Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527868 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #300 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:05:59
Kennen jullie onderstaande scriptie?

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/1916/definitievescriptie29-05-08_1-6-08_.pdf

TS-4 als speerpunt!


(...)

Onderzoeksdoel.
Onderzoek de mogelijkheden om de bezetting van de tankautospuit van 6 personen terug te brengen
naar 4 personen waarbij de brandweer een efficiënte organisatie blijft of wordt en voldoet aan 90%
van de brandweerzorgnorm en de veiligheid van het personeel is gewaarborgd. Tevens moet ook
rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat bij die calamiteiten waar 6 personen nodig zijn,
ook met 6 personen met de tankautospuit uitgerukt kan worden.
Dit onderzoek is begonnen met een analyse van de huidige situatie en de ambities en
randvoorwaarden van brandweer Almelo. Om een beeld te krijgen hoe brandweer Nederland denkt
over het terugbrengen van personeel op de tankautospuit zijn met 10 personen expertinterviews
gehouden aan de hand van een vragenlijst. Naar aanleiding van deze interviews is een enquête
opgesteld en aan 100 korpsen verzonden met het verzoek om deze te laten in vullen door een
manschap, bevelvoerder en een officier. Tevens is onderzoek gedaan door middel van interviews in
Revinge (Zweden) en Liverpool.
Alle gegevens zijn verzameld en vertaald naar een drietal scenario’s. Te weten een tankautospuit met
3 personen (TS-3), met 4 personen (TS-4) en 5 personen (TS-5).
De tankautospuit met 3 en 5 personen zijn verder niet uitgewerkt omdat deze modellen geen of
onvoldoende voordelen hadden voor de brandweer van Almelo.
Van de TS-4 zijn 5 modellen verder uitgewerkt.


Conclusie/aanbeveling.

De conclusie is dat er mogelijkheden voor een TS-4 zijn. Er is wel maatwerk nodig. De bedreiging van
te weinig personeel voor de calamiteit en de veiligheid bij het repressief optreden spelen hierbij een
grote rol. Dit kan weggenomen worden door maatregelen te nemen in de zin van aanpassen van
procedures en oefeningen en opleidingen.


Aangezien er nog weinig ervaring is met een TS-4 is de aanbeveling om tijdens kantooruren een pilot
te starten voor de duur van één jaar om ervaring op te doen met uitrukken met alleen TS-4. In
bijgevoegd projectplan is de aanpak hiervoor beschreven.

Een 2e aanbeveling is om buiten kantooruren over te gaan tot inzet van een TS-4 waarbij deze in die
gevallen waar nodig aanvulling krijgt van een tankwagen voor waterwinning en personele aanvulling
tot 6 personen op de tankautospuit.

Ik vraag instemming van het afdelingshoofd V&H/commandant brandweer Almelo om een werkgroep
samen te stellen en de pilot TS-4 (aanbeveling 1) uit te voeren.
In de bijgevoegde projectplan TS-4 is het implementatietraject beschreven.

(...)

Voorwoord

Ter afsluiting van de studie Bedrijfskunde aan de Hogeschool NOVI moet de student een
afstudeeronderzoek verrichten. Voor u ligt het afstudeeronderzoek van Gerrit Kromhof, student
Bedrijfskunde aan de Hogeschool NOVI. In deze scriptie komt de kennis en ervaring opgedaan tijdens
de opleiding tot uiting.
Ik heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden of de bezetting van de reguliere tankautospuit van 6
personen terug te brengen is naar 4 personen. De aanleiding tot dit onderzoek is gelegen in het feit
dat de brandweer de norm voor de opkomsttijd overschrijdt. Daarnaast is er een groot aantal
uitrukken die met 4 personen makkelijk te voeren zijn
Een korte inventarisatie leert dat ongeveer 80% van de uitrukken voor brand en hulpverlening met 4
personen uit te voeren is. Dit is onderzocht in dit afstudeeronderzoek.
Voor mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van enquêtelijsten en interviews. Verder heb ik tijdens
een oefenweek in Zweden onderzoek gedaan naar de Zweedse wijze van uitrukken met 5 personen.
Hiervoor is een interview gehouden met de Zweedse coördinator Hasse Lindell en enkele Zweedse
instructeurs. Tevens heb ik contact gehad met Rob Pritchard van brandweer Liverpoolmet betrekking
tot de uitrukprocedures in Liverpool. In Liverpool rukt men namelijk ook uit met 4 personen.
Halverwege mijn onderzoek werd ik rond 20 maart opgeschrikt door het Ontwerp voor het Besluit
Veiligheidsregio’s. In dit conceptrapport wordt in artikel 3.1.2. de basisbezetting van een
brandweereenheid omschreven. Deze bezetting is 6 personen op een tankautospuit en ik was net
bezig de mogelijkheden te onderzoeken van 4 personen op een tankautospuit. Zou ik nu een andere
afstudeeropdracht moeten zoeken? Ik las verder en kwam bij artikel 3.1.5. en las tot mijn grote
opluchting dat het bevoegde gezag kan besluiten tot een andere bezetting van de basiseenheid. Op
dat moment kon ik gelukkig verder met mijn oorspronkelijke afstudeeropdracht.
Ten slotte heb ik zowel de buitenlandse als de binnenlandse onderzoeken met elkaar vergeleken en
vertaald in een advies dat de commandant van brandweer Almelo als opdrachtgever is aangeboden.
In dit voorwoord wil ik alle collega’s bedanken die bereid zijn geweest om de vragenlijsten in te vullen
en bereid zijn geweest om tijd vrij te maken voor de interviews. Verder wil ik mevrouw I. Seuters,
afdelingshoofd V&H/commandant brandweer Almelo en de heer S.Wevers, commandant brandweer
Enschede/regionaal commandant regio Twente bedanken voor hun feedback en kritische kijk op het
rapport.
In het bijzonder gaat mijn dank uit naar Gerard Nogarede die mij begeleid heeft naar dit resultaat.
Tot slot bedank ik mijn vrouw Erna die mij gesteund heeft en geaccepteerd heeft dat de vrije tijd die ik
had, ingevuld werd voor deze studie.
Gerrit Kromhof
Almelo, juni 2008


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #301 Gepost op: 3 augustus 2009, 20:12:07
http://www.nvbr.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=1655&ObjectID=14368&Type=1&File=0000001256_080623%20Leidraad%20Repressieve%20Basisbrandweerzorg_v6.4_31012007%20.pdf

LEIDRAAD REPRESSIEVE
BASISBRANDWEERZORG
HET ORGANISEREN VAN EENDUIDIGE
BASISBRANDWEERZORG PASSEND OP HET
RISICOPROFIEL VAN HET VERZORGINGSGEBIED

(...)

4-persoons tankautospuit

De zogenaamde 4-persoons tankautospuit vraagt bijzondere aandacht. Uit de reacties die
tijdens het opstellen van deze leidraad in het land vernomen zijn kan de 4-persoons
tankautospuit als een mogelijke ontwikkelrichting en innovatie gezien worden.

Daarbij worden landelijk twee stromingen waargenomen:
1. Het aanschaffen van een kleiner voertuig met minder materieel en dus minder slagkracht
dan de huidige tankautospuit, waarop maximaal 4 personen zitplaats hebben;
2. Het uitrukken naar een incident met een standaard tankautospuit waarbij de bezetting
van het voertuig afhankelijk van de inzet beperkt is tot 4 personen.

In de praktijk zal een aangepaste kleine tankautospuit met 4 personen slechts voor een
beperkt aantal gemeenten interessant blijken. Immers, het merendeel van de inzetten vraagt
om de inzet van een ploeg van 6 personen en de slagkracht zoals die nu gedimensioneerd is
bij de standaard tankautospuit (concreet: redden en blussen).
Vooraleer een kleine TS-4
(ander voertuig, minder bezetting en dus minder slagkracht) geïntroduceerd kan worden
dient hiernaar een gedegen aanvullend onderzoek plaats te vinden, met name ook naar de
consequenties voor grootschalig optreden en rampenbestrijding.

Alleen wanneer op voorhand duidelijk is op basis van een adequate en betrouwbare melding
dat het een inzet betreft die met 4 personen adequaat afgehandeld kan worden
(containerbrand, autobrand, nacontrole OMS-melding), kan overwogen worden om met een
standaard tankautospuit bezet met 4 personen naar het incident te rijden. Dan kan bij een
dergelijk incident ook maar 1 taak vervuld worden (blussen).
Wanneer er meer taken vervuld
dienen te worden (redden én blussen) dienen er meerdere standaard tankautospuiten met 4
personen of 1 standaard tankautospuit met 6 personen naar het incident te rijden. Ook voor
de implementatie van deze werkwijze dienen strakke randvoorwaarden vastgelegd te
worden.

Alleen bij posten met meerdere voertuigen kan het daarbij interessant zijn om naast de
standaard tankautospuit een kleinere 4-persoons tankautospuit aan te schaffen. Deze is dan
overigens niet inzetbaar voor grootschalig optreden en niet uitwisselbaar met de standaard
tankautospuit als eerstelijnsvoertuig.

Vanwege infrastructurele beperkingen, smalle ontoegankelijke gebieden of straten, kan een
separaat kleiner voertuig ter vervanging van een standaard tankautospuit met een bezetting
van 4 personen een optie zijn. Dat betekent dan wel dat bij incidenten waarbij sprake is van
een dubbele taak (redden en blussen), twee van dergelijke voertuigen gelijktijdig uit dienen
te rukken (2 x 4-persoons tankautospuit). Dat kan ook zijn vanaf twee locaties, maar dan
moet de inzetprocedure ter plaatse zodanig afgestemd zijn dat een object pas betreden
wordt wanneer beide voertuigen ter plaatse zijn.


(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #302 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:44:28
Kijk... Hier pakken ze het anders aan...  O0

Maar misschien zou enige landelijke coördinatie / kennisbank een goed idee zijn.... ::) ::) ;)



http://www.tlodeen.nl/index.php?id=14

Uitrukken met een TS 4

Inhoud opdracht : Vormgeven pilot snelle interventie Heerjansdam
Opdrachtgever    : Gemeentelijke brandweer Zwijndrecht
 
In juni 2009 start T.L.O. Deen met de praktische training “Uitrukken met een TS 4”. De bevelvoerders en manschappen van de post Heerjansdam zullen op realistische wijze getraind worden aan de hand van vooraf vastgestelde inzetprocedures en protocollen. Door veelzijdig contact met leden van Zweedse brandweerkorpsen en door het bijwonen van trainingen van Zweedse brandweerkorpsen op het oefencentrum SRTC te Skövde, heeft T.L.O. Deen de nodige ervaring opgedaan met uitrukken waarbij minder dan 6 personen ter plaatse komen. De “Nederlandse” bevelvoerder zal de rol vervullen van de Zweedse “leader smoke-diver”. Dit zal in de praktische trainingen veelvuldig aan bod komen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #303 Gepost op: 3 augustus 2009, 23:02:36
Inderdaad, die doen tenminste geen half werk, en bereiden het goed voor. Overigens wel intressant om te weten, want die procedures wil ik ook wel eens zien. In elk geval wel precies het omgekeerde van wat onze mede forumlid van procedures vindt  ;)
Citaat
Maar we wachten wel af hoe het loopt in de praktijk. Je kunt in de theorie nog zoveel bedenken en afspreken in de praktijk blijk je soms tegen hele andere dingen aan te lopen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #304 Gepost op: 4 augustus 2009, 07:44:21
Wat leuk dat je wilt weten wat ik er van vindt... Nogmaals ik heb er nog erg weinig ervaring mee. Dus ik kan wel gaan roepen dat het goed werkt of juist niet, maar ik heb op dit moment nog geen idee.  ::) Maar ik heb wel vertrouwen in de veiligheidsregio, het is goed uitgezocht.

Overigens hebben jullie de krant gehaald: (PZC, Provinciale Zeeuwse Courant)

Ophef over inzet brandweer
maandag 03 augustus 2009 | 16:41 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 04 augustus 2009 | 00:40
 
foto Guido van der Heijden
MIDDELBURG - In de brandweerwereld is ophef ontstaan over het uitrukken met vier in plaats van de gebruikelijke zes mensen bij een eerste alarmering.

In Zeeland is dat sinds juni de standaardprocedure, bij een tekort aan beschikbare vrijwilligers overdag.

Met het nieuwe beleid zou de veiligheid van de blusgroep en ook eventuele slachtoffers in het geding zijn. De inzet van een kleinere eenheid sluit niet aan bij de opleiding en de aangeleerde handelswijze van het brandweerpersoneel, zo wordt aangevoerd in een uitvoerige discussie via internet op het hulpverleningsforum.

Volgens woordvoerder Dianne Deurloo van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) verschilt de praktijk amper van de situatie van vóór het nieuwe dekkingsplan. "Behalve dan dat een tankautospuit met vier man sneller valt op te trommelen en ter plaatse kan gaan." Gelijktijdig met een zogeheten TS-4 wordt standaard als versterking een tweede voertuig gealarmeerd van een naburige post.  ;)

Zou het echt komkomertijd zijn dat zelfs de krant erover schrijft  ;)
It's me!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #305 Gepost op: 9 augustus 2009, 16:51:45
Wat leuk dat je wilt weten wat ik er van vindt... Nogmaals ik heb er nog erg weinig ervaring mee. Dus ik kan wel gaan roepen dat het goed werkt of juist niet, maar ik heb op dit moment nog geen idee.  ::) Maar ik heb wel vertrouwen in de veiligheidsregio, het is goed uitgezocht.

(...)


Maar is het bij de TS waar jij op zit(?) dan ook in gevoerd dat je met 4 personen mag uitrukken?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #306 Gepost op: 9 augustus 2009, 20:20:50
Maar is het bij de TS waar jij op zit(?) dan ook in gevoerd dat je met 4 personen mag uitrukken?
Ik neem aan dat de 30 een TS 6 is.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #307 Gepost op: 9 augustus 2009, 21:13:06
Ik neem aan dat de 30 een TS 6 is.

Dat klopt wij rukken uit met 6 personen. We hebben in mijn korps niet de afspraak dat er uitgerukt wordt met 4 man. Dat is tot nu toe ook niet nodig gebleken aangezien wij overdag een beroepsdienst hebben.
It's me!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #308 Gepost op: 29 augustus 2009, 15:10:16
Om hier weer even wat leven in te blazen...

Zou je met TS-4 niet oude posten, welke de TS-6 niet konden bemannen, opnieuw leven kunnen inblazen?
De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat posten gesloten vanwege capaciteitsproblemen, maar misschien dat een TS-4 wel lukt.

Daarmee krijg je een grotere dichtheid van brandweerposten en dus ook eerder back-up van een tweede TS-4. En dat is nog altijd meer dan één (of geen) TS-6.
Als je standaard een tweede TS mee alarmeert, betekent dat meer uitrukken en dat werkt mogelijk weer motiverend voor de vrijwilligers.

Het is een wat hypothetisch verhaal, en ik zie het ook niet zo gauw gebeuren i.v.m. geld, maar een grotere dichtheid aan brandweerposten zou wel een pré zijn voor de TS-4 (of andersom ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #309 Gepost op: 1 september 2009, 15:23:59
http://www.brandweervrijwilligers.nl/blog-10-week-32-ts-4-en-zeeland.html?archived=0

08 Augustus 2009

Net terug van vakantie en ... jawel hoor het start al weer. Meteen twee interviews met de radio en een 'berg' werk van de 2 weken vakantie. Er was natuurlijk wat blijven liggen (wie is er ooit klaar?) maar nu ligt er een warm najaar voor de boeg.

Je opent je mail, -de schrik van zo'n beetje iedereen tegenwoordig-, en je bent meteen weer in de running. Zo'n 200 mailtjes wachten er op beantwoording. Belangrijk was het bericht dat er in Zeeland toch formeel gestart is met een TS 4. Dat heeft veel beroering gegeven op het forum van de hulpverlening zodat de PZC er aandacht aan besteedde.

Zeeland

In een interview met BNR-nieuwsradio ingegaan op de situatie in Zeeland en aangegeven dat zij daar op de goede weg zijn maar er nog lang niet zijn. Een jaar geleden werd daar de zogenaamde blusreserve geintroduceerd en de TS 4 vanwege de onderbezetting overdag. Als VBV hebben wij ons toen verbaasd dat er geen Plan van Aanpak gemaakt was.

Het is helemaal niet erg als je er met elkaar achter komt dat de bezetting overdag te klein is echter dan moet je wel een set oplossingen bedenken die dat probleem voor de burger oplossen. Immers je loopt daar het risico dat je eigen gemeente niet uitrukt (blusreserve), er een TS4 gealarmeerd wordt uit een naastgelegen brandweerkazerne en TS6 uit een nog verder gelegen brandweerkazerne. Je zal daar dan maar wonen..!

De gemeenteraden zijn voor de zomervakanties allemaal geïnformeerd en hebben het dekkingsplan goedgekeurd. Wij hopen dat dit geen voorsorteren is op lagere bezetting maar dat de werving van nieuwe Brandweer Vrijwilligers overal daadkrachtig ter hand zal worden genomen zoals reeds in enkele Zeeuwse gemeenten het geval is.

De reactie van de Veiligheidsregio Zeeland is wat dat betreft niet hoopvol. Immers zij melden niet dat dit een tijdelijke situatie is, dus zolang er overdag geen volledige bezetting is. Dat geeft als vanzelf te denken. Waarom melden zij dit niet? Toeval? Dat kan. Vergeten in de haast waarmee men daar mogelijk is overvallen door de PZC? Dat kan. Of toch een andere agenda? Ook dat kan. Duidelijkheid voorkomt al dit soort gedachtenspinsels die in ieder mens opkomen, zeker bij Brandweer Vrijwilligers in Zeeland. Wij volgen de ontwikkelingen daar op de voet.

(...)