Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527863 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #290 Gepost op: 3 augustus 2009, 12:49:56
Misschien niet helemaal te vergelijken, maar stel dat je de opkomstijd van de ambulances niet haalt. Dan besluit je om alvast iemand (uiteraard wel opgeleid) vooruit te sturen op een scooter met slechts een EHBO koffer.
In veel gevallen voldoende, pleistertje, etc, maar in sommige gevallen net niet. Maar je bent wel alvast ter plaatse. En de norm is gehaald.

Ik denk dat het personeel zich moet afvragen of ze dit wel willen. (denk eens terug aan die rampzalige brand in het chinees restaurant vorige kerst in Zeeland). Je komt aan met een TS 4, en er zitten echt nog kinderen in. Het publiek is er altijd eerder, en dan....  Ook al blijf je buiten, hoe groot wil je een trauma oplopen als hulpverlener?  >:(

Mijn stelling blijft, TS-4 is alleen een oplossing in gebieden met een dichte spreiding van kazernes. Met snelle opkomsttijden van meerdere TS-4's en en hele goede procedures en een inzettactiek die ook helemaal getest is in de praktijk voordat men het invoert.
En dus niet onder invloed van we halen de opkomstijd niet dus we sturen er alvast een paar op af, dan zijn we er in elk geval.. :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #291 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:05:45
Begrijp ik nu goed uit je reacties dat er geen nieuwe inzetprocedures gemaakt zijn van uit de veiligheidsregio en geen richtlijnen gegeven zijn hoe op te treden met een TS4 maar dat het wordt overgelaten aan de BV ter plaatse hoe het opgelost wordt? Er wordt alleen 'standaard' een 2e TS meegestuurd?

Dus als een inzet fout gaat ligt het niet aan de inzetprocedures (/veiligheidsregio) maar is het de fout van de BV??  ??? Wat vind de OR van de TS4?

Eerder was al een vraag gesteld over de warme RIE. Is deze al in Zeeland gehouden en als deze gehouden is is deze al aangepast op een TS4? :)

Ja, dat is allang gebeurd. vandaar dat ik zeg dat het gebaseerd is op het rapport. Maar we wachten wel af hoe het loopt in de praktijk. Je kunt in de theorie nog zoveel bedenken en afspreken in de praktijk blijk je soms tegen hele andere dingen aan te lopen.

En even terugkomend op de brand in Arnemuiden, daar had je met een TAS 6 al niet naar binnen gekund, dan maakt het weinig uit dat je met je TAS 4 aankomt. De vuurbelasting was al zo zwaar dat je er met 40 auto's had kunnen staan en niets meer uit kon richten. Dus waarom je dit incident erbij haalt is voor mij even een raadsel. Dit was een incident binnen mijn korps waar we nog steeds regelmatig aan terug denken.

Er is op dit moment weinig ervaring met de TAS4. Maar je moet dingen uit proberen en durven ingrijpen als dingen niet lopen zoals ze gaan. Gelukkig inoveren we steeds in brandweer Nederland. Of ruk jij nog uit met paard en wagen  ;) en 4 tot 8 man op de bok en de rest van het dorp met emmers er achter aan  ::)
It's me!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #292 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:31:52
Citaat
Gelukkig inoveren we steeds in brandweer Nederland.
Dus jullie doen het niet omdat je overdag tekort hebt, maar het is innovatief.... ;D
Nou noem mij dan het innovatieve aan met 4 man/vrouw uitrukken op een TS die opgebouwd is en uitgerust is voor 6 man. Of heb je een extra grote watertank, zodat de chauffeur de brandkraan niet hoeft op te bouwen. Heb je een automatische drukregeling op de HD straal zitten voor het pomptoerental, zodat de pompbediener wat anders kan doen, of heb je een innovatief blussyteem. Of gebruiken jullie in je helm gemonteerde warmtebeeldcamera's met projektie op je ademluchtmasker.
Citaat
Dus waarom je dit incident erbij haalt is voor mij even een raadsel.

En over Arnemuiden: trauma's loop je op als je iets meemaakt waarvan je denkt dat je het beter of anders had kunnen doen. In dit geval was het nu eenmaal zo, een verloren zaak. Maar wat had het voor onmacht gevoel gegeven als je met een TS 4 aankomt bij een (kleiner) incident en je mag er niet in, omdat de leiding heeft besloten dat met 4 man/vrouw  op een TS ook wel lukt. Daar beschadig je goede brandweermensen voor het leven mee.
Citaat
Maar we wachten wel af hoe het loopt in de praktijk. Je kunt in de theorie nog zoveel bedenken en afspreken in de praktijk blijk je soms tegen hele andere dingen aan te lopen.

Ja daarom leiden we ook maar niemand meer op. Je kunt ze nog zoveel leren, in praktijk is alles toch anders dus we zien wel. :o
En nogmaals je verdedigt misschien je uitrukpost die overdag onderbzet is, maar wij wachten hier nog steeds op een duidelijk procedure en inzettactiek voor de inzet van de tS 4. (bij brand, THV, OGS)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #293 Gepost op: 3 augustus 2009, 13:56:24
Misschien niet helemaal te vergelijken, maar stel dat je de opkomstijd van de ambulances niet haalt. Dan besluit je om alvast iemand (uiteraard wel opgeleid) vooruit te sturen op een scooter met slechts een EHBO koffer.
In veel gevallen voldoende, pleistertje, etc, maar in sommige gevallen net niet. Maar je bent wel alvast ter plaatse. En de norm is gehaald.

In Zeeland rijdt momenteel inderdaad een motorambulance op Walcheren en een First Respondervoertuig op Schouwen. In principe is dat dus de praktijk van het voorbeeld wat jij aanhaalt. En wat dacht je van fietsambulances in sommige grote steden? Zij zijn sneller in de binnenstad en kunnen dus sneller eerste hulp verlenen in afwachting van de komst van collega's met een ambu.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #294 Gepost op: 3 augustus 2009, 14:07:03
Ho, ho. Allereerst over Arnemuiden. Hoe kun je een incident in deze discussie betrekken met de woorden dat een TAS 4 daar nooit een binnenval had kunnen doen. Weet je dan hoe het incident is verlopen? Ben je erbij geweest en weet hoe het brandverloop is geweest? Dat is geen trauma, maar een stuk van een inzet waar we nog regelmatig aan refereren. En een ieder die bij dit incident is geweest kan je vertellen hoe het is om een pand niet in te kunnen omdat er op dat moment een flash over plaatsvind. Voor jou informatie zijn maar 2 mensen op een ladder naar oven gegaan. Het ging daar niet anders omdat dat raam de enige mogelijkheid was. Ik geloof niet dat ze voor de rest van hun leven getraumatiseerd zijn daar door. Moeilijk hebben we het wel gehad die kerst... maar dat was een logisch gevolg. Van incidenten kun je veel leren. En het had daar niet uitgemaakt of je met een TAS 4 of een TAS 6 was geweest. Er is daar gereageerd met 2 maal een TAS 6 in de eerste instantie, dus hoe je dat in dit verhaal wilt inpassen is mij inderdaad een groot raadsel.

Ik ben ook geen posten aan het 'verdedigen'. Het is nu eenmaal een feit dat er minder personeel overdag aanwezig is. Daar kun je op een aantal manieren op reageren. Laten we de vrijwilligers afschaffen en overal beroepsposten van maken. Daar is geen geld voor vanuit de overheid. Dat is geen optie. Mogelijkheid 2 is dat we vrijwilligers verplichten om een week thuis te blijven om dienst te draaien. Gaat helaas niet, vindt de baas niet leuk en de vrijwilliger zal geen werk meer hebben. Tja, dan blijft er op dit moment 1 mogelijkheid over een TAS 4 bemannen gedurende de dag en de beroepsploeg die er is, maar een stuk verderop zit mee laten uitrukken voor de veiligheid en ter ondersteuning. In de avonduren rukt met gewoon uit met 6 personen op de TAS.

Overigens kun je in de moderne TAS wel met 8 man! Tja, moeten we dan maar met 8 mensen gaan zitten omdat er plek voor is??? En ik kan je op dit moment geen beschikking geven over een inzet[procedure. Die zijn er wel, ik heb er niet de beschikking over en als ik die heb dan maak ik ze niet openbaar omdat ik er niet mee gewerkt heb. Ik heb een hekel aan een theoretische discussie van mensen die er nog nooit mee gewerkt hebben.

Mijn tip: wacht even een half jaar en lees dan het openbare raport van de VRZ over de gevolgen van dit plan ;)
It's me!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #295 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:35:46
Citaat
Ik ben ook geen posten aan het 'verdedigen'. Het is nu eenmaal een feit dat er minder personeel overdag aanwezig is. Daar kun je op een aantal manieren op reageren. Laten we de vrijwilligers afschaffen en overal beroepsposten van maken. Daar is geen geld voor vanuit de overheid. Dat is geen optie. Mogelijkheid 2 is dat we vrijwilligers verplichten om een week thuis te blijven om dienst te draaien. Gaat helaas niet, vindt de baas niet leuk en de vrijwilliger zal geen werk meer hebben. Tja, dan blijft er op dit moment 1 mogelijkheid over een TAS 4 bemannen gedurende de dag en de beroepsploeg die er is, maar een stuk verderop zit mee laten uitrukken voor de veiligheid en ter ondersteuning

Geen geld voor: wie heeft dan uitgerekend hoeveel dat kost, en wie heeft de burgesr gevraagd of ze er niet een Euro per maand voor over hebben? En wat zijn de kosten voor een TS 4, die niets kan doen in de gevallen waar het er echt om gaat, en wat zijn dan de voordelen. Ooit gedacht aan plichtbrandweer, meer part-timers, meer vrouwen werven, met de werkgevers afspreken dat ze om de dag een werknemer thuis laten werken en zo op elke dag wel zes man hebben. Er zijn nog zat oplossingen, maar dit is de makkelijkste en vooral de goedkoopste.

En dat er 8 man in jullie TS gaan, is niet intressant. Huur een touringcar(als je die vol krijgt) het gaat om het feit dat de landelijk opleidingen en procedures nog steeds gebaseerd zijn op een inzetsysteem van 6 personeelsleden op een TS. En als je een incident tegen het lijf loopt als De Punt, Koningskerk, of welk fataal aflopende zaak dan ook, is het eerste wat de rechter onderzoekt of de BVD wel volgens de procedures heeft gehandeld, en of dit overeen kwam met wat hem geleerd is.
 
Citaat
Die zijn er wel, ik heb er niet de beschikking over en als ik die heb dan maak ik ze niet openbaar omdat ik er niet mee gewerkt heb. Ik heb een hekel aan een theoretische discussie van mensen die er nog nooit mee gewerkt hebben.
 
Nou ben ik juist geen theoreticus maar iemand met meer dan 20 jaar uitrukervaring en werkzaam in diverse werkgroepen die onder meer bezig bezig zijn met inzetprocedures (ook voor TS <6 , blusmethodes en inzettactieken). Vandaar dus de interesse voor de procedures en de verbazing dat het personeel wel uitrukt maar ter plaatse wel ziet wat ze gaat doen. En als jij er wel aan kan komen maar niets wilt vertellen, geeft niet, dan doe ik het wel langs een andere weg.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #296 Gepost op: 3 augustus 2009, 16:04:06
Je zou dit eens moeten proberen bij een beroepskorps op deze manier in te voeren...  ::)

Als je op een aantal strategische punten in Zeeland beroepskazernes neerzet met een dagbezetting dan heb je het lek al een eind boven. Veerse Gatdam, Zandkreekdam, Zierikzee, Burgh-Haamstede, langs de A58, enz. enz. Door de snellere uitruktijd (< 1 minuut) en de posten aan hoofdverkeersaders te leggen tussen dorpen in kan er een groter gebied bestreken worden dan met een vrijwillige post.
Bied de lokale vrijwilligers een kans om een echte partime brandweerman te worden door een deel van de bezetting in te vullen met hun ADV / verlof dagen of desnoods door minder bij hun hoofdwerkgever te gaan werken. Ik denk dat juist in deze tijd wel te onderhandelen is met je hoofdwerkgever.

Kost wel wat (maar door een dagbezetting valt het relatief wel mee) maar dan heb je wel een goed systeem. ;) :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #297 Gepost op: 3 augustus 2009, 16:31:07
De media leest hier ook mee, zie de link onderaan in het artikel van de PZC ;)

Ophef over inzet brandweer

maandag 03 augustus 2009 | 16:00 | Laatst bijgewerkt op: maandag 03 augustus 2009 | 16:02

Tekstgrootte  
MIDDELBURG - In de brandweerwereld is ophef ontstaan over het uitrukken met vier in plaats van de gebruikelijke zes mensen bij een eerste alarmering.

In Zeeland is dat sinds juni de standaardprocedure, bij een tekort aan beschikbare vrijwilligers overdag.

Met het nieuwe beleid zou de veiligheid van de blusgroep en ook eventuele slachtoffers in het geding zijn. De inzet van een kleinere eenheid sluit niet aan bij de opleiding en de aangeleerde handelswijze van het brandweerpersoneel, zo wordt aangevoerd in een uitvoerige discussie via internet op het hulpverleningsforum.

Volgens woordvoerder Dianne Deurloo van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) verschilt de praktijk amper van de situatie van vóór het nieuwe dekkingsplan. "Behalve dan dat een tankautospuit met vier man sneller valt op te trommelen en ter plaatse kan gaan." Gelijktijdig met een zogeheten TS-4 wordt standaard als versterking een tweede voertuig gealarmeerd van een naburige post. www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php/topic ,30495.70.html

Bron: http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5336460/Ophef-over-inzet-brandweer.ece


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #298 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:20:30
(...)
En als jij er wel aan kan komen maar niets wilt vertellen, geeft niet, dan doe ik het wel langs een andere weg.

En deel je dat dan met ons?  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #299 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:32:09
Citaat
Bied de lokale vrijwilligers een kans om een echte partime brandweerman te worden door een deel van de bezetting in te vullen

Noemen ze dat in Groot Britannie niet Retained Fire Stations. Tijdens mijn bezoeken voor het werk jaren geleden al verbaasd over de ligging van de beroepsposten vaak tussen dorpen in. Maar ja zo gek was dat natuurlijk niet. In plaats van veel kleine korpsjes in elk plaatsje nu een 24 uur bezette post tussen de dorpen in. Kijk dat zou nog eens innovatief zijn. ;)
En "retained" hield volgens mij in dat de korpsleden bij alarm opkwamen, maar dat er een 24 uur beschikbaarheid was, doordat men inderdaad overdag niet bij de werkgever was maar beschikbaar voor de brandweer.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar