Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527920 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #210 Gepost op: 23 januari 2009, 20:30:01
Oefff......

Leuke hypothese, jungle vegetatie!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #211 Gepost op: 23 januari 2009, 21:07:22
Palmpie, heel goed   :)  kijk deze relatie tussen preventie, preparatie en repressie kwam ik niet tegen in het rapport van Apeldoorn. De brandbeveiligingsconcepten waarop de regelgeving mbt tot de gebouwen is geregeld spreken over een inzettijd van de brandweer en wanneer die operationeel moet zijn. En hier kunnen de papiern....... zich weer onderuit kletsen, met een TS 4 ben je ook operationeel binnen de gestelde tijd. Dat je door lange aanvalswegen, of te kleine bezetting niet ALLE taken gelijkertrijd kunt uitvoeren die een TS 6 wel kan is dan jammer maar helaas.
Ik weet uit mijn preparatie tijd dat we altijd uit gingen van de taakverdeling en inzet van een genormailsserde TS, wat betreft bepakking, vermogen en personeel, kwalitatief en kwantitatief.
En inderdaad hopelijk komt het nooit zover, maar een beetje rechtestudent bij een verzekeringsmaatschappij kan met deze gegevens zo een rechtszaak beginnen en winnen. Daar hoef je geen Abraham M. voor te heten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #212 Gepost op: 23 januari 2009, 21:15:23
Let wel op... de brandbeveiligingsconcepten zijn geen regelgeving maar is de basis van de regelgeving. Je zou het wel als onderliggende gedachte van de regelgeving naar voren kunnen brengen. ;)


mikemike413

  • Aspirant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #213 Gepost op: 28 januari 2009, 17:40:09
Nog een voorbeeld:

Gisteravond rukte er 3 wagens uit voor een gebouwbrand. Stel je hebt er 4 man opzitten. Eenmaal tp bleek het een stuk verderop te zijn en daar werd binnen enkele minuten opgeschaald naar grote brand. Dan heb je te weinig man.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #214 Gepost op: 14 juni 2009, 12:11:08
http://www.vrzeeland.nl/news/72/77/Nieuw-dekkingsplan-Brandweer-Zeeland

Nieuws
Nieuw dekkingsplan Brandweer Zeeland

Na een uitvoerig traject van ontwikkelen, testen, evalueren en communiceren, hebben de colleges van Burgemeester & Wethouders van de dertien Zeeuwse gemeenten ingestemd met het nieuwe dekkingsplan voor de brandweer in Zeeland. Woensdag 3 juni 2009 is het nieuwe plan in werking getreden.

Met dit nieuwe dekkingsplan zijn zowel de brandweer als de Gezamenlijke Meldkamer Zeeland beter in staat vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, zodat de burger een kwalitatief goede, snelle en veilige dienstverlening geboden kan worden.


Het dekkingsplan versie 1.0:
http://www.vrzeeland.nl/uploads/publicaties/Dekkingsplan-Brandweer-Zeeland.pdf



Uit het PDF document:

SAMENVATTING

Om hulpdiensten adequaat en efficiënt in te kunnen zetten en optimale kwaliteit en zorg te kunnen
garanderen wordt veelal gebruik gemaakt van een Dekkingsplan. In het Dekkingsplan wordt de juiste
afstemming gevonden om regionaal de meest ideale situatie te creëren, waarbij in heel Zeeland
hulpverleningseenheden binnen bepaalde normen met het juiste materieel kunnen worden ingezet.
De basis voor het huidige dekkingsplan in Zeeland is gelegd in 1996, waarna dit in 2001 is
geoperationaliseerd. In de periode van 2001 tot heden is zowel de omgeving, als de brandweer en
haar organisatie sterk veranderd. Reeds in 2006 heeft een nulmeting naar de spreiding van de
brandweerzorg in Zeeland aangetoond dat in Zeeland niet aan de norm van de brandweerzorg kan
worden voldaan. Ook de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid stelt in 2007 vast dat niet wordt
voldaan aan de norm zoals vastgesteld in de Handleiding Brandweerzorg.
Het Regionaal Management Overleg (RMO) van Brandweer Zeeland, waarin alle commandanten zijn
vertegenwoordigd, heeft reeds in 2006 besloten deze problematiek in gezamenlijkheid aan te pakken.
De voorbijgaande periode is aangewend om de brandweerzorg op een hoger niveau te krijgen.
Individueel zijn door korpsen maatregelen getroffen in de organisatie door bijvoorbeeld werving en
selectie, opleiding, kazerne locaties aan te passen etc.

In gezamenlijkheid is het project Dekkingsplan Brandweer Zeeland vorm gegeven.
In het najaar van 2007 is op verzoek van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland een
nulmeting uitgevoerd naar de kwaliteit van de brandweerzorg in Zeeland, de zgn. Kwaliteitsfoto. Op
basis van de resultaten van de kwaliteitsfoto hebben de burgemeesters van Zeeland in de vergadering
van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland op 28 februari 2008 een
bestuursovereenkomst gesloten t.a.v. het verbeteren van de kwaliteit van de brandweerzorg in
Zeeland. Het project Dekkingsplan is onderdeel van de Kwaliteitsverbetering Brandweer Zeeland.
Het project Dekkingsplan Brandweer Zeeland heeft als hoofddoelstelling eind 2009 te voldoen aan de
gestelde eisen in de kwaliteitsfoto. Het project brengt gefaseerd, middels drie versies, een gezamenlijk
Zeeuws Dekkingsplan. Dit document geeft een weergave van de eerste versie van het Dekkingsplan.
Deze versie concentreert zich op de inzet van de basiseenheid binnen de brandweerzorg, namelijk de
eerste tankautospuit. Volgende versies bieden grootschalig optreden, inzet van specialismen zoals
redvoertuigen, gaspakkenteams, waterongevallen etc., interregionale en internationale samenwerking.

Dekkingsplan 1.0
N.a.v. de resultaten uit de nulmeting is vanuit het project een Advies-op-maat samengesteld voor alle
gemeenten. Deze adviezen zijn specifiek gericht op gesignaleerde knelpunten in de nulmeting.
Vervolgens is eind 2007 een geactualiseerde nulmeting samengesteld. Deze vormt de basis voor
Dekkingsplan 1.0. De geactualiseerde nulmeting bevestigt nogmaals dat binnen Zeeland niet wordt
voldaan aan de norm. Vanuit het project en het RMO zijn daarom een aantal oplossingen
aangedragen om op korte termijn toch een optimale dienstverlening aan de burger te bieden.
Brandweer Zeeland streeft ernaar om op termijn wel volgens standaard te voldoen aan de normen
zoals gesteld in de Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg. Waar in Dekkingsplan versie 1.0
maatregelen worden getroffen in de vorm extra alarmering, streeft Brandweer Zeeland ernaar in
volgende projectfasen, een optimale afstemming te realiseren in vraag en aanbod van de
brandweerzorg.
· In tegenstelling tot het normatief kader uit de Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg,
wordt bij de berekening voor het Dekkingsplan, als uitgangspunt voor de uitruktijd 6
minuten gehanteerd in de dagsituatie
;
· Om in de huidige dagsituatie met de beschikbare middelen een optimale dienstverlening
te bieden worden drie repressieve varianten gedefinieerd:
o Standaard Tankautospuit, eenheid welke volgens de standaard met 6
gekwalificeerde functionarissen binnen 6 minuten uitrukt;
o TS-4, eenheid welke in afwijking met de standaard, uitrukt met 4
gekwalificeerde functionarissen binnen 6 minuten. Deze eenheid wordt altijd,
ongeacht prioriteit, aangevuld met een tweede eenheid van een
aangrenzende brandweerpost;

o Blusreserve, posten welke niet kunnen beschikken over voldoende
gekwalificeerd personeel worden separaat gealarmeerd. Bij incidenten in de
verzorgingsgebieden van dergelijke posten wordt altijd een snelst beschikbaar
aangrenzende post gealarmeerd. In het eigen verzorgingsgebied wordt de
blusreserve, indien men beschikt over voldoende gekwalificeerd personeel
(inzetbaar conform minimaal TS-4) alsnog ingezet voor de incidentbestrijding.
· Zeeland beschikt momenteel over 1 korps met een dagberoepsploeg, nl. de
Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen - Middelburg. Deze wordt separaat opgenomen
in het Dekkingsplan. Vanuit het project en korps wordt deze werkwijze geëvalueerd en
waar nodig bijgesteld;
· Een aantal korpsen in Zeeland heeft zelf reeds maatregelen getroffen om een optimale
brandweerzorg te kunnen garanderen. Deze korpsen maken hierbij gebruik van een
alternatieve repressieve variant (bijv. Snel Interventie Voertuig) en hebben deze zowel in
de organisatie als bestuurlijk verankerd. Binnen het project worden geen van deze vormen
uitgesloten, maar daarentegen geëvalueerd en getoetst op hun waarde binnen het
Zeeuwse dekkingsplan
Dekkingsplan 1.0 bestaat uit een theoretisch model, testresultaten van alle betrokken partijen en de
praktijk! Het moet worden onderkend dat hiermee een continu proces wordt ingezet. Deze eerste stap
leidt tot resultaten in de praktijk op basis waarvan bijstelling en nieuwe inzichten worden
geïmplementeerd.
Dekkingsplan 1.0 biedt een optimale spreiding van de brandweerzorg gebaseerd op een
categorisering van inzetvarianten. Dit biedt echter nog geen garanties voor de beschikbaarheid van
eenheden en de kwaliteit van de brandweerzorg. Inherent aan de organisatievorm van de brandweer
in Zeeland, is dat geen garantie kan worden gegeven op de beschikbaarheid van vrijwilligers. De
brandweerorganisatie in Zeeland bestaat voor meer dan 90% uit vrijwilligers.
Dekkingsplan 1.0 beperkt dit risico door voorwaarden te creëren, zodat meer capaciteit beschikbaar is
voor de incidentbestrijding.
Financiële consequenties in de gemeentelijke organisatie welke voortvloeien uit het Dekkingsplan
(werving & selectie, opleidingskosten etc.) worden gemeentelijk geborgd en hebben een relatie met
de beleidsplannen t.a.v. de kwaliteitsfoto. Indien andere financiële effecten in het vervolg van het
project ontstaan, dan worden deze voorgelegd aan het Algemeen Bestuur VRZ.
Het project continueert, middels het actualiseren van operationele grenzen, de besluitvorming inzake
de repressieve brandweerzorg in operationele grenzen uit 1996.
De gekozen oplossingsrichting wordt ondersteund door repressief beleid. Om veilig en verantwoord af
te kunnen wijken van standaarden zijn instrumenten ontwikkeld. Tevens wordt de inzet van de TS-4
continu gemonitord vanuit de korpsen en regionaal geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Ook
landelijke ontwikkelingen en leermomenten worden hierbij gebruikt.
Het Dekkingsplan 1.0 is tot stand gekomen op basis van besluitvorming in het RMO. Dit document
geeft de uitwerking hiervan. Om het dekkingsplan ook bestuurlijk te verankeren wordt een besluit
gevraagd van het bestuur.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #215 Gepost op: 14 juni 2009, 12:11:34
Weet iemand hoe de werkprocedures lopen bij een TS-4?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #216 Gepost op: 14 juni 2009, 12:24:45
Deze procedure geldt alleen door de weeks dacht ik


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #217 Gepost op: 14 juni 2009, 12:27:14
Deze procedure geldt alleen door de weeks dacht ik

Ik bedoel bij een incident. Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van nummers 1, 2, B en P. Moet er altijd een B bij zijn?


JvG

  • Vrijwillige brw terneuzen / bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Quod me Nutrit, me Destruit
Reactie #218 Gepost op: 14 juni 2009, 16:12:43
P is uiteraard altijd nodig.
Bij ons mag eventueel zonder B uitgerukt worden, tijdens een overdag situatie. De SIV vertrekt dan uit Terneuzen met iig een B. Eea in overleg met OVD.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #219 Gepost op: 14 juni 2009, 16:20:20
Ik  denk dat Palmpie meer bedoeld wat de taken zijn ter plaatse, wie gaat wat doen of juist niet........wordt dit ook geoefend of hoe moet ik dit zien?