Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527687 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #530 Gepost op: 24 november 2011, 13:00:25
ook ik zie problemen hoor met een TS4. Ik moet zeggen nu ik er mee gewerkt heb deze wel iets minder geworden zijn. Het nadeel is wel dat het in Zweden een gecontroleerde omgeving is. Er is een statische brand en geen dynamische. In mijn ogen zit hier het grootste probleem. Met 6 man kan je makkelijker anticiperen op de veranderingen die op kunnen treden. Met 4 man ben je minder flexibel.

Ik vindt wel dat er soms te snel "kan niet" geroepen wordt. Er komen dan voorbeelden die ik in mij 16 jaar brandweer ervaring nog nooit heb mee gemaakt en eingenlijk ook nooit hoop mee te maken. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een OGS inzet met chemiepakken gehad en daar zit ik ook niet op te wachten 98uiye. Verder is een vaak gehoord argument backup als je ingesloten raakt. Bij een TS6 kan dit (helaas) ook gebeuren. En helaas toont het verleden aan dat het ook dan verkeerd kan gaan (de punt, motorkade, enz)

We moeten zeker kritisch zijn maar niet overdrijven. We moeten er wel voor waken dat het een bezuiniging wordt want dan zijn we als brandweer verkeerd bezig.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #531 Gepost op: 24 november 2011, 13:06:14
Een gaslek zou je nog met een TS4 aankunnen, dat is vaak een we kijken toe verhaal. Maar zodra je aan de slag zal moeten met de chemiepakken ben je als TS4 zijnde daarvoor niet goed op voorbereidt op personeels vlak. Er is een aantal jaren geleden besloten dat een TSbemanning ook met chemiepakken moet gaan werken om de eerste maatregelen te treffen bij een ongeval met gevaarlijk stoffen. Kunnen we ons inderdaad gaan afvragen of dat uberhaupt in het takenpakket van een basiseenheid hoort, de volgende vraag is waar ga je de chemiepakken dan onderbrengen? WVDers? 8)
Chemiepakken kunnen wat mij betreft bij de gaspakken ondergebracht worden. Ik vindt het het zelfde dus daar is het prima. Een chemiepak inzet met een TS6 is ook niet te doen zoals je zelf al aangaf. Dus misschien wordt de standaard inzet voor een chemiepak inzet wel 1 X TS4 en een gaspakken/chemiepakken eenheid. Dan heb je gelijk je backup en ontsmetting goed geregeld.

De beroeps van amersoort zijn erg snel bij jullie (en bij ons)  ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #532 Gepost op: 24 november 2011, 13:13:03
ook ik zie problemen hoor met een TS4. Ik moet zeggen nu ik er mee gewerkt heb deze wel iets minder geworden zijn. Het nadeel is wel dat het in Zweden een gecontroleerde omgeving is. Er is een statische brand en geen dynamische. In mijn ogen zit hier het grootste probleem. Met 6 man kan je makkelijker anticiperen op de veranderingen die op kunnen treden. Met 4 man ben je minder flexibel.

Ik vindt wel dat er soms te snel "kan niet" geroepen wordt. Er komen dan voorbeelden die ik in mij 16 jaar brandweer ervaring nog nooit heb mee gemaakt en eingenlijk ook nooit hoop mee te maken. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een OGS inzet met chemiepakken gehad en daar zit ik ook niet op te wachten 98uiye. Verder is een vaak gehoord argument backup als je ingesloten raakt. Bij een TS6 kan dit (helaas) ook gebeuren. En helaas toont het verleden aan dat het ook dan verkeerd kan gaan (de punt, motorkade, enz)

We moeten zeker kritisch zijn maar niet overdrijven. We moeten er wel voor waken dat het een bezuiniging wordt want dan zijn we als brandweer verkeerd bezig.
Ik ben zeker niet mordicus tegen TS4, als oplossing van opkomstproblemen van vrijwilligers, in die gevallen kun je dus een  post openhouden, die je anders overdag dicht zou moeten doen. Het mag zeer zeker geen bezuinigingsmaatregel zijn, want dan zou ik zomaar mordicus tegen TS4 kunnen worden. >:D 0098.

En inderdaad je hebt gelijk dat  je de genoemde problemen ook met de TS6 tegen kunt komen, we hebben helaas daar ervaringen mee opgedaan in de voorbeelden die je al noemde. Maar ik denk juist door de ongevallen uit het verleden dat men erg huiverig is voor een variabele voertuigbezetting. Ik denk ook zeker dat je de nadruk moet leggen op variabel, op werkdagen TS4, en op de normale uren zoals avond, nacht en weekeinden gewoon TS6. Dat is ook beter uit te leggen aan je eigen mensen. O0


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #533 Gepost op: 24 november 2011, 14:06:47
En inderdaad je hebt gelijk dat  je de genoemde problemen ook met de TS6 tegen kunt komen, we hebben helaas daar ervaringen mee opgedaan in de voorbeelden die je al noemde. Maar ik denk juist door de ongevallen uit het verleden dat men erg huiverig is voor een variabele voertuigbezetting. Ik denk ook zeker dat je de nadruk moet leggen op variabel, op werkdagen TS4, en op de normale uren zoals avond, nacht en weekeinden gewoon TS6. Dat is ook beter uit te leggen aan je eigen mensen. O0
Helemaal mee eens en zo ver ik weet is dit ook het uitgangspunt bij de VRU (op dit moment). Als je een TS6 optijd vol kan krijgen moet je vooral niet met een TS4 uitrukken. Kan je geen TS6 vol krijgen maar wel een TS4 moet je vooral met een TS4 uitrukken
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #534 Gepost op: 24 november 2011, 15:03:06
Ik heb ook al zo vaak gezegd dat ik absoluut mordicus tegen een TS4 als bezuinigingsmaatregel ben; als je de capaciteit hebt om met 6 personen uit te rukken moet je dat ook zeker doen en het zou doodzonde zijn om personeel op de kazerne achter te laten terwijl je ze anders goed zou kunnen gebruiken. Maar je moet kijken naar de mogelijkheden van een TS4 en die zijn er echt wel, als er maar een goede back-up in de vorm van een tweede TS4 of TS6 is. En ja, dat is dan inderdaad géén bezuiniging.

In deze tijd kunnen we ook prima gaan kijken naar de optie om posten overdag als TS4 uit te laten rukken (wanneer zij een TS6 niet vol krijgen) en dan standaard met twee voertuigen (2x TS4, TS4 en TS6 of TS4+SIV als aanvulling) te rijden en 's avonds, als het in principe wel zal lukken om een TS6 te vullen, deze posten alleen te laten rijden ;)

Ik ben zeker niet mordicus tegen TS4, als oplossing van opkomstproblemen van vrijwilligers, in die gevallen kun je dus een  post openhouden, die je anders overdag dicht zou moeten doen. Het mag zeer zeker geen bezuinigingsmaatregel zijn, want dan zou ik zomaar mordicus tegen TS4 kunnen worden. >:D 0098.

En inderdaad je hebt gelijk dat  je de genoemde problemen ook met de TS6 tegen kunt komen, we hebben helaas daar ervaringen mee opgedaan in de voorbeelden die je al noemde. Maar ik denk juist door de ongevallen uit het verleden dat men erg huiverig is voor een variabele voertuigbezetting. Ik denk ook zeker dat je de nadruk moet leggen op variabel, op werkdagen TS4, en op de normale uren zoals avond, nacht en weekeinden gewoon TS6. Dat is ook beter uit te leggen aan je eigen mensen. O0

Helemaal mee eens en zo ver ik weet is dit ook het uitgangspunt bij de VRU (op dit moment). Als je een TS6 optijd vol kan krijgen moet je vooral niet met een TS4 uitrukken. Kan je geen TS6 vol krijgen maar wel een TS4 moet je vooral met een TS4 uitrukken

Nou, even drie voorbeelden uit de VRU. Ik hoop maar dat de insteek van de VRU inderdaad is dat de TS4 niet als bezuinigingsmaatregel moet worden ingevoerd. Je ziet het al aan onze reacties: wij zijn alle drie absoluut niet tegen een TS4, maar dan moet de essentie wel goed zijn. Ben benieuwd hoe het opgepakt gaat worden, maar vooral ook hoe de communicatie naar het personeel verloopt. Als je het namelijk duidelijk weet te verwoorden op een manier die begrip kweekt bij de 'warme' kant scheelt dat een hoop onrust...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #535 Gepost op: 24 november 2011, 15:06:35
Nou, even drie voorbeelden uit de VRU. Ik hoop maar dat de insteek van de VRU inderdaad is dat de TS4 niet als bezuinigingsmaatregel moet worden ingevoerd. Je ziet het al aan onze reacties: wij zijn alle drie absoluut niet tegen een TS4, maar dan moet de essentie wel goed zijn. Ben benieuwd hoe het opgepakt gaat worden, maar vooral ook hoe de communicatie naar het personeel verloopt. Als je het namelijk duidelijk weet te verwoorden op een manier die begrip kweekt bij de 'warme' kant scheelt dat een hoop onrust...
Bah! wat zijn we het eens met elkaar! ;D ;D O0


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #536 Gepost op: 24 november 2011, 15:25:09
Wij van de OR en OC houden een en nader scherp in de gaten O0
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #537 Gepost op: 24 november 2011, 15:34:33
Wij van de OR en OC houden een en nader scherp in de gaten O0
Maar kunnen jullie dan eventueel sturen in dit soort projecten?


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #538 Gepost op: 24 november 2011, 15:39:55
Maar kunnen jullie dan eventueel sturen in dit soort projecten?
We proberen het wel. Daarom waren er ook mensen van de OR/OC mee naar Zweden vorige week. In hoeverre het in de toekomst goed gaat weten we natuurlijk niet maar we zijn er wel scherp op
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #539 Gepost op: 6 december 2011, 16:43:26
Wat ik graag van de mensen uit de VRU zou willen weten is of er geoefend is met scenario's die groter werden dan "Kleine brand, 1 HD, brand meester" Hoe ging de inzet dan? Werd daarbij ook nagedacht over de opschalings TS die in de praktijk niet om de hoek klaarstaat? Is er alleen op brand geoefend of ook op OGS, waterincident, HV beknelling, e.d. Is er nagedacht over de zaken die ik al eerder naar voren bracht: Pompvermogen van kleinere TS'n (Was de speciale SIV erbij) minder bepakking en water mee. Of juist een groot voertuig met bijv 2000 ltr. aan boord. Is er geoefend met schuim (1-7, cafs e.d.)Roep eens wat Zweedse ervaring daarover!
JAB