Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527883 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 26 juni 2009, 11:02:55
Eigenlijk wel. De politiek wordt zo bewerkt dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze ja tegen zeggen.... :-\ Het enige wat ze begrijpen is dat we op tijd komen dat het geen cent meer gaat kosten en daar zijn ze gevoelig voor. Dat je je organisatie daarvoor eerst moet inrichten alvorens je deze stap neemt hebben ze totaal geen notie van.
In dit geval is de volgorde duidelijk verkeerd om geweest. We gaan uitrukken met vier mensen en gaan wel zien waar het schip strand.......althans zo wordt het gebracht naar mijn bescheiden mening. En ja, misschien overdrijf ik het wel een beetje.....
Overgens denk ik dat het geen geheim is dat ik een tegenstander ben van het uitrukken met vier mensen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #231 Gepost op: 26 juni 2009, 12:56:03
Eigenlijk wel. De politiek wordt zo bewerkt dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze ja tegen zeggen.... :-\ Het enige wat ze begrijpen is dat we op tijd komen dat het geen cent meer gaat kosten en daar zijn ze gevoelig voor. Dat je je organisatie daarvoor eerst moet inrichten alvorens je deze stap neemt hebben ze totaal geen notie van.
In dit geval is de volgorde duidelijk verkeerd om geweest. We gaan uitrukken met vier mensen en gaan wel zien waar het schip strand.......althans zo wordt het gebracht naar mijn bescheiden mening. En ja, misschien overdrijf ik het wel een beetje.....
Overgens denk ik dat het geen geheim is dat ik een tegenstander ben van het uitrukken met vier mensen.

Ik denk dat het geen overdrijven is, maar na mijn ideeën klopt het gewoon wat je zegt. In Z-L werd het ook groots aangekondigd. Beroepskazerne Brunssum met TS4.  Zo groots als het werd aangekondigd werd het ook weer heel stilletjes afgeschaft. Waarom? Omdat het niet werkte. Het merendeel van de inzetten kun je in principe met een ts4 doen. Buitenbrand, liftopsluiting etc. Maar een binnenbrand met een TS4 is onverantwoord. Je hebt helemaal geen back-up. Er werd dan wel gelijktijdig een 2de TS gealarmeerd van een andere kazerne, maar das geen garantie dat die op tijd is als je hem nodig hebt. Probleem is dat dit soort waardeloze ideeën  wordt ontwikkeld door mensen die zelf niet naar binnen hoeven.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #232 Gepost op: 26 juni 2009, 13:57:44
Eigenlijk wel. De politiek wordt zo bewerkt dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze ja tegen zeggen.... :-\ Het enige wat ze begrijpen is dat we op tijd komen dat het geen cent meer gaat kosten en daar zijn ze gevoelig voor. Dat je je organisatie daarvoor eerst moet inrichten alvorens je deze stap neemt hebben ze totaal geen notie van.
In dit geval is de volgorde duidelijk verkeerd om geweest. We gaan uitrukken met vier mensen en gaan wel zien waar het schip strand.......althans zo wordt het gebracht naar mijn bescheiden mening. En ja, misschien overdrijf ik het wel een beetje.....
Overgens denk ik dat het geen geheim is dat ik een tegenstander ben van het uitrukken met vier mensen.

Ik ben het helemaal met je eens maar waarom wordt zo'n dekkingsplan met uitwerkingen regionaal goedgekeurd door alle korpsleidinggevenden?

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe men er op de werkvloer tegen aan kijkt, vermoedelijk positief aangezien men nu vaker als back-up opgeroepen gaat worden, maar zou het graag eens van mensen uit die hoek horen....


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #233 Gepost op: 27 juni 2009, 21:32:21
IK zou bijna zeggen dat je dat nou eens aan Fred Vos zou moeten vragen.....maar dat is een beetje flauw. Ook al ben ik er van overtuigd dat je een interessant antwoord zou krijgen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #234 Gepost op: 29 juni 2009, 00:09:51
Citaat
Eigenlijk wel. De politiek wordt zo bewerkt dat ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze ja tegen zeggen....  Het enige wat ze begrijpen is dat we op tijd komen dat het geen cent meer gaat kosten en daar zijn ze gevoelig voor. Dat je je organisatie daarvoor eerst moet inrichten alvorens je deze stap neemt hebben ze totaal geen notie van.
In dit geval is de volgorde duidelijk verkeerd om geweest. We gaan uitrukken met vier mensen en gaan wel zien waar het schip strand.......althans zo wordt het gebracht naar mijn bescheiden mening. En ja, misschien overdrijf ik het wel een beetje.....
Overgens denk ik dat het geen geheim is dat ik een tegenstander ben van het uitrukken met vier mensen.
Ik ben geen 100% tegenstander van met 4 man op een TS, maar vindt dat het alleen kan onder een aantal voorwaarden zoals:
- goede dekking van brandweerposten
- aangepaste voertuigen, met hulpmiddelen zoals MDT/route navigatie, automatische pompbediening, snelle waterwinning opbouw mogelijk door C/P en 100% betrouwbare communicatiemiddelen
- Aangepaste en beoefende inzetprocedures
- back up van volwaardige TS'n
en nog wat meer.
Vervelende is dat de beslissing over 4 man op een TS niet wordt genomen omdat we zo goed/snel zijn dat we het met 4 man afkunnen, maar omdat we niet op tijd 6 man kunnen leveren, of omdat sinds de arbeiedstijden wet is ingevoerd de beroeps brandweer te duur is geworden en er binnen het zelfde budget minder personeel aanwezig is.

En over de politiek, die willen dat het budget neutraal kan, de Cdt scoren daarmee bij hun burgemeesters wat goed is voor hun functioneren, en als het fout gaat zegt de politiek:
Maar meneer de commandant, die risisco's heeft u destijds niet voldoende naar voren gebracht anders waren we niet accoord gegaan. Of, dat was onder een ander college, en nu zouden we het nooit goed vinden. :-X
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #235 Gepost op: 7 juli 2009, 22:01:28
Ik ben het helemaal met je eens maar waarom wordt zo'n dekkingsplan met uitwerkingen regionaal goedgekeurd door alle korpsleidinggevenden?
(...)

alle officieren in Zeeland zijn in dienst van de regio en geplaatst bij een korps....  ;) :-X Dus het is niet of je het wel/niet eens bent met het dekkingsplan maar of je het wel of niet eens bent met je baas...  ::) Het niet eens zijn met een plan waar je baas helemaal voor is en je daar openlijk tegen verzetten is, is meestal niet goed voor je carrière...  ;)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #236 Gepost op: 8 juli 2009, 13:54:29
Uitrukken met vier man en falen in de brandbestrijding is over het algemeen ook niet zo goed voor je carierre..... ::) :P :'(


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #237 Gepost op: 8 juli 2009, 14:09:00
Dat is het 'geweldige' aan een TS4. Bij een binnenbrand kan je eigenlijk niet naar binnen omdat je geen back-up hebt. Dan moet je dus wachten totdat een tweede voertuig ter plaatse is...

Het voordeel daarvan is dat de omstanders niet zullen zeuren dat het zo lang duurt voordat de brandweer ter plaatse is. Neen, we krijgen straks waarschijnlijk reacties 'dat de brandweer stond te kijken maar niet naar binnen ging'. Goh, wat zou beter overkomen op de burger...? :o

Natuurlijk snap ik dat -wanneer er moeite is met de dagbezetting van een TS- er maatregelen genomen moeten worden, maar inboeten op de veiligheid lijkt mij nooit een optie...en als het motief geldbesparing zou zijn dan is dat helemaal belachelijk :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #238 Gepost op: 8 juli 2009, 15:20:27
Uitrukken met vier man en falen in de brandbestrijding is over het algemeen ook niet zo goed voor je carierre..... ::) :P :'(

Ik geloof niet dat een officier een binnen aanval gaat doen...  ;) Bij onafhankelijkheid had hij wel zijn burgemeester onafhankelijk kunnen informeren over de werkwijze...


Maar heeft iemand ondertussen de werkprocedures al gevonden over hoe je een TS4 inzet? Moet er bijv altijd een BV aanwezig zijn? Moet de pompbediende de pomp gaan bedienen of is hij de backup samen met de BV?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #239 Gepost op: 8 juli 2009, 16:17:40


Maar heeft iemand ondertussen de werkprocedures al gevonden over hoe je een TS4 inzet? Moet er bijv altijd een BV aanwezig zijn? Moet de pompbediende de pomp gaan bedienen of is hij de backup samen met de BV?

Ik weet de werkprocedures niet, maar het lijkt me absoluut niet de bedoeling dat de B+P ingezet gaan worden met de tweede straal. Immers heb je dan niemand meer die het overzicht houdt (taak van de bevelvoerder) én niemand meer bij de pomp en het voertuig. Voor hetzelfde geld zit je voertuig vol met jongeren uit de omgeving of gaat er een toevoerleiding kapot waardoor je binnen zonder water zit. Dat lijkt me helemaal gevaarlijk. Dan maar wachten op back-up... :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding