Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527862 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #280 Gepost op: 1 augustus 2009, 12:00:10
Ik ben trouwens benieuwd wat men als referentiepunt heeft genomen?

Als je dit vergelijkt met andere regio's denk ik dat men in Zeeland aardig heeft moeten inleveren op kwaliteit, snelheid en veiligheid? Natuurlijk is iets beter als niets maar kwaliteit bij een eerste inzet met een TS4? Snelheid als je moet wachten op een TS6 of veiligheid met een TS4?



Ik vraag met af of in deze situatie er een nieuwe "warme RIE" gemaakt moet worden. De landelijke opleiding repressie gaat uit van 6 personen. Een TS-4 opleiding is er niet. De ARBO-wet schrijft voor dat men opgeleid en geoefend moet zijn voor de taken die men uitvoert. Een mooie taak voor de OR c.q. vakbonden lijkt me om hier iets mee te doen.


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #281 Gepost op: 1 augustus 2009, 12:09:17
Je kunt je ook afvragen wat beter is. Of gewoon de huidige situatie in stand houden en uit willen rukken met een TS-6 en hè risico lopen dat er te weinig mensen opkomen bij een inzet. Of je rukt uit met een TS-4 en je weet zeker dat je een TS-6 achter de hand hebt die gelijktijdig is gealarmeerd dus gelijk met jou uitrukt. Ik denk dat je in het laatste geval meer verzekerd bent van voldoende mankracht dan in het eerste geval.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #282 Gepost op: 2 augustus 2009, 11:55:17
De burgers hebben recht op brandweerzorg binnen de gestelde termijnen. Als een brandweerkorps hier niet aan kan voldoen dan moeten er keuzes gemaakt worden. Aanvullen met beroeps, volledig beroeps, samengaan met andere korpsen c.q. alles wat nodig is om de brandweerzorg uit te kunnen voeren. Niet ten koste van alles  een vrijwillig korps overeind te houden. Dat dit alles meer geld kost is dan maar zo. Ook de burger moet begrijpen dat brandweerhulp niet gratis is. De auto is toch al een melkkoe en door het verhogen van de provinciale opcenten kan bijv. inkomsten verkregen worden. Wij hebben als brandweer de mond vol over arbeidsveiligheid maar willen wel met 4 man uitrukken als ons clubje maar blijft bestaan. De brandweer is een afspiegeling van de maatschappij maar de brandweer leeft soms nog in de zestiger jaren. Ook de bestuurders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar geven wel grote bedragen uit aan allerlei andere zaken.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #283 Gepost op: 2 augustus 2009, 16:34:53
Ik ben trouwens benieuwd wat men als referentiepunt heeft genomen?

Als je dit vergelijkt met andere regio's denk ik dat men in Zeeland aardig heeft moeten inleveren op kwaliteit, snelheid en veiligheid? Natuurlijk is iets beter als niets maar kwaliteit bij een eerste inzet met een TS4? Snelheid als je moet wachten op een TS6 of veiligheid met een TS4?



Als referentie heeft men het rapport veiligheid en kwalitietszorg genomen. er is in mijn ogen voldoende over nagedacht, het rappport gaf aan dat overdag de aanrijtijden niet gewwarborgt kunnen worden. Dit kan wel met een TAS4. En waarom zou het de veiligheid in gevaar brengen? Als je er maar goed van bewust bent dat je niet alles kunt doen, maar wel zoveel kunt klaarzetten om een veilige binnenaanval te kunnen garanderen op het moment dat de tweede TAS er is. Je moet niet vergeten dat we voor ons eigen plezier uitruikken, we zijn er voor de burger in nood! En neen nieuw systeem, ach het blijft de brandweer hé, eerst de kat uit de boom kijken. Ik heb er in elke geval genoeg vertrouwen in...;)
It's me!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #284 Gepost op: 2 augustus 2009, 18:15:26
Begrijp ik nu goed uit je reacties dat er geen nieuwe inzetprocedures gemaakt zijn van uit de veiligheidsregio en geen richtlijnen gegeven zijn hoe op te treden met een TS4 maar dat het wordt overgelaten aan de BV ter plaatse hoe het opgelost wordt? Er wordt alleen 'standaard' een 2e TS meegestuurd?

