Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527916 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #220 Gepost op: 14 juni 2009, 18:20:59
Voor de duidelijkheid: Dit (wazige) plan is alleen van toepassing tijdens kantooruren (9-17). Buiten die tijden is de alarmering gewoon normaal en heeft iedere post een TS 6.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #221 Gepost op: 14 juni 2009, 18:29:57
ik bedoel idd de inzetprocedures. Als je met een ts-4 veilig kunt uitrukken, waarom zou je dit dan niet altijd doen? Levert een leuke besparing op... Kleinere ts'en mogelijk en minder opleidingskosten.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #222 Gepost op: 14 juni 2009, 18:50:16
ik bedoel idd de inzetprocedures. Als je met een ts-4 veilig kunt uitrukken, waarom zou je dit dan niet altijd doen? Levert een leuke besparing op... Kleinere ts'en mogelijk en minder opleidingskosten.
Citaat
o TS-4, eenheid welke in afwijking met de standaard, uitrukt met 4
gekwalificeerde functionarissen binnen 6 minuten. Deze eenheid wordt altijd,
ongeacht prioriteit, aangevuld met een tweede eenheid van een
aangrenzende brandweerpost;
;)

Ik zie zo'n inzet (TS-4) meer voor me als een soort van SIV  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #223 Gepost op: 14 juni 2009, 20:05:08
Maar zijn hier dan specifieke werkafspraken over gemaakt wie wat doet en wordt dit dan ook beoefend?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #224 Gepost op: 14 juni 2009, 20:28:11
Beste Shave,
Misschien is het verstandig om je vraag ook op het brandweerforum te plaatsen. Ik durf te stellen dat je dan zeker een antwoord krijgt van dhr. E Schwartz.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #225 Gepost op: 15 juni 2009, 00:10:37
Volgens mij zitten we hier in het board voor vragen over procedures...  ;)


In de raadsvoorstellen van februari voor de vaststelling van het dekkingsplan wordt nog gesproken over:

http://www.schouwen-duiveland.nl/content.jsp?objectid=21990

Citaat
het Regionaal Management Overleg (RMO) stelt de regionale repressieve richtlijnen vast ter ondersteuning van Dekkingsplan 1.0;

Verder staat er nog:

Citaat
Bijlagen bij raadsbrief (ter inzage)

- Dekkingsplan versie 1.0

- Adviesaanvraag (brief) en voorlopig antwoord medezeggenschap (OC-brandweer)

- Brief en antwoord op vraagstelling Vereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV)

- Toelichtingsbrief Veiligheidsregio Zeeland

- Flyer Dekkingsplan (meerdere exemplaren beschikbaar voor distributie)

In februari waren er bij de aanbieding aan de raad dus nog geen repressieve richtlijnen...  ::) Hoe kan je dan als gemeenteraad instemmen met een voorstel terwijl je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van het personeel en die randvoorwaarden nog niet helder zijn  ::) ::) Kan er wel veilig gewerkt worden met een TS-4??  ??? (even kijkt naar de aanrijtijden in Zeeland van een andere post... ::) ???)

Op http://zeeland.brandweervrijwilligers.nl/overons_bestuur.html is er natuurlijk helemaal geen brief te vinden...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #226 Gepost op: 15 juni 2009, 00:31:22
Als in februari de procedures nog niet klaar zijn dan durf ik wel te beweren dat de ze in juni nog niet beoefend en vast in de hoofden zitten van alle betrokkenen...

http://www.brandweerzeeland.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=812

 Nieuw dekkingsplan Brandweer Zeeland
03-06-2009
Woensdag 3 juni 2009 is het nieuwe dekkingsplan voor de brandweer in Zeeland in werking getreden.
 
Na een uitvoerig traject van ontwikkelen, testen, evalueren en communiceren, hebben de colleges van Burgemeester & Wethouders van de dertien Zeeuwse gemeenten ingestemd met het nieuwe dekkingsplan voor de brandweer in Zeeland. Woensdag 3 juni 2009 treedt het nieuwe plan in werking.
 
Met dit nieuwe dekkingsplan zijn zowel de brandweer als de Gezamenlijke Meldkamer Zeeland beter in staat vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, zodat de burger een kwalitatief goede, snelle en veilige dienstverlening geboden kan worden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #227 Gepost op: 15 juni 2009, 13:36:02
Terechte vraag over de inzetprocedures.
Zo zou bijvoorbeeld een procedure kunen zijn dat een TS4 GEEN binnen aanval doet tot dat er aanvulling ter plaatse is.
Verder heb ik grote vraagtekens bij de kreet ;
Citaat
Met dit nieuwe dekkingsplan zijn zowel de brandweer als de Gezamenlijke Meldkamer Zeeland beter in staat vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, zodat de burger een kwalitatief goede, snelle en veilige dienstverlening geboden kan worden.[/i]
Een snelle dienstverlening wil ik wel geloven, je hebt sneller 4 als 6 vrijwilligers op de post. Dat de hulp goed is,(wat betreft opleiding en oefening) geloof ik ook wel, maar natuurlijk nooit dezelfde slagkracht en mogelijkheden van een standaard TS 6, en dat het veilig is..... wel als je geen risico's neemt, dus zoals gezegd defensief optreden, stabiliseren.
De discussie over TS 4 is een lang en moeilijk traject, waarbij ik juist in dichtbevolkte gebieden met dicht bij elkaar liggende posten mogelijkheden zie, maar juist in uitgestrekte gebieden niet. Wie garandeert me dat de extra blusploeg ook niet met maar 4 man komt, en hoe lang doen zij er over voordat ze ter plaatse zijn.
Maar het plan zal wel budget neutraal zijn, en daar houdt de politiek van, en niet alleen in Zeeland.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 23 juni 2009, 15:26:45
Yep, nog sterker, de politiek vindt dit fantastisch. Wat ze absoluut niet op prijs stellen is achteraf geconfronteerd worden met dingen die toch niet zo goed geregeld waren als ze eigenlijk dachten ::) :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #229 Gepost op: 23 juni 2009, 23:37:43
het is dus wachten tot het een keer mis gaat uiteindelijk....bedoel je dat?