Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534456 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #710 Gepost op: 7 augustus 2012, 23:44:20
In de 22 jaar dat ik in het vak zit zijn er vele hindernissen genomen als het ging om bezuinigingen en meer geld voor uitbreidingen, opleidingen, oefeningen, etc.

Als je een bestuurder voorziet van de juiste informatie en de verantwoording voor andere keuzes neerlegt bij de politiek dan is er erg veel mogelijk. Want er is niet een bestuurder of politicus die zijn vingers wil branden.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #711 Gepost op: 8 augustus 2012, 11:25:20
Er zijn gewoon veel meldingen waarbij een SIV het prima alleen afkan. Natuurlijk is het goed dat er een backup beschikbaar is. In Bussum is de SIV nu vrijwel gelijktijdig ter plaatse met de politie, met als gevolg dat er eerder gewerkt kan worden en eerder afgeschaald kan worden. Iedereen kent wel de schoorsteenbranden die BBQ's blijken te zijn en dat soort meldingen. SIV komt binnen 5 minuten ter plaatse en kan de uitrukken van alle andere voertuigen annuleren (want naar de politie wordt nauwelijks geluisterd).

Ik denk dat voor zeker de helft van de meldingen geen 6 man sterke TAS nodig is. Natuurlijk kun je altijd zeggen: 'wat als...'. In die gevallen wordt er wel een grote auto bijgehaald.

Als we alleen vrijstaande auto's moeten blussen dan kan dat prima met een SIV. Het wordt al anders als deze ergens tegenaan of onder staat.
Dat is een kwestie van goed uitvragen door de centralist.

http://www.youtube.com/watch?v=1fS-RcmjwIE
...maar wat doe je met andere meldingen, incidenten?
Ter plaatse komen, waterwinning opbouwen, linten spannen en alvast informatie verzamelen voor de echte brandweerauto  ;)
Linten spannen doet de politie wel. Informatie inwinnen en een plan maken kan erg belangrijk zijn, net als de eerste redding uitvoeren en inderdaad waterwinning opbouwen. En heel, heel veel andere meldingen kan de SIV zelfstandig afhandelen. Korrels over olie strooien, fiets- of scooterbrand, veel autobranden, containerbrand, brandgerucht etc etc. Dan kun je wel altijd 6 man uit hun bed trommelen maar het is gewoon niet nodig.
Wout


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #712 Gepost op: 8 augustus 2012, 12:07:45
Wout, daar heb je zeker gelijk in.

Een SIV kan best redelijk wat meldingen afhandelen en daardoor gezien worden als meerwaarde. Ik ben ook niet tegen een SIV of variabele voertuigbezetting. Het efficiënt en doelmatig inzetten van mensen en materieel is een prima gedachte.

Het wordt anders als dit leidt tot bezuiniging op mensen en materieel in de basisbrandweerzorg. Deze discussie en doelstelling vindt namelijk plaats in veel grote steden. Het uithollen van de basis is aan de orde van de dag en dat wordt afgedaan met preventieprojecten als brandveilig leven. Daarbij wordt er eenzijdig gekeken naar de kerntaken van de brandweer. Preventie is belangrijk maar de repressieve kant ook.

En dat de brandweer in 10 jaar tijd 2x zo duur is geworden komt niet door de repressie. Natuurlijk zijn de taken toegenomen en is er meer geld nodig voor o.a. vakbekwaamheid. Maar toen ik ooit begon bij de brandweer hadden we op de 105 man in de uitruk en 25 man op kantoor, later een keer 50, toen 100 en ik geloof dat er nu wel 250 zijn. De gemiddelde salarisschaal op kantoor is minimaal 8 t/m 14 en voor de directeur wel 16 t/m 18. De parate dienst begint met 4 en stopt bij 6, teamleiders vroeger 9 uitloop 10 en voor nieuwe teamleiders stopt dat inmiddels bij 8. En waar gaan we nu bezuinigen.....in de parate dienst. Minder mensen, minder specialisme zoals duikteams, minder materieel, minder kazernes, etc.  

SIV als toegevoegde waarde, prima! SIV als vervanging en bezuiniging dan zeg ik nee. En ik denk dat als we de loze en ongewenste meldingen OMS weten terug te dringen dat het voor veel brandweervrijwilligers nog steeds erg interessant blijft om hun bed uit te komen ook al zijn het soms simpele klussen. En moet de brandweer wel een oliespoor reinigen of kunnen/moeten we dit bij de wegbeheerder neerleggen? Er zijn immers voldoende gespecialiseerde bedrijven die deze klussen kunnen doen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #713 Gepost op: 8 augustus 2012, 12:36:02
Helder verhaal en ben het er helemaal mee eens !  De laatste regel is een een apart onderwerp met als ik het goed heb reeds een eigen topic.
Wat ik er over wil zeggen is dat straatschrobben om olie te verplaatsen naar een berm of riool geen reinigen is maar verplaatsen. Geen brandweertaak maar bestemd voor gespecialiseerde bedrijven die het wel opruimen ( opzuigen ) en er hun brood mee moeten verdienen. Gelukkig zien steeds meer regio's en korpsen dit in. Welke werkgever zit er op te wachten dat het personeel de werkplek verlaat om een straat te gaan schrobben?  98uiye.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #714 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:59:11
Citaat
is dat straatschrobben om olie te verplaatsen naar een berm of riool geen reinigen is maar verplaatsen
Maar als de dader niet te achterhalen is moet de gemeente opdraaien voor de kosten. En als de brandweer dezelfde oplosmiddelen als de bedrijven gebruikt is het goedkoper voor de gemeente om de (beroeps) brandweer de weg te laten reinigen omdat die kosten toch al betaald zijn. Zelfs een vrijwilligers uitruk zal veel al goedkoper en sneller zijn.
SIE en SIV had te maken met vrijwillige korpsen die overdag een bezettingsprobleem hadden, maar deze projekten worden nu overgenomen door beroepskorpsen die o.a. door de gewijzigde roosters als gevolg van FLO en Arbeidstijdenperikelen zijn gaan bezuinigen op de repressieve dienst.
Kijk naar het buitenland, Klein ALarm Fahrzeuge, Rapid Responders, Premiers Secours worden daar naast de normale voertuigbezetting gebruikt, en niet in plaats van. Zelfs in Denemarken, waar heel leidinggevend Brandweer Ned. is wezen kijken naar het SIV 2 voertuig, gebruikt in stedelijk gebied gewoon dezelfde uitruk bezetting als wij.
Geen enkele brandweerman met ervaring zal ontkennen dat je heel veel meldingen met minder dan 6 man af kunt, maar wat nu gebeurd is dat we de 4 mans bezetting als norm gaan invoeren. Daar krijgen we eens de rekening van gepresenteerd.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #715 Gepost op: 8 augustus 2012, 22:12:21
Alexander, naar aanleiding van jouw bijdrage, wordt door mij wederom aangegeven dat er een onderkende ontwikkeling  plaats gaat vinden, n.l het onderbrengen bijv een verbindingsvoertuig (vc-2) bij een vrijwillig korps van de regio en dan na enige tijd ook de cowa-bak + haakarmwagen van de beroepspost naar het desbetreffende vrijwillige korps te doen verplaatsen in het kader van het voertuig herindelingsplan.
Hetgeen betekent dat die vrijwilligers nu regiobreed worden ingezet als er een vc en/of cowa  noodzakelijk wordt geacht.
Derhalve komt nu ook tersprake wie bepaald de inzet van een vrijwilliger uit korps A in plaats B en dan ook nog niet geheel bekend met de plaatselijke omstandigheden is, hetgeen inhoud dat de papieren of digitale informatie, geheel up-to-date moet zijn, teneinde te kunnen functioneren bij een incident, waarbij een volledig zelfstandig opererende verbindings-eenheid noodzakelijk wordt geacht door de terplaatse aanwezige Off van dienst.
Reden van deze herverdeling is het verminderen van de beroepsbezetting van de 24 uurs-dienst. maar kan naar mijn mening niet ten kosten van die vrijwilliger zijn, Daarnaast wie draait op voor de kosten van de specialisatie van de bezetting, hetgeen in aantal altijd meer moeten zijn omdat het vrijwilligers zijn, en deze niet altijd, door bedrijfsomstandigheden, inzetbaar: In het totaal kan ik geen kostenbesparing zien of ontdekken.
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #716 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:11:17
Voor de verdere discussie over het reinigen van het wegdek door de brandweer http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3441.msg1067372#new


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #717 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:29:12
In bepaalde plaatsen stuurt de brandweer gewoon een rekening naar de Gemeente, Provincie of RWS voor het reinigen van het wegdek als er geen veroorzaker is. Daarnaast worden rekeningen voor het reinigen ook aan de veroorzaker belast. Ik weet van een grote Gemeente dat dit in de begroting circa 100.000 euro opleverde aan inkomsten. Dus een contract met een bedrijf tegen scherpe condities moet in mijn optiek ook prima kunnen. En gevaarsbestrijding kan een kerntaak van de brandweer zijn maar daar kun je ook over discussiëren.

En wat Gijs zegt klopt helemaal. Je ziet steeds vaker als oplossing bijzonderde voertuigen als VC of HAV verplaatst worden naar de vrijwilligers in de regio. Een richting die totaal anders dan de afgelopen jaren omdat juist toen de vrijwilliger minder belast moest worden met bijzondere taken en specialismes vanwege het maken van oefenuren, lange inzettijden, etc.

SIV en variabele voertuigbezettingen zijn inderdaad ook gekozen vanwege bezettingsproblemen overdag bij vrijwillige posten. Of het verstandig is om deze oplossing te kiezen is maar de vraag. Na de vuurwerkramp Enschede is er vanuit de toenmalige Inspectie een stevig rapport gekomen waarbij de werkwijze van opkomst, met minder mensen uitrukken en het later instromen afgewezen is. Enschede heeft daarna stevig moeten investeren om zijn zorg weer in orde te krijgen.

Ik ben voor veranderingen als dit de kwaliteit, snelheid en daadkracht ten goede komt. Ik ben tegen uitholling van de basiszorg met argumenten als we moeten bezuinigen omdat de brandweer zo duur geworden is..... En de maatschappij veranderd dus wij moeten ook veranderen..... Dan moet je ook het lef hebben om open kaart te spelen en duidelijk inzicht te geven in de kostenstructuur. Daarnaast de discussie durven voeren wat de gevolgen zijn van het verminderen van de basiszorg en dan de politiek keuzes laten maken. En niet het publiek, de politiek en pers onjuist voorlichten met projecten zoals brandveiligleven, SIV, etc. waarmee we maar 1 kant van ons werk belichten. Maar dat is mijn persoonlijke mening. En let op, er is een Gemeente die de 24 uur dienst al jaren wil afschaffen en daarvoor een 8 uurs rooster wil invoeren. De directeur/commandant voert al jaren een plan om net zoals de politie te gaan werken. Dat betekent dat hij minder mensen paraat wil hebben en wil verdelen over de dag. Dan kan hij o.a. het sporten afschaffen (moet je maar in je eigen tijd doen zegt hij) en kunnen mensen veel minder/niet hun 2e baantje in hun vrije tijd doen. Want dat is hem al jaren een doorn in het oog. Zo zijn er dus allerlei vormen en stromingen die veel onrust veroorzaken. Jammer want de betrokkenheid van veel brandweermensen gaat verloren.

SIV en andere vormen worden dus in mijn optiek eerder gebruikt als bezuiniging in plaats van kwaliteitsverbetering.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #718 Gepost op: 9 augustus 2012, 16:51:00
In die gemeente waar men de 24 uurs dienst wil afschaffen is recentelijk een raadslid een 24 uurs dienst mee gaan draaien.Hij heeft uitgebreid gesproken met de aanwezige bezetting,ook over de reeds ingevoerde ts-4 in deze gemeente.
Over het uitbreiden van de inzet van vrijwilligers is in dit geheel ook gesproken.Behalve de inzet van een extra TS verzorgen de vrijwilligers hier ook het vervoer van de HA en haakarmbakken.
Toevallig was er die avond een zeer grote brand in de regio en kon het raadslid aanschouwen dat de opkomsttijd van de opgeroepen vrijwilligers "aanzienlijk"was",voor de inzet van een Ha misschien wat minder van belang maar wel als de Ts nodig is.
Dankzij deze avond komt hij bij de aanstaande collegevegaderingen in elk geval beslagen ten ijs.Zijn insteek is nu dat er ook eens goed gekeken
moet worden naar de koude kant.De afdelingen waar de laatste 10 jaar de meeste formatieplaatsen zijn bijgekomen.
Hopelijk neemt de raad dan een een weloverwogen besluit ipv simpel een miljoen te bezuinigen vooral op de parate dienst.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #719 Gepost op: 9 augustus 2012, 23:23:26
Dat is altijd goed.

Mijn ervaring is wel dat het een heel gevecht is. Alleen redt die het nooit maar wie weet wat de kritische vragen opleveren. Zoals ik al vaker zeg "de directeur van de Veiligheidsregio garandeert de veiligheid" dus daar zal de Burgemeester en voorzitter van het bestuur van de Veiligheidsregio mee schermen.

Overigens spelen er daar nog meer zaken mee zoals de vraag aan de Gemeente voor een extra bijdrage van ik geloof 500.000 euro om de begroting van de Veiligheidsregio sluitend te maken. Er loop niet voor niets een stevig boekonderzoek door een extern accountantskantoor. Daarnaast blokkeert de Directeur ook het langer doorwerken van manschappen wat zorgt voor een boete. Maar die schuift hij handig door naar de Gemeente in plaats van de Veiligheidsregio. Daarnaast zijn er wilde plannen om meer rendement te krijgen en denken ze aan projecten zoals camerabewaking in de stad monitoren tot aan misschien wel wasknijpers maken.

En wat betreft de inzet van vrijwilligers in een beroepsorganisatie is niets mis. Het meedraaien als aanvuller in de 24 uur was/is altijd een prima oplossing. De herbezetting was ook altijd prima geregeld net zoals de inzet bij grotere of meerdere incidenten.

Maar ook hier geldt dat de SIV in de regio en variabele voertuigbezetting de insteek heeft van bezuinigen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le