Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527544 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #660 Gepost op: 6 mei 2012, 10:05:42
[Bron+link naar juridisch onderzoek: http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/bkn-rss/@32284/juridisch-onderzoek/

De belangrijkste conclussies uit het onderzoek:
Citaat
Als de veiligheid en doeltreffendheid van het optreden (min of meer) gelijk blijft bij optreden met TS-4 in plaats van TS-6, staat vanuit het gezichtspunt van zorgvuldige hulpverlening niets in de weg aan het bestuur van de veiligheidsregio dan wel het College van B&W, om de standaardbezetting te verlagen van TS-6 naar TS-4.

Dat de veiligheid en doeltreffendheid van het optreden gelijk blijft (of verbetert) moet wel worden onderbouwd (met verwijzing naar evaluaties / onderzoek). Verdere landelijke evaluatie lijkt daarvoor geboden.
Relevante gezichtspunten daarbij zijn de kosten van zorg en de bestuurlijke afwegingen

Kortom, voor een regio en/of gemeente uberhaupt kan besluiten om met variabele voertuigbezettingen te gaan werken, zul je dus vooraf een gedegen onderzoek moeten doen of het wel mogelijk is. En dat uit onderzoek ook zal moeten blijken dat de varabele voertuigbezetting inderdaad de brandweerzorg verbetert.
Feit is ook, dat men in het onderzoek de TS6 vasthoudt als basiseenheid, die wettelijk is vastgesteld.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #661 Gepost op: 6 mei 2012, 15:51:00
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/12381-vandalen-stichten-brand-in-containers
Volgens deze bron twee verschillende incidenten, en ik lees nergens dat de SIV niet meer de tweede brand zou hebben kunnen blussen, maar volgens mij nog ingezet was bij het eerste incident. En zou je met een TS 6 dan twee man met een draagbaar blustoestel naar nr 37 hebben gestuurd, kun je nu niets meer en zit er niets anders op als een tweede TS te sturen. Zeker als volgens de melding het een container tegen de gevel is.
Maar waarom zou je een bouwcontainer volpompen met 1/7, meestal volstaat het laten vol lopen vanaf de brandkraan met LD. Dat moet toch ook kunnen met de SIV 4?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #662 Gepost op: 9 mei 2012, 09:39:22
Er wordt nu ook met een juridisch oog gekeken naar de variabele voertuigbezetting. http://tinyurl.com/VVB-juridisch
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #663 Gepost op: 11 mei 2012, 14:08:08
Voor de discussie rond One-Seven graag naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16581.180


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #664 Gepost op: 11 mei 2012, 15:18:57
Nu een ander punt.

Waterleidingbedrijven hebben de insteek om steeds meer ondergrondse brandkranen weg te halen. Hoe gaan we dat doen als een SIV als eerste terplaatse is, en de back-up van een normale TS op zich laat wachten? De kans dat je je waterwinning niet meer in orde kan maken wordt steeds groter.
Heb je met een normale TS slagkracht met die 2000ltr in de tank, de tank van de SIV is zo leeg. ::)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #665 Gepost op: 11 mei 2012, 18:02:59
Beide besparingsacties werken inderdaad niet mee aan een goede brandbestrijding.
Maar ja, Brandweer Nederland zet nu ineens ook weer massaal in op preventie.
Ik zag in Incident ook weer zoŽn motorfiets waar dan een BV op naar het incident rijdt....http://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/cheesy.gif
Allemaal georganiseerd door die sterren, balken en stippen daar op kantoor die hun eigen functies beschermen.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #666 Gepost op: 11 mei 2012, 23:14:40
Dat er vele pilots worden gedraaid hoeft niet verkeerd te zijn. In een stedelijk gebied met kazernes op korte afstand (en dus snelle back-up) zal het beeld anders uitpakken dan stedelijk gebied met 1 kazerne of buitengebieden met langere rijafstanden. Het resultaat kan zijn dat in stedelijke  gebieden het haalbaar is en in veel andere gebieden absoluut onverantwoord! De toegenomen kosten liggen vooral in de rampbestrijding. Beter gezegd de preparatie en preventie die na Enschede, Volendam e.d. flink zijn uitgegroeid. Dat kost enorm veel geld en het aantal grote / dure branden wordt niet minder. En  heel veel sterren en balken erbij gekomen.

Frappant is echter dat de (brandweer?) managers die voorstander zijn, verkeerde argumenten gebruiken. Zoals dat de SIV / TS4 kan beginnen met de waterwinning als ze niet naar binnen kunnen. Welke waterwinning over 3-5 jaar? De brandkranen zijn dan vrijwel geheel verdwenen door het nieuwe beleid van de waterleidingmaatschappijen. Waterwinning betekent dan een plek voor de TW bepalen. De SIV voor de (loze) OMS meldingen gebruiken? Door het bouwbesluit 2012 zal het aantal aansluitingen fors teruglopen, en terecht! Door de betere certificering zal het aantal loze meldingen door slecht onderhoud e.d. fors teruglopen. Dat merken we nu al duidelijk. Bij een goede BHV ploeg in bedrijfsgebouwen (zelfredzaam e.d.) zal de directe alarmering / inzet van de brandweer niet meer nodig zijn.

Het valt mij op dat de laatste maanden steeds vaker een OMS gevolgd wordt door het N.B. gebouwbrand, middelbrand e.d. Dus steeds minder loos alarm. Blijven over de risico-objecten, en daar moet je niet willen arriveren met een SIV / TS4 bij daadwerkelijk brand en nog niet opgeschaalde uitruk. En dan het argument om een redding te kunnen doen.

Door de VRU is een oefenweek gehouden in Zweden. Verschillende voertuigbezettingen : SIV + TS 4, TS4 + SIV, 2xTS4 enz. Dat kan nuttig zijn om uit te proberen wat de beste combinatie is bij brand. Maar dan de redding. Er is geklokt hoeveel tijd een redding kostte. Een ploeg die naar binnen gaat zodra de back-up in de straat rijdt doet daar langer over. Anderen keken om de hoek van de deur en daar lag een slo. Snel grijpen en de tijd stopte: Snelle redding door de SIV of TS4 ploeg. Dus dat kan wel? Ja, als een werkelijk slo. net zoals hier niet in de rook ligt en niet achter een brand of op een bovenverdieping! Want dan gaat het niet. JAJA, zo kan elke buurman of passerende postbode een snelle redding uitvoeren! Ik zie een dergelijk scenario als spelen met cijfers om de bestuurders om te krijgen en om de proef te laten slagen in de richting van doordrukken naar TS4 e.d.

Ik ben er niet helemaal tegen maar dan zodanig dat er direct bij "Brand" wordt gereden met min. 2 TS4 of meer. vanuit 2 posten. Dan zal er best tijdwinst te halen zijn. Blijft over wat we doen bij een HV beknelling en de OGS uitrukken. Ook dan zal je met elke melding met min. 2 TS moeten gaan rijden. En met een standaard bepakte TS, geen volgepropte bestelbus of kleine TS waar niet alles meer op kan. Vraag me af waar dan de besparing in te vinden is. Want dat is het, volgens de uitspraak van de interim-cdt. van Apeldoorn. Minder mensen (dus TS4) scheelt hem +/- 250.000 per jaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #667 Gepost op: 12 mei 2012, 08:33:24
Er zitten mij teveel haken en ogen aan dat hele variabele voertuigbezetting verhaal. De scenario,s die in Zweden zijn gedraait zijn vooraf bepaald. En dus zo kun je een pilot zodanig de juiste kant op duwen dat de pilot bij voorbaat al geslaagd te noemen zijn, en zo is dit al met vele pilots gebeurt.
Zolang je dit soort pilots op oefenscenario,s schrijft kan een pilot gewoon niet mislukken, door niet naar de praktijk te kijken ga jeje dus op glad ijs begeven.

De praktijkuitrukken geven altijd compleet andere scenario,s, de ene uitruk zul je met 2 vingers in de neus af kunnen handelen, de volgende zul je als een haas op moeten schalen zelfs met een TS6.
Back-ups regelen met een normale TS vanuit een andere post is leuk bedacht. Maar wat nu als die TS vast komt te staan in het verkeer? Toevallig is ingezet op een andere klus? Ja, volgens KVT naar de volgende post om daar een TS vandaan te slepen. Maar wat nu als die dan uit een andere gemeente vandaan moet komen?
In die gevallen staat de TS4 of SIV er dus geheel alleen voor. Niet erg gunstig voor een woningbrand met slachtoffers. Gaan we dan niet naar binnen? Of gaan we toch naar binnen, met de extra risico,s voor lief nemende?

En nogmaals, dit zijn allemaal vragen waar tot op heden nog steeds geen kant en klaar antwoordt op gegeven is, en ik vermoed dat de heren managers hier zelfs geen antwoordt op verzonnen hebben. Dus krijg je situaties waar geen scenario op bedacht is, die moet dan maar terplekke verzonnen worden. Onverantwoordt dus.
Ik ben benieuwt waneer zo,n manager de moed heeft om te reageren op deze vragen, hierbij daag ik ze uit om hierop te reageren. Ik weet dat ze meelezen, dus heren??


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #668 Gepost op: 14 mei 2012, 14:50:34
Peter, die reacties ga je niet krijgen, geloof mij.

Onze managers zitten niet te wachten op de ervaringen / meingen van de werkvloer, dat is alleen maar lastig.

Verder krijg je als argument op je vragen de reactie dat branden met slachtoffers zooooo weinig voorkomen, dus waar praat je dan over?

Dat er slachtoffers vallen, eventueel ook onder brandweerpersoneel, is een ingecalculeerd risico. Want men weet dat jij met je TS4 toch wel die binnenaanval doet als jij aankomt en er zit nog iemand binnen. Dan blijven wij niet buiten staan wachten op de backup.

Gaat het dan goed, dan is de manager de gevierde man (zie je wel dat het kan!), gaat het fout dan is de bevelvoerder de schlemiel (had ie maar op de backup moeten wachten).

Variabele voertuigbezetting kan alleen maar werken als een snelle back-up voor 100% gegarandeerd is, en iedereen die met dergelijke pilots werkt weet dat daar nou juist de schoen wringt.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #669 Gepost op: 14 mei 2012, 16:28:28
Variabele voertuigbezetting kan alleen maar werken als een snelle back-up voor 100% gegarandeerd is, en iedereen die met dergelijke pilots werkt weet dat daar nou juist de schoen wringt.

De backup is gegarandeerd. Dat heet het Kazerne Volgorde Systeem (eventueel Voertuig Volg Systeem). Er veranderd niet echt veel. Ook bij een TS6 backup kan deze vast staan in het verkeer. Of ingezet zijn op een ander incindent. Ook dan moet er gewacht worden. Soms is een post overdag gewoon dicht omdat ze geen 6 mensen kunnen leveren maar wel 4. Moeten we die post dan maar dicht laten en de TS6 van verder laten komen? Of wordt dat een TS4 post??? Het open laten van deze post kan vaak wel een minuut of 5 tijdswinst leveren (rijtijd). Geef me dan maar een TS4 post ipv de TS6 van ver halen.

Dat er slachtoffers vallen, eventueel ook onder brandweerpersoneel, is een ingecalculeerd risico. Want men weet dat jij met je TS4 toch wel die binnenaanval doet als jij aankomt en er zit nog iemand binnen. Dan blijven wij niet buiten staan wachten op de backup.

Dat er slachtoffers vallen is inderdaad een ingecalculeerd risico maar dat heeft niets met de bezetting van een voertuig te maken. Ook met een TS6 vallen er slachtoffers (brandweer en burgers). Dit is dus een non argument. Ook met een TS6 wordt er gelijk meer potentieel gevraagd als er bekend is dat er slachtoffers zijn. Waarom zou dit niet zo zijn bij een TS4? Als er het vermoede is van een slachtoffer wordt er gelijk middelbrand gemaakt. Misschien wordt de stelregel wel bij een TS4 bij het vermoeden van daadwerkelijk brand dan middelbrand maken. Of er en dan een TS4 of TS6 komt maakt me niet uit. Ik heb evengoed meer mensen dan 1 TS6

Natuurlijk verandere de tactische beslissingen van een bevelvoerder. In mijn ogen kan een binnenaanval met een TS4 prima. 1 en 2 naar binnen BV ondersteund en de CH regelt het buiten (waterwinning/slangaanvoer). Zeker met de komst van de automatische pomp kan dat goed. Binnen kan je de pomp aan en uit zetten en eventueel bepalen of je schuim wilt hebben. Je moet alleen we bewust zijn van de (on)mogelijkheden van je materiaal. En misschien moeten er vaken (impopulaire) beslissingen gemaakt worden. Gaan we met een 1000 liter water een voertuig proberen te blussen of gebruiken we 500 liter om de auto ernaast te beschermen. In beide gevallen is het brandende voertuig total loss. Maar goed daar hebben we de verzekering voor ;)

Er zit minder water in de tank en daar moet je ook rekening mee houden. Dat betekend meer en beter kennis (en kunde) van de straalpijpvoering.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel