Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527964 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #190 Gepost op: 7 januari 2009, 23:24:52
Persoonlijk ben ik van mening dat het ten alle tijden 6 personen moeten zijn als standaard bemanning van een TS.
Tuurlijk zijn er tal van kleine incidenten die je met 2 of 3 man gemakkelijk af kan, lift opsluiting en dergelijk gaat hier de HV rijden met 3 man.
In de meeste gavallen zal het ook wel goed aflopen met 4 man TS bemanning maar stel dat je op pad gaat voor iets kleins, of juist op de terug weg en er komt een melding van een wonigbrand met mogelijk mensen in het pand.........dit hebben we allemaal meegemaakt denk ik al zal het uiteraard niet dagelijks voorkomen.
Daarnaast denk ik altijd nog dat je beter wat handjes over kan hebben dan 1 paar handen tekort tijdens een inzet.

Kortom, ook al zou het vaak met minder kunnen, 6 personen heeft hier toch de voorkeur.


Guyver

  • Gast
Reactie #191 Gepost op: 8 januari 2009, 22:46:45
4 man is te weinig eigelijk

8 man op 1 tas is redelijk

6 manschappen
1 chauffeur
1 bevelvoeder

laatse 2 manschappen kan je gebruiken voor eventuelen waterwinning of indien ergens nodig


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #192 Gepost op: 12 januari 2009, 07:14:59
Brandweer: vier mensen op wagen

APELDOORN - De Apeldoornse brandweer onderzoekt of ze met minder mensen op een wagen kan uitrukken.

Een projectgroep heeft daarover het rapport '6 or less' geschreven. De conclusie:er lijken geen praktische of wettelijke bezwaren om een tankautospuit met vier of vijf brandweerlieden te bemannen.

In het voorjaar gaat de brandweer realistisch oefenen met een kleinere bezetting van de wagen. "We gaan kijken of de ideeën die we hebben in de praktijk werken", vertelt hoofd repressie Reggie de Wit. Bij die oefeningen bekijkt de brandweer welke klussen ze met vier mensen op een tankautospuit kan aanpakken. Mogelijk volgt later dit jaar een praktijkproef met de nieuwe werkwijze.

In andere landen, waaronder Engeland en Duitsland, rukt de brandweer met vier of vijf mensen uit. Brandweercommandant Hilko Kruise vroeg zich af waarom dat in Apeldoorn niet kan. Hij gaf de opdracht voor het onderzoek.

Een van de uitkomsten van de studie is dat het huidige protocol om met zes mensen uit te rukken verouderd is. De richtlijn stamt uit 1982. Sindsdien hebben zich allerlei technologische ontwikkelingen voltrokken. Zo heeft een tankautospuit tegenwoordig een eigen tank van minimaal 1500 liter en werkt zij met hoge in plaats van lage druk.

De Wit ziet verschillende voordelen van het uitrukken met minder personen. "Het is efficiënter, je belast de vrijwilligers minder en je maakt het werk interessanter. Nu zie je nog wel eens dat mensen bij een bepaalde klus niks staan te doen." Op lange termijn zou het uitrukken met vier personen goedkoper zijn. Op korte termijn levert het echter absoluut geen geld op, benadrukt De Wit. "We hebben het geld hard nodig om onze mensen te trainen en voor technologische vernieuwing."

Aan het terugbrengen van de bezetting kleven ook risico's, laat het onderzoek zien. Als de kwaliteit van de brandweerzorg afneemt, bestaat de mogelijkheid dat de brandweer juridisch aansprakelijk wordt gesteld voor schade. Daarnaast kan de overgang van zes naar vier weerstand oproepen bij brandweerlieden. In Zuid-Limburg werd vorig jaar een proef stopgezet omdat het personeel zich niet veilig voelde.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apeldoorn/4329874/Brandweer-vier-mensen-op-wagen.ece


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #193 Gepost op: 12 januari 2009, 08:26:20
Brandweer: vier mensen op wagen

 Daarnaast kan de overgang van zes naar vier weerstand oproepen bij brandweerlieden. In Zuid-Limburg werd vorig jaar een proef stopgezet omdat het personeel zich niet veilig voelde.


En terecht naar mijn idee, het is dan wachten op de eerste slachtoffers (hetzij bij de burger hetzij bij de brandweer zelf) omdat men net even "wat handjes" tekort kwam.
Ook heb ik de optie gehoord om dat risico te verminder door twee autospuiten te laten rijden met 4 man ipv één wagen met 6 man maar dan gaat men alsnog zijn doel voorbij lijkt mij al is het enigste doel wat men wil bereiken een kostenbesparing in de personeelskosten.
Moet dan ten koste van de veiligheid...............??


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #194 Gepost op: 13 januari 2009, 16:31:58
En terecht naar mijn idee, het is dan wachten op de eerste slachtoffers (hetzij bij de burger hetzij bij de brandweer zelf) omdat men net even "wat handjes" tekort kwam.
Ook heb ik de optie gehoord om dat risico te verminder door twee autospuiten te laten rijden met 4 man ipv één wagen met 6 man maar dan gaat men alsnog zijn doel voorbij lijkt mij al is het enigste doel wat men wil bereiken een kostenbesparing in de personeelskosten.
Moet dan ten koste van de veiligheid...............??

En hier sla je de spijker precies op zijn kop want ze moeten in Apeldoorn bezuinigen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #195 Gepost op: 13 januari 2009, 17:13:36
Idd het is wachten op de eerste SO's !! het is niet de vraag wanneer het gaat gebeuren maar hoesnel dat is  :'(   GELD  >:( >:( !! het valt me ook op dat het  bijna allemaal bij beroeps korpsen of dagdiensten zich voor doet, en dan ook nog is zeggen dat het niet om het geld gaat  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #196 Gepost op: 13 januari 2009, 17:26:29
Citaat
Zo heeft een tankautospuit tegenwoordig een eigen tank van minimaal 1500 liter en werkt zij met hoge in plaats van lage druk.
Geen opbouw waterwinning is na ca 12 minuten geen water meer. Heb je dan aanvulling of een tweede TAS binnen die tijd?

Aan de andere kant lijkt het me niet dat een projectgroep over één nacht ijs gaat.

Citaat
8 man op 1 tas is redelijk
Dan krijg je niet binnen de norm een auto vol. De aanrijtijden zijn al kritiek in landelijke gebieden.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #197 Gepost op: 13 januari 2009, 18:28:20
Geen opbouw waterwinning is na ca 12 minuten geen water meer. Heb je dan aanvulling of een tweede TAS binnen die tijd?
Hier in ons geval is dat geen probleem, je heb hier ruim binnen die tijd een 2de TS bij je staan maar dat zal wellicht lang niet overal zo zijn.
Ook kan de pompbedienden zelf hier in vrijwel alle gevallen binnen die tijd de waterwinning opbouwen maar je zal maar net bij dat geval staan waarbij het niet gaat.
Maar buiten dat, 1 en 2 gaan naar binnen, dan is 3 toch wel erg gemakkelijk om te helpen bij het doorvoeren van de slang terwijl 4 even de pompbedienden help bij het opbouwen waterwinning, dan heb je pas snelheid in je systeem zitten.

Citaat
Aan de andere kant lijkt het me niet dat een projectgroep over één nacht ijs gaat.
Die zijn vaak ook beperk met hun mogelijkheden al proberen ze wellicht het beste te kiezen uit de serie slechte opties...
Echter de vraag of ze hier zelf 100% achter staan als ze "echt" de vrije keuze zouden hebben.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #198 Gepost op: 13 januari 2009, 22:43:52
Citaat
al proberen ze wellicht het beste te kiezen uit de serie slechte opties...

Dan is het van belang welk doel nagestreefd wordt: Zo efficient mogelijk omgaan met de repressieve middelen en bekijken welk financieel voordeel dit op kan leveren.
Of, zoals je zegt, werken we naar een brandweerbegroting toe en proberen we 'het beste van het slechte' uit te voeren?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #199 Gepost op: 14 januari 2009, 20:18:00
Document van Apeldoorn doorgelezen. Best een gedegen onderzoek, zelfs buitenlandse korpsen zijn bezocht om hun ervaringen met minder dan 6 man op een TS(of vergelijkbaar voertuig) mee te nemen.
Wat me wel zorgen baart is het feit dat het ook de reden is een ordinaire bezuiniging. Door het ATB zijn de kosten voor de brandweer met meer dan 2,5 ton per jaar toegenomen, zonder kwalitatief beter te worden.
Verder valt op dat zij ook op de HV met 6 man uitrukken, om de vrijwillige posten te ontzien in hun oefen inspanning en besparing op uitrusting van de TS.
Verder zitten zij ook met onderbezette TS in de dag situatie op de vrijwillige posten en willen zij dit zo legaliseren.
Door het hele document wordt een aantal keer aangegeven dat het redden van mensen bij brand geen wettelijke taak is. Dat dit wel zo wordt ervaren door het personeel is mooi, maar het staat nergens letterlijk. Daarmee kunnen zij dus zichzelf vrij pleiten mochten er door een mindere bezetting slachtoffers vallen. Het werkelijk redden is niet een taak van de brandweer. Dat we het proberen is mooi meegenomen, maar als we het niet doen, proberen of niet kunnen doen is dat geen ovetreding van de wet. Adus het document van Apeldoorn.  ???
Zij geven aan dat de bezetting van de TS met 6 is voortgekomen uit het nieuwe aflegsysteem uit 1982, en dat dit gebaseerd was op 2 lage druk stralen. Zij motiveren een mindere bezetting door te zeggen dat juist door de huidige werkwijze met HD- blussing een kleinere bezetting toelaatbaar is, omdat dit een innovatie is sinds 1982. Ik zet hier mijn vraagtekens bij ! Ook in 1982 was de HD blussing in Nederland al gewoonte bij brandweerkorpsen. En het aflegsysteem ging hier ook vanuit, alleen het maximaal haalbare wat een TS kon inztten aan slagkracht was twee LD stralen bij een binnenbrand of drie stralen LD bij een buitenaanval.
Wat ik ook mis in het buitenland verhaal is dat de engelse korpsen inderdaad met 5 (London) of zelfs 24 (Bonn) uitrukken, maar dat in London de dichtheid van brandweerposten veel kleiner is, en dat veel posten bezet zijn met twee blusvoertuigen(Pump Escape en Pump Water Tender) en dat deze bij brand dus gelijktijdig uitrukken. En bij meerdere meldingen voor hetzelfde incident zelfs 4 blusvoertuigen uitrukken. (20 man)
Kijkend naar Apeldoorn betekent dit dus dat zij met 4 man op de TS gaan, dan hopen dat de vrijwilligers snel genoeg een tweede TS kunnen leveren, met wel 6 man, en bij verder opschaling ook hopen dat de volgende post ook 6 man kan leveren binnen een niet al te lange tijd.( is daar een norm voor?)
En juist hier gaat het volgens mij fout. De reden was juist dat ook veel vrijwillige posten op momenten van de dag de 6 man niet (of met trage opkomst) kunnen garanderen. Dit betekent dat het vangzeil voor de back-up van de TS 4 in mijn ogen wel een heel dun netje is geworden.
Pfff lang verhaal geworden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar