Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527945 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #180 Gepost op: 30 september 2008, 19:44:11
Misschien om die 0,001 % kans uit te sluiten dat het uiteindelijk uitdraait op een klus die misschien met een volledige bezetting op de TAS had kunnen worden voorkomen.

en dan bedoel je dat een bermbrand misschien iets groter is........?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #181 Gepost op: 30 september 2008, 21:52:48
Elke brandweerman zal ooit wel eens een situatie hebben meegemaakt waarvan je je af kunt vragen: heb je hier nou 6 man voor nodig?

Elke brandweerman zal het ook ooit wel eens meegemaakt hebben dat 6 net genoeg was. Maar dan ook écht net!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #182 Gepost op: 30 september 2008, 22:55:39
Maar zou er dan voor die ene keer dat het niet een buitenbrand is maar een autobrand een complete bezetting voor het leven opgeroepen moeten worden?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #183 Gepost op: 30 september 2008, 23:51:31
Dat is dé vraag.

Neem je bewust het risico om af te gaan op wat er gemeld wordt of op een situatie die tijdens opkomst en aanrijtijd dusdanig uit de klauwen loopt, dat je direkt om een tweede volle wagen moet vragen? Dan is voor wat betreft de besparing of snellere opkomsttijd dat alvast teniet gedaan. Om over de gevolgen het nog maar niet te hebben.

Ik zou het persoonlijk een heel vervelend iets vinden om dan van die gele raaf stukjes te moeten lezen in de trant van: "Communicatiefout bij brandweer kost.... etc. etc. etc."


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #184 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:36:09
Ik begrijp je verhaal maar we hebben het hier over situaties waarbij je er vanuit kan gaan dat het wel meevalt.

Een melding van een buitenbrand zal ook bij een uitruk met volledige bezetting uit de hand lopen. Waarschijnlijk duurt het dan zelfs nog langer voordat de TS volledig bezet is en dus de branduitbreiding alleen maar groter is.

Die situaties waarvan het vermoeden bestaat dat het wel eens iets anders zou kunnen zijn kunnen aan de hand van de beschikbare informatie ook anders worden uitgevoerd in een uitrukvoorstel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #185 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:41:49
Ik heb in de tijd dat ik nog iets met brandweer deed geleerd af te gaan op wat je weet EN op wat er eventueel zou kunnen gaan gebeuren.

De kreet "zal wel meevallen" ben ik toen nooit tegen gekomen. Niet in een boekje en ook niet uit de mond van bijv. een bevelvoerder o.i.d.

Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Ben er alweer een tijdje uit.  :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #186 Gepost op: 2 oktober 2008, 23:15:42
Ik denk wel dat je begrijpt met wat ik bedoel ipv de letterlijke tekst te nemen.

Ik begrijp uit je verhaal dat het dus raadzaam is om bij een buitenbrand met 6 man uit te rukken omdat het ook wel eens anders kan zijn. Mag ik dan voorstellen om bij bedrijfsbrand standaard op te schalen naar grote brand omdat in veel gevallen scenario's die uit de hand lopen ook veel voorkomen......?

Waarschijnlijk zal daar de verzekeraar ook heel blij mee zijn omdat er dan veel euries bespaard kunnen worden.

Wat jou beweegredenen zijn om vast te houden aan de 6 man bezetting kan ik me niet helemaal plaatsen. Rampscenario's bedenken is niet zo moeilijk. Een gevalletje waterlekkage kan zomaar een dagen durende brand opleveren met alle gevolgen van dien.....dit stond vast niet als zodanig verwerkt in de uitrukvoorstellen maar heeft toch plaatsgevonden!

M.a.w., het is niet zo moeilijk situaties te bedenken waarbij het mis kan gaan. Moeilijker is het om inzichten te veranderen en hiervoor draagkracht te verkrijgen.

De tijd zal het leren, maar één ding is zeker. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat wij in veel situaties zolang ik bij de brandweer werk zo uitrukken en die keren dat het anders was dan gemeld zijn op 1 hand te tellen echter dit heeft nooit geleid tot onacceptabele situaties.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #187 Gepost op: 3 oktober 2008, 17:40:19
Goed, jij wint.

Nou de rest nog overtuigen van de juiste beslissing in dit verhaal. Ik sta zo te zien niet alleen in mijn mening.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #188 Gepost op: 3 oktober 2008, 23:08:29
Goed, jij wint.

Nou de rest nog overtuigen van de juiste beslissing in dit verhaal. Ik sta zo te zien niet alleen in mijn mening.

Het zou leuk zijn voor de discussie als de andere mensen ook hun mening zouden neerzetten...  ;)


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #189 Gepost op: 19 november 2008, 18:38:33
http://www.brandweerkennisnet.nl/thema's_bkn/2_4_of_6_op_een_ts/@3732/zes_or_less_0/

Hier het rapport over de eerste fase van het project "zes or less". Het onderzoek zal uit drie onderdelen bestaan:
1 onderzocht wordt of het juridisch kan en hoe er in het (buiten) land gewerkt wordt.
2 scenario's verzinnen en in oefensituaties kijken wat het resultaat is om met minder dan zes een inzet te doen
3 invoering in de praktijk

Ik heb begrepen dat er vanuit het hele (brandweer)land veel belangstelling is voor dit project.