Dus als een inzet fout gaat ligt het niet aan de inzetprocedures (/veiligheidsregio) maar is het de fout van de BV??  ??? Wat vind de OR van de TS4?

Eerder was al een vraag gesteld over de warme RIE. Is deze al in Zeeland gehouden en als deze gehouden is is deze al aangepast op een TS4? :)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #285 Gepost op: 2 augustus 2009, 20:42:36
Ik stel hem hier dus moge de berg naar mozes komen 8)

De berg is wat laat, want de berg komt hier niet zo vaak.
En op je vragen heb ik geen antwoord want ik heb me niet in deze materie verdiept :-)

Gr
Erik


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #286 Gepost op: 2 augustus 2009, 23:40:43
Citaat
Als referentie heeft men het rapport veiligheid en kwalitietszorg genomen. er is in mijn ogen voldoende over nagedacht, het rappport gaf aan dat overdag de aanrijtijden niet gewwarborgt kunnen worden. Dit kan wel met een TAS4. En waarom zou het de veiligheid in gevaar brengen? Als je er maar goed van bewust bent dat je niet alles kunt doen, maar wel zoveel kunt klaarzetten om een veilige binnenaanval te kunnen garanderen op het moment dat de tweede TAS er is. Je moet niet vergeten dat we voor ons eigen plezier uitruikken, we zijn er voor de burger in nood! En neen nieuw systeem, ach het blijft de brandweer hé, eerst de kat uit de boom kijken. Ik heb er in elke geval genoeg vertrouwen in

Ik zou als BVD nooit uitrukken met 3 man, zonder duidelijke procedure, instructie, en oefening vooraf. Zijn we nu nog niets wijzer geworden na alle vele onderzoeken naar het repressief optreden waar het fout is gegaan.
De leiding roept straks dat de BVD de keuze moet maken, en trekt zijn handen van je af. En de rechter, die maakt gehakt van je. Hoe kun je nou uitrukken zonder duidelijke instructie en procedure, terwijl het zoveel afwijkt van de manier en de normale procedures waarin je bent opgeleidt en getraind.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #287 Gepost op: 2 augustus 2009, 23:54:49
Het mooie aan de TS4 is dat er inderdaad snel uitgerukt kan worden en in veel gevallen de inzet ook wel met 4 man gedaan zou kunnen worden. Een kleine buitenbrand, stormschade of wegdek reinigen gaat prima met z'n viertjes. Het probleem komt pas als er grotere incidenten zijn. Dan niet alleen in tactisch opzicht (hoe de brand te bestrijden met minder mensen) maar misschien nog meer in het opzicht van 'de visie van het publiek', een factor die mijnerzijds absoluut niet onderschat moet worden.

Stel, brand op een bovenverdieping, uitslaand. Om het nog meer te dramatiseren is er ook nog iemand in het pand aanwezig. De TS4 is snel ter plaatse maar wat doe je dan? Een inzet doen zal te gevaarlijk zijn zonder back-up, en dan...dan komt het probleem. Om maar iets te doen dan de waterwinning afleggen, maar hoe zal dat voor het publiek eruit zien? Brand, iemand binnen en de brandweer gaat niet naar binnen. Het publiek weet niks van inzettactieken, die zien alleen de welbekende rode wagen met de mannetjes en vrouwtjes in pak aankomen en verwachten dan dat die heldhaftig naar binnen rennen om mooie huisvrouwen te redden en branden te blussen...

Ik zie de koppen in de kranten al: "Vrouw zwaargewond na brand, brandweer blijft buiten". Naar het publiek toe is dit natuurlijk niet te verkopen, ik ben benieuwd hoe dat bij de verzekering is. Die zullen ook niet blij zijn als een pand afbrandt omdat de brandweer op assistentie moest wachten...dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als zij weet krijgen van de andere procedures...

Ik weet het, ik geef nu wel de meest dramatische voorbeelden, in 99% van de gevallen zal dit niet van toepassing zijn, maarja, als het gebeurd dan ben ík in ieder geval heel benieuwd naar de gevolgen :-\
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #288 Gepost op: 3 augustus 2009, 00:06:29
Het mooie aan de TS4 is dat er inderdaad snel uitgerukt kan worden en in veel gevallen de inzet ook wel met 4 man gedaan zou kunnen worden. Een kleine buitenbrand, stormschade of wegdek reinigen gaat prima met z'n viertjes. Het probleem komt pas als er grotere incidenten zijn. Dan niet alleen in tactisch opzicht (hoe de brand te bestrijden met minder mensen) maar misschien nog meer in het opzicht van 'de visie van het publiek', een factor die mijnerzijds absoluut niet onderschat moet worden.

Stel, brand op een bovenverdieping, uitslaand. Om het nog meer te dramatiseren is er ook nog iemand in het pand aanwezig. De TS4 is snel ter plaatse maar wat doe je dan? Een inzet doen zal te gevaarlijk zijn zonder back-up, en dan...dan komt het probleem. Om maar iets te doen dan de waterwinning afleggen, maar hoe zal dat voor het publiek eruit zien? Brand, iemand binnen en de brandweer gaat niet naar binnen. Het publiek weet niks van inzettactieken, die zien alleen de welbekende rode wagen met de mannetjes en vrouwtjes in pak aankomen en verwachten dan dat die heldhaftig naar binnen rennen om mooie huisvrouwen te redden en branden te blussen...

Ik zie de koppen in de kranten al: "Vrouw zwaargewond na brand, brandweer blijft buiten". Naar het publiek toe is dit natuurlijk niet te verkopen, ik ben benieuwd hoe dat bij de verzekering is. Die zullen ook niet blij zijn als een pand afbrandt omdat de brandweer op assistentie moest wachten...dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als zij weet krijgen van de andere procedures...

Ik weet het, ik geef nu wel de meest dramatische voorbeelden, in 99% van de gevallen zal dit niet van toepassing zijn, maarja, als het gebeurd dan ben ík in ieder geval heel benieuwd naar de gevolgen :-\

Dusssssssssssssss de ploeg gaat toch naar binnen met een HD omdat dat nu eenmaal in de aard van het beestje zit en 'neemt' het risico... :-X

Ben benieuwd hoe dan het onderzoek van de politie / onderzoeksraad / IOOV er gaat uitzien en wie de zwarte piet krijgt... ::)

De burgers hebben recht op brandweerzorg binnen de gestelde termijnen. Als een brandweerkorps hier niet aan kan voldoen dan moeten er keuzes gemaakt worden. Aanvullen met beroeps, volledig beroeps, samengaan met andere korpsen c.q. alles wat nodig is om de brandweerzorg uit te kunnen voeren. Niet ten koste van alles  een vrijwillig korps overeind te houden. Dat dit alles meer geld kost is dan maar zo. Ook de burger moet begrijpen dat brandweerhulp niet gratis is. De auto is toch al een melkkoe en door het verhogen van de provinciale opcenten kan bijv. inkomsten verkregen worden. Wij hebben als brandweer de mond vol over arbeidsveiligheid maar willen wel met 4 man uitrukken als ons clubje maar blijft bestaan. De brandweer is een afspiegeling van de maatschappij maar de brandweer leeft soms nog in de zestiger jaren. Ook de bestuurders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar geven wel grote bedragen uit aan allerlei andere zaken.

Misschien toch een aparte brandweerbelasting geïnt door de Veiligheidsregio...?  ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #289 Gepost op: 3 augustus 2009, 00:13:22
Dusssssssssssssss de ploeg gaat toch naar binnen met een HD omdat dat nu eenmaal in de aard van het beestje zit en 'neemt' het risico... :-X

Tsja...het zou een leuke casus zijn. Zo op internet is het makkelijk om te zeggen dat je in zo'n geval buiten zou blijven, maar wat als dit zich in de praktijk voordoet...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding