Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527654 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #570 Gepost op: 8 februari 2012, 16:03:30
Deze pilots zullen overal in het land slagen, no doubt about it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #571 Gepost op: 8 februari 2012, 16:31:00
Ik hoop dat de pilot op een goede manier is uitgevoert, en het geen kwestie van mazzel is geweest dat er geen gekke dingen zijn gebeurt. ::)


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #572 Gepost op: 8 februari 2012, 16:33:31
De mensen die deze pilots bedenken en evalueren hebben er belang bij dat ze slagen.

E


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #573 Gepost op: 8 februari 2012, 16:37:10
De mensen die deze pilots bedenken en evalueren hebben er belang bij dat ze slagen.

E
Kortom, wat er later gebeurt als er toch problemen gaan ontstaan wassen die zelfde mensen hun handen in onschuld.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #574 Gepost op: 8 februari 2012, 17:46:31
Ook  nu geldt weer: Als bij die 80 % geslaagde inzetten ook de afhandeling van de loze OMS'n zit klopt dat verhaal vast wel. Die kunnen nog goedkoper: Een S 1: Scooter met 1 m/v! Maar ook nu geldt het resultaat wat vooraf bepaald was: Het kan in een ander land DUS ook bij ons. Dat er in stedelijke gebieden andere voorwaarden gelden dan in buitengebieden of waar men lang wacht op versterking wordt wijselijk niet genoemd. In een stad als Rotterdam kan ik me wel wat voorstellen bij een SIE / SIV. Maar laat een OMS niet echt wat zijn (hoewel de AC dat bij tel. contact snel kan weten) Je loopt 2 - 4 min. achterop met de TS 6.

En de brand gaat door want die 2 m/v gaan niet naar binnen. Beetje verkennen (JAAAAA hij brand echt!), mensen geruststellen en de ww "opzoeken", (staat in de MDT maar het lijkt dat je wat nuttigs doet).  Goed voor de middelbranden? Jammer dat er niet wordt gewacht op de resultaten van andere onderzoeken en dat bijv. de bezwaren van de repressieve dienst Apeldoorn (proef TS 4) niet in RR terecht komen.
Voor een kliko kun je met 2 m/v op pad maar laat hem niet tegen de gevel/ kozijn staan en al een doorslag hebben naar binnen! Buitenbrand auto, maar dan onder de carport die ook al brandt: Dan zit je klem. Jammer, zeker geen enkele keer meegemaakt in die grote stad?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #575 Gepost op: 8 februari 2012, 17:49:43
Sorry voor deze reactie, de meldingen die opgeschaald worden vallen natuurlijk onder de 20 % waar men tekort had aan de SIV. Daar is later begonnen met de juiste inzet. Moet kunnen, zo heeft de ploeg met zonnepanelen op de schouders in RR berekend, maar pech als dat net jou overkomt!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #576 Gepost op: 8 februari 2012, 18:35:32
Citaat
Als bij die 80 % geslaagde inzetten ook de afhandeling van de loze OMS'n zit klopt dat verhaal vast wel.

Dit is correct. Bij het totaal aantal meldingen waar de SIV op reed zaten ook alle OMS meldingen. De test in Lansingerland (met een laag brandrisisco) was dus bij voorbaat al een succes. Zo reed de brandweerpost Bleiswijk bijna één keer per week, of vaker naar het bloemenveiling complex voor een OMS.
Bij deze reken methode werd voor de test startte al vragen gesteld, maar men wilde natuurlijk wel graag dat de proef slaagde.
Als de 80% meldingen nu allemaal OMS, buitenbrandjes en kleine hulpverleningen waren, was de SIV bij de 20 % (woningbranden etc. en verkeersongevallen) dus niet toereikend. En dat zou voor een gemeente als Bleiswijk of Berschenhoek betekenen dat bij elke woningbrand de SIV nutteloos was en men dus moest wachten op een TS 6. En dat is wel verontrustend, maar dat snappen de media en de bestuurders niet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #577 Gepost op: 8 februari 2012, 19:18:18

Dit is correct. Bij het totaal aantal meldingen waar de SIV op reed zaten ook alle OMS meldingen. De test in Lansingerland (met een laag brandrisisco) was dus bij voorbaat al een succes. Zo reed de brandweerpost Bleiswijk bijna één keer per week, of vaker naar het bloemenveiling complex voor een OMS.
Bij deze reken methode werd voor de test startte al vragen gesteld, maar men wilde natuurlijk wel graag dat de proef slaagde.
Als de 80% meldingen nu allemaal OMS, buitenbrandjes en kleine hulpverleningen waren, was de SIV bij de 20 % (woningbranden etc. en verkeersongevallen) dus niet toereikend. En dat zou voor een gemeente als Bleiswijk of Berschenhoek betekenen dat bij elke woningbrand de SIV nutteloos was en men dus moest wachten op een TS 6. En dat is wel verontrustend, maar dat snappen de media en de bestuurders niet.
We kunnen er dus vanuit gaan dat dit een wordt vervolgd verhaal gaat worden. Want je kan er nu dus opwachten dat het een keer uit de hand gaat lopen. Zeker als de pilot met een voor opgezet scenario in elkaar is gezet. :-\


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #578 Gepost op: 8 februari 2012, 19:48:17
op hetbrandweerforum had iemand dit bericht geplaats
SIV-update:

In april 2010 was het idee om 5 SIVs aan te kopen en als volgt in te zetten:
1) SIV i.p.v. kazerne Bergschenhoek;
2) SIV i.p.v. kazerne Bleiswijk;
3) SIV i.p.v. kazerne Albrandswaard;
4) SIV i.p.v. kazerne Zwartewaal;
5) SIV i.p.v. kazerne Oudenhoorn.

In februari 2011 bleek echter:
1) sluiten kazerne Bleiswijk bleek onverantwoord. Nieuw onderzoek naar 1, 2 of 3 posten met plaatsing van 2 SIV's in Lansingerland vereist.
2) kazerne Albrandswaard blijft open. Pottumstraat gaat dicht en er komen 2 SIV's in Rotterdam-Zuid om zo Heijplaat en Portland (Rhoon) beter te bedienen.
3) de SK632 is verplaatst naar Zwartewaal, dus er hoeft geen SIV meer in Zwartewaal te komen.
4) SIV is niet vereist in Oudenhoorn; omliggende posten kunnen de dekking voldoende garanderen. SIV gaat naar Hellevoetsluis. Gemeente Bernisse wil echter op eigen kosten de TS642 in Oudenhoorn behouden. Inmiddels wil men echter de TS622 verplaatsen naar Oudenhoorn.
5) mogelijk zou er ook in Schiedam een SIV geplaatst kunnen worden.

Resultaten SIV-pilot:
Bergschenhoek: bemensing door vrijwilligers vanuit huis. Chauffeur moest bevelvoerder ophalen op huisadres. Uitruktijd zat daardoor op ruim 4 minuten in plaats van 1 minuut. Ook roostertechnisch bleek dit meestal niet haalbaar, zodat de SIV meestal niet inzetbaar was.
Hellevoetsluis: bemensing door kazernepersoneel. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden meestal door de SIV worden afgehandeld en door snelle inzet kon branduitbreiding worden voorkomen.
Pottumstraat: bemensing door beroeps. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden goed worden afgehandeld door de SIV. Gebouwbranden etc in oude wijken moeten toch door een TS gedaan worden; SIV heeft in die gevallen weinig meerwaarde.

Conclusies:
- SIV heeft kazernebezetting nodig om snel te kunnen uitrukken.
- SIV is effectief voor kleine incidenten en voor voorbereidend werk voor een TS-inzet.
- SIV moet binnen enkele minuten gevolgd worden door een TS.
- Randvoorwaarden moeten beter ingevuld worden (soort voertuig, bepakking, selectie van personeel, opleiding, training, procedures en communicatie met medewerkers).

Vervolg:
De SIV zal vooralsnog gebruikt worden om dekkingsverlies t.g.v. het sluiten van kazernes te compenseren, zodat de TS later ter plaatse kan komen. De SIV zal voor alle incidenten gealarmeerd worden, bij gebouwbranden gevolgd door een TS. Waarschijnlijk zal de SIV bij containerbranden, buitenbranden en OMS-prio2-meldingen uitrukken zonder TS. De SIV-bemensing zit óf op de kazerne óf in het voertuig; er wordt niet gewerkt vanuit huis. De keuze van voertuig en bepakking zal in overleg met de werkvloer worden vastgesteld en kan per verzorgingsgebied verschillen. De selectie en opleiding van SIV-personeel en het aanschaffen van de voertuigen zal 12 maanden in beslag nemen. Tot die tijd wordt proefgedraaid met de bestaande SIV.

Op 5 december 2011 is besloten de kazernes Berkel en Bleiswijk te handhaven en Bergschenhoek te sluiten. Er wordt nu voorgesteld op Berkel naast de TS241 en TS242 een SIV te plaatsen. Ook op Hellevoetsluis wordt volgens het voorstel een SIV geplaatst. Op 1 januari 2013 gaat de post Pottumstraat dicht. Er worden in het voorstel SIVs geplaatst nabij de Pottumstraat en nabij de Slinge.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #579 Gepost op: 9 februari 2012, 21:08:52
SIV in het nieuws


Oorspronkelijk als onderdeel van het proces Veiligheid Voorop is de Brandweer Rotterdam-Rijnmond gaan nadenken over een nieuwe manier van brandbestrijding en hulpverlening. Later, als gevolg van de bezuinigingen die moesten worden doorgevoerd, is dit project ook als bezuinigingsmaatregel opgevoerd.

Maandag aanstaande komt het algemeen bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) bij elkaar en gaat er besloten worden of de pilot omgezet kan worden tot een gangbare manier van werken in de VRR. Wanneer het AB akkoord gaat, betekend dit dat er een dergelijke eenheid gaat rijden in Lansingerland in april en in 2013 ook in Hellevoetsluis, Schiedam en in de omgeving van de huidige kazerne Pottumstraat (Rotterdam-Zuid).

Bijzonder

Het tijdstip waarop het nieuwsitem in de media gebracht is, vinden wij bijzonder. De medezeggenschap van de VRR zit nog volop in het advies traject over dit onderwerp en maandag aanstaande moet het AB(*) hierover gaan besluiten. Deze manier heeft daarom veel weg van het koste wat kost invoeren van dit concept.

De invoering op zich is ook al bijzonder. Nog niet alle zaken zijn immers helemaal uitgewerkt en er moeten nog veel zaken verder ontwikkeld worden. De vraag reist dan ook al snel of het verder experimenteren niet had moeten plaatsvinden in plaats van het nu al voorstellen om te gaan invoeren.

Het idee

De beleidsafdeling heeft destijds het concept bedacht in het kader van Veiligheid Voorop. Daarna is er een werkgroep gevormd en is het concept bekeken in Denemarken, waar dit concept al meer dan 10 jaar werkt. Hierop is het idee van de SIV op ontzettend veel punten bijgesteld en aangepast.

Het huidige concept SIV (de bestelbus met 2 mensen) is nagenoeg gelijk aan het concept zoals dat gebruikelijk is in Denemarken. De SIV wordt daar ingezet als vooruitgeschoven verkenningseenheid en kan daarbij altijd rekenen op de back-up van de tankautospuit (de grote brandweerwagen met 6 mensen). Die tankautospuit wordt natuurlijk alleen opgeroepen voor die incidenten die niet zelfstandig afgehandeld kunnen worden door de SIV.

Uit de pilot zijn een aantal wensen gekomen, waarop het concept aangepast zou moeten worden. Echter met de snelheid waarmee sommige zaken ingevoerd moeten gaan worden, zal in eerste instantie in Lansingerland het huidige voertuig van de pilot gebruikt gaan worden.

Consequenties personeel

Een van de grote vragen rondom de SIV is natuurlijk wat de consequenties zijn voor het personeel. Het antwoord hierop ligt wat genuanceerd.

Voor Brandweer Vrijwilligers kan deze manier een uitkomst bieden. De bulk van incidenten kan worden afgehandeld door de SIV. Denk hierbij aan de meldingen voor het redden van een kat in de boom of automatische brandmeldingen. Wanneer er een incident is, waarbij vele handen nodig zijn of meer slagkracht, wordt de tankautospuit opgeroepen. Op deze wijze wordt de Brandweer Vrijwilliger alleen opgeroepen voor incidenten waarbij de Brandweer Vrijwilliger ook een nuttige taak heeft te verrichten.

Wanneer de SIV met Brandweer Vrijwilligers bemenst gaat worden, spreken wij al snel over gekazerneerde Brandweer Vrijwilligers. Deze moeten op de kazerne verblijven om te kunnen uitrukken binnen 1 minuut. Dit vraagt al snel om een ander type Brandweer Vrijwilliger. Dit wordt - naar onze mening - al een soort van veredelde parttime beroepscollega.

Voor onze beroepscollega's heeft het mogelijk ook consequenties, want er wordt veronderstelt dat de beroepscollega's tijdens kantooruren de SIV gaan bemensen en in de avonduren dit wordt gedaan door Brandweer Vrijwilligers. Wanneer dit doorgang vindt, betekend dit automatisch de eerste stap in het afschaffen van de 24uurs diensten. De 24 uurs diensten is het huidige systeem waarin de beroepscollega wordt ingezet voor het verrichten van repressieve diensten voor de brandweer.

De algemeen directeur blijft stellen dat het invoeren van dit concept niet leidt tot gedwongen ontslagen. Echter het anders inzetten van het personeel zal wel gaan leiden tot het inkrimpen van de formatie plaatsen of - zoals in het geval met het bemensen van de SIV met Brandweer Vrijwilligers - het oneigenlijk invullen van die formatie plaatsen.

Sluiting kazernes

Door de bezuigingen waarmee de VRR te maken heeft gekregen, wordt al snel de link gelegd tussen het sluiten van kazernes en de introductie van de SIV. Dit is niet helemaal terecht.

De sluiting van de post Bergschenhoek is er een waarmee niet direct de kwaliteit van de brandweerzorg onder de wettelijke norm uit gaat komen. Het hier introduceren van de SIV in dit gebied is dus een extra en zal daadwerkelijk bijdragen aan het compenseren van de sluiting van de kazerne.

Voor Hellevoetsluis is het een hele andere discussie. Deze post wordt niet gesloten, maar wordt getracht de grote hoeveelheid incidenten en de daarmee samenhangende belasting voor de Brandweer Vrijwilligers te verminderen door het plaatsen van een SIV. Deze post staat dus niet op de nominatie voor sluiting.

In het gebied van de posten Schiedam en Laanslootseweg wil de VRR ook de SIV gaan laten opereren. Dit zou het gat in de dekking van de brandweerzorg moeten opvangen die ontstaat na het samenvoegen van deze posten tot één nieuwe post op de rand van de gemeente Schiedam en Rotterdam. Dit is natuurlijk een hele andere discussie waarbij wij overtuigd zijn van het feit dat hier de burger en het eigen personeel niet extra in gevaar komt. Het organiseren van de slagkracht achter de SIV aan in combinatie met de risico objecten in het verzorgingsgebied baart ons grote zogen. Deze beide posten hebben immers nu al een behoorlijk aantal incidenten te verwerken op jaarbasis en het wegsaneren van een tankautospuit in dit gebied lijkt ons dan ook niet vooralsnog een veilige oplossing.

Dezelfde discussie is ook van toepassing op de locatie post Pottumstraat. Deze kazerne zou gesloten worden en ter compensatie hiervan zouden één of twee SIV's moeten gaan opereren. Ook in dit gebied liggen de andere kazernes verder weg en kan niet worden gegarandeerd dat de back-up tijdig ter plaatse kan komen.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp, verwijzen wij naar de documenten die hierna kunnen worden gedownload. Voor inhoudelijke vragen over het concept SIV verwijzen wij naar de woordvoering van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR).

Bestuurlijke notitie over de pilot met het Snel Interventie Voertuig
Instructiekaart voor de SIV bij brandbestrijding
Instructiekaart voor de SIV bij hulpverlening
Instructiekaart voor de SIV bij waterongevallen

Het nieuwsitem zoals dat woensdagochtend 8 februari 2012 te zien was bij de NOS

Bron : VBV