overdosis aan personeel ter plaatse komen?

Misschien om die 0,001 % kans uit te sluiten dat het uiteindelijk uitdraait op een klus die misschien met een volledige bezetting op de TAS had kunnen worden voorkomen.