Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527867 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #320 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:51:15
Weet iemand hoe het nu in de praktijk werkt?

Is er al een evaluatie gehouden of een trend te zien in de incidenten waar een TS met 4 personen is uitgerukt? Lijkt me wel dat je zoiets goed monitort om te zien of de veiligheid niet in het gedrang komt...  ::)


Gast48368

  • Gast
Reactie #321 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:01:50
Ik vat je posting niet...........


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #322 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:44:53
Ik vat je posting niet...........

Hij verbaast zich erover dat veel(24)mensen vinden dat er naar een hulpverlening dieren met 4 man kan worden uitgerukt. Als bekrachting gebruikt hij het feit dat een paard met 6 man als moeilijk uit het water is te trekken, laat staan met 4 man.


jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #323 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:36:05
Hij verbaast zich erover dat veel(24)mensen vinden dat er naar een hulpverlening dieren met 4 man kan worden uitgerukt. Als bekrachting gebruikt hij het feit dat een paard met 6 man als moeilijk uit het water is te trekken, laat staan met 4 man.

Bedankt Sam ! dat is precies wat ik bedoelde. O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #324 Gepost op: 3 november 2009, 20:08:42
Ze weten blijkbaar van te voren al dat een OMS geen echte brand is... want als die wel echt is dan rukken ze met 6 personen uit...  ::) ::) ??? ;)

In Zeeland voeren ze het gewoon in... in Enschede hebben ze 2 jaar nodig om de procedures aan te passen... Wie doet het nu goed en wie doet het nu fout?  ::) ::) ???

Volgens mij is er, financieel, meer winst te behalen als je het met beroeps doet dan met vrijwilligers? Verborgen agenda?  ::) ::) ???


http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/5754105/Proef-brandweer-met-kleinere-uitrukploeg.ece

Proef brandweer met kleinere uitrukploeg

dinsdag 03 november 2009 | 19:21 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 03 november 2009 | 19:36
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ENSCHEDE – De Enschedese brandweer bekijkt de mogelijkheden om bij brandmeldingen uit te rukken met vier in plaats van zes personen. Als daar een proef mee wordt gehouden, gebeurt dat alleen bij de vrijwillige korpsen van Boekelo en Glanerbrug. De maatregel heeft volgens brandweercommandant Stefan Wevers niets te maken met bezuinigingen. „ Ik verwacht dat we in de toekomst steeds meer toe gaan naar maatwerk”, aldus Wevers.

In een aantal steden, waaronder Utrecht, wordt een proef gehouden met een kleinere uitrukploeg of zijn er voorbereidingen om dat te gaan doen. Enschede sluit aan bij de ontwikkeling om in bepaalde gevallen uit te rukken met vier in plaats van zes brandweermensen. Volgens Wevers zijn hierover de eerste voorzichtige gesprekken gevoerd en waren de vrijwillige brandweermensen in Boekelo best enthousiast. De brandweercommandant noemt enkele goede redenen om in de nabije toekomst niet meer standaard met zes vrijwilligers uit te rukken. „Vooral bij automatische brandmeldingen zou dat kunnen. Het is nogal eens loos alarm. Verder is het een voordeel voor de belastbaarheid van de vrijwilligers. Er zijn weliswaar altijd zes mensen achter de hand, maar je kunt sneller uitrukken met z’n vieren. Als er echt brand is, rukken we toch uit met meer dan zes mensen”, licht Wevers toe. Hij benadrukt dat het uiteraard allemaal moet kunnen en vooral ook verantwoord moet zijn. Bij de beroepsbrandweer loont zo’n maatregel in elk geval niet, stelt Wevers. Om die reden gaat de proef straks - als overeenstemming met alle betrokkenen wordt bereikt - alleen bij de korpsen van Glanerbrug en Boekelo van start, samen goed voor tussen de 50 en 60 vrijwilli­gers. Voor dat het zover is, denkt Wevers zeker anderhalf tot twee jaar nodig te hebben. „Je moet hier heel goed naar kijken. Het moet allemaal goed in het programma en in de procedure worden verwerkt. Het huidige veiligheids- en uitruksysteem en de taakverdeling zijn gebaseerd op uitrukken met zes mensen”, stelt de brandweercommandant. Veel aandacht is volgens Wevers tevens nodig voor het trainen, oefenen en opleiden van de vrijwilligers van de korpsen in Glanerbrug en Boekelo. Het is al met al een hele ingreep. Het uitrukken met twee mensen minder kan bijvoorbeeld bij bermbrandjes, automatische meldingen en brandjes die geen prioriteit hebben, maar alleen in het geruchtencircuit woeden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #325 Gepost op: 14 december 2009, 18:47:16
ouder stuk



rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #326 Gepost op: 8 januari 2010, 11:17:27
In Apeldoorn zijn we afgelopen maandag (04-01-2010) van start gegaan met het project "zes or less''. Het doel van het project is antwoord krijgen op de vraag: waarom doen we de dingen zoals we ze doen. (waarm bijv 6 man op de auto).

In de praktijk gaat het als volgt: De beroeps hoofdpost, beroeps wilmersdorf (dagdienst) en de vrijwilligers post de maten rukken bij een brandmelding in hun verzorgingsgebied uit met 4 personen. Er gaat dus 1 tas rijden met 4 personen. Mocht er opgeschaald worden dan rijdt de 2e tas met 6 personen. Bij alle hulpverleningen wordt er uitgerukt met 6 personen.

Om het een en ander te kunnen bekijken hoe het gaat in de praktijk, komt er een beoordelaar ter plaatse. Deze wordt gelijk bij iedere brandmelding mee gealarmeerd. Deze persoon stelt een rapport op van hetgeen hij gezien heeft.

Terug op de kazerne zit er een interviewer klaar met een vragenlijst die een van de manschappen, de bevelvoerder en de chauffeur vragen gaan stellen over hoe de inzet ervaren is.

Mochten jullie in de toekomst dus wat meer middelbranden in Apeldoorn voorbij zien komen, dan kan dit een van de redenen zijn.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #327 Gepost op: 8 januari 2010, 12:05:34
Geldt dit voor alle meldingen?

Hoeveel personen blijven er dan nog achter op de beroepspost (centrum) om eventueel met een tweede TS uit te rukken?


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #328 Gepost op: 8 januari 2010, 16:54:15
Dit geld voor alle meldingen van brand. Ongeacht het soort brand. Als we bijv. een automatisch alarm in het gebied van de maten hebben waar 2 voertuigen zijn vereist, dan gaat de wilmersdorf met 4 personen en de hoofdpost met 6. We hebben dus (nu)nog wel 6 man in dienst voor de tas. De 2e ts op de hoofdpost wordt bemand door vrijwilligers. De 2 personen die achtergebleven zijn op de post rukken niet mee uit met de vrijwilligers. Dit is gedaan om de onderzoeksresultaten niet te beinvloeden. (de uitruktijd van de vrijwilligers zou anders naar beneden gaan en dit zou afwijken van de praktijk).


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #329 Gepost op: 8 januari 2010, 17:11:07
Dus al met al een dure constructie als je vervolgens 2 man op de kazerne laat zitten en deze niet mee uitrukken